Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 3

Tidak Ada

Golden Member

Op 17 september 2013 18:05:42 schreef Gadget_inc:
Hoe tel jij ?

5×7 dot matrix ;)
14 Buisjes voor €14,87 plus €6 voor de post

Overigens moet je er wel rekening mee houden dat niet alle dots onafhankelijk zijn. Ze zijn zo gegeroepeerd dat je er net die 5×7 matrix mee kunt maken

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 17 september 2013 19:50:08 (30%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Misschien een inkoopactie bij een gekozen ebay-seller?
ik heb ook wel interesse in nieuwe buisjes, alleen dan misschien weer nixies dit keer. of 14/16-segment buisjes, of zo'n gemultiplexte buis... ik meld me aan :) e anders wil ik ook wel IV26!

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Dat is best een leuk idee! Als er meer animo voor is wil ik wel wat op me nemen eventueel. Heb op dit moment toch tijd zat ervoor!

@Eric: wat maken ze die dingen dan ingewikkeld. Gewoon 7 dots los aansturen was toch ook niet zo moeilijk geweest?

[Bericht gewijzigd door MAH op dinsdag 17 september 2013 19:53:00 (31%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Lijkt mij ook wel een leuk idee. Voor mij zou het alleen aantrekkelijk zijn als er gekozen kan worden tussen meerdere soorten buizen.

Anders kan ik ze net zo goed zelf bestellen De verzendkosten binnen Nederland zijn ook al €6,75 Voor dat geld kun je het ook uit het buitenland over laten komen.

Lucky Luke

Golden Member

Half OT, maar hoe fotografeer je een VFD netjes?

Ik krijg mijn IV-18 niet goed op de foto. Voor mijn ogen geven de segmenten die moeten oplichten een prachtige groenblauwe gloed, voor m'n camera zijn ze net zo bleekwit als die die niet oplichten... (Ik heb wel een tikje last van ghosting, maar dat ziet m'n camera dus al helemaal niet meer...)

(Op de foto van de icetubeclock zie je ze wel netjes oplichten)

Sowieso, op foto's krijg je de gloed van nixie/vfd maar heel moeilijk gevangen heb ik het idee...

EDIT: Ja, dat zal wel werken... Had gehoopt dat het simpeler kon.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Camera op statief en één foto nemem met het licht aaan en de buis uit.
Dan doe je het licht uit en trek je de tweede foto (zonder iets te hebben verplaatst!) met oplichtende buis. Zeker twee stops onderbelichten. De rest doe je in PhotoFop.

Moet nog een e-tje in 'sowieso', dan is het helemaal goed ;)

@MAH:
Ik krijg de indruk dat er verschillnde typen van zijn, als ik deze site bekijk.
Die jongens zijn helaas flink duur, maar wel betrouwbaar.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
haasje93

Golden Member

Voor een inkoopactie ben ik inderdaad wel voor.
Weet toevallig iemand waar ik een E1T kan kopen? Er staat er altijd een op ebay van een franssoos maar die buis ziet er niet uit.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Sine

Moderator

Nu nog eens even kijken haasje ... er staan er nog een paar in engeland en eentje in nederland voor een niet heel vreemde prijs.

haasje93

Golden Member

Sorry Sine, te snel een conclusie getrokken ;)
Dus dat is de normale prijs daarvoor?

PS. Ik vind dat HP nixie countertje van jou echt schattig :)

[Bericht gewijzigd door haasje93 op dinsdag 17 september 2013 23:31:39 (27%)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
bjokal

Golden Member

@MonsterVisje:
De print van die numitron klok met dode pic komt mij enigszins bekend voor.

Zou je misschien een fotootje kunnen plaatsen van bovenaf (componentzijde).
Als het de print is die ik denk dat het is, heb ik een hexfile voor je.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Nummer van de Pic is niet goed leesbaar maar het nummer is PIC16F876A

Zou geweldig zijn als het dezelfde is. Hoef ik alleen maar een pic te bestellen hex er in te gooien en dan zou die het weer moeten doen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-DWRPSZZD.jpg

bjokal

Golden Member

Yep, dat is hem :)

Ik mail je een zipfile met de hex en nog wat spul dat er bij hoort.
De pic is inderdaad een 16F876A.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Dank u, Je bent geweldig. Hiermee moet het zeker lukken. Heb zojuist nieuwe pics besteld. Als ze binnen zijn kunnen we aan de slag.

Op 18 september 2013 01:57:20 schreef MonsterVisje:
Dank u, Je bent geweldig. Hiermee moet het zeker lukken. Heb zojuist nieuwe pics besteld. Als ze binnen zijn kunnen we aan de slag.

Mocht dat niet lukken, de ontwerper van deze klok (Sebastien Michel) is actief op Marktplaats. Kijk maar op:
http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-componente…

Ik heb deze klok een aantal jaren geleden bij hem besteld en gebouwd. Heb er sindsdien geen probleem mee gehad. Wellicht kun je via hem nog een vervanging van de PIC of zelfs de hexdump bemachtigen?

re-atari

haasje93

Golden Member

Heb laatst ook nog gekeken naar de IV-18 en daar heb je een driver voor genaamd MAX6921/MAX6931 heeft iemand een idee waar ik dat kan krijgen.
Ik heb het alleen gevonden op mouser, maar met een minimum van 8326 stuks.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
JulietMikeBravo

aka Vagevuur

http://farm9.staticflickr.com/8483/8267264543_f04c3702d9.jpg

Dit is mijn klokje met IV-17 alfanumerieke VFD buisjes. Je kan hier een printje met +30V voeding, VFD driver en PIC voor krijgen welke allerlei effecten en functies mogelijk maakt. Je kan ook meerdere printjes aan elkaar koppelen zodat je meer tekst/cijfers tegelijk kan afbeelden.

Helaas is de aansturing een mix van ASCII en binair waardoor het mij niet lukt om direct vanaf een computer met een USB>TTL adapter commando's te sturen. Het was mijn bedoeling om direct vanaf een Linux server data over de buisjes te laten scrollen maar ook met ingewikkeld gebruik van "echo" krijg ik dit niet aan de gang. Vanuit een andere micro zoals een Arduino commando's sturen werkt prima. Ik heb een simpel programmaatje gemaakt dat alles serieel doorzet met het scrollcommando. Ik zou echter liever direct berichten naar de print willen sturen.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Echt of fake?

Kan me overigens niet voorstellen dat het minimum bestelaantal bij MOUSER 8326 stuks is. Is dat niet de stock hoveelheid?
Het aantal is ook een rare waarde normaal gaat dat in veelvouden van 1k

Mouser (Nederlandse site http://nl.mouser.com/Search/Refine.aspx?Keyword=MAX6921AQI) levert ze overigens wel per stuk voor €6,28 ex.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 18 september 2013 14:21:59 (26%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Digi-key heeft ze ook. Wel even kijken wat je nodig hebt. (PLCC, SOIC, of SSOP) http://www.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?lang=en&vendor=0…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
haasje93

Golden Member

Dit was het waar ik het over had.
http://nl.mouser.com/Maxim-Integrated/VFD-Drivers/MAX6931-Series/_/N-1…

De MAX6931

Ik had het op google ingetikt en dat zat tussen de resultaten.

[Bericht gewijzigd door haasje93 op woensdag 18 september 2013 15:30:28 (19%)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Tidak Ada

Golden Member

Ja, da's een MAX6931, maar Arco had het over een MAX6921

Ik denk dat die MAX6931 een restpartij is... (take it or leave it)

Haasje, je hebt mail ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
haasje93

Golden Member

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 22 september 2013 16:47:23 (99%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
haasje93

Golden Member

Ik kijk er niet raar van op als dat de buizen zijn die eerst op MP stonden, die waren ook drie in doos en 1 zonder.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Tidak Ada

Golden Member

Is ook een Nederlandse verkoper uit Veenendaal

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †