Show your projects! Part 24

Dit topic is gesloten

Op 30 december 2011 15:44:47 schreef charel000:
Dit vind ik wel leuk :D Jammer dat ik niet meer mee ga als leiding op kamp. Het was anders wel een goed ideetje ^^ Van waar zijn de fans als ik dat vragen mag? :)

Thanks. Was ook mijn eerste reactie, waar vind ik zo veel fans; nieuw of tweedehands kopen werdt wat te prijzig bleek:)
M'n pa heeft de meeste in de loop van een paar maanden verzameld (technische dienst UMC, zo'n grote organisatie doet regelmatig z'n PC's vernieuwen. Veel hetzelfde model/serie, dus ook veel dezelfde fans)

Op 30 december 2011 16:35:27 schreef Damic:
@bas: ooooh wil ik wel eens in actie zien (al is het een filmpje)

Hm, nog geen filmpjes gemaakt.. Als ik weer eens ga draaien maak ik er eentje

Op 30 december 2011 17:03:03 schreef Tinus016:
@basvk, Nice!

Thanks! :)

@Mechatron,
Heb ik ook eens gemaakt, leds achter in de kap gemaakt met een stukje rood plexiglas.
Je moet wel wat felle leds nemen anders zie je het overdag niet.
Ipv een potmeter heb in een drukknopje genomen om het schakel moment te leren en sla dit dan in de eeprom op.

Een tijdje geleden moest ik even een printje etsen.
Mijn etstank werkt pas bij >3 liter, en helaas, ik kon nog maar 1 liter aanmaken, dus een schaaltje gepakt, verwarmd in heet water, en maar schommelen. +/- 10 minuten.
Deze vakantie week maar even een middagje geknutseld met dit als resultaat:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/schommeltafel.jpg

Een schommeltafeltje :)
Draaiend op zo'n Maxon motortje met 2 penlightbatterijtjes.
Inhoud schaaltje 200 ml, maar kan nog minder.
Nu alleen nog even een afsluitbaar curverbakje halen, en klaar.
Bijbehorend filmpje

ik zou er nog een verwarmingsplaatje onder kunnen leggen.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Dar is nog eens wat anders dan een brubbelende etsbak... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 31 december 2011 16:44:40 schreef pros:
Dat is nog eens wat anders dan een brubbelende etsbak... :-)

Een brubbelende etsbak begint met een uur voorverwarmen.

Toen ik laatst even een printje moest etsen, heb ik het gewoon in een bakje gedaan op de aanrecht, dat beviel mij best wel goed, behalve dat je er bij moest blijven om te schommelen.

Eneuhh... de enige kosten waren de batterijtjes, en die had ik toch nog liggen :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 31 december 2011 16:50:31 schreef Kareltje:
Een brubbelende etsbak begint met een uur voorverwarmen.

Jouw schommelbak toch ook, of...?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 31 december 2011 17:07:56 schreef flipflop:
[...]
Jouw schommelbak toch ook, of...?

Een schaaltje met 150 ml is au bain marie wel ff een stuk sneller warm.
Je zet het schaaltje in de gootsteen met heet water, en als het printje klaar is met belichten en ontwikkelen (kan ook op dat tafeltje) is het etsmiddel zeker warm genoeg.
Het is 150 ml tegen 3 liter.

Op 31 december 2011 17:01:41 schreef Jochem:
Haha, prachtig!

Grappig he?
Het is geen technisch hoogstandje, maar meer een antwoord op de vele etstank vragen hier.

oops...deze post had een edit moeten zijn.

Ik vind het mooi gemaakt! Alleen nog een adaptertje aanhangen i.p.v. batterijen.
vroeger heb ik ook nog eens iets gelijkaardigs gemaakt...
Het voordeel bij mij is dat je erdoor kunt kijken om te zien als al het koper weg is.
YouTube Schommel-Etser

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

De afwerking (adaptertje + schakelaar) is de volgende fase.

Het voordeel bij mij is dat je erdoor kunt kijken om te zien als al het koper weg is.

Goed idee, ik ga er een gat in maken en een ledstripje eronder.

je zou ook het etsbakje wat hoger kunnen plaatsen ( op 2 latjes ) en met een ledstripje aan de zijkant, de onderkant van het etsbakje kunnen belichten.
Zo hoef je geen gat te maken en zal je ook niet verblind worden door de LED's.
Je zou er ook een geheel van kunnen maken die je onder het etsbakje plaatst.

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

Knap opgelost maar bij een dubbelzijdige print zal het toch iets moeilijker gaan om geen krassen in de lak te krijgen.Dan denk ik dat een vertikale handiger is.

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

Ik moet mijn eerste dubbelzijdige print nog maken.
Vóór die tijd heb ik daar wel een oplossing voor :)

Edit: het lijkt wel alsof ik als journalist op een hotelkamertje zit in een oorlogsgebied, wat een dreunen hier ;(

[Bericht gewijzigd door Kareltje op zaterdag 31 december 2011 17:55:52 (36%)

Op 31 december 2011 16:01:54 schreef 2N3055:
@Mechatron,
Heb ik ook eens gemaakt, leds achter in de kap gemaakt met een stukje rood plexiglas.
Je moet wel wat felle leds nemen anders zie je het overdag niet.
Ipv een potmeter heb in een drukknopje genomen om het schakel moment te leren en sla dit dan in de eeprom op.

Ok mooi :).

Ik ben pas beginner.
Ik zie steeds zaken als flash geheugen, eeprom en sram voorbij komen.
Zijn dat 3 verschillende geheugens in de uC of zijn dat 3 verschillende benamingen voor hetzelfde? (ik denk het laatste)

Ik zie dat je een knipperfunctie en remfunctie in 1 uC gecombineerd hebt (in een Savage?). Ik was van plan om dit in 2 verschillende uC's te doen (voor in mijn touringcar).

Ik wil als ik ch.3 bedien de koplampen 5 keer knipperen om aan te geven dat ik wil inhalen. De code hiervoor heb ik al klaar.

Om dit te combineren in 1 code lijkt me lastig omdat ik nu knipper met de delay functie, iets wat de remfunctie in de weg gaat zitten.

Ik zal de code gaan bekijken en hoop dat ik die begrijp, ik doe nu alles nog in de Arduino taal.

De verlichting van de touringcar krijgt een basissterkte fadevalue van 25-30 en bij remmen of knipperen wordt dit 254.

(boek C++ a beginners guide van Herbert Schildt is onderweg)

Morgen zal ik de bascom code bekijken, moet ik eerst de demo downloaden.
Ik heb wat oude prints liggen waar ik de instelpotmeters vanaf kan halen en hergebruiken, ook iets nieuws voor me.

back to the drawing breadboard
fred101

Golden Member

Mijn verticale etsbak is in een minuut of 5 warm ( zit een groot aquarium element in) maar dat systeem van jou heeft wel voordelen. Een afsluitbaar bakje betekent dat je het zo op kan bergen. Mijn tank is door SWMBO verbannen naar een hoekje onder de trap in de kelder. Aangezien hij zo omvalt ( wat al gebeurd is in mijn hok) en leeg en volgieten is bijna niet te doen.
Ik denk dat ik ook eens zo war maak
Je hebt terrarium verwarmingsmatten met thermostaat. ( of een nest vermogensweerstanden ( of FETS) onder die plaat schroeven als verwarming kan ook.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nog een klein deel van mijn domotica project...
Een relaiskaart die aangestuurd wordt via een centrale bus (UART communicatie over 1 draad op 12V, gebaseerd op het domotica-systeem van http://www.picbasic.nl)

Bovenkant (aanklikbaar):

https://lh3.googleusercontent.com/-STP3RjUX5LA/Tv9A648w08I/AAAAAAAAA7A/yU9Af2gakv0/s600/2011-12-28%25252013.05.32.jpg

Onderkant (aanklikbaar):

https://lh3.googleusercontent.com/-rE2T9-g4lUg/Tv9BYp2xxuI/AAAAAAAAA7Q/7iYarFIcnfY/s600/2011-12-28%25252013.05.14.jpg

De relais worden gebruikt om over de drukknoppen te zetten die er nu al zijn. Op de manier kunnen de lichten en rolluiken op een eenvoudige manier bedient worden. De relaiskaart wordt aangestuurt door een router, die op zijn buurt bedient wordt vanaf een website (router draait eigen apache-webserver) of een android app. De laatste twee zijn wel nog niet af.
De relaiskaart heeft een 16F628A is µC, elke relais is instelbaar als toggle relais (bij elk commando van status wisselen), vertraagd opkomend of afvallend met instelbare tijd, en bistabiel. Alles is in te stellen via simpele bus-commandos)
Wordt enkel gebruikt om laagspanning te schakelen.

Master Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT

nog maar eens een projectje van mij laten zien,
dit is wel nog maar de proefopstelling een betere ga ik waarschijnlijk in de toekomst nog maken,
deze staat schots en scheef :p.
Tevens is dit mijn eerste projectje waar ik een microcontroller voor gebruikt heb.

foto's zijn nog te groot om direct hierop te plaatsen dus geef ik maar volgende link
(zal ze in het nieuwe jaar nog wel eens verkleinen)

http://users.telenet.be/ruw/Circuitsonline/lecube/images/

wie goed gekeken heeft zal zig miss afvragen of ik mijn arduino ineens rood geschilderd heb maar dat is niet het geval,
in de eerste reeks foto's had ik mijne nog niet ontvangen (vanuit china)
dus heb ik maar ene van iemand geleend

ps.: weet er iemand of ik ergens een vrij goedkoop ùc kan kopen deze een pmw uitgang heeft? (liefst ook makkelijk te programeren zonder dure programmer)

@meerweten
losse ATMEGA328 kopen is 5 euro en kan je met een arduino programmeren.
denk ik het makkelijkst voor jou.

@roelvh:
flauw, niet eens alle gaatjes geboord voor je prototype area >:)

Mijn vorige bubbelbak staat op mijn zolderkamer, en na een tijdje niet gebruiken, begint natriumpersulfaat te kristaliseren en lost helaas niet meer op in vers water.
En zoals jij zei, Fred, even leeg gieten, en daarna weer vullen is een ramp.

edit: Mooi printje Roel!

Op 31 december 2011 18:29:20 schreef Riktw:
@meerweten
losse ATMEGA328 kopen is 5 euro en kan je met een arduino programmeren.
denk ik het makkelijkst voor jou.

nogal redelijk duur, zeker aangezien ik maar 1 pwm poort nodig heb in mijn projectje,
dus ik dacht eerder aan een goedkope pic deze ik dan kan programeren met schakeling

maar dat ter zijde,
ik heb een videotje geupload naar mijn website van project:
http://users.telenet.be/ruw/Circuitsonline/lecube/videos/
nu nog naar yotube geupt krijge

youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=IxMXLlNZ7NU
http://youtu.be/yspWckKvmYA
http://youtu.be/z8MYWbREX9A

Jaja de tijdloze :) killing in the name of

Probeert veel + Denkt vaak + Weet weinig = Leert iets

Op 31 december 2011 18:32:12 schreef Kareltje:
... en na een tijdje niet gebruiken, begint natriumpersulfaat te kristaliseren en lost helaas niet meer op in vers water.

VZIW gebeurt dat enkel bij vriestemperaturen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ha dat is goed om weten mijn natriumpersulfaat was ook gekristalliseerd.
Het is dan beter om het op kamertemperatuur te bewaren?

Probeert veel + Denkt vaak + Weet weinig = Leert iets

Dit topic is gesloten