Meterkast - 12v wisselstroom naar 12v gelijkstroom

wtt

Golden Member

Als die beltrafo extern (zeg maar naast de groepenkast) is uitgevoerd, dan vermoed ik dat er een buisje met bekabeling naar de beltrafo gaat. Stroom uit, beltrafo verwijderen, meervoudige opbouw wcd op deze lege plek aanbrengen, beltrafo voorzien van netsnoer met steker, beltrafo nieuwe plek geven, bijna klaar.
Steker van beltrafo in wcd, losse netvoeding tbv 5V ook in wcd, klaar.

Ik weet dat ik inmiddels nr 4 of 5 ben met die wcd, maar misschien focussed TS teveel op die beltrafo. Ik weet niet wat voor type je hebt, evenmin wat voor deurbel, maar als je eens wist wat voor spanningspieken je krijgt met een inductieve last ben je misschien toch van gedachten te veranderen.
Dit nog los van het feit dat die beltrafo niet voor continue belasting gemaakt is. Een smeltveiligheid beveiligt niet tegen oververhitting door langzame opwarming als gevolg van continuebedrijf.

Voor deze ingreep heb je op zich geen monteur nodig, is nog steeds een leuke klus om zelf uit te voeren, geeft zeker voldoening en is veiliger en stabieler dan alles wat ik hierboven heb gezien.

Daarna: op naar volgend project met de inmiddels verzamelde spullen.

[Bericht gewijzigd door wtt op zaterdag 20 juli 2013 22:39:39 (13%)

Oke ik zal er van afzien. Maandag zal ik wat uitgebreider reageren.

Tidak Ada

Golden Member

Op 20 juli 2013 22:02:48 schreef Henry S.:
[...]Het wordt door de nutsbedrijven niet erg gewaardeerd als er in de meterkast geprutst wordt.

Daarom ook laten doen door een elektroboer (of gebruik ik die uitdrukking verkeerd?).
Vanaf de hoofdschakelaar is het toch het terrein van de installateur?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 20 juli 2013 11:04:13 schreef Progger:
dat apparaatje van ebay beweert 94% efficiency. stel voor het gemak 90%

Ik heb een Ebay "high efficiency" DCDC converter gekocht. En nagemeten. Wat wil het geval: De meting waarmee de ebay verkoper de hoge efficiency aantoont is fout. Volgens mij hadden ze een HP voeding (echt of niet) die een te lage stroom aangeeft. Daardoor leek de efficientie gewoon veel hoger dan dat ie in werkelijkheid is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pa3gws

Golden Member

Op 10 juli 2013 14:25:24 schreef kipusoep:
een deurbel-trafo die er al hangt. Deze levert 12v wisselstroom als output.

Ik snap al die commotie niet.
Volgens de TS hangt er een beltrafo dus die zit NIET in de groepenkast.
Wat is dan het probleem om die 12 volt te gebruiken de meeste bel trafo's zijn 500mA of meer.
En wil de TS daar een belasting van 1 Watt aan hangen moet gewoon kunnen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Sine

Moderator

Inderdaad, de uitgang van een beltrafo is zo ongeveer de veiligste prik die je kunt hebben.

Toen Sine nog een mini-sine was had ie al een plankje met een beltrafo om wat te experimenteren.

Het is en blijft een risico om zomaar iets in je meterkast te hangen.
Het is niet dat ik pa3gws niet vertrouw, integendeel zelfs, ik vind het super aardig wat hij voor mij heeft gedaan!
Maar er zit een stuk minder risico aan het aanbrengen van een lasdoos met ingebouwd stopcontact en daar de beltrafo aan te hangen, dan dat ik een doe-het-zelf dingetje ertussen zet...

Sine

Moderator

In de verdeler zelf ( de kast waar de zekeringen in zitten ) zou ik hem ook niet plaatsen.

Maar in de kast waar de verdeler in hangt ... ik zou niet weten waarom niet.

pa3gws

Golden Member

Maak eens een foto van de meterkast met de beltrafo.
Dan kunnen we zo zien of het wel of niet goed gaat.
Als het is zoals ik denk is er geen vuiltje aan de lucht en scheelt het jou een hoop centjes.;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 22 juli 2013 14:09:06 schreef pa3gws:
Maak eens een foto van de meterkast met de beltrafo.
Dan kunnen we zo zien of het wel of niet goed gaat.
Als het is zoals ik denk is er geen vuiltje aan de lucht en scheelt het jou een hoop centjes.;-)

Zal ik vanavond of morgenavond doen.

Shiptronic

Overleden

Op 18 juli 2013 18:21:17 schreef GJ_:
Voor al die GSM opladers zijn er natuurlijk ook gewoon de USB aansluitingen van de installatieboeren, zoals Busch-jaeger:
http://www.oosterberg.nl/nieuws/algemeen.asp?newsid=10899&catid=22…
en Niko:
http://www.mailmovement.com/niko-the-practical-usb-socket/
vast een stuk veiliger, en bovendien een heel stuk fraaier.

Dat zou toch ook een mooie oplossing zijn ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 22 juli 2013 15:15:39 schreef Shiptronic:
[...]

Dat zou toch ook een mooie oplossing zijn ?

En een onnodig dure.

Maar wel een veilige...(mits goed gemonteerd, natuurlijk.)

pa3gws

Golden Member

Tjonge jonge wat is er in g...naam gevaarlijk aan 12 Volt????

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Niets, of het moet een 12Volt autoaccu zijn die uit de lucht valt en op je hoofd land...
Er komen problemen voorbij de helemaal niet aan de orde zijn..

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
pa3gws

Golden Member

Inderdaad en dan heb je aan een helm ook niets.:-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Is er dan geen enkele mogelijkheid dat er iets overbelast raakt of iets dergelijks waarbij er brand of iets dergelijks kan ontstaan?

pa3gws

Golden Member

Als we een foto hebben dan zien we de situatie.
Alles kan natuurlijk fout gaan zelfs oversteken bij groen licht en met begeleiding van de politie kan fout gaan.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Een beltransformator in de regel is de meest veilige.
Ding is ontworpen om permanent aan het net te hangen en tegen overbelasting.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Lucky Luke

Golden Member

12V loodaccu of 12V halogeentrafo zijn nog wel gevaarlijk bij kortsluiting ook. Of hoge stromen (voor halogeenspotjes b.v.) die door een slechte verbinding moeten omdat "Klungel BV keukenbeunen" iets niet goed heeft vastgedraaid.

Maar daar is hier geen sprake van.

Maargoed, ik geloof dat ik de commotie begin te snappen, sommigen vatten meterkast op als : ding waar de zekeringen in geschroefd zitten. Ik vatte het op als: ruimte waar ding waar de zekeringen in geschroefd zitten zich bevind. Die eerste meterkast moet TS niet in gaan werken idd, maar de 2e zie ik het gevaar niet zo.

Met alsnog de disclaimer dat TS zelf verantwoordelijk is voor z'n eigen acties etc. en ik noch circuitsonline.net aansprakelijk gesteld kunnen worden voor schade voortvloeiend uit bladiebladiebla etc. etc. inclusief en zich niet beperkend tot (indirecte) schade al dan niet gerelateerd aan dit topic.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 22 juli 2013 15:59:34 schreef Lucky Luke:

Met alsnog de disclaimer dat TS zelf verantwoordelijk is voor z'n eigen acties etc. en ik noch circuitsonline.net aansprakelijk gesteld kunnen worden voor schade voortvloeiend uit bladiebladiebla etc. etc. inclusief en zich niet beperkend tot (indirecte) schade al dan niet gerelateerd aan dit topic.

Dat geeft de TS een lekker veilig gevoel :P


(aandelen in co ? :-))

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Lucky Luke

Golden Member

Niet echt, waarschijnlijk, maar mij wel :P

Op 22 juli 2013 15:51:03 schreef kipusoep:
Is er dan geen enkele mogelijkheid dat er iets overbelast raakt of iets dergelijks waarbij er brand of iets dergelijks kan ontstaan?

Beltrafo's horen hufterproof kortsluitvast te zijn. Misschien dat je je omvormertje kunt overbelasten... Maar dat kan ook als een "erkend installateur" 'm plaatst.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 22 juli 2013 15:41:47 schreef pa3gws:
Tjonge jonge wat is er in g...naam gevaarlijk aan 12 Volt????

Hangt van de deskundigheid van de persoon af die ermee omgaat..
Iemand die aangeeft het verschil niet te weten tussen een brug gelijkrichter en een afvlak elco vind ik niet deskundig.
Jij wel ?

Op 22 juli 2013 15:59:34 schreef Lucky Luke:

Maargoed, ik geloof dat ik de commotie begin te snappen, sommigen vatten meterkast op als : ding waar de zekeringen in geschroefd zitten. Ik vatte het op als: ruimte waar ding waar de zekeringen in geschroefd zitten zich bevind. Die eerste meterkast moet TS niet in gaan werken idd, maar de 2e zie ik het gevaar niet zo.

Voor de duidelijkheid : het is mij volstrekt duidelijk wat het verschil is tussen een meterkast en een groepenkast... ;)

Op 22 juli 2013 15:59:34 schreef Lucky Luke:Met alsnog de disclaimer dat TS zelf verantwoordelijk is voor z'n eigen acties etc. en ik noch circuitsonline.net aansprakelijk gesteld kunnen worden voor schade voortvloeiend uit bladiebladiebla etc. etc. inclusief en zich niet beperkend tot (indirecte) schade al dan niet gerelateerd aan dit topic.

Goed punt, zou eigenlijk standaard boven ieder topic moeten staan...

[Bericht gewijzigd door Knustelsmurf op maandag 22 juli 2013 17:11:41 (15%)

pa3gws

Golden Member

Op 21 juli 2013 14:06:15 schreef Sine:
Inderdaad, de uitgang van een beltrafo is zo ongeveer de veiligste prik die je kunt hebben.

Toen Sine nog een mini-sine was had ie al een plankje met een beltrafo om wat te experimenteren.

En hij doet het nog steeds.;-)
Je kan natuurlijk ook overdrijven.
En zoals ik al eerder aangaf oversteken is gevaarlijker.
Edit
Ik zou van een ieder die hier zit te blazen wel eens willen weten wat hun eerste ervaring was met elektriciteit.
Wedden dat het een opneuker was van het lichtnet.>:-)

[Bericht gewijzigd door pa3gws op maandag 22 juli 2013 17:38:17 (18%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.