maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Samsung en LG zitten bij mij op andere productgebieden (inclusief telefoons) al jaren stevig bovenin de categorie B-merken (naamsbekendheid en leuke features zijn niet hetzelfde als een duurzame reputatie), dus ik schat hier ook, wat overeen lijkt te komen met de ervaring van smd.
Panasonic en Sharp was ik als witgoedproducenten helemaal vergeten, maar zou ik op basis van hun andere producten wel onder de A-merken scharen. Over het algemeen lijken mij Japanse fabrikanten op Funai na vrij betrouwbaar.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het sneller slijten van de normale mechanische delen komt deels door de brakke bouwkwaliteit tegenwoordig. maar ook het wassen op katoenstand hoge temperatuur zorgt dat de trommellagers sneller gaar zijn. op katoen wassen zorgt vaak voor een waterpeil in de trommel wat gelijk aan de as staat. lagers en heet water met wasmiddel gaat niet lang goed.
toch moet ik ook zeggen dat ik bij aeg heb ondervonden dat vooral bepaalde types machines er last van hadden. van 1 type kregen op m'n oude werk alle machines last van gare trommellagers. machine reeks was uit 1999 net voor de computertijd. van een ander model aeg ( lavamat 610) wat dik 10 jaar ouder was ging overal de slang van de zeepbak lekken wat resulteerde in een watergekoelde motor uiteindelijk..
dit geld nog steeds zo, 1 bepaald type heeft een slechte asafdichting, motor, of computer maar omdat die fabriek het ding aan meer merken heeft verkocht die hun eigen logo erop plakken komt die brakke meuk onder meer namen bij huishoudens klieren met storingen en ellende.
Ik lees hier een aantal antwoorden...laat ik even een voorstel tot verbetering doen:
Mijn rijtje was: Miele, Siemens en Bosch, Beko. Ik snap niet dat ik aangehaald wordt en dan Beko door Elektrolux vervangen wordt.
Funai komt uit Korea en niet uit Japan.
Buiten Magnetrons ken ik geen witgoed van Sharp. Maartenbakker, vertel eens over het (andere) witgoed van Sharp?
Nog nauwelijks genoemd: de noodzaak tot wassen op 60 graden, wil je de wasluis een kopje kleiner maken. Bepaalde bacteriën sterven pas bij 60 graden, hoe graag bepaalde wasmiddelfabrikanten en consumenten graag koud willen wassen.
De meerwaarde van Miele boven B merken, ook al zou de levensuur niet 4 x hoger zijn terwijl de prijs dat wel is? Wat dachten wij van het zonder wasmachine zitten als je B merk wasmachine stuk is? Probeer maar eens een week niet te wassen en hoe prettig dat is. Dan betaald een Miele zich ook terug.
Dan nog iets: bepaalde knoei-repareteurs kraken een oude Miele af omdat ze graag nieuw verkopen. Ik werd ook eens bij een oude Miele geroepen die het graf in gepraat was door iemand anders, terwijl er een connector los zat.
Een wasmiddel fabrikant heeft een erg goed boekje geschreven over wasmiddelen:
http://www.unilever.nl/Images/Wasmiddelen_juni06_tcm164-108202.pdf
Ik heb geen belangen in dit bedrijf overigens.
Prijs van Miele is even slikken. Niet alleen levensduur is langer.
Machine is in gebruik ook vriendelijk. Knoppen en deur zij degelijk.
Gewoon de hele rit ook een "mercedes" gevoel...
PS nooit een bovenlader, tenzij je niet anders kunt.
[Bericht gewijzigd door markce op (13%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Voor mijn gevoel past Beko niet inplaats van Electrolux maar is een klasse lager. Mogelijk dat Henry ook zoiets dacht? Hoe zit dat?
Funai uit Korea, maar zo te zien zijn ze het er zelf helemaal niet mee eens http://www.funai.jp/company/history.html waar je kunt zien dat ze in 1961 in Japan begonnen zijn, in 1980 voet aan de grond hebben gezet in Duitsland (denk aan CVC en afgeleide systemen) als eerste buitenland. Korea speelde geen enkele rol van belang als ze daar ueberhaupt iets anders doen dan verkopen. Dat de kwaliteit uitermate on-Japans vind ik opzich wel: slechter dan wat men in Korea kan.
Sharp: In Nederland slecht te koop, maar ze hebben in elk geval erg luxe koelkasten die je hier sporadisch tegenkomt.
Week niet wassen: Sluit goed aan bij mijn conclusie dat je als niet-grootverbruiker prima af bent met een B-merk. Als ik zelf eens in de shit zat (pun intended) was een bestelling bij Aswo snel geplaatst en het ding draait nu alweer een tijd foutloos (is wel een model uit de overgangstijd naar de bezuinigingen).
testman
voor wat ik begreep zijn er maar 2 A merken, asko en miele. siemens en bosch zijn b . whirpool, bauknecht, ignis, marijnen zijn zeker c merken. panasonic zou ik gezien de reacties van gebruikers van hun andere elektronica ook onder a merk scharen, maar heb er weinig ervaring mee. samsung zou ik ook als b merk zien, op andere vlakken hebben ze goedkope componenten in voedingen zitten en is bedienings gemak niet altijd je van het.
ik had een aeg lavamat die 11 jaar oud was, toch zat er al een kunstof kuip in. nu een miele uit de w range gekocht die prima bevalt.
idd moeten dingen eens op de zoveel keer wassen op 60 graden, anders merk je dat kleding al na een dag gebruiken stinkt. vooral sportkleding heeft niet genoeg aan 40 graden..
Op 24 augustus 2013 00:52:03 schreef maartenbakker:
Voor mijn gevoel past Beko niet inplaats van Electrolux maar is een klasse lager. Mogelijk dat Henry ook zoiets dacht? Hoe zit dat?
Ik zet Beko idd nog een trapje lager onder Electrolux.
Ik sla BEKO wel hoger aan dan Elektrolux. Die timer ellende van Elektrolux met zijn erg dure timers heb ik nooit bij BEKO hoeven meemaken. Bovendien geeft beko voor 29 euro 4 jaar garantie, via Wehkamp krijg je er gratis 5 jaar bij. Erg netjes.
Mea Culpa: ik heb me vergist in de oorsprong van Funai. Maar laat ik zeggen dat ik hun kwaliteit on-Japans vind.
[Bericht gewijzigd door Antonio123 op (19%)]
maartenbakker
Golden Member
Duidelijke motivatie. Misschien is Beko hard op weg, en over een jaar of 5 zou ik ook overtuigd kunnen zijn.
Kwaliteit van Funai on-Japans, daar zijn we het allemaal wel over eens maar ik snap niet precies hoe bijvoorbeeld Philips daarmee dan in zee gaat (ze hebben er al ervaring mee sinds Funai in de VS voet aan de grond zette begin jaren '90).
Op 24 augustus 2013 09:34:00 schreef testman:
siemens en bosch zijn b . whirpool, bauknecht, ignis, marijnen zijn zeker c merken.
Toch in elk geval niet volgens mijn definitie. Het zijn allemaal afgezakte A/hoge B merken, inclusief Siemens en Bocht en in mijn boekje kom je dan niet na 1 bezuinigingsronde terecht in het C-segment tenzij er iets heel raars gebeurt, wat ik nog nergens gezien heb. Marijnen is een twijfelgeval. Hoort dit nog bij de Electroluxgroep of is dit ooit verkocht aan een labeltjesplakker? Dan wel C natuurlijk.
Ik denk dat er bij Philips alleen economen in de directie zitten. Geen technici. Philips had alle papieren om te zeggen "wij zijn de trendsetters, de whizzkids in de consumenten elektronica. U betaald meer, maar u krijgt top techniek voor een behoorlijke prijs. Als tegenprestatie houden wij de onderdelen 25 jaar op voorraad." Een beetje een Miele/B&O idee. Als topmerk had Philips nu nog meegedaan, maar ze hebben waarschijnlijk gekeken met een blik van "wie wil onze naam voeren waarbij wij de meeste provisie krijgen" en met die partij zijn ze in zee gegaan. Totaal gek, maar zo werkt het. Ooit komt men daarvan terug, van het managers/aandeelhouders veto, maar nu zitten we up shit creek.
Maarten bedankt voor je compliment, neem Beko in overweging bij je volgende witgoedkeuze. Hun wasmachines lopen ook voorbeeldig mooi, fluisterstil.
Marijnen bestaat niet meer maar was op het laatst onderdeel van de Elektrolux stal, net als Zanker.
Een familielid heeft goede ervaring met Arcelik(Beko Groep).
Is in Belgie te verkrijgen onder de naam Friac.
Toestellen van onze keuken(vaatwasser-kookplaat-oven) zijn allemaal Zanussi(Electrolux) en is in gebruik sinds 2006,nog geen defect.
Koelkast en diepvriezer zijn jaren 80 Philips.
Wasmachine=Bosch(1998)
Droogtrommel=Miele(1977)
[Bericht gewijzigd door Luckyboy op (16%)]
Volg de discussie al een tijdje zeer interesant!
Wat mij wel is opgevallen na diverse reparatie's maar kan toeval zijn .
Een tijdje geleden een wasmachine van zanussi gehad waar de koolborstels van op waren.
Hierin zat een of andere dure italiaanse motor in waarvan de koolbortels a 65 euro waren .
Terwijl ik met de verkoopster(partszaak) meekeek op de computer waarbij mij opviel dat de borstels van een miele de helft of zelfs nog minder moesten kosten .
De goedkoopste waren zelfs maar E 4.95 de stuk .
Als de onderdelen ook goedkoper zijn dan kun je dit ook meerekenen als pluspunt om voor een miele of dergelijke te gaan .
Want als je een goedkopere wasmachine neemt en de borstels zijn op gooi hiervoor de machine natuurlijk niet weg .
Op 24 augustus 2013 18:22:54 schreef Antonio123:
Ik denk dat er bij Philips alleen economen in de directie zitten.
En marketingmensen, maar inderdaad weinig/geen techneuten.
Al die eigen fabrieken leggen alleen maar beslag op bedrijfskapitaal en geeft alleen maar risico. Beter labeltjes plakken, zodat je met minder kapitaal (in fabrieken) een hogere omzet kunt halen en meer kunt verdienen. Voor de TV's in de USA was dit een paar jaar terug een slimme zet. Sony ed maakten grote verliezen, Philips had alleen wat minder licentie inkomsten.
Bovenstaande is al een tijd aan de gang. Door die strategie is men echter wel heel veel kennis en ervaring die in die fabrieken en het personeel zat kwijtgeraakt. Philips moet het steeds meer hebben van goede ideeën en naam. Op goede ideeën hebben ze echter geen patent en feitelijk lopen ze achter de marktleiders aan. De traditioneel goede naam is ook glans verloren doordat teveel wordt bezuinigd op de inkoop en de consument merkt dat de kwaliteit van nu niet meer de kwaliteit van vroeger was.
Ik denk dat er bij Philips alleen economen in de directie zitten
Weliswaar de "vorige" directie maar Gerard Kleisterlee studeerde elektrotechniek aan de Technische Universiteit Eindhoven
U betaald meer, maar u krijgt top techniek voor een behoorlijke prijs.
Jammer genoeg denkt de (Nederlandse) consument niet zo, die kiest vooral op prijs. Anders zou iedereen ook wel een Miele kopen.
Een beetje een Miele/B&O idee
Heb je je wel eens afgevraagd wie jarenlang de B&O chassis gemaakt heeft ? 
Op goede ideeën hebben ze echter geen patent en feitelijk lopen ze achter de marktleiders aan.
Niet helemaal, op het gebied van (elektrische) tandenborstels zijn ze in de US inmiddels marktleider en zijn ze Braun voorbij, in de rest van de wereld lopen ze hard in. Op het gebied van "Docking" apparatuur tbv mobiele telefoons zijn ze inmiddels "Bose" voorbij. En waarom zou je in de marge gaan liggen klungelen door een paar tientjes op een TV te verdienen terwijl je met een Rontgenapparaat en of CT Scanner (waar ze ook zo'n beetje marktleider zijn) met 1 deal/ziekenhuis een paar ton (winst) binnenharkt. Winstmarges in de medische hoek zijn (vooral in de US)gigantisch tov consumenten elektronica.
joopv
Golden Member
Een heleboel N=1 onderzoeken hier... Misschien al voldoende voor een statistisch verantwoorde conclusie?
maartenbakker
Golden Member
Op 24 augustus 2013 23:27:19 schreef bprosman:
[...]Heb je je wel eens afgevraagd wie jarenlang de B&O chassis gemaakt heeft ?
Voornamelijk B&O zelf met in de MX- en ME/LE-reeksen incidenteel een Thomson ICC3 of ICC5, een Philips CP90, GR2.2AA of MD1.2EAA (die laatste van horen zeggen, zelf nog nooit tegengekomen)?
Op A/V gebied heeft Philips ook een paar videorecorders, CD-spelers en DVD spelers neergezet voor B&O.
Een reden om in de marge te klungelen is spreiding van de risico's over diverse markten, een andere is synergie. Bovendien is het handig om de lijntjes tussen concept en fabricage kort te houden als je als bedrijf toch al veel kennis en patenten hebt op een bepaald gebied. Probleem met uitbesteden aan dubieuze partijen is, dat je dan ter voorkoming van reputatieschade beter meteen kunt stoppen. Whirlpool is mijnsinziens uitstekend uitgepakt destijds. TP-Vision lijkt mij ook redelijk gelukt, maar ik merk dat ik het wel regelmatig moet verdedigen of toelichten ("nee, het is geen Chinees bedrijf" en "als je de duurdere series koopt heb je nog steeds goed spul"). Funai in de VS is ook aardig gelukt, maar in mijn ogen alleen maar omdat iedereen daar toch al rotzooi gewend is (Philips consumentenelectronica en de VS heb ik nooit helemaal gesnapt; ik heb vagelijk het idee dat ze nooit verder die markt op hadden moeten gaan en het bij het uitbreiden van "premium brand" Norelco hadden moeten laten - dat concept heeft voor andere Europese merken altijd prima gewerkt van consumentenelectronica tot auto's). Funai heeft echter met VHS in Europa al bewezen een ongeschikte partij te zijn, en ik hou voor de overname van het A/V gebeuren ook mijn hart vast.
P.S. Philips heeft Bose in mijn ogen altijd al voorbijgelopen. Goed om te horen dat dat nog steeds zo is. Ik heb zelf een nostalgisch dock besteld, fabrikaat als ik het goed heb Arts, Hong Kong maar vast wel met de nodige Philipstechniek.
P.P.S. Mooi om bevestigd te zien dat de markt op gebied van DAP en Personal Care goed loopt. Daar is als ik het goed heb ook nog steeds een heel groot deel van ontwikkeling en productie volledig in eigen beheer?
A/V zal niet veel veranderen met Funai, Het was volgens mij toch al grotendeels uitbesteed aan andere (Chinese) fabrikanten.
testman
bose is echt nog een merk wat op de merknaam leeft. ik heb er al zat van voorbij zien komen, maar het is echt niks bijzonders van binnen. ook lijmpistool lijm en standaard printen die wel een nette outlay hebben overigens. vooral de bekabeling tussen verschillende onderdelen wordt goedkoop met dunne spagetti snoeren gemaakt. de hele set op een adapter 15vac 1a laten draaien is ook vaker te zien. speakers zijn van plastic en demping in de boxen is er ook niet meer.
maartenbakker
Golden Member
Op 25 augustus 2013 09:05:00 schreef Luckyboy:
A/V zal niet veel veranderen met Funai, Het was volgens mij toch al grotendeels uitbesteed aan andere (Chinese) fabrikanten.
Klopt, maar als ik moet kiezen tussen Hong-Kongfabrikanten waarvan sommige waarschijnlijk al 40 jaar voor Philips werken of Chinezen als TCL enerzijds en Funai anderzijds, dan ga ik toch maar voor de eerste als je het niet erg vind.
Singapore is bovendien nog steeds een belangrijk ontwikkelcentrum voor A/V en dat verdwijnt op die manier.
Mijn post was wat kort door de bocht.
Funai is idd erger dan de huidige fabrikanten(als ik naar hun VR550 kijk)
Mijn AZ1310(Kz) heeft een heel mooi geluid en ik dacht echt dat het echte Philips was.
Wie maakt tegenwoordig de MP3-spelers en de hoofdtelefoons voor Philips?
Even iets anders: wie heeft er ervaringen met Haier?
Ik weet dat BCC en blauwe maandag dit merk heeft verkocht maar hoor er nooit meer wat over.
Ik heb BCC nooit op een hoge moraal kunnen betrappen, deze firma gaat alleen voor de keiharde pegels, maar omdat Haier nog bestaat en BCC ook, heb ik het vermoeden dat er iets mis was met de kwaliteit. Wie het beter weet mag het zeggen.
Bij Vanden Borre(Belgische tak van BCC) is Haier nog gewoon verkrijgbaar.
edit: Bij BCC ook nog verkrijgbaar
[Bericht gewijzigd door Luckyboy op (21%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Haier: wij hebben al ruim 10 jaar een Haier vriezer, keukenkast model. Draait al die tijd al zonder een kik te geven. Van de ATAG koelkast die we ook hebben is al eens de thermostaat vervangen na 7-8 jaar.
Vaatwasser en wasmachine zijn recente (3-4 jaar) Mieles. Vooral de wasmachine is een extreem fijn apparaat en je kunt zien dat er echt moeite in is gestoken. Was is altijd goed schoon, komt er altijd goed drooggezwaaid uit, en je hoort hem gewoon niet op zolder, ook niet als hij z'n 1600 toeren maakt. Trillen of schudden heb ik 'm ook nog niet zien doen. Volgens mij is het zo'n direct-drive motor, zonder overbrenging. Moet het een keer opzoeken.
maartenbakker
Golden Member
Haier lijkt in elk geval op gebied van koelapparatuur wel goed; de Qingdao refrigerator corporation heeft al sinds de jaren '20 ervaring met het bouwen van koelkasten en is na langzaam bergaf gaan erbovenop gekomen met de joint venture in 1986 en daarna ook wel bekend als Qingdao Libohaier en sinds 1991 simpelweg als Haier.
Als je je een Chinees voorstelt die Libohaier uitspreekt, dan hoor je al met wie die joint-venture was.
Van Wikipedia citeer ik een anecdote over het begin van hun kwaliteitscontroles:
In 1985, a customer brought a faulty refrigerator back to the factory and showed it to Zhang. Zhang and the customer then went through his entire inventory of 400 refrigerators looking for a replacement. In the process he discovered that there was a 20 percent failure rate in his merchandise. To emphasize the importance of product quality, Zhang had the 76 dud refrigerators lined up on the factory floor. He then distributed sledgehammers to the employees and ordered them to destroy the refrigerators. The workers were hesitant; the cost of a refrigerator at the time was about 2 years worth of wages. Seeing their distress, Zhang said: "Destroy them! If we pass these 76 refrigerators for sale, we'll be continuing a mistake that has all but bankrupted our company." The refrigerators were destroyed. One of the hammers used is on display at company headquarters as a reminder to posterity.
Overigens zijn we in de witgoedopsomming Gorenje vergeten. Ik kwam die fabrikant tegen toen ik de omzwervingen van Asko naging. Asko was eigendom van Merloni (Indesit) maar is overgenomen door Gorenje waar het tegenwoordig kennelijk het high-end merk voor is.