Meterkast - 12v wisselstroom naar 12v gelijkstroom

Hallo allemaal,

Op dit forum ben ik een aantal topics tegengekomen over het omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom, maar ik kan er niet echt uit komen hoe ik dit nou in de praktijk ga doen.

De situatie:
In mijn meterkast wil ik twee apparaatjes van stroom voorzien via een USB aansluiting, oftewel 5v.
Ik heb helaas geen 220v stopcontact, dus heb ik gekeken naar een andere optie en dat is een deurbel-trafo die er al hangt. Deze levert 12v wisselstroom als output.
Nu heb ik een dingetje gekocht die je aansluit op 12v gelijkstroom en die dit omzet naar 5v USB: http://www.ebay.nl/itm/390612682958
Helaas zit ik er nu dus mee dat ik met een 12v wisselspanning aansluiting zit (ik meet 18v overigens), terwijl dat ding 12v gelijkstroom nodig heeft.

Kunnen jullie mij helpen om dit voor elkaar te krijgen? Moet ik dan echt zelf iets in elkaar knutselen of bestaat er een kant-en-klaar product die dit kan?

DE OLDE

Overleden

Je zet op de wisselspanning een gelijkrichtcel met een afvlak elco , deze sluit je aan op de adapter.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op 10 juli 2013 14:28:52 schreef DE OLDE:
Je zet op de wisselspanning een gelijkrichtcel met een afvlak elco , deze sluit je aan op de adapter.

Ik was al bang dat de eerste reactie iets in deze geest zou zijn :|
Het probleem is; ik heb vroeger weleens wat met electriciteit gedaan (HAVO Natuur & Techniek), maar dat is lang geleden...
Waar ik eigenlijk een beetje naar op zoek ben, is meer een soort 'handleiding' van de stappen die ik moet doen en de onderdelen die ik daarvoor nodig heb (mits er geen kant-en-klaar product voor bestaat).
(Ik vind het fijn dat er gereageerd wordt hoor! Begrijp me niet verkeerd!)

Ik denk dat een voeding zoals hier op het forum bij de schakelingen iets voor je is.
Je gebruikt een 7805.
Maar is een stopkontakt aanleggen, zodat je een 5v of 12v adapter kunt gebruiken niet veel eenvoudiger?

Welkom op het forum.

lees dit artikel eens door:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.h…

T1 is jouw beltrafo. BR1 moet je daarop aansluiten. C1 gebruik je om af te vlakken. je houd dan 16 volt over ofzo. alles rechts van C1 vervang je door die module.

op ebay lees ik:

Input voltage: DC 8-22V

dus dat zit wel goed.

afhankelijk van het vermogen heb je best kans dat je 5v kort wegvalt als er iemand aanbelt. ook heb je kans dat als jij die voeding continu goed belast (>1A) dat je beltrafo op den duur uitfikt.

GMT+1

Ze zijn gebouwd om niet uit te kunnen fikken :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Lucky Luke

Golden Member

Op 10 juli 2013 14:25:24 schreef kipusoep:

Helaas zit ik er nu dus mee dat ik met een 12v wisselspanning aansluiting zit (ik meet 18v overigens), terwijl dat ding 12v gelijkstroom nodig heeft.

Kunnen jullie mij helpen om dit voor elkaar te krijgen? Moet ik dan echt zelf iets in elkaar knutselen of bestaat er een kant-en-klaar product die dit kan?

18VAC wordt 23,8VDC, die module zou tot 20VDC moeten kunnen hebben*. Die 18VAC zal wel inzakken naar 12VAC onder belasting, maar het is tricky. Kun je die deurbeltrafo een lagere spanning laten geven? (sommigen hebben 6VAC, 8VAC, 12VAC)

Gelijkrichten en afvlakken zul je denk ik toch zelf in elkaar moeten knutselen, en gaat je zeker lukken ook. Je koopt een brugcel en een elco van 4700uF/35V, zet de draden van je beltrafo op de ~ aansluitingen, dan heb je een + en een - aansluiting over, waartussen je de afvlakelco plaatst met de - naar de -.

*) Dat is althans wat ik op ebay zie

Op 10 juli 2013 14:55:29 schreef Progger:

afhankelijk van het vermogen heb je best kans dat je 5v kort wegvalt als er iemand aanbelt. ook heb je kans dat als jij die voeding continu goed belast (>1A) dat je beltrafo op den duur uitfikt.

Dat 'ie wegvalt als iemand aanbeld: dikke kans (hangt af van de bel)

Uitfikken? Als het goed is niet, zou wat zijn als een beltrafo in de fik zou vliegen als een of andere vlegel een speld naast je belknop duwt... (Afaik zijn die trafo's stroombegrenst en kortsluitvast. Then again, ik ga daar geen garantie op geven.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 10 juli 2013 14:54:39 schreef Djenn:
Ik denk dat een voeding zoals hier op het forum bij de schakelingen iets voor je is.
Je gebruikt een 7805.
Maar is een stopkontakt aanleggen, zodat je een 5v of 12v adapter kunt gebruiken niet veel eenvoudiger?

Nee het leek mij eenvoudiger om gewoon voort te borduren op die 12v aansluiting, omdat die er al is en bereikbaar is...

Op 10 juli 2013 14:55:29 schreef Progger:
Welkom op het forum.

lees dit artikel eens door:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.h…

T1 is jouw beltrafo. BR1 moet je daarop aansluiten. C1 gebruik je om af te vlakken. je houd dan 16 volt over ofzo. alles rechts van C1 vervang je door die module.

op ebay lees ik:
[...]

dus dat zit wel goed.

afhankelijk van het vermogen heb je best kans dat je 5v kort wegvalt als er iemand aanbelt. ook heb je kans dat als jij die voeding continu goed belast (>1A) dat je beltrafo op den duur uitfikt.

Bedankt voor de vriendelijke begroeting ;-)

Ik ben echt een enorm groentje m.b.t. alles wat jullie zeggen, zelfs dit is iets teveel van het goede voor mij :P

Op 10 juli 2013 15:07:38 schreef Lucky Luke:
[...]
18VAC wordt 23,8VDC, die module zou tot 20VDC moeten kunnen hebben*. Die 18VAC zal wel inzakken naar 12VAC onder belasting, maar het is tricky. Kun je die deurbeltrafo een lagere spanning laten geven? (sommigen hebben 6VAC, 8VAC, 12VAC)

Gelijkrichten en afvlakken zul je denk ik toch zelf in elkaar moeten knutselen, en gaat je zeker lukken ook. Je koopt een brugcel en een elco van 4700uF/35V, zet de draden van je beltrafo op de ~ aansluitingen, dan heb je een + en een - aansluiting over, waartussen je de afvlakelco plaatst met de - naar de -.

*) Dat is althans wat ik op ebay zie

[...]

Dat 'ie wegvalt als iemand aanbeld: dikke kans (hangt af van de bel)

Uitfikken? Als het goed is niet, zou wat zijn als een beltrafo in de fik zou vliegen als een of andere vlegel een speld naast je belknop duwt... (Afaik zijn die trafo's stroombegrenst en kortsluitvast. Then again, ik ga daar geen garantie op geven.)

Dit klinkt goed... De deurbeltrafo is helaas niet in te stellen...
Er wordt bijna nooit aangebeld; het betreft de deurbel van de voordeur in een appartementencomplex. Er wordt eigenlijk altijd beneden aangebeld i.p.v. boven bij onze voordeur.
De beltrafo is voorzien van een glasbuis zekering, die heb ik al door laten fikken en daar zit een nieuwe in ;-)

Ik ga eens kijken of ik wat kan met de de post van jou, ziet er nuttig en lekker basic uit :-)

Laat gewoon een elektromonteur komen om een extra stopkontakt aan te leggen.
is misschien maar een half uur werk voor die man en jij hebt een veilige en degelijke meterkast.

Hij blij, jij blij.

Dit komt op mij net zo onveilig over alsof je een gasleiding wil gebruiken om een fietsband op te pompen,
want er staat toch luchtdruk op ?

[Bericht gewijzigd door Knustelsmurf op woensdag 10 juli 2013 19:32:35 (27%)

Lucky Luke

Golden Member

Mwah, zolang kipusoep die zekering netjes door dezelfde waarde heeft vervangen (En niet door een hogere waarde, een boutje, of aluminiumfolie) zal het wel meevallen.

't is de 12V van een beltrafo, niet het lichtnet. En het zijn ook niet de beruchte 12V halogeenspotjes...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 11 juli 2013 16:33:25 schreef Lucky Luke:
Mwah, zolang kipusoep die zekering netjes door dezelfde waarde heeft vervangen (En niet door een hogere waarde, een boutje, of aluminiumfolie) zal het wel meevallen.

't is de 12V van een beltrafo, niet het lichtnet. En het zijn ook niet de beruchte 12V halogeenspotjes...

Dat heb ik, was een 5x20mm T1A glas zekering en die zit er nu ook in.

Nu vraag ik mij nog één ding af; als ik die twee losse onderdelen bestel, moet ik die dan gewoon 'los' met een draadje verbinden, of valt er een geheel van te maken die niet zomaar uit elkaar getrokken kan worden?

Gebruikelijk is om in deze situatie iets te doen met een "experimenteer print". Een print met een heel hoop gaatjes, en wat soldeereilandjes aan de onderkant waar je dus je componenten en de draadjes mee kan vastsolderen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

die kun je gelijk meebestellen als je de links van lucky luke bekijkt.

overigens is dat weer hetzelfde schema als bij mijn post.

enkel vervang je C2 en alles rechts daarvan door jouw DC/DC converter kabeltje.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.h…

GMT+1

Super bedankt voor alle informatie zover!
Ik zal een bestelling plaatsen en eens kijken waar het schip strandt ;-)
I'll be back!

Ik heb besloten het toch maar niet zelf te bouwen, ben bang dat het anders een pruts-ding wordt :P
Op DealeXtreme zag ik wel een paar dingen die ik misschien kan gebruiken:

http://dx.com/p/mr16-low-voltage-5-12-x-1w-leds-driver-power-207555
http://dx.com/p/7030-led-driver-power-supports-4-x-1w-black-green-5-pc…
http://dx.com/p/internal-constant-current-source-power-supply-driver-f…

Wat denken jullie?

pa3gws

Golden Member

Dat zijn led drivers en niet echt voedinkjes.
Wat wil je aansluiten?
En waar woont kipusoep?
Als je in de buurt van Delft woont wil ik wel een brugcel en elco en een paar schroef aansluitinkjes op een stukje gaatjes print klussen. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik wil graag van stroom voorzien:
- Een Youless (http://www.youless.nl/productdetails/product/ls110.html)
- Een TP-Link TL-WR702N 150Mbps Wireless N Nano router (http://www.youless.nl/productdetails/product/wi-fi-adapter.html)

Beide vragen een spanning van 5.0 Volt DC en verbruiken ongeveer 1 watt.

Als ik niet in de buurt van Delft woon wil je het niet? Er bestaat ook zoiets als PostNL ;-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 20 juli 2013 14:43:00 (30%)

pa3gws

Golden Member

Tuurlijk wel. :-p
Stuur mij even een mail adres staat in mijn profiel.

@kipusoep
Zo iets? :-p
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_5029.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 20 juli 2013 14:43:24 (40%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 19 juli 2013 11:08:59 schreef pa3gws:
@kipusoep
Zo iets? :-p
[afbeelding]

Ik denk het? :P Ik moet je maar blind vertrouwen dat het klopt ;-)

Moet er dan geen 7812 oid op die print zitten ?

knutsel,

in de startpost zie je een linkje naar ebay.

in de omschrijving van dat item zie je dat hij van 8-22V 5V maakt. dus een 7812 zou wel kunnen, maar dan gooi je energie weg.

stel nu dat hij 12v wisselspanning heeft. dan komt er bij 16v gelijkspanning uit.

stel dat de DC spanning 600mA kan leveren. dan heb je 16x0,6=10W tot je beschikking.

stel nu dat je de 7812 plaatst. dan heb je 12*0,6 = 7W tot je beshikking. want de 7812 stookt de spanning weg, maar doet niets met de stroom.

dat apparaatje van ebay beweert 94% efficiency. stel voor het gemak 90%

dan kun je dus zeggen dat 10W op 16 volt 9W op 5 volt is. dat is dus bijna 2A. 7W op 12v zou dan 6.5W op 5V zijn, iets meer dan 1A.

GMT+1
Tidak Ada

Golden Member

Ik loof het streven om iets zelf te maken, maar is het niet véél eenvoudiger voor TS om aan en elektroboer te vragen of die een gewoon stopcontact naast de meterkast wil plaatsen? Dan kan TS er gewone adapters insteken. Of stelt de woningstichting beperkingen daaraan? (Sorry knutselsmurf, ik had je post niet gezien)

Bedenk bovendien, dat 12V van die beltrafo al sowieso meer is dan 12 V en na gelijkrichting zo'n 17 V. De meeste beltrafo's hebben toch meer een soort stroombegrenzing door een dunne secundaire. En wat gebeurt er als iemand op de bel drukt? Die spanning stort in en wel meer dan de 7805 kan opvangen. Dan hangt het er dus maar vanaf of die apparaatjes van TS dat aan kunnen en niet op tilt slaan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pa3gws

Golden Member

De TS geeft aan dat er bijna nooit wordt aangebeld.
Dus gelijkrichten en afvlakken zijn eigen omvormertje er achter die lust tot 22V en klaar is de soep. :-P

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 20 juli 2013 11:25:22 schreef Tidak Ada:
Ik loof het streven om iets zelf te maken, maar is het niet véél eenvoudiger voor TS om aan en elektroboer te vragen of die een gewoon stopcontact naast de meterkast wil plaatsen? Dan kan TS er gewone adapters insteken. Of stelt de woningstichting beperkingen daaraan? (Sorry knutselsmurf, ik had je post niet gezien)

Ik heb even geteld, je bent de derde nu die adviseert om een elektromonteur te laten komen.

Ik blijf erbij dat een meterkast een slechte plek is voor een leek (no pun intended) om met elektriciteit (ongeacht of dat 12 of 230 Volt is) te experimenteren. er zijn in het verleden al huizen voor minder uitgebrand...

En toch word TS actief aangemoedigd om daar te gaan prutsen...

Als je meer van elektro wilt weten en knutselen, okee, een bouwpakketje van Velleman op de keukentafel is dan een goed idee, maar dit niet, in mijn optiek.

Ben benieuwd wat de mod's hierop te zeggen hebben.
Die zitten normaal ook overal bovenop.

Henry S.

Moderator

Weinig van te zeggen, de TS wil niet eens met HV spelen.

Het wordt door de nutsbedrijven niet erg gewaardeerd als er in de meterkast geprutst wordt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.