Op 10 juli 2013 14:54:39 schreef Djenn:
Ik denk dat een voeding zoals hier op het forum bij de schakelingen iets voor je is.
Je gebruikt een 7805.
Maar is een stopkontakt aanleggen, zodat je een 5v of 12v adapter kunt gebruiken niet veel eenvoudiger?
Nee het leek mij eenvoudiger om gewoon voort te borduren op die 12v aansluiting, omdat die er al is en bereikbaar is...
Op 10 juli 2013 14:55:29 schreef Progger:
Welkom op het forum.
lees dit artikel eens door:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.h…
T1 is jouw beltrafo. BR1 moet je daarop aansluiten. C1 gebruik je om af te vlakken. je houd dan 16 volt over ofzo. alles rechts van C1 vervang je door die module.
op ebay lees ik:
[...]
dus dat zit wel goed.
afhankelijk van het vermogen heb je best kans dat je 5v kort wegvalt als er iemand aanbelt. ook heb je kans dat als jij die voeding continu goed belast (>1A) dat je beltrafo op den duur uitfikt.
Bedankt voor de vriendelijke begroeting
Ik ben echt een enorm groentje m.b.t. alles wat jullie zeggen, zelfs dit is iets teveel van het goede voor mij
Op 10 juli 2013 15:07:38 schreef Lucky Luke:
[...]
18VAC wordt 23,8VDC, die module zou tot 20VDC moeten kunnen hebben*. Die 18VAC zal wel inzakken naar 12VAC onder belasting, maar het is tricky. Kun je die deurbeltrafo een lagere spanning laten geven? (sommigen hebben 6VAC, 8VAC, 12VAC)
Gelijkrichten en afvlakken zul je denk ik toch zelf in elkaar moeten knutselen, en gaat je zeker lukken ook. Je koopt een brugcel en een elco van 4700uF/35V, zet de draden van je beltrafo op de ~ aansluitingen, dan heb je een + en een - aansluiting over, waartussen je de afvlakelco plaatst met de - naar de -.
*) Dat is althans wat ik op ebay zie
[...]
Dat 'ie wegvalt als iemand aanbeld: dikke kans (hangt af van de bel)
Uitfikken? Als het goed is niet, zou wat zijn als een beltrafo in de fik zou vliegen als een of andere vlegel een speld naast je belknop duwt... (Afaik zijn die trafo's stroombegrenst en kortsluitvast. Then again, ik ga daar geen garantie op geven.)
Dit klinkt goed... De deurbeltrafo is helaas niet in te stellen...
Er wordt bijna nooit aangebeld; het betreft de deurbel van de voordeur in een appartementencomplex. Er wordt eigenlijk altijd beneden aangebeld i.p.v. boven bij onze voordeur.
De beltrafo is voorzien van een glasbuis zekering, die heb ik al door laten fikken en daar zit een nieuwe in
Ik ga eens kijken of ik wat kan met de de post van jou, ziet er nuttig en lekker basic uit