De labvoeding in een nieuw jasje.

Henry S.

Moderator

Op 29 oktober 2011 12:32:32 schreef Tim Weekenstroo:
In hoeverre moet ik het schema aanpassen voor een voeding 2x15V 2,66A

Een heel ander schema gebruiken, verder geef je te weinig gegevens.

verder kan ik het schema gebruiken zoals hij op de 1e pagina nog staat

Natuurlijk staat op de 1e pagina de laatste versie.

Op 29 oktober 2011 12:37:36 schreef Sine:
Je weet dat die ic's op een redelijk grote koelplaat MOETEN he ?

En zonder belasting mag er niets heet worden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb zeg maar een transformator 2x 15V 2,66 A. (scheelt dus 3 V (x2) en 0,66 A.

In hoever is dit qua invloed op de gebruikte onderdelen

Henry S.

Moderator

De ingangsspanning wordt te hoog, hou 2*12V of 24V aan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

mmm jammer heb net zo'n mooie rinkerntrafo liggen 2x 15V 2,66 A misschien dan maar een ander schema zoeken

ergens anders op de site geven ze aan dat het wel kan ;)

http://www.circuitsonline.net/forum/view/12174/1/2x15v

[Bericht gewijzigd door Tim Weekenstroo op zondag 30 oktober 2011 17:27:12 (36%)

Hallo,

ik heb de labvoeding nagebouwd met een 24V trafo 2 A zonder aftakking
Ik heb in plaats van 4700Uf een 10000UF elco gebruikt.
Het probleem is dat er keurig 30 V gelijkspanning op de elco staat maar bijna niks op de uitgang

Hoe heb je je LM317s gemonteerd? Zo kout tegen het koelprofiel?
Wat is bijna niks?
Post ook meteen even een duidelijke foto van onderkant en boven kant print.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden.

En volgens welk schema heb je hem gebouwd? ik neem aan de gene waar de aftakking ook niet gebruikt wordt.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Kan de BC141 worden vervangen door een BC547 ?

Want in multisim bestaat de BC141 niet ? :)

( Het is voor school , dus het MOET in multisim ^^ )

Leren kan je alleen maar door te Doen
Henry S.

Moderator

Nee, en als de BC141 niet bestaat dan maak je die toch zelf...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het is voor school, dus waarom niet zelf uitzoeken of dat kan?

Open de datascheet van beide, kijk wat de verschillen zijn en of dat uitmaakt.

Of, als je lui bent, gewoon de 547 in de simulatie zetten en kijken of de voeding nog steeds werkt zoals verwacht.

Wel , de leerkracht zegt dat het moet werken , volgens mij ( in de datasheet gecheckt ) Moet het ook wel kunnen .

MAAR : de LED van de stroombegrenzing brand altijd !

Vandaar de vraag ...

Net heb ik wel ontdekt als ik de led pas op 10mA laat branden ( standaart staat hij op 5mA) dan brandt ie nooit ...

Groet
.

Edit : Wat is dan wel een goede vervanger .
Ik kan nog geen componenten maken in multisim , en de leerkracht vondt het te moeilijk om uit te leggen :(

[Bericht gewijzigd door falaigai op woensdag 7 maart 2012 20:12:09 (20%)

Leren kan je alleen maar door te Doen
RAAF12

Golden Member

BC141-10 of BC141-16 zijn oude NPN transistors met een metalen behuizing. Equivalenten kan je makkelijk vinden door de datasheets te vergelijken. Een plastic vervanger is ook goed.

Henry S.

Moderator

Op 7 maart 2012 20:07:43 schreef falaigai:
MAAR : de LED van de stroombegrenzing brand altijd !

Welke stroombegrenzing?

Verder is het handiger een nieuw topic te starten, zeker ivm je schoolvragen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hallo,

Ik heb een transformator van 24V-40VA liggen. Kan ik dit schema gewoon overnemen of moeten er enkele zaken aangepast worden?

Het idee is een extra voeding te maken, kleiner en mobieler dan m'n huidige. Wat ik voor ogen had is 15V-1A, dus ik denk dat dit wel mogelijk is?

Grtz

Henry S.

Moderator

40VA is wat lichter dan 50VA, het is verstandig R3 te verhogen naar 1Ω/5W. Je begrenst de maximale uitgangsstroom dan tot 1.2A.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 10 juni 2012 15:09:35 (25%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Even iets uit eigen ervaring voor eventueel toekomstige bouwers.
Ik heb de BF256 vervangen door een BF245 en dat zou ook moeten kunnen gezien de posts over deze swap op CO.
Let er alleen wel op dat de Drain en de Gate op de BF245 gewisseld zijn t.o.v. de BF256 (dus 180o gedraaid plaatsen) . Dit heeft mijn eerste versie genekt ;)

Waarvoor dient T1 in het schema ?
Want met deze werkt m'n voeding niet en zonder deze werkt het wel ?

Leren kan je alleen maar door te Doen
Henry S.

Moderator

Voor jou geldt nog steeds dat het een schoolvraag betreft. 2e keer dat je dit topic daarvoor misbruikt. Verder heb je het hele topic blijkbaar nog steeds niet helemaal gelezen. Als het met T1 niet werkt dan doe je iets goed fout.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Eerst wil ik zeggen dat het school bijna gedaan is , het is dus geen schoolwerk meer !

Ik heb net het hele topic gelezen . het enigste wat er over T1 instaat is :

Another current source, is your simulation capable of simulating a LM317? Because it is certainly providing a constant current out of the adj pin but only if the negative voltage is absent.This is a safety feature, when you turn the PSU off, the negative voltage becomes zero but the positive voltage remains highly positive for a short while. This would give an unpredictable output which is dangerous for any externaly connected circuit.T1 conducts until all power in C2 is gone, providing a path for IC1 and allowing it to drop it's output current to zero. Hence there is no voltage at the output pin of IC2 able to destroy any connected piece of circuitry.

Dus een beveiliging voor als je je voeding afzet. ( Ik kan m'n schakeling dus gewoon zo laten , maar ik moet gewoon zien dat ik niets aansluit als ik de voeding afzet )
Of kan ik hier nog iets anders aandoen ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 10 juni 2012 23:15:02 (16%)

Leren kan je alleen maar door te Doen
Henry S.

Moderator

Je moet gewoon zorgen dat het werkt, het ding zit er niet voor niets.

Edit: Ik denk dat het ook hier mee te maken heeft.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 11 juni 2012 17:34:23 (45%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Geachte Co'ers

Ik heb afgelopen weekend de bijgewerkte versie van de lm317
labvoeding gemaakt met een enkele 24V wikkeling

Printje geetst. Componentjes gesoldeerd. Maar werken ho maar
Alles dubbel gecheckt en nogmaals gecheckt maar nog steeds geen resultaat.

Vervolgens IC1 losgesoldeerd en de in en uitgang aan elkaar doorverbonden. De voeding is nu netjes regelbaar van 0 tot 25 V

Wie o wie heeft er enig idee wat er niet zou kunnen kloppen
Weerstanden zitten allemaal op de juiste plek en ook de diodes zitten allemaal goed om.

Voor mij met mijn beperkte kennis houd het hier eventjes op.

Het ledje blijft ook continue branden. Is dit normaal of zou deze alleen moeten invallen bij overbelasting ?

Alvast bedankt.

hij is dus wel regelbaar ? maar alleen de spanning dan , de stroomregeling werkt nu niet zeker ? dan moet je het in die regeling gaan zoeken , rotte lm317 , potmeter die niet goed is ( de stroom over de loper van de potmeter kan problemen geven met de regeling )

waar rook was, werkt nu iets niet meer

LM317 en potmeter heb ik zojuist vervangen voor andere exemplaren met exact hetzelfde resultaat.

Henry S.

Moderator

Over de potmeter mag maar 1.2V staan, even meten. Hetzelfde moet je zonder belasting tussen Vout en adjust van IC1 meten.

De led brandt altjd, dat is ondertussen al wat keren in dit topic aanbod gekomen.

Alle fetjes juist aangesloten?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Meet de spanning over C4. Deze behoort ?V te zijn. Als de spanning te positief is, zal T1 geleiden en daardoor zal de stroombegrenzing ingrijpen.

Hoi ik probeer een wensenlijst te maken voor deze schema alleen ik weet niet hoeveel wat er door die weerstandjes moet er staat bij een paar 5 w moet ik daar bij alle vanuit gaan?