Mooi dingetje.
Multiplexing was het volgende op mijn lijstje om iets over te leren dus komt mooi uit.
Dit topic is gesloten
Mooi dingetje.
Multiplexing was het volgende op mijn lijstje om iets over te leren dus komt mooi uit.
Winterprojectje Zelfbouw zonnepaneel(en)
Het meest linkse paneel is mijn eerste testpaneel (8cellen 1.75Wp) met daarmee in serie een R&S RSM1 (40 cellen onbekend vermogen)die ik gekregen heb.
De 2 rechter panelen zijn ook zelfbouw. De meest rechtse heeft 16 cellen(1.75Wp)Het 2e paneel van rechts bestaat uit 36 cellen(1.75 Wp).
Dit zit aangesloten op 2 soladin 120/54 's die ik defect gekocht en gerepareerd heb .
Maximale vermogen vandaag in de zon 75 watt
dutchboy, kan je daar wat meer over vertellen? Hoe heb je de cellen onderling verbonden en hoe heb je de cellen gesneden? (ik heb hier nog ergens een pak 150*150mm liggen, dat wordt veel te groot).
Zo te zien heb je ze tussen 2 platen plexi gezet die je weer hebt afgekit?
@Benadski: zaten die boeken met uitleg enkel bij die bouwdozen of zijn dat losse boeken? Als er meer op die manier wordt uitgelegd zou ik namelijk wel graag een (digitaal) exemplaar bemachtigen.
[Bericht gewijzigd door MAH op dinsdag 10 januari 2012 21:13:39 (27%)
Ik heb de cellen niet gesneden maar zo gekocht.
De cellen zijn verbonden met tabwire (zie ebay) en de uiteinden met buswire.Het geheel zit tussen 2 platen glas die inderdaad afgekit zijn (3 lagen). Geen idee hoelang het geheel vochtvrij blijft, hoop zo lang mogelijk
Edit: heb net geprobeerd om cellen door te "snijden" Ik leg een lineaal in het midden van de cel en ga er dan met een kraspen bij langs zodat de achterkant goed "ingekrast" is. Nu de gekraste lijn op de rand van een tafel en met een voorwerp er bovenop bij de lijn langs. En dan breken. Lukte me redelijk goed.
[Bericht gewijzigd door Dutchboy. op dinsdag 10 januari 2012 21:27:09 (37%)
Kan je daar geen (diamant)glassnijder voor gebruiken?
Ik wist overigens niet dat je die dingen kon snijden. Heb altijd gedacht dat de geleiderpatronen dan zouden worden doorgesneden en de cel naar het zonnecel-Walhalla zou zijn verbannen...
Geen idee of het werkt. Ik heb het eerst geprobeerd met wat afval cellen.
Volgens mij heeft het snijden niet zo'n effect op de opbrengst. Misschien dat er haarscheurtjes inkomen. Mijn eerste paneel bestond zelfs geheel uit gebroken/gesneden stukjes zonnecel en die werkt nog.
Ooit heb ik iets gelijkaardigs gebouwd met plexi aan de voorkant maar triplex aan de achterkant en na zekere tijd had mijn paneeltje last van condens aan de binnenkant. Misschien zul je dat hier niet hebben omdat je langs beide kanten plexi gebruikt. ??
Het is mij nog niet gelukt om ze goed te snijden. Mijn paneel heb ik overgens met 3M geleidende kopertape in elkaar gezet om maar geen flux op de cellen te krijgen.
Ik heb bijvoorbeeld ook eens geprobeerd zonnecellen met zo'n grote plaatknipper te bewerken, geen succes. Ze zijn ook te dun voor een glassnijder. Misschien nog eens proberen met een fijne slijpschijf in de dremel.
Versnijden heeft in principe geen invloed op de opbrengst, al breng je natuurlijk wel wat extra verstoring en traps aan, maar het grote voordeel is dat je een langere serie kan maken waardoor je spanning hoger wordt en daarmee beter bruikbaar.
Maar tijd om terug on topic te gaan, iets met plaatjes enzo.
Op 10 januari 2012 19:40:47 schreef mechatron:
(ik heb dus niet zelf een randomize functie bedacht, misschien later maar dan moet ik eerst even de wiskunde ophalen)
Goed zo! Niet opnieuw het wiel uitvinden. De mensen die aan de functie in de bibliotheek hebben gewerkt kunnen het echt veel beter dan jij. (Donald Knuth heeft rond 1970 een serie boeken geschreven: "The art of Computer Programming". Daarin wordt het prima uitgelegd wat je WEL en niet moet doen. Mensen die braaf doen wat het boek aanraad, krijgen iets wat werkt, mensen die het wiel opnieuw proberen uit te vinden krijgen altijd een keer gezeik....)
Golden Member
Ben bezig met het bouwen van een kleine voeding, voor 4 paneelmeters die in de CO voeding komen.
Heb een mooie printtrafo met 4 wikkelingen met de volgende AC uitgangen: 7,3v, 7v en 2 keer 8,7v.
Opzich een geschikte trafo, maar helaas heeft de LM7809 3V extra nodig om te werken. Nu zijn dus de 7v en 7,3v een probleem.
Ik heb onderstaand schema gebouwt en krijg netjes 9V uit de LM7809.
Maar is deze opbouw een verstandig iets en ook geschikt voor paneelmeters ?.
@modjes, have mercy, vond het iets te overdreven om een nieuw topic te openen
Moderator
Op 11 januari 2012 18:41:55 schreef Diamon:
Maar is deze opbouw een verstandig iets en ook geschikt voor paneelmeters ?.@modjes, have mercy, vond het iets te overdreven om een nieuw topic te openen
Toch is dit een showtopic, en niet de plek om dergelijke vragen te stellen. Doe dat aub ook niet, vragen lokken discussies uit die hier niet op z'n plaats zijn. Ja, het werkt. <-punt
(Het bezwaar betreft alleen de gequote regels).
Ziet er nu al leuk uit, maar wel in het midden van je pads boren Roland
Op 11 januari 2012 23:16:11 schreef Fredjuhh:
Ziet er nu al leuk uit, maar wel in het midden van je pads boren Roland
Mijn tip. Leg er even een gaatjes print erop alvorens je gaat boren. Vooral handig bij connectoren en bij ic voeten.
Dan moet je wel net weer op dezelfde grid zitten: Mijn advies: ets ook de gaatjes open dan zit er al iets van centerpuntje in
Op 12 januari 2012 00:01:03 schreef Fredjuhh:
Dan moet je wel net weer op dezelfde grid zitten: Mijn advies: ets ook de gaatjes open dan zit er al iets van centerpuntje in
Nou als je inch maat gebruikt als rastermaat dan is de gaatjesprint je grote vriend. Mijn ervaring met gaatjes open is dat mijn handen ook wel eens een centerpunt ernaast is. Dat is vooral bij een 80 pins connector nog wel eens lastig om die goed in de print te krijgen.
Golden Member
Ik ben bezig met een Home-automation-projectje.... voor mezelf...
Zelf een printje geëtst en voor het eerst een SSOP-16 gesoldeerd, dat viel me behoorlijk mee...
Hier een foto:
Het is een ADS7843 en een header van een touch-screen en nee de flux is nog niet verwijderd...
Golden Member
Gisteren liet ik een gedeelte van mij huis-automatiserings-print zien.
Vandaag heb ik de print af en ook de GLCD met touchscreen aangebracht, en daarbij komt het geheel nog in een kastje natuurlijk.
Eerst de rest van de software nog afmaken.
Dan nu de foto's, beginnen met de verplichte onderkant:
Bovenkant:
Zijkant met USB-aansluiting:
Zijkant met Touch-screen aansluiting:
Alles moet nog verder vastgezet worden, ook de beschermlaag van het touchscreen zit er nog op, dus die krassen zitten niet in het scherm...
Roche
Zo, de led-clock is zo'n beetje af:
inclusief filmpje op youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=jAuKyu_lKwA
Een at90usb162 op een "standaard" multiio bordje zit met een 20-pins connector op het led-driver bordje:
Je ziet 8 '595 chipjes, die ieder een eigen connector hebben om naar "hun" achtste van de clock te gaan.
Dit is een segment (kwart) in opbouw.
closeup van de leds in aanbouw:
De CO-motorregeling in een zwaardere uitvoering:
Eén van m'n schoonzoons vult zijn vrije tijd met het inrichten van karnavalwagens. En dan is het wel handig, als je de snelheid van een gelijkstroommotortje kan regelen.
't Is aardig wat zwaarder uitgevoerd dan nodig, maar liever veel te robuust dan net niet genoeg, zullen we maar denken.
Onderaan ziet het er zo uit:
De gebruikte FET is maar goed voor 55V, dus heb ik een snubber-netwerkje tussen drain en GND geplaats. In dit topic staat meer uitleg daarover, en op het eind twee scoop-plaatjes die het verschil bij deze regelling duidelijk maken.
Silicon Member
draadoogjez zo vastklemmen tegen koper is ene slecht idee....
daar moet op zijn minst een 'growerke' tussen ik soldeer meestal zo een growerke vast op het koper en trek daar dan de draadoog tegen.
ps , geen idee goe dat in het nederelands noemt. is zo een ringetje met pinnetjes boven en onder ( dus niet een ringetje waar 1 knip is in gegeven en ene beetje scheefgetrokken )
de reden is dat je twee verschillende metalen tegen elkaar trekt....
als je dat ding eerst vastsoldeert is er daar niks aan de hand en de pinnetjes langs de andere kant bijten in je draadoog.
Kan die regeling 1 kant op "draaien" of beide richtingen?
Ik denk 1 richting (halve H-brug) en hoop dat het waar is .
Dat chipje genereert dan denk ik pwm signaal?
Wij, Belgen, klemmen al duizend jaar kabelschoenen (vertind koper of messing) rechtstreeks tegen naakt koper, vertind koper of messing aan. En die verbindingen doen het nog steeds goed bij stromen van 200A of meer.
Als je daar iets tussen plaatst, al is het een gouden growerke (ik hoop maar, dat je geen lawerke bedoelt ), verhoog je de weerstand tussen kabelschoen en datgene waarmee je hem verbindt.
Kan die regeling 1 kant op "draaien" of beide richtingen?
Eén richting maar. De mechanische verbinding op de vertraging van een ruitenwissermotor is niet bijster geschikt om het ding andersom te laten draaien.
[Bericht gewijzigd door pros op zaterdag 14 januari 2012 21:12:06 (20%)
Op 1 januari 2012 20:47:14 schreef theove:
Of het echt een project is weet niet maar de laatste dagen heb ik mijn flipperkast een grote opknap gegeven. Speelveld geheel leeggehaald, storingen verholpen alle lampjes vervangen, dot display vervangen voor een nieuwe, ballen vervangen, rubbers vervangen, startposts vervangen en het speelveld opgepoetst. Speelt weer als een nieuwe
waar haal je die dingen vandaaaaan Oo ik wil er ook zoon flipperkast
Op 14 januari 2012 20:43:39 schreef free_electron:
ps , geen idee goe dat in het nederelands noemt. is zo een ringetje met pinnetjes boven en onder ( dus niet een ringetje waar 1 knip is in gegeven en ene beetje scheefgetrokken )
Ik gok dat je een kartelring bedoeld?
Dit topic is gesloten