Show your projects! Part 27

Dit topic is gesloten

Keurig bakje zo, is die HP voeding nog een beetje stil? Want ik kan me voorstellen dat eventueel gerammel dwars door die LM317 gaat..?

If you want to succeed, double your failure rate.

Erg schoon is die HP idd niet, zonder belasting, 0.1V/div:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/mini_lm317_3.jpg

Met een belasting van 100mA, amplitude veranderd niet, vorm wel:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/mini_lm317_4.jpg

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
blackdog

Golden Member

Ha die Roland~:-)

Is dit de rimpel aan de uitgang van je voeding of het signaal aan de ingang van de LM317?
Met wat trucjes kan je dit grotendeels weg krijgen...
En laat je schema eens zien als je dit wilt.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Blackdog,

Dit is op de uitgang, zit nu alleen 10uF tantaal + 0.1uF over, met 470uF is de rimpel praktisch weg. Op de ingang van de LM317 uit de HP adapter heb ik maar 20mV t-t. Lijkt dus uit de LM317 te komen. Post vanmiddag het shema wel.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sine

Moderator

Dat stoorsignaal is niet toevallig op de zelfde frequentie als je 555 loopt te rammelen ?

Sine je gaat door voor de koelkast, zonder de NE555 heb ik geen rimpel meer. Dit is het shema, waar ik er nog een LM7805 voor heb gezet, die word gevoed uit de 15V.

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT_7fwb7Lf9SLO0gnWJ8KeoryhsDu_eQiqf5LbVktuF0dB0fnvQPQ

Hmmm, mijn elco's zijn maar 47uF zie ik net. Daar ga ik even iets aan doen.

<edit> 23/9 Probleem opgelost, CLC filter + stabilisator toegevoegd na de negatieve spanningsgenerator.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
blackdog

Golden Member

Ha die Roland,

Je zal je aardpunten goed moeten kiezen en er voor zorgen dat de componenten van de 555 niet kunnen instralen op de LM317 adjust ingang.

Waarvoor is de 555, je meter misschien?
Op een klein printje bij de meter monteren?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Vorige week een detector gemaakt om de vochtigheid van een tweetal plantjes te monitoren. Er komt waarschijnlijk nog een kleine AVR met een RF module bij om op IRC te melden wanneer er water bij moet.

De onderste foto is zo blauw door de lamp die boven de plant hangt. Dat is een 12W groeilamp met 450nm en 660nm LEDs.

En in de tekst "Plants like H2O" had ik liever "need" gebruikt, maar de d was b0rken in dat lettertype. :P

Projectpagina.

Foto van het printje:
https://revspace.nl/images/e/e9/Plant_board_top.jpg

Foto van het eindresultaat:
https://revspace.nl/images/5/52/Plant_check_fixed.jpg

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

@blackdog: De negatieve spanning die met de 555 gemaakt wordt is om de uitgang van de LM317 tot 0V te kunnen regelen. Als je alleen GND hebt gaat dat niet verder dan ergens rond de 1.2V (uit m'n hoofd, zie datasheet voor accurate cijfers).

If you want to succeed, double your failure rate.
blackdog

Golden Member

Hi Jochem/Roland

Mmm, dat houd dan in dat de uitgang van de 555 niet schoon genoeg is en dat de rimpel van de 555 de refingang van de LM317 moduleerd...

Gegroet,
Blackdog

PS
als er dan toch ongeveer 10 a 12V uit de 555 komt zet er dan een 5v stab ic achter.

[Bericht gewijzigd door blackdog op zaterdag 21 september 2013 14:24:23 (21%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/09/meetzenderklaar.jpg

Na 2 jaar nu voor 99% klaar. Er zitten nog wat kleinigheidjes die niet optimaal zijn maar dat komt wel goed. (betere pindiode verzwakker en even wat nalijken bij de laatste drie relais. Die gaan nu alle drie tegelijk) Maar verder werkt alles.

RBeckers en ik hebben samen het concept bedacht, maar het uiteindelijke ontwerp van mijn versie is ook helemaal van mij zelf.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/09/MZboven1.jpg

De binnenkant, maar er zit veel meer in dan zo lijkt, er zitten namelijk meerdere lagen pcbs boven elkaar gemonteerd

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/09/MZvoor.jpg

Dit is van voren zonder front. Onderop zit de counter, powermeter, verzwakker, powersplitters etc, tweede laag bevat alle VCO's en een doos met low pas filters, daarboven 20 reed relais, daarboven de sweepgenerator. Aan de andere kant de digitale boel, modulatie en Vtune en voeding (+24 boostconverter, +12, +15, +8, +5, -5 en -12 maar er zit ook nog een 20 en 30V in en twee Vrefs)

De harmonische onderdrukking. Overal beter dan -50dBc veelal zelfs tegen rond de -60 dBc:

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/09/pos100_begin.jpg

Hele verslag: http://www.pa4tim.nl/?p=2662

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
haasje93

Golden Member

Ziet er mooi uit fred.
Hoe groot is dat kastje 14 inch? volgens mij heb ik ook nog precies zo model maar dan met handvaten voorop in de opslag staan.
Die relais komen me ook bekend voor, deurne??
Maar al met al weer een mooi voorbeeld van de bouwsels van fred.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Zo, dat is me nogal een project Fred! Ik had natuurlijk al een sneak-preview van wat noeste arbeid gehad, maar het ziet er nu echt als een mooi bruikbaar apparaat uit.
En (wie had dat gedacht) met een LCD voor de uitlezing.

Ik meen ook soortgelijke relais uit Deurne te hebben, maar volgens mij zijn die toch wat kleiner. (Hoewel het zeker niet ondenkbaar is dat er meerdere soorten in Deurne hebben gelegen...)

Succes met de laatste 1%!

If you want to succeed, double your failure rate.

Als ik Fred's bouwverslag doorloop, bekruipt me het gevoel dat ik helemaal geen snars van elektronica begrijp. Ik ga me maar toeleggen op houtbewerking... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

Indrukwekkend! Waar haal je de tijd vandaan...
Alleen die drie witte knoppen vallen uit de toom, daar moet je iets eleganters voor zoeken.

@Benadsky , wat hoger, mag ik nu echt geen lekkere bromvlieg voor je plantjes opsturen ?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 23 september 2013 22:00:27 (25%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Die drie witte knoppen zullen zijn om drie afzonderlijke instellingen voor het contrast te kunnen maken, zo verraad het icoontje op de voorkant.

@pros: en je wordt nog wel genoemd en geroemd in het verhaal; dan moet je toch iets goed gedaan hebben!

If you want to succeed, double your failure rate.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Tidak Ada: Ja hoor, wel even de vleugels trimmen zodat ie niet meteen de envelop uit vliegt. O, en geef 'm maar wat lekkers mee voor onderweg. :P

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
fred101

Golden Member

De "contrast" knoppen komen van de beurs in rosmalen , ik had er al een aantal maar weet niet meer waarvandaan. Vind het fijne knoppen in gebruik.
De relais komen volgens mij inderdaad uit Deurne. Maar helemaal zeker weet ik dat niet meer.
Het kastje heb ik van Rene gehad maar ik heb het niet opgemeten. Als ik moet gokken is het minder dan een half 19"apparaat breed. Iets ban 9" denk ik. Ongeveer 3 x de display die er in zit.

Pros, dat programma wat je voor me geschreven hebt op basis van die 1 Hz generator was voor dit project. Dat werkt prima. De counter klopt akelig goed.

Was een leerzaam project waarbij ik gemerkt heb hoe belangrijk documentatie en goed testen van alle sub delen werkelijk is. Ik heb nu door de grote tijd spanne bepaalde delen moeten reverse engineren omdat ik niet meer wist wat voor "twisted design" ik voor sommige modules had gebruikt. En ook dat er voordelen zijn om iets niet "over de top" en veel te uitgebreid te ontwerpen als je wil dat het allemaal vlekkeloos samen werkt.

Als ik het opnieuw zou doen zou ik bv het aantal spanningen beperken.
Eerder kleuren standaardiseren. Dat heb ik nu gedaan maar achteraf en dat was een heel zoek plaatje. En ik zou van te voren denken over hoe het in een kast moet passen. Rene heeft dat bv wel gedaan. Ik begon zoals altijd gewoon te bouwen en zie wel waar ik uitkom en dan blijkt het heel onhandig in de kast te zitten. Ik kan bv bij geen enkel instelpotje zonder eerst de helft weer uit te bouwen.

Waarschijnlijk herbouw ik hem nog een keer. Dan zet ik alle regel electronica op een geëtst pcb wat dan boven op de VCO/filter modules komt. Dat is niet zoveel werk omdat het nu werkt en het scheelt veel ruimte tov al die losse printjes en een hoop draad. Maar ik kan dan wel bij de afregelpunten en het dus beter afregelen. Zo moet de Vtune eigenlijk iets verder doorlopen. Daar heb ik afregelpunten voor maar daar kan ik nu niet bij

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Henry S.

Moderator

Fred vergeet te vertellen dat het een sweepgenerator is, (detail ;) ), tot maar liefst 2GHz!

Superresultaten Fred (en Rene natuurlijk), je hebt je zelf weer eens overtroffen, wie had dat in 2006 gedacht...

Gezien de specs zeg ik ' doe mij ook maar eentje', maar dat zal wel een utopie zijn.

Op 23 september 2013 21:54:27 schreef pros:
Als ik Fred's bouwverslag doorloop, bekruipt me het gevoel dat ik helemaal geen snars van elektronica begrijp. Ik ga me maar toeleggen op houtbewerking... :-)

Ze zeggen dat HF gelijk staat aan voodoo, maar dat wordt door HF-minnaars heftig ontkend.

@kastje: Dat is iets van Schrack.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Wow,flinke kast! dat is een flink staaltje elektro... mooie afwerking ook. ( aan de buitenkant, tenminste ;)) daar houd ik wel van. Maar toch die witte knoppen...

Inderdaad, voodoo!:o ik snap er geen snars van :P

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
pa3gws

Golden Member

Heerlijk om te zien dat een dergelijk complex apparaat perfect kan werken zonder allerlei strakke geëtste printen.:-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
blackdog

Golden Member

Ha die Fred, :-)

Leg eens uit, je sweeper doet die het hele frequentie gebied in één keer, of is het per band?

Mix je het signaal met een master oscilator zodat je ook makkelijk FM kan moduleren?

Hoe moduleer je AM, gaat dat via je pin diodes?

En als laatste, heb je nog een klein passieve verzwakker aan de uitgang na de PIN diodes, mijn ervaring met die diodes was, dat ze niet zo mooi 50 Ohm waren over het hele regelgebied...

Verder petje af, complex geheel en je bent een doorzettertje ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 24 september 2013 19:59:31 schreef Henry S.:
Ze zeggen dat HF gelijk staat aan voodoo, ...

Juist, ja. Ik vraag me af, hoe die arme ATmega328 zich voelt tussen al dat rare gedoe... :-)

Wat de opbouw betreft: het is altijd een hele klus, als je afzonderlijke deelschakelingen gaat ontwerpen en optimaliseren, om ze vervolgens samen te brengen in één behuizing. Dat is al zo bij projecten die heel wat eenvoudiger zijn.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten