Je mooiste meetapparatuur. Deel 4

Dit topic is gesloten

Wowow. Het is weer het seizoen geloof ik. Iedereen met splinternieuwish materiaal op de proppen komen!

PS free, moet je licenties voor die LA kopen?

Suffering from wiseass oneliner blackout

Nou, seizoen... eigenlijk was/is dit boven m'n budget, maar ik zag deze dingen bij toeval staan ergens voor een hele nette prijs, en toen kon ik 't toch niet laten. Ook vanwege die CCIR-optie.

Henry S.

Moderator

Op 5 september 2011 16:27:16 schreef alex278:
Laatste aanwinst: tektronix sg5010 functiegenerator / aa5001 vervormingsmeter.

[afbeelding]

[afbeelding]

En de HP8903E is 't er mee eens:
[afbeelding]

Hallo zeg... ik moet even een teiltje pak.. :9~

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

En het allerergste is nog wel dat ik op dit moment helemaal geen tijd heb (want werk en werk etc) om ze in te wijden door een paar weken stevig te gaan meten. :'-(

free_electron

Silicon Member

Op 5 september 2011 17:58:33 schreef eagle987:
Welwel Free, heb je de USBee aan de kant geschoven :+
Mooi speelgoed, dat is zeker

die usbee kan niet tegen het geweld van dit ding op hoor...
ik heb de probe erbij om ene pentium III processor te tracen ... in realtime ... op 450Mhz ... dat kan die USBee niet aan.
Die analyser komt van bij intel...

en dat windows/hpux gebeuren : hpux is ene in-house unix van HP zelf. zij hebben alles gestript wat niet nodig is. al de rotzooi eruit. dat loopt verbluffend snel op die pa-risc aan 150MHz. dat ding heeft 64Mbyte ram. en that's it. Dat boot in ene vloek en een zucht, en is zeer vriendelijk in gebruik. gans die frontend ziet eruit als windows98.(der is zelfs een 'start' knop)

het enige waar het picky over is zijn de PS2 keyboard en muis... een muis met scrollwheel weigert pertinent te werken. je hebt een simpele 2 of 3 knop muis nodig . ditto voor het keyboard. ene keyboard met extra toetsen werkt niet. moet een stom ps2 keyboard zijn.

Het enige wat me irriteert is dat de remote sessie in ene xterminal op 800x600 draait.(interne resolutie van het lcd) je kan ene externe 1280x1024 aansluiten maar dan valt het interen screen uit.
der moet een mogelijkheid zijn om die xterminal in hogere resolutie te laten lopen... maar nog niet gevonden.

@bert_mc. Nope. Agilent is zo vriendelijk geweest om in hun laatste software release , toen het machien 'obsolete ' werd ( is vervangen door de 16900 geloof ik en die lopen windows) alles te unlocken.( alles behalve de third party tools, maar dat is normaal)

Ben ondertussen aan het prullen aan mijn andere 'speeltjes'... bijna werkend... nee, ik zeg nog niet wattet is. anders gaan er weer zijn die grommen....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
guidob

Overleden

Kunnen die dingen ook de serieele protocollen zoals de usbee? Ik zie het toch als twee verschillende zaken. I2C, I2S, onewire etc met de usbee en de rest (zoals processoren, timing) met zo'n "echte".

Logic/controllers ergens ertussenin. Klein en niet al te snel kan nog met de usbee. Snel (timing problemen) en veel signalen niet meer (maar wel met zo'n bak, in mijn geval een veeeel meer bescheiden philips/arium).

free_electron

Silicon Member

Op 6 september 2011 01:38:45 schreef guidob:
Kunnen die dingen ook de serieele protocollen zoals de usbee? Ik zie het toch als twee verschillende zaken. I2C, I2S, onewire etc met de usbee en de rest (zoals processoren, timing) met zo'n "echte".

Logic/controllers ergens ertussenin. Klein en niet al te snel kan nog met de usbee. Snel (timing problemen) en veel signalen niet meer (maar wel met zo'n bak, in mijn geval een veeeel meer bescheiden philips/arium).

jep mijn analyser heeft ene I2C analyser en decoder. Dat ding decompileert de seriele stream en toont je wie er wanneer tegen wat praat. Ook veel andere seriele protocollen zitten er in. Je kan trouwens zelf zo een protocol decoder schrijven. er is een tools waar je gewoon het state diagramma aanmaakt en huppekee. dat ding decompileert alles wat je maar wilt. de breedte van de bus speelt geen rol. 1 draad tot 400+ draden.

Het probleem van die usbee is dat het ding vrij snel uitgeput geraakt. het is namelijk afhankelijk van de usb poort en de doorvoer op jouw computer. als er teveel andere zaken draaien durft de usbee samples te missen. de buffer inwendig is slechts ene paar honderd byte.. Die usbee en salae zijn niks anders dan een cypress 68013 die in USB stream gezet worden. de rest is software op de PC....
en daar zit het verschil. Die HP machiene is een immens blok hardware met fysieke ram. Daar zitten twee joekels van analyser chips in met een bak RAM erachter.

ik heb ook al de tracing modules voor allerhande processoren. dat ding toont je dan gewoon de assembly sourcecode na een trace...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

In ieder geval lijkt die software dan beter te zijn dan de hp/agilent 54845 scoop waar ik op de universiteit een tijdje mee gewerkt heb. Dat draaide win95, het was traag met opstarten en had regelmatig last van vastlopers (maar dat kan natuurlijk ook hardware zijn)

hpux is ene in-house unix van HP zelf. zij hebben alles gestript wat niet nodig is.

En dan krijg je dus:

het enige waar het picky over is zijn de PS2 keyboard en muis... een muis met scrollwheel weigert pertinent te werken. je hebt een simpele 2 of 3 knop muis nodig . ditto voor het keyboard. ene keyboard met extra toetsen werkt niet. moet een stom ps2 keyboard zijn.

Het enige wat me irriteert is dat de remote sessie in ene xterminal op 800x600 draait.(interne resolutie van het lcd) je kan ene externe 1280x1024 aansluiten maar dan valt het interen screen uit.

Maar goed, het is dan ook niet erg realistisch om te verwachten dat er linux op zo'n ding draait en dat alles dan ook nog perfect werkt met recente kernels.

Over dat scherm: Is er wel genoeg video-ram om twee schermen te draaien bij die resoluties?

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Toen ik in de IT zat was net de HP9000 uit. HP-UX daarop was een port van HP gebaseerd op UNIX system V. Daarvoor was het gebaseerd op system III. Dat was volgens mij nog een tijd voor er sprake was van linux. IBM kwam in die tijd met AIX en voor PCs moesten we het doen met SCO unix van santa cruz. Ik ben toen nog bij de introductie van SUN Xwindows geweest, toen begon MS windows net professioneel voorzichtig aan zijn opmars maar werd nog niet echt voor vol aangezien. ( tenminste in de grote multisysteem netwerk omgevingen waar wij toen opereerden)
Volgens mij stamt Unix uit 1968

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 6 september 2011 13:17:34 (59%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
joopv

Golden Member

guidob

Overleden

Op 6 september 2011 04:42:44 schreef free_electron:
[...]
ik heb ook al de tracing modules voor allerhande processoren. dat ding toont je dan gewoon de assembly sourcecode na een trace...

Tracing kan die arium ook een beetje voor een aantal oude 8 bitters. Mits voorzien van de juiste roms en pods. 8048 familie in mijn geval.

m'n recentste delta gedigitaliseerd ...

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0397.jpg
een 2x 13v trafo met 2 7809 als voeding voor de dpm's erbij.. omdat de interne meter een shunt gebruikt samen met de stroomregeling , heb ik een aparte 100 miliohm weerstand als shunt voor de dpm gebruikt...
http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0401.jpg

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0422.jpg

het resultaat , in een stukje afscherming van een oude telefooncentrale gebouwd. met de slijptol op de variac in 10 minuten uitgeslepen .

edit: de dpm amp even rechtgezet , 1 led zat scheef en de alu plaat even rechtgemaakt , en een nieuwe foto geschoten . het lijkt idd scheef op de foto , maar het is de standaardlens van de g9 dus het zal miss komen door overbelichting ?

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 11 september 2011 12:58:47 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Strak hoor! Niet de neiging gehad om iets over het alu heen te maken?

.. en wat voor lens gebruik je? :P

Edit @Tidak, daar doelde ik indd op.

[Bericht gewijzigd door mr.stijntje op zondag 11 september 2011 17:09:04 (16%)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Tidak Ada

Golden Member

Zo te zien een niet al te dure groothoek, gezien de tonvormige vertekening....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

dat is toch ook wel slecht , de g serie is de compact serie onder de eos reeks van canon . als ik dezelfde foto maak met m'n sx100 dan is het macro beeld veel rechter . ( en ja het is recht een winkelhaak ligt er strak op )

waar rook was, werkt nu iets niet meer

heb nu eindelijke een logic analyzer :)

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/f9ii2vee9jpfovltt%2Bwwaw%3D%3D.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/zz3d5uynpbyobfzrk33mpw%3D%3D.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/qq%3D%3D.jpg

via marktplaats gekocht.

werkt perfect nu de manuals vinden/downloaden.
hp 16510a heb ik al gevonden.
nu nog 2 pods voor kanaal 2 en 3 en porbes/klipjes/testklemmetjes/grabbers.
kan ik eindelijk verder met me 8085 experimenteer {pc}

free_electron

Silicon Member

dat is dus de voorganger van mijn oudere 16500B.
Ik heb zo ene 16500A staan ook maar die heeft een floppy probleem. ( ik had beide simultaan, toestand was ongekend : van 2 een gemaakt )

al de manuals zijn te vinden op de agilent website.

[url]http://www.home.agilent.com/agilent/facet.jspx?t=79841.g.1&ki[0]=1… Type of Content[/url]

je kan ook de laatste software halen op hun ftp site.

je moet wel de LIF tool halen ook (staat op de ftp site). die floppies zijn 720K en in LIF geformatteerd. de lif tool start je door te booten vanaf een speciale cdrom. dit laadt een dos versie en de lif tool. dan kan je met ene normale pc floppy drive LIF diskettes aanmaken en schrijven.

eenmaal ene floppy geformatteerd is het kwestie van 2 files over te kopieren en klaar. die boot cdrom heeft ze aan boord.

je MOET 720K floppies gebruiken. 1.41's zijn onbetrouwbaar. de helft van de tijd lukt het lezen niet door de 16500 ( de pc heeft gene probleem maar de 16500 wel ... )

Welke kaarten heb je ?
Zittne er opties op ? ( zoals ethernet ) of issie 'kaal'

Ik heb ondertussen ene 16715A op de kop getikt voor mijn machien ( 4Megasample 68 kanalen aan 667 MHz alsook een 16722A ( de generator , inclusief de pods ervoor)

Meer info over hacking een 16500x

http://bradthx.blogspot.com/2009/10/recovering-hp-16500b-logic-analysi…
http://www.philpem.me.uk/elec/testgear/hp16500b/
http://www.home.agilent.com/agilent/editorial.jspx?cc=US&lc=eng&ckey=6…
http://sites.google.com/site/hp16500/
http://jvgavila.com/hp16500.htm

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

ik heb de hp 16500a frame en de 16510a 80 channel 100/35 Mhz timming/state logic analyzer kaart.
cpu board en 3 floppy's een kabel voor cummunucatie met andere apparatuur.
hij heeft voor een achter een floppydiskdriver en het werkt tot zo ver ik hem getest heb perfect.

bedankt voor de links

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Doet ie ook packman of space invaders ;-)
Mooi apparaat.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

Op 17 september 2011 22:53:53 schreef fred101:
Doet ie ook packman of space invaders ;-)
Mooi apparaat.

dat is de 546xx reeks van oscilloscopen. vooral de 64645D heeft dat, ook de 54622a en d

een 3314A arbitrary generator heeft dan weer 'halleluya' aan boord. speaker erop en spelen maar... ( er staat zelfs een ilmpje op youtube ervan )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

mijn (antieke) 2kanaals analoge scoop (foto van google):
http://www.drkfs.net/DM64working.jpg

free_electron

Silicon Member

Woohoo ! net gescoord.. een 3325B met alle toeters en bellen er op !

-edit- en ik heb eigenlijk mijn e3631a gerepareerd gekregen. ik had die al een tijdje maar wou er niet mee uitpakken omdat ze niet werkte ( heb er maar de kost van 2 pinten voor gegeven ).

Er waren meerdere problemen mee. De hoofdfout bleek uiteindelijk in de dac multiplexer te zitten. dat ding heeft een vreemde D/A convertor. Ze gebruiken een 16 bit DAC met daarnaa ene analoge multiplexer. Daar staat telkens een batterij opamps achter met een R/C netwerk en weer gevolgd door een vreemd circuit ( ze gebruiken analoge optocouplers : een led met 2 fototransistoren. de ene fotodiode dient als teugkoppeling om de led intensiteit in te stellen. die diodes zijn blijkbaar gepaard. Dit is dus eigenlijk een optische servo. langs de andere kant staat een opamp aan de tweede diode : die stelt dan de spanning on voor de regelaar. Dit doen ze voor zowel spanning als stroom. er zitten 4 van die optocouplers . stroom en spanning instelling en stroom en spanning meting.

enfin. het probleme was dus de opamps in die batterij opamps. om niet met 6 dure 16 bit dacs te muten werken scannen ze de verschillende waardes en ze slaan die analoog op in dat servocircuit.. Bleek dat een tl074 daarin het loodje had gelegd.

Eenmaal dat gefixt werkte de output maar de machien warmde zeer snel op. het bleek dat de downprogrammer transistor kortgesloten was. die voeding heeft een leuk systeem : als je de spanning omlaag regelt schakelen ze vliegensvlug een mosfet in die spanning naar beneden sjort.

En het -25 kanaal bleek te oscilleren ook. dat bleek een gebarsten condensatortje te zijn in de buurt van het regelcircuit.

Maar nu werkt ze perfect. 3 kanalen. 0..6 volt 0..5 ampere en 0..+25 en 0..-25 o..1 ampere . allemaal onafhankelijk in te stellen. de + en - 25 delen een gemeenschappelijke grond maar de 6 volt kant is galvanisch gescheiden ( vandaar die analoge optocoupers )

die toestellen van Hp zijn echte over-engineered en zitten heel knap in elkaar. er zijn maar liefst 3 processors die het werk doen. eenje die zich beighoudt met display en keyboard , eentje die rs232 en gpib doet en dan de central processor ( een 80196, de andere twee zijn 8752's ) ... Er is een asic die het meet en regelsysteem bevat.
de meting is zoals gewoonte een dualslope gemaakt met externe opamps. ( een ad711 , ad706 en een op27. ze gebruiken een lt1062 als referentiediode ) de asic evat de digitale boterham van die convertor. die asic scant ook de dac uit. aan ad1851 . das eigenlijk ene pcm audio dac.. rare jongens daar bij agilent... een audio dac om ene voeding mee te maken... lineair zallie wel zijn...

[Bericht gewijzigd door free_electron op zondag 18 september 2011 05:29:19 (95%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Zo'n lekkermakend verhaal vraagt ook nog even om een foto van zowel binnen- als buitenkant.

If you want to succeed, double your failure rate.
free_electron

Silicon Member

u vraag wij draaien

de voorkant
http://www.uploadarchief.net/files/download/psu2.jpg
het tweede digit lijkt minder fel omdat dit in werkelijkheid staat te knipperen. met de pijltjestoetsen kan je kiezen welk digit je verandert met de draaiknop.

binnekant.
http://www.uploadarchief.net/files/download/psu1.jpg
onder de ventilator achterin zit een 8752 en een tms9914 gpib controller.
rechtsboven zie je de grote asic met eronder de 80196
merk de rij optocouplers. de vier bovenste zijn normale digitale optocouplers ( ttl uitgang ) dient om kanalen in en uit te schakelen alsook de downprogrammer.

de grote , brede optocouplers zijn de analoge waar ik over sprak : HCNR200 van agilent.

http://www.uploadarchief.net/files/download/psu3.jpg
detail van het hoofdbord.
linksonder asic , rechts ernaast de 80196. erboven zit de flash ( 29020) en ram

[Bericht gewijzigd door free_electron op zondag 18 september 2011 20:27:07 (23%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Dit topic is gesloten