SN74xx iets speciaals? Frequentieteller repareren.

Ieder zijn fobie, ik heb geen inducafobia maar wel logifobia :-)

pagina 16 punt 3-17 daar staat precies hoe de blancking of leading zeros werkt. Gewoon die stappen even nalopen. De digitalisten zullen dit wel zo snappen, ik met moeite ondertussen ook maar dan moet ik de tekst en schema naast elkaar hebben.

Als digibeet denk ik eerst aan A1U3 7413 smith triggers, of runts of spikes in dat RBI circuit waardoor er niet aan de genoemde voorwaarde wordt voldaan.

Heb je de voedingspanningen gecontroleerd op rimpel en waarde ? Dat is bij mij altijd de eerste stap.

Dit is nu eigenlijk zo'n topic waar straks een titel toevoeging boven zou kunnen.

@ Tidak Ada: Kun je dit benoemen in IC's die ik kan proberen te vervangen. Veel meer mogelijkheden heb ik helaas toch niet.

@ Fred: Ik heb het ding nog geeneens opengeschroefd want ik ben niet thuis. Grappig genoeg had ik dus ook aan de 7413 gedacht.

[Bericht gewijzigd door tin.soldier op (11%)]

aan de fotos te zxien is er niks mis met de blanking. Blanking treedt enkel alleen op voor nullen voor de effectieve cijfers.
daar is niks mis mee nu.
het doorschemeren van andere digits is wel ene probleem. dat duidt op een verkeerde timing inde display multiplexing.

meet eens op punt 8 of daar wel nog 8khz staat.... zou me niet verwonderen dat dat plots veel meer geworden is ...
C11 en R16 zijn dan de verdachten... samen met U3

[Bericht gewijzigd door free_electron op (24%)]

Ik had de fotos nog niet gezien toen ik mijn reactie schreef. Maar dat lijkt me geen leading zero blanking probleem. Hier gaat iets mis met de multiplexing. (A1U14, A1U6B, A1U3B ?)

Zoals Fred al zegt.
En dan nog alles wat voor de eerste 7490(? oid) = counter IC, zit Daar moet een stel poorten zitten, die gestuurd worden door de clock-oscillator en het ingangscircuit.
Je zou eventueel nog de latches (7475) en de segmentdrivers (Zie Free electron) en hun besturing kunnen bekijken.
Sspecifieke Numers kan ik niet geven, want dat kan nogal verschillen. Bovendien bestaan er 7-segments LED display's waar de lacht is ingebouwd, juist bij HP
Verder werkt HP vaak met IC's met eigen typenummering, die dan eventueel vertaald moeten worden naar merk en typenummer van de producent.
Een doede scheerpe foto of scan met hoge resolutie van de print of een scan van de print uit de handleiding zouden wel handig zijn...

Heb je dit ding soms kortgeleden op MP gekocht? Daar stond er een te koop.

@free:
Ik bedoelde niet de leading zero blanking, maar het onderdrukken van de telling door de latches. Kan het even niet beter omschrijven. Dat zou dus aan de timing van de transfer clock-pulse van de latches kunnen liggen.

Op 23 december 2011 22:34:50 schreef Tidak Ada:
[...] Volgens mij (en de dikke TI-'Bijbel') Had Fairchild een heel andere logica serie met typenummers als U6A9xxxxxX ( heb er hier nog een stel ligen).
Het waren (niet al te near-)equivalents van de 54/74xx serie van TI
TI was lange tijd dé producent van die serie. Later, ik geloof mid 7-ties, zjn ze bij Fairchild ook in licentie aan die 54/74xx serie begonnen...

Er stond een hele dikke F van Fairchild op kan ik me nog herinneren. We keken alleen naar het 54** nummer niet naar de Fairchild prefix
Inderdaad! U6 ed stond ervoor.

Vroeg iemand aan de balie om een SN7440 dan kreeg ie een 5440 Ik legde wel ff uit dat die dingen van -50 tot +125 gingen voor de prijs van plastic TTL

Was wel compartibel die serie in 1971 heb ik er nog een frequentiemeter en een nixie tube klok met ZM1000 mee gebouwd. Dat was toen modern. Iedereen had analoge klokken/horloges

Op 23 december 2011 22:34:50 schreef Tidak Ada:
[...] Volgens mij (en de dikke TI-'Bijbel') Had Fairchild een heel andere logica serie met typenummers als U6A9xxxxxX ( heb er hier nog een stel ligen).
Het waren (niet al te near-)equivalents van de 54/74xx serie van TI
TI was lange tijd dé producent van die serie. Later, ik geloof mid 7-ties, zjn ze bij Fairchild ook in licentie aan die 54/74xx serie begonnen...

Er stond een hele dikke F van Fairchild op kan ik me nog herinneren. We keken alleen naar het 54** nummer niet naar de Fairchild prefix
Inderdaad! U6 ed stond ervoor.

Vroeg iemand aan de balie om een SN7440 dan kreeg ie een 5440 Ik legde wel ff uit dat die dingen van -50 tot +125 gingen voor de prijs van plastic TTL

Was wel compartibel die serie in 1971 heb ik er nog een frequentiemeter en een nixie tube klok met ZM1000 mee gebouwd. Dat was toen modern. Iedereen had analoge klokken/horloges

@RAAF12:
Er zitten wel equivalenten in de serie, maar in de hele serie meer niet- of bijna- equivalenten. Niet erg voor een klokje, maar ga je rekening moeten houden met de juiste logical levels en delay's, dan kan je behoorlijk het schip in gaan.

Zoals ik al schreef Fairchild is die 54/7400 serie later ook in licentie gaan maken, maar ze zijn zelf eerder met RTL en DTL begonnen en toen op die U6A9xxxxxX serie begonnen.

Fairchild deed second source en was volledig compatibel met TI
Pas veel later kwamen de 74L H S LS derivaten.

Btw de frequentiemeter liep ook door tot 25 Mc met een uitgezochte 7474 kwam de teller op 27 Mc!

Ik heb ook nooit klachten gehad van klanten dat het geen 'echte' 7400 serie was....

Ja, Kontakt.... dat was echt geen winkel voor ingenieurs en en technici, wel voor radioknutselaars.
Jij kijkt alleen naar de 54/74xx logica, maar niet naar de andere families als U6A9xxxxxX en de originele DMxxxx. Dat Fairchild LATER onder licentie ging second sourcen is een andere zaak
Zucht, ga nu eens de datsheets van die 54/74xx eens vergelijken met die U9A_en_de_rest's En zet er ook de DMxxxx's eens naast. Een quad NAND van de ene familie verschilt qua logic level en andere parameteres van de andere. Vaak om bijvoorbeeld patenten te omzeilen. Dat zeggen free en maartenbakker duidelijk ook. Je kunt ze NIET IN ALLE GEVALLEN zomaar uitwisselen. Voor een klok of een dobbelsteen zal het niet uitmaken, maar voor het poortcircuit van een snelle counter en andere logica, waar de timing van essentiëel belang is (overdrachtstijd), wel degelijk.
Bij moderne highspeed loigica (o.a. computers) is het verschil in propagatiedelay in de printsporen al van belang.

Op 23 december 2011 23:29:44 schreef Tidak Ada:
Je zou eventueel nog de latches (7475) en de segmentdrivers (Zie Free electron) en hun besturing kunnen bekijken.

je bent in de war. eerst een schema bekijken. zit helemaal geen latch in. dit ding is opgebouwd rond een tweetal ECL decade tellers met erachter een custom chip van hp die een 6 decade teller bevat.

een blok scanlogica multiplexed in wired-or de twee EXL tellers ( via level shifters ) en de custom chip uitgang.
die mulitplex bus gaat naar een 7446 decoder die een matrix led display aanstuurt. de digit select is een 1->10 decoder...

de fout zit in de scanning logica. ofwel is de scansnelheid opgehoogd waardoor er ghosting optreedt , of is er iets anders timing-gewijs verkeerd.

leading zero blanking werkt perfect op de foto te zien.
het is puur de display scanning die fout loopt

Helaas ik heb het schema niet, ben op antwoorden van anderen afgegaan.
ECL logica, gaat dat ding zo hoogfrekwent? In ieder geval zijn we het erover eens dat de aansturing van de displays in de fout zit ;)

Die custom chip, is dat soms P- of N-MOS LSI ?

Ik heb indertijd met een counter van die 5300 familie gewerkt, maar die had meer bedieningsknoppen op de onderhelft. Het was een modulair systeem en kon ook voor andere ondermodules gebruikt worden. Een hele trits counters, timers en een multimeter (5306A, ik heb even de catalogus van 1983 er bij gehaald). Ik zie nu ook dat die 5382A tot 225MHz gaat. Dat vroeg in die tijd om ECL.

Aangezien ik nu geen mogelijkheden bij de hand heb om die 8 kHz op punt 8 te meten ben ik op dit moment uitgespeeld. Ik zal volgende week een handjevol IC's kopen en de 7413 (U3) als eerste vervangen. Eerst even meten natuurlijk.

Ik heb naar de Service Manual gelinkt ( http://skoop.home.xs4all.nl/hp5382a/5382%5bcompleet%5d.pdf ). Die heb ik alleen maar in PDF-formaat. Volgende week kan ik wel scherpe foto's van het interieur maken. Een van die custom chips - want er zitten er meerdere in - is U14: een 16-pens M.O.S., 6-decade counter met nummer 1820-0634.

En ja, ik heb het apparaat onlangs via MP gekocht. Heb ik al spijt?

Met hulp van CO kom je er wel uit, tenzij het om de hele speciale chips gaat, die free opsomt.
Bedenk wel, dat dit ding een modulaire counter is. De ondehelft kan er af en vervangen worden door een andere. (Zie in mijn vorige posting)
Ik weet niet of hij ook werkt zonder de onderhelft. dat zou eventueel een mogelijkheid zijn voor een test, maar lees eerst de manual door voor je zoiets doet.

Op 24 december 2011 00:43:26 schreef Tidak Ada:
Helaas ik heb het schema niet, ben op antwoorden van anderen afgegaan.
ECL logica, gaat dat ding zo hoogfrekwent? In ieder geval zijn we het erover eens dat de aansturing van de displays in de fout zit ;)

Die custom chip, is dat soms P- of N-MOS LSI ?

Ik heb indertijd met een counter van die 5300 familie gewerkt, maar die had meer bedieningsknoppen op de onderhelft. Het was een modulair systeem en kon ook voor andere ondermodules gebruikt worden. Een hele trits counters, timers en een multimeter (5306A, ik heb even de catalogus van 1983 er bij gehaald). Ik zie nu ook dat die 5382A tot 225MHz gaat. Dat vroeg in die tijd om ECL.

225MHz... en ze gebruiken gene prescalers . .gewoon een ECL counter binnen en klaar ... ECl doet 3nS op zijn sokken.

We hebben het hier over een HP toestel he en geen hobby prul.

Ik zie net in die manual : 5301 Stevens Creek Santa clara.. gedrukt in 1974 ... En zeggen dat ze daar vandaag nog altijd zitten op dat adres. Tzijn straffe gasten...

Er schiet me nog iets te binnen wat niet direct uit de eerste foto bleek. Er zijn 8 displays. Als de Gate Time op 0,1 seconde staat, valt het op dat het meest linkse display gewoon correct niet oplicht. De volgende is 'ge-ghost' en de daaropvolgende is de 'echte begin-nul'.
Op de tweede foto is te zien dat het meest linkse display dan toch ook te grazen wordt genomen.

[Bericht gewijzigd door tin.soldier op (16%)]

Volgens mij kun je beter eerst een scoop regelen en eens rustig gaan meten.
Luk raak ic's vervangen lijkt mij niet de beste weg.
Ook de rimpel op de voeding eerst eens bekijken.

Ben ik het mee eens. Helaas is het enige scoopje dat ik heb defect. Deze trouwens, maar dan helemaal met cyrillische opschriften: http://www.mydarc.de/dk3wi/html/oszilloskop_c1-94.html. Ik heb laatst geprobeerd 'm te repareren maar dat is niet gelukt. Er werd wel een punt zichtbaar, waar ik de positie ook van kon veranderen. Na een half uur of zo verdween de punt. Op het forum las ik over een dergelijk probleem, te zoeken in de zaagtandgenerator. Ik heb de zaagtandgenerator niet kunnen vinden (of, vertalen want de manual is in het Russisch). Maar ja, dit is aardig off topic.

Heb je google translate al eens losgelaten op de links, die je bij de DARC vind?

Dit is overigens de juiste link :

http://www.mydarc.de//dk3wi/html/oszilloskop_c1-94.html .

Die van jou werkt niet doordat je er een punt achter hebt gezet zonder spatie er tussen.

Ik kan goed cyrillisch lezen en ik ken wel aardig wat Russisch. Maar technische termen heb ik nooit geleerd. Evenwel heb ik met behulp van een woordenboek de zaagtandgenerator niet kunnen vinden. En in het schema herken ik 'm niet.

Als je nu eens van de schakelaar waaraan allemaal C's aan hangen uitgaat?
Klopt dus niet. Het is de bovenste helft van het schema (Samen met de horizontale eindtrap).
De schakelaar schakelt emissorweerstanden, vermoedelijk van een stroombron, die de ontlaadtijd van een condesator bepaaalt.

De andere schakelaar (Met weerstanden) is de verticale verzwakker.

Technisch Russisch is niet lastig als je technische termen in andere talen kent. Kans is echter groot dat het geen zaagtandgenerator heet, maar tijdbasis of x-afbuiging of weet ik veel wat voor creatief naampje...

@ Tidak Ada: Rechtsboven in het schema (van de scoop) staat FET T30, een KP303i. Toen ik die had vervangen (met een BF247) verscheen de punt in beeld. En na een half uur of zo was ie weg. De spanningen die ik nu aan de FET meet lijken toch wel te kloppen.

[Bericht gewijzigd door tin.soldier op (15%)]

Ik ben met een russische sna bezig geweest. Ik ken een Russin en die heeft toen wat vertaald. Dat was lachen. Zij is niet technisch dus het pcb met de voeding werd "het bord met eten" en zo waren er wel meer dingen. Helaas was het ding niet te repareren ivm onbekendheid defecte onderdelen en doordat de HV in de trafo bleek doorgeslagen ontstond een lawine effect. Onbelast niks an de hand. Maar had ik een board klaar dan sloeg hij weer door en ging er weer iets anders defect.

Als je meer wil met zelfbouw en reparatie is een goede scoop het belangrijkste. Voor 50-150 euro koop je een oudere 100 MHz Tek , HP of Philips.

Oké. Ik heb me altijd aardig kunnen behelpen zonder scoop, maar ik wist dat die uiteindelijk onontkoombaar was. Het lastigste in de keuze vind ik nu de maximale bandbreedte. Het zou bijv. aardig zijn als ie op 144MHz nog iets zinnigs kon showen maar ik weet niet of de scoop dan per se 150 MHz moet zijn. Korte tip welkom!

Ik doe nog wel een gooi naar die Russische scoop maar ik zie het somber in: veel gezoek voor weinig scoop - mocht het al lukken. De topic moet gauw weer over de frequentieteller gaan.