Het "wat is/doet dit onderdeel" topic.

Dit topic is gesloten

ok ik heb de telefoon opgegeven, mijn oma krijgt een nieuwe :P
Deze doet het nog prima, mar gaat niet meer over, mooi dus voor n projectje oid later.

Een nieuwe vraag:
http://link.marktplaats.nl/341294414

Wat maakt dat ding in hemelsnaam 700-2500euro waard!? Ik kan de sheets niet lezen, maar misschien weet iemand wat algemener iets te vertellen hierover.

Het enigste wat ik zie onder aan specs dat het voor een medisch apparaat moet zijn.

Dit kan een verklaring voor de prijs zijn daar medische apparatuur sowieso prijzig is .

Vanwege de precisie waarmee dit apparaat word gebouwd .

Als je naar het aansluit schema kijkt zie je dat het niet zomaar een torodiale trafo is .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Als je een ringkerntrafo in kleine oplagen wil laten bouwen met eigen specificaties (heleboel secundaire aftakkingen) is het logisch dat zoiets heel wat prijziger is dan een doorsnee-model met hetzelfde vermogen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

dat snap ik, maar zoveel? :O Had ik niet verwacht! En dan ook nog iemand die er 700euro voor neerlapt...
En dat lijkt me niet iemand die het nodig heeft voor nog een oud medisch apparaat dat hij heeft liggen :P

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 24 april 2010 12:44:34 (43%)

maartenbakker

Golden Member

Ik zou zomaar denken dat die 700 euro een bieding is om de prijs op te drijven. Alleen als je er daadwerkelijk een medisch apparaat mee wilt repareren en de trafo ook de juiste keurmerken heeft, is hij misschien nog zo'n bedrag waard. Anders wat de gek ervoor geeft en dat is echt geen 700 euro.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Op 24 april 2010 03:49:19 schreef maartenbakker:
Alleen als je er daadwerkelijk een medisch apparaat mee wilt repareren en de trafo ook de juiste keurmerken heeft, is hij misschien nog zo'n bedrag waard.

En denk je dat je een medisch apparaat gaat repareren met 2ehands spullen waar de herkomst niet van kent? lijkt me niet dat iemand dat ricico neemt.

e.e.a. geeft wel weer aan waarom die apparaten onnodig duur zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henry S.

Moderator

Op 24 april 2010 03:49:19 schreef maartenbakker:
Ik zou zomaar denken dat die 700 euro een bieding is om de prijs op te drijven.

Idd, dat is geen normale bieding, het ding is €100 waard...

Maar we gaan zo wel heel erg offtopic.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Hij is zo te zien ook nog primair 115V.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Deze transformator is op specificatie gemaakt door Amplimo. Een paar jaar geleden had ik voor een nogal ongebruikelijke voeding trafo's nodig met vijf secondaire wikkelingen. Dat konden ze zonder problemen leveren bij een minimale bestelling van tien trafo's. Zelfs terwijl er maar acht nodig waren was de prijs acceptabel.

Deze trafo is voor medisch gebruik, en moet volgens de tweede foto aan vier keuringsnormen voldoen, en dan ook echt en officieel. Daar gaan waarschijnlijk de meeste kosten in zitten. De eisen voor medische apparatuur liggen erg hoog, daarom staat in de meeste halfgeleider datasheets ook een waarschuwing dat onderdelen niet in medische toepassingen gebruikt mogen worden.

Deze trafo heeft misschien wel 2500 euro gekost, maar dat was ooit een prijs die alleen voor de fabrikant van het specifieke apparaat acceptabel was.

De verkoper denkt iets van hoge waarde in handen te hebben, omdat hij weet wat ooit de inkoopprijs is geweest. De werkelijke waarde is afhankelijk van de bruikbaarheid voor de (of het) koper.

Primair heeft deze trafo twee wikkelingen van 115 Volt.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Inderdaad, waarom deze trafo veel waard was is nou juist waarom je hem nu niet in kan zetten: hij is niet meer bruikbaar in een medisch apparaat omdat je de herkomst niet weet en geen idee hebt wat er in de tussentijd mee is gebeurd. Voor de hobbyist is het gewoon een leuke trafo (als je hem kunt gebruiken), maar die heeft juist weer geen boodschap aan de keurmerken.

Die 700 euro is een nep-bod.

If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

ach ja , je kan het altijd proberen, en als iemand dat er voor overheeft zal dat prima zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hij heeft op zich zelf geboden met een ander account.
en het is net wat de gek er voor geeft.
ik zou er niet meer als 75 euro voor geven.

maar goed back on topic.

[Bericht gewijzigd door Tinus016 op maandag 26 april 2010 21:45:39 (26%)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Tidak Ada

Golden Member

Of hij heeft een maatje als katvanger voor een bieding gevraagd.
Dat is het naadeel van Marktplaats: Een bod verplicht tot niets!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Zou dat nou goed werken, zo'n nep-bod?

Iemand die normaal misschien wel 100 pop zou bieden, ziet daar nu maar van af.
Met een beetje pech raakt de verkoper hem door zijn slimmigheidje juist helemaal niet kwijt. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 10 april 2010 19:57:02 schreef Dummietoo:
Hoi,
http://users.telenet.be/newhaunter/overzetmap/UR.jpg

De opschriften zijn :
1e lijn : Een omgekeerde RJ, wellicht een logo.
2e lijn : FN12100K
3e lijn : MICRON 03

Nee, dat is een omgekeerde RU. (Dus van rechts naar links gelezen UR = spiegelschrift).
Dat verwijst naar de oorspronkelijke (de echte dus) fabrikant. Er staat dan wel een nummer bij.
Bvb op voedingen in een PC:
How to Discover Your Power Supply Real Manufacturer - Hardware Secrets

Tidak Ada

Golden Member

Op 26 april 2010 21:55:55 schreef Frederick E. Terman:
Zou dat nou goed werken, zo'n nep-bod?
[....]

Er zijn er die het proberen. Soms verkoopt het beter als het duur is, omdat er mensen zijn die denken dat alles wat veel kost beter is. Een bekend fenomeen in de audio wereld (maar laten we niet in herhaling vallen :r )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 26 april 2010 22:01:45 schreef NewHaunter:
[...]
Nee, dat is een omgekeerde RU. (Dus van rechts naar links gelezen UR = spiegelschrift).
Dat verwijst naar de oorspronkelijke (de echte dus) fabrikant. Er staat dan wel een nummer bij.
Bvb op voedingen in een PC:
How to Discover Your Power Supply Real Manufacturer - Hardware Secrets

Die UR staat voor Underwriters Registered, Underwriters is om simpel te zeggen de noordamerikaanse KEMA. Normaal heeft apparatuur in de VS en Canada een UL of CSA aproval. Maar componenten die op zichzelf staand niet kunnen voldoen maar wel geschikt zijn om in een product toegepast te worden wat wel aan de UL of CSA moet gaan voldoen.

een nieuwe onbekende:

een printplaatje van muRata van 2.5 bij 3 cm groot, SMD onderelenmet een IC waar ik geen hits op krijg. tenminste, geen goeie.

het ding komt uit een oud computerbeeldscherm van iets van 15/20 jaar oud.

een aantal SMD glasdioden, drie kleine (denk ik) transistoren. 3 pins, 1x2 millimeter groot. ben niet zo thuis in SMD dus weet de package naam niet.:D

bovenkant met IC
boven

onderkant. niet zo heel spannend. zit aan pin 4 verbonden...en onder

hagelscherp. lang leve de spiegelreflex:)

Extra vraag... wie weet hoe je SMD diodes uitleest? er zijn er nog al veel.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Ik weet niet wat het is maar hagelscherp zet ik even mijn vraagtekens bij. Mijn telefoon kan scherpere foto's maken. Misschien wat met je belichting doen. :)

-
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee nee @Ganzz, jij bent in de war met haarscherp. Dat zei hij niet.

Dit is hagelscherp: zo scherp dat je hagelstenen nog kunt onderscheiden. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

scherp is ie wel, alleen verkeerd gefocussed en een te groot diafragma genomen. De bovenkant van het ic is wel scherp.

Mijn hemel, dan nemen ze een keer geen foto met een telefoon, weet er eentje dit uit een EOS te toveren.

http://www.uploadarchief.net/files/download/nietscherp.jpg

If you want to succeed, double your failure rate.
Turbokeu

Golden Member

Makrofotografie en autofocus gaan niet goed samen, 9 van de 10 keer is de focus verkeerd.
De meeste Canon EOS camera's hebben een meer-punts autofocusmeetsysteem (9-punts in de EOS400), het is het camera OS dat bepaalt welk meetpunt er gebruikt wordt bij de uiteindelijke focussering.
Ik heb dit opgelost door enkel het centraal focusmeetpunt te activeren: Centraal meetpunt richten op het punt waarop je wenst te focussen, ontspanknop half indrukken, herkadreren naar wens en afdrukken.

Manuele focus is nog beter maar als brildrager durf ik niet af te gaan op wat ik zie in de zoeker.

En natuurlijk een zo klein mogelijk diafragma kiezen om nog enig dieptezicht over te houden.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
maartenbakker

Golden Member

Inderdaad verschrikkelijk, met mijn aftandse HP doe ik iig de 2e foto echt beter, maargoed.

Je weet zeker niet uit welke monitor dat printje komt?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op Google kwamen wel diverse topics boven waarin een aantal monitor-modellen genoemd werden, maar ik heb m'n tabbladen alweer allemaal dicht. Vraagsteller zal het vast kunnen vertellen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten