Ontwikkeling van de NA-01 Lab Voeding

Blackdog, echt mooi bezig. Mercikes voor al deze info te delen.

Voor 1 Pot zie ik dat je niet een Bourns hebt gebruikt. (de bovenste, voor de spanning). Ik heb dezelfde hier en vind ze evengoed werken als een Bourns...enkel voel je dat het draaien iets minder soepel verloopt. Maar de prijs is dan ook een stuk lager he.

Heel knap project. Iets om U tegen te zeggen!

Ha die offie :-)

Dank je!

De 10 slagen potmeters die ik het liefst gebruik, zijn de Spectrol/Vishay serie 534.
Deze hebben wat betere specificaties dan een vergelijkbare Bourns.
Ik heb meer rotte 10 slagen Bourns potmeters gehad dan de Spectrol's
Ook een voordeel is, dat de 534 serie regelmatig opduiken bij dump zaken zodat je ze redelijk goedkoop kan aanschaffen.

Over multiturn potmeters is trouwens veel te vertellen, zoals dender, resolutie, lineariteit, temperatuur coëfficiënt enz.
Zo'n potmeter bepaald voor een flink deel de temperatuur specificaties van mijn voeding :-)

Misschien is het jullie opgevallen, ik gebruik geen trimpots in deze voeding, dit is met opzet.
Mijn doel is het zo te ontwerpen dat deze niet nodig zijn, en als er toch trimming nodig is, gebruik een instelpot om de goede waarde te vinden en zet er dan een 1% of beter weerstand in.
Dit geeft een veel groter stabiliteit op korte en lange termijn.

Nu weer verder met de PSU Destroyer Mark I

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Beste blackdog,

knap werk! Als je ontwerp klaar is, wil ik me wel bezighouden met het maken van een goede PCB voor je ontwerp.

'k Heb daarnaast nog een suggestie. De schakeling maakt gebruik van het bekende circuit met twee op-amps en twee dioden als regellus. Niets op tegen. Echter, als de voeding overgaat tussen spanning/stroom en stroom/spanning regelen, zal 1 van de op-amps telkens uit verzadiging moeten komen. Wat wel eens een tas koffie drinken kan duren. Ik zit hier te denken aan een zener met een weerstand in serie tussen de uitgang van de op-amp en diens inverterende ingang. Zulks zodat er toch steeds feedback rond de niet actieve regellus zit voor een betere response in het overgangsgebied.

(Een circuit met een paar stroomspiegels waardoor de ene op-amp de andere op 1.2...1.4V na volgt is natuurlijk een andere mogelijkheid.)

(btw, m'n eerste post op die forum)

electronblender

Ha die electronblender :-)

Welkom en dank je voor je input.

De truc met de zener ken ik, uitgebreide testen met de stroombeheersing komen er aan,
ik ben bezig een meetapparaat te ontwikkelen, die een voeding kortsluit voor een korte tijd (0,5 tot 5mSec)
Dit kan je in een ander topic van mij volgen, ook deze ontwikkeling lag even stil omdat ik redelijk wat werk had de afgelopen week.

Als het beheerst kortsluiten goed gaat, kan ook mooi zien, hoe de spannings-opamp hersteld na een kortsluiting.
Ik had besloten zo veel mogelijk met de NE5532 opamp de metingen te doen.
Dit heeft als voordeel dat deze opamp redelijk snel is.
Ik heb bij "normale" overbelasting, zeg maar rustig voorbij de ingestelde stroom gaan geen rare effecten gezien in het overgangsgebied.

Ik zal in ieder geval hier plaatjes laten zien van het signaal aan de uitgang
van de opamps, dit geeft een mooi beeld van de stabiliteit van het geheel.
Dit bij groffe kortsluiting, zoals met mijn meetsetje hiervoor, als ook rustig overbelastend.

Leuk dat je mee wilt werken om eventueel een print te maken!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dat zou zeker mooi zijn er is door mij en ik denk ook anderen serieuze interesse in het nabouwen van de voeding.
Zou het dan ook mogelijk zijn om de print te testen in vergelijk met het ontwerp alvorens men gaat nabouwen je weet maar nooit of het printontwerp zelf voor problemen zorgt?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hi Heren, :-)

Vandaag zijn er nog wat onderdelen binnen gekomen die ik voor mijn versie van de NA-01 Lab voeding wil gebruiken.

Dit zijn diverse reverentie IC's van LT en TI.
Hier wat plaatjes van de LT, LTC6655 in de LS8 uitvoering, deze is ceramisch,
dus ongevoelig voor vochtigheid in de atmosfeer, en hij is 5mm in het vierkant.

Hier drie stuks van dit IC, de linker is via Farnell en de rechter twee zijn samples via LT.
Er is geen verschil te ontdekken tussen de chips, wat ik verder vreemd vindt,
is dat er op de behuizing niet te zien is, dat dit de beste uitvoering is, de "B" versie dus...
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/LTC6655BH-01.png

Hier een foto hoe de samples hier aankwamen en ik bedoel dan de verpakking.
Eerst in de voor LT standaard witte bubbel enveloppe.
Daarna nog een keer en drie plastic zakjes en als laatste schuim en gele tape.
Natuurlijk was er een zakje korrels toegevoegd, dat het geheel droog houd.
Geen idee wat voor zondvloed LT verwacht, misschien hebben ze weinig vertrouwen in onze dijken... *grin*
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/REF-LTC6655-LS8.jpg

Deze chipjes ga ik in een klein overtje bouwen die bestaat uit een ceramische 10Watt weerstand van 50 Ohm.
Hierop zit een schakeling met een LM10 (Ref + Opamp) die d.m.v. een RTD weerstand van 1000 Ohm de temperatuur op ongeveer 44C houd.

Dit is de regel electronica, waar ik misschien nog een printje van ga bouwen met smd componenten.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/REF-Oven-02.jpg

Dit is de achterzijde waar nu even mijn meet RTD geplakt zit, om te kijken hoe stabiel de temperatuur blijft.
Na een half uur 0,05C gezakt...
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/REF-Oven-01.jpg

Hier hangt het oventje te testen in een dop van een zeepflacon en op de achtergrond de meting van de temperatuur.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/REF-Oven-03.jpg

De stroomopname van de oven zonder dat het dopje luchtdicht is gemaakt is bij 12V Voeding en 25C hier binnen 20mA.

De voeding voor de referentie en de referentie zelf blijven geheel gescheiden, anders kan ik nooit optimaal krijgen.

En als laatste de trimpot waar ik de referentie mee op 5 of 10V ga regelen.
Nee dit is geen BOURNS prul, dit is een Vishay film pot, die geen "dode" slag heeft en maar 15ppm/C is.
Natuurlijk laat ik die trimpot maar een heel klein deel regelen, de tempco van de pot doet dan bijna niet meer ter zake, maar hij regelt dan wel heel mooi.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/REF-Oven-04.jpg

Dat was het weer even, nu weer uitpuffen...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Een klein beetje offtopic misschien. Wat is nu het verschil tussen een 10 slagen trimpot en een 10 slagen potmeter op je frontje. Afgezien dat de ene met een schroevendraaier moet. Kan je een trimpot ook voor continu regelen gebruiken net zoals een potmeter?
Vraag ik me al een tijdje af

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hi benleentje,

De trimpot wordt "in" het oventje gebouwd.
Hierdoor blijft dit onderdeel ook stabiel.
Wat ik verder niet verteld heb is dat ik onderdelen van schakelingen in meerdere apparaten gebruik.
Dit ontwerp van het oventje wil ik gaan gebruiken voor mijn "huis" referentie.
En ik pas het oventie toe in b.v. de LA-01 Lab voeding omdat ik dat leuk vind :-)

De stabiliteit van de Labvoeding gaat grotendeels afhangen van de potmeter waarmee je de spanning insteld en de weerstanden
die bij die potmeter zitten.
Verder nog de drift van de opamp die je gaat gebruiken, de NE5532a of voor DC beter, ADA4077-2.

Het istrouwens een ruim 20 slagen trimpot en behalve de behuizing in het geheel niet te vergelijken
met de trimpots die je in de winkel koopt.

Hieronder een link voor de datasheet van de trimpot
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/Accutrim-1280.pdf

Happy Reading :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Kwijl....Dat zijn mooie instelpotjes. Een kijken of Farnell die heeft. Mijn LM399 is ondertussen zover "ingespeeld" dat het tijd wordt om de 10 slagspot te vervangen door een klein trimmertje (en eindelijk die oven eens te bouwen maar ben nu even druk met een vrij complexe SA reparatie)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Het verschil tussen een 10 turn panel mount potentiometer en zo'n trimpotmetertje is het aantal cycly voordat je te grove afwijkingen krijgt. Verder heeft zo'n helipot een stuk hogere resolutie. Bij zo'n 20turn trimmer zie je al gauw stapjes.

Ik heb indertijd wat moeten experimenteren om een positiebepaling voor een mechanische injectiespuit te maken (werd gebruikt als doseerpomp. De stapjes van zo'n draadgewonden trimpotje over 1 cm waren gruwelijk goed te zien op onze HP X-t schrijver. Daarna geprobeered met een iedem cermet trimmer, maar die was irregulair en te sterk temperatuur afhankelijk. Uiteindelijk zijn we op vreselijk dure lineaire plasticpotmeters terecht gekomen.

Oeps, ik had de link nog niet geopend daar staan bovenin drie prachtige plaatjes van wat ik beschrijf. De Vishay dingen zijn wel héél erg mooi! Jammer dat ze niets vertellen over het aantal 'cycli before failure'.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
haasje93

Golden Member

@ Blackdag

Ziet er mooi uit.
heb je ook een schema van het referentie stukje?

Het herinnert me eraan dat ik ook eens samples moet aanvragen voor dit project, aangezien ze vaak gebruikt worden.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Hi Haasje, :-)

Hierbij een schema waarbij je het principe kan zien van het oventje en de Ref gedeelte.

http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/Ref-Oven-05-200.jpg

Dit is niet het schema dat ik ga gebruiken maar het lijkt er veel op, moet het nog tekenen zoals ik het hebben wil.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Sorry Heren,

Had hier wat files overschreven waardoor het een rommeltje werd, nu weer goed?

Even checken met een extra plaatje bijna 3 uur aan en de oven is net geen 0,1C gedaald.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/REF-Oven-06.jpg

Gegroet,
Blackdog

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 20 juli 2013 17:04:58 (40%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi,

Ik heb het oventje deze nacht laten aanstaan met als gevolg de onderstaande grafiek.
De rode cirkel is het moment dat ik de deur van mijn lab open doe,
Met als gevolg luchdrukverandering en daardoor ook temperatuur verandering.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/REF-Oven-07.jpg

Zo zit het dopje dicht gemaakt, niet echt luchtdicht maar toch een goed resultaat door de erg strakke koppeling tussen de temp sensor en het verwarmings element.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/REF-Oven-08.jpg

Dit vond ik wel leuk om even te laten zien, de Laser afregeling van de BPR-10 weerstanden.
De weerstanden zijn binnen 1% allemaal 49,6 Ohm
http://www.bramcam.nl/Diversen/BPR-10-50-01.jpg

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Hi Blakdog,

Bestaan deze dingen nog? Ik kan ze niet meer vinden op de site van Bourns, maar misschien zijn ze door een ander overgenomen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/bourns%20sfr.pdf

Langetermijn stabiliteit zal beter zijn dan van een instelpot en laseren zal duurder zijn, zeker voor experimenteel werk.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 20 juli 2013 11:58:30 schreef blackdog:
Zo zit het dopje dicht gemaakt, niet echt luchtdicht maar toch een goed resultaat door de erg strakke koppeling tussen de temp sensor en het verwarmings element.
[afbeelding]

Deze afbeelding werkt helaas niet.

If you want to succeed, double your failure rate.

Hi Tidak Ada,

Ik begrijp niet helemaal waar je het over hebt.
Zijn je opmerkingen bedoeld over de 50 Ohm 10Watt weerstanden of over de Vishay trimpot?

Hi die Jochem,

Dank je, typisch geval van koppijn, heeft mijn brein te weinig processor power over om dyslectie te corrigeren :-)

Gegroet,
Blackdog

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 20 juli 2013 17:02:14 (28%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

hoikes blacky,

Seg, wordt het nabouwen van de voeding niet een beetje minder toegankelijk door gebruik van het oventje? Zijn er geen andere oplossingen?

Ik weet dat die temperatuur constante best wel nuttig kan zijn, maar je kan toch ook met een simpele opamp een terugkoppeling geven zodat je bv de spanningsval over een diode uitschakelt?

Ik weet wel dat als jij het doet, dat het een reden heeft en dat het ook zo moet. Maar ik wou het even vragen.

(ps.: iets met cafeïne in helpt weleens tegen hoofdpijn). Een glas heel heel koude cola;)

groetjes
steven

Tidak Ada

Golden Member

Ik was aan die Vishay trimmers aan het denken en toen ik die BPR-10 zag moest ik gelijk aan die Bourns van mij denken. Die wilde ik je niet onthouden

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.

Hi Offie,

Laat je niet tegenhouden door dat oventje, wat mij beteft zet je er een 7805 in :-)

Aan jou de keuze, ik gadat oventje niet in het schema aanbrengen, laat alleen hier weten wat ik zelf ga doen.
Iedereen mag zelf bepalen of de voeding O tot 15V of b.v. 0 tot 50V als je de onderdelen maar goed schaald.

Ik heb net een half uur gelegen en ga nu een wandeling doen hopelijk zakt de koopijn dan een beetje.
Leef er al een jaar of 50 mee :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

2 vraagjes,

Misschien dat ik het gemist heb in dit topic maar vanwaar de naam NA-01

En kan je mij verduidelijken wat de functie van de lm 334 en de 317 is in het totale plaatje

[Bericht gewijzigd door Peter R. op woensdag 2 oktober 2013 22:51:32 (16%)

duck-tape does miracles...so do I

Ha die Peter R.

De naam komt van "NoiseAmp" een merknaam van mij, en 01 is voeding nummer 1 onder deze naam.

De LM334 is de stroombron die de powertor van stuurstroom voorziet.
IC1a of IC1b trekt net zoveel stoom weg van deze stroombron zodat er een balans ontstaat voor de gewende uitgangs spanning of stroom.

De LM317 trekt buiten de stroomsense weerstand R12 een kleine 60ma uit de voeding.
Dit verhoogt de stabiliteit en zorgt er ook voor dat de uitgang snel "0" wordt als de "Mute" schakelaar gebruikt wordt.

Het schema is nu al goed werkbaar er zijn alleen nog wat testen nodig wat betreft in en uitschakelen,
dit omdat ik ZEKER wil zijn dat er NOOIT rare verschijnelen optreden.

Een deel had ik al opgelost en dit wordt verzorgt door Q1 de BC550c.
Bij het uitschakelen gaat de spanning aan de - kant van C2 "omhoog" ik bedoel richting "0V"
Hierdoor wordt de lading van C21 gedumpt in de basis van Q1.
Deze gaat nu geleiden en trekt de stuurstroom voor de powertor Q2 weg.
Verder helpt dan ook de LM317 mee om de uitgang laag te krijgen, snappie? ;-)

Het inschakelen ga ik waarschijnlijk op de zelfde soort manier oplossen als het uitschakelen.
Dit zal alleen nog een maand moeten wachten, beetje druk hier.

Het inschakelen is nu al praktisch perfect, alleen nog even de puntjes op de i zetten.
Dit schema veegt nu al bijna alle voedingen die je op het Internet kan vinden van tafel, maar...
Dit hang grotendeels af van de gene die hem bouwd!
Je kan het schema nog zo mooi "tunen" maar als je geen rekening houd met bedradings techniek gooi je de kwaliteit zo het raam uit.

Als je de opmerkingen volgt die ik regelmatig in dit topic en het topic "PSU Destroyer Mark I " geef komt het vast goed.
Als je een voeding wilt ontwerpen/bouwen helpt inzicht in HF techniek een hoop. :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik snap, :-) en waarom de 317 aan een extra brug gekoppeld en niet aan de "0"

Door al deze duidelijke uitleg en eenvoud ben ik ook over gehaald om hem te gaan maken, niet dat ik ooit een supply met deze spec's nodig zal hebben maar onder het motto " gewoon omdat het kan"

Voor de rest petje af hoor!!

Gr peter

duck-tape does miracles...so do I