Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

kVA16

Golden Member

@maartenbakker: geprobeerd; de spanning over de weerstand is gelijk aan de voedingspanning 12,47V. Onderdeel omgedraaid geeft hetzelfde.

@RAAF12: 100pF geeft een normale waarde (94,6pF), dus de C-meter werkt naar behoren.
Daar twijfelde ik al niet aan want ik had net hiervoor een bakje met gesorteerde condensatoren onderste boven getrokken. :(

En dan hier een nog grotere foto:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/unknown5.png

Arco

Special Member

0.3pF is lastig te meten... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Als je er genoeg hebt, open snijden/breken.
Misschien is aan de inhoud te zien wat het mogelijk kan zijn.

Edit/
Ook geprobeerd wat het doet met hoge of lage temperaturen?

[Bericht gewijzigd door Thevel op donderdag 9 april 2015 17:22:17 (25%)

RAAF12

Golden Member

Transorber schoot door het hoofd, maar is erg wild om te testen. Lasbril op en 230V erop!

Henry S.

Moderator

Het lijkt mij ook een condensator, ik heb ze in het grijs liggen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fatbeard

Honourable Member

Sommige capaciteitsmeters (eigenlijk de meesten) kunnen domweg niet overweg met zulke kleine waardes, onafhankelijk van de "resolutie" die ze tonen; om zoiets kleins betrouwbaar te meten heb je een serieuze meetomgeving nodig.
Als je er genoeg hebt kun je er een stuk of wat (10-20) parallel zetten en dan de capaciteit meten.

de spanning over de weerstand is gelijk aan de voedingspanning

Dat zou duiden op 0.0 Ohm en niet de oneindig die je aanvankelijk meldde...

Openbreken kan een oplossing zijn, maar als de inhoud homogeen is weet je nog steeds nix: het kan dan nog steeds een condensator/VDR/NTC/PTC zijn (omdat-ie gelakt is zal het wel geen vochtsensor zijn).

Voorlopig staat mijn geld op een condensator van 0.3pF.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Hallo allemaal,

Ik had laatst wat foto's geplaatst van voor mij onbekende dingen en nu vroeg ik me af of iemand wat herkent.

https://picasaweb.google.com/112480965558152492552/Spul?noredirect=1

Mocht iemand nog interesse hebben voor de afgebeelde spullen stuur dan maar een berichtje

Groet Harm

Wanneer mag ik komen shoppen ? :-)
Jammer dat je emailadres niet openbaar is :-(

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Flinke verzameling, Harm! :) Uit een oude fabriek? Rommelzolder v/e installatiebedrijf? Besturings-ruimte uit een groot schip gesloopt?

Ik zou iets van een kijkavond houden, zit vast nog wel iets tussen voor de liefhebbers (zou zelf misschien ook wel even langskomen indien in de buurt). En dan een oud ijzer boertje bellen of 'ie nog wat geeft voor het restant. :p En da's goed mogelijk, bijv. zo'n zware trafo zal een flinke massa koper in zitten, da's best nog wel iets waard. Zelfde voor het ijzer-waar, weinig waard / kilo maar indien genoeg kilo's tikt dat aan.

Wie weet wat dit is / kan doen?

gezocht: nieuw potje " magische rook "
maartenbakker

Golden Member

Fascinerend setje. Kende het niet, maar hoe oud het ook is, kennelijk kenden ze toen Google al want de zoekterm staat er gewoon op :+

Tip is om de opschriften ook altijd even in tekst te geven: "Kontaktnietzange 55"

Maar eerlijk is eerlijk, hoe je het precies gebruikt is op die manier niet direct terug te vinden, dus hopelijk heeft iemand hier wel eens vaker zo'n ding in handen gehad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Misschien een beetje off-topic.

Vandaag gevonden een Amroh Muvolett 3535 trafo'tje
Primair 3500 Ohm
Secundair 3..5 Ohm
Kan ik daar nog iets mee ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Jaa, zat ook in een Transette zelfbouw MG radio! Dus als LF trafo te gebruiken.
Of een el cheapo buizentrap met 1 EL84 mee maken. Of
http://www.radiomuseum.org/r/amroh_hybride_ontvangertje.html

Luxa Vox http://vintageelectronics.nl/%20~%20Magazines/Radio%20Blan/Radio%20Bla…

Een schokapparaat leuk en mooi om te demonstreren, ooit gemaakt en werkt perfect!

http://vintageelectronics.nl/%20~%20Magazines/Radio%20Blan/Radio%20Bla…

Op 11 april 2015 18:18:10 schreef Gadget_inc:
Wanneer mag ik komen shoppen ? :-)
Jammer dat je emailadres niet openbaar is :-(

Ja die staat altijd uit, ik heb hem net aangezet.

Op 11 april 2015 23:13:00 schreef RetroTechie:
Flinke verzameling, Harm! :) Uit een oude fabriek? Rommelzolder v/e installatiebedrijf? Besturings-ruimte uit een groot schip gesloopt?

Ik zou iets van een kijkavond houden, zit vast nog wel iets tussen voor de liefhebbers (zou zelf misschien ook wel even langskomen indien in de buurt). En dan een oud ijzer boertje bellen of 'ie nog wat geeft voor het restant. :p En da's goed mogelijk, bijv. zo'n zware trafo zal een flinke massa koper in zitten, da's best nog wel iets waard. Zelfde voor het ijzer-waar, weinig waard / kilo maar indien genoeg kilo's tikt dat aan.

Het is van een oude verzamelaar/garagehouder, er lagen ook motoronderdelen van een neergestort vliegtuig uit de tweede wereldoorlog die die man er zelf uit had gehaald. Er lag van alles echter is elektronica niet onze sterkste kant. Vandaar, als iemand alles of wat wil ophalen stuurt maar even een bericht. We vinden het zonde om zo in de oud ijzerbak te gooien als er iemand nog plezier of het een tweede leven kan geven.
Groet Harm

Hugo Welther

Moderator

Op 12 april 2015 23:48:08 schreef bprosman:
Misschien een beetje off-topic.

Vandaag gevonden een Amroh Muvolett 3535 trafo'tje
Primair 3500 Ohm
Secundair 3..5 Ohm
Kan ik daar nog iets mee ?

Trafo voor een SE EL4 eindtrapje o.i.d. Wel leuk.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
kVA16

Golden Member

Nog even hier

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/unknown5.png

op terugkomend; het is inderdaad een condensator van 0,3pF.
Na diverse reacties toch maar even de LC-meter goed gecontroleerd. Bleek wat moeite te hebben met 0-stelling en lage capaciteit. Na een kleine reparatie en modificatie werkt de meter stukken beter.

Aangezien kleine waarden met deze meter niet echt nauwkeurig zijn even samen met een radio-amateur diverse metingen gedaan. Onder andere om met een oscilloscoop en een signaalgenerator condensatoren en spoelen te meten.
Conclusie van het geheel: zeer leerzaam!

Een ieder nog bedankt voor het bijdragen aan de oplossing.

bprosman

Golden Member

Raaf / Hugo bedankt, ik ga eens snuffelen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik had inderdaad diezelde duitse site gevonden maar kon niet echt een voorstelling maken wat je nu met zo'n set kunt. Iemand ervaring met deze set of een voorbeeld van wat je er mee kan?

gezocht: nieuw potje " magische rook "

Hallo,

Ik heb even een vraagje. Ik wil deze pcb aanpassen dat hij een andere voltage uitgeeft. De datasheet van de chip die alles regelt kan ik niet vinden op de internet. Op de chip staat 31=L05. Kent iemand misschien deze chip? Hieronder staan een aantal foto's van de chip.

Alvast bedankt.

Brandon.

Arco

Special Member

31 zou een digitale transistor zijn, de MUN5331DW1

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Verwacht in deze toepassing dat het iets anders is, maar een 6-potige SMPS-controller ken ik zo ook niet direct.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Ricoh heeft wel van die dingen, maar de marking is heel anders. Hetzelfde geldt voor de MUN5331DW1, maar daar worden handenvol copietjes van gemaakt met afwijkende markeringen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bedankt voor de informatie.

@Arco:
Ik heb even gemeten of ik de weerstand kan meten die in de behuizing zit van die chip. Helaas meet ik op die pinnen een paar megaohm dus dan lijkt het niet te zijn.

@maartenbakker:
Bedankt voor het meedenken.

@Henry S:
Zal er eens naar kijken

Brandon.

Dit topic is gesloten