10MHz OCXO Master Clock nabouw topic

blackdog

Golden Member

Hi Henry,

De potmeter is maar een klein deel van de totale verzwakker.
Zeg maar dat de tempco totaal dan ongeveer 25PPM is van deze spanningsdeler.
Een betere potmeter zou nog beter zijn maar je metingen van Gertjan geven aan dat hij goede resultaten bereikt en ik zou me een deze weerstanden houden.

Het voordeel is dat de weerstanden redelijk dicht bij elkaar zitten, zelfde manier/afstand van de OCXO zodat ze redelijk de zelfde temperatuur zullen hebben.

Wat al bleek uit mij printje, is misschien de condensator C4 misschien wel belangrijker betreffende ruis/lek die ook temp afhankelijk is.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Henry S.

Moderator

Hi blackdog,

Bedankt voor je reaktie, op het stukje dat het inderdaad maar 'een deel van de verzwakker' is liep ik even vast. Ik ga me nu zeker aan de genoemde weerstanden houden.

En dat van C4 had ik gelezen (ik heb ook nog van die droge aluminium elco's liggen en die horen niet te verouderen), daar komt ook een verse tantaal.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
miedema

Golden Member

Ha Henry,

Ik dacht dat ik die Farnell codes verbeterd had. Wellicht heb ik per ongeluk de oude BOM toch online gezet....

Ik zit op het ogenblik in een hotel, en heb hier niet alles bij de hand. Ik zal morgen, als ik weer thuis ben, de BOM checken.

Wat betreft die weerstanden was Blackdog me al voor.

Aanvullend daarop heb ik die spanningsdeler zo gedimensioneerd dat de loper van die instelpot ongeveer halverwege komt te staan. Waardoor er dus een even groot deel van z'n weerstand (met de slechtere tempco) in de onderste tak als in de bovenste tak van de spanningsdeler komt. Waardoor het verloop (deels) gecompenseerd wordt.

Indertijd heb ik wat gespeeld met een föhn, en in de huidige configuratie bleek de instelspanning voor de OCXO rotsvast.
Een test opstelling met alleen een 100ppm tempco instelpot kon ik met die föhn wel laten verlopen.

groet, Gertjan.

Henry S.

Moderator

Hallo GertJan,

De verdeling van de weerstandswaarden was me ook opgevallen, netjes gedaan :).

De foto met het bouwsel tot nu toe, de rest van Farnell en RS is onderweg.
De ringkerntjes heb ik zaterdag in Duitsland gekocht.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 3 september 2015 21:17:15 (12%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
miedema

Golden Member

Naar aanleiding van e-mail vragen van haasje93 nog wat over het bedraden van de netschakelaar.

Die netschakelaar wil je natuurlijk op het frontpaneel hebben, maar daarmee breng je ook de 220V naar voren, met kans op instralen in de schakeling.
Ik heb daarom de draden naar de netschakelaar flink getwist, om te zorgen dat de stoorvelden zo klein mogelijk zijn.
Dat is op mijn foto's niet te zien omdat ik over die getwiste draden naar de schakelaar een kous geschoven heb.
En die schakelaar zit zo ver mogelijk in de hoek, bij het frequentie instel netwerkje en buffers vandaan....

@ Henry
De (hopelijk...) laatste foutjes in de BOM zijn aangepast.
Dank je voor het onder de aandacht brengen.
Ooit beheerde ik de onderdelen voorraad op een marineschip. Bestellen ging met NATO-stock nummers.
Een cijfertje verkeerd, en het kon gebeuren dat i.p.v. een weerstand er een vliegtuig vleugel de kade op gereden werd.....

Leuk om een foto te zien.
Aan je voortgang is te zien dat het modereren ook ook flinke aanslag op je tijd is :-)
Overigens merk ik uit mailtjes dat de meeste nabouwers nu pas een beetje gaan beginnen. In de zomer staat kennelijk de elektronica hobby op een laag pitje, om nu weer de draad op te pakken.

groet, Gertjan.

Henry S.

Moderator

Ja omgewisselde getallen kunnen verrassende bestellingen opleveren.

Ik was er in begin augustus (al) met dit projekt begonnen, en ik heb nu weer de mogelijkheid om met korting bij Farnell en RS te bestellen. En verder is het zo dat er nog veel meer te doen valt, en met de vele dagen met 30°C in de shack gaat dat niet zo hard. Ik heb tussendoor dus wat andere dingen gedaan, het organiseren van m'n shack gaat ook nog 'jaren' duren, en bijv een bamibak vol verse MRS25 weerstanden kan je toch niet weggooien ;), daar had ook dit projekt profijt van zoals je kunt zien.

Projekten gaan hier in stappen, wanneer dit klaar is weet ik niet ;).

De onderdelen zijn nu allemaal binnen:

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
miedema

Golden Member

Nieuwe mogelijkheid om printen te bestellen voor de 10MHz Masterclock!

Er heeft nog iemand zich bij mij gemeld voor wie ik een print ga nabestellen.
Als er dus nog mensen zijn die alsnog een print willen bestellen dan kunnen die nu meebesteld worden.

Bestellen is mogelijk tot 1 oktober.
De prijs hangt natuurlijk af van het aantal bestelde printen, maar dat zullen er niet veel zijn, reken op 35...40 euro.

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/PI_E730858-PCB-view-TOP-600pix.png

Groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Ha die Gertjan, :-)

Leuk dat er nog meer animo voor is!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Inmiddels staat voor de (laatste!) gezamenlijke print inkoop de teller op 2 bestellingen.
Daarmee is de printprijs onder de 40 euro gedaald.

Ik bestel meteen na 1 oktober, zodat de printen een week daarna binnen kunnen zijn.

Ik zag overigens dat de oude link naar de e-bay Oscilloquartz OCXO's niet meer werkte, "listing has ended"
Dezelfde verkoper biedt dezelfde OCXO's wel opnieuw aan: http://www.ebay.com/itm/10-MHz-Double-Oven-OCXO-sinewave-8663-XS-12V-O…

Ik heb ook de startpost aangepast met de nieuwe link.

@ Blackdog
Ik zie dat je druk in de weer bent met perfecte blokgolven.
Moet ik daar uit concluderen dat je je 10MHz referentie af hebt? ;-)
Jammer dat ik je gemist heb bij de Lichtmis.....

groet, Gertjan.

Is het geen optie om de printen in china te bestellen?

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Ja jammer, ik heb twee keer rondgekeken en heb helemaal niemand van CO herkend...
Mooi spul gekocht, veel SMA materiaal, een oventje en nog wat RAKO 10Mhz oscilatoren.

Ik ben met het laatste stukje van de Master Clock bezig, vanavond nog wat metingen gedaan aan het filter en de demping.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

Heb je ook niet gezien BD, ik was er wel en heb een stuk of 4 a 5 CO'rs gezien en gesproken...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
miedema

Golden Member

@ RVL-Electronics
Die vraag is al eerder aan de orde gekomen.
Ik het kort: De doelen van dit project gaan meer over maximale kwaliteit dan over zo goedkoop mogelijk.
Vandaar dat ik printen laat maken door een betrouwbare fabrikant die ik ken. Bovendien bleek de prijs bij een groter aantal erg mee te vallen.

Nu gaat het om een nabestelling voor een paar mensen die alsnog een print willen hebben.
Bij euro circuits click ik het project aan, vul een nieuw aantal in en klaar......

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Lange termijn verloop OCXO frequentie

Ik heb mijn Masterclock weer gecheckt tegen mijn GPSDO

De afwijking bedroeg 2,21ppb over ruim 2,5 maand, wat neerkomt op een veroudering van 0,84ppb per maand.

Dat is dus nog flink minder dan de 1,5ppb per maand die ik eerder gemeten heb!

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Dat is een goede OCXO.
Weet je de productiedatum van die OCXO?

miedema

Golden Member

Ha rbeckers :-)

Helaas, niets over bekend.....
Op de OCXO staat niets meer dan op het etiket wat op de foto's in de startpost duidelijk zichtbaar is.
Hier heb ik er 3 naast elkaar liggen, er is niets waar een datum uit af te leiden is.

De datasheets van Oscilloquartz die het meest in de buurt komen zijn uit 2003 en 2004. Maar die zijn voor de Oscilloquartz 8663 series, en niet specifiek voor de Oscilloquartz OCXO 8663-XS.
(XS wordt niet genoemd als versie, ik vermoed dat het een speciale versie was voor een GSM fabriant)

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

De termijn om nog een print na te bestellen is afgelopen.
In totaal heb ik voor 3 mensen nog een print nabesteld.

Vandaag is de bestelling naar Euro Circuits de deur uit gegaan.
De verwachte levertijd bedraagd wederom 7 werkdagen.

De bestellers hebben een mail van me gehad.

groet, Gertjan.

Henry S.

Moderator

Op mijn OCXO staat voor het serienummer '07/18' (2007, week 18?) geprint.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
miedema

Golden Member

Ha Henry,

Waar heb je dat gevonden?
Ga ik mijn OCXO's ook nog eens beter bekijken.....

De serienummers van de OCXO's die ik hier voor mijn neus heb zijn 16895 en 17702.
Ik kan daar geen jaartal uit afleiden....

Evt. fotootje?

groet, Gertjan

Henry S.

Moderator

Foto, zie linksonderin:

Jouw serienummers zijn een stuk lager.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 6 oktober 2015 20:53:29 (34%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
miedema

Golden Member

Ha Henry,

Inderdaad ziet het etiket van jouw OCXO er ander uit dan de mijne.
Alle drie mijn OCXO's zien er uit als de foto in de start post: http://www.circuitsonline.net/forum/view/126987/1

Het artikelnunmmer is identiek. Inderdaad is jouw serienummer een stuk hoger. Ook de letters "MY" staan er bij mij niet op. (fabriek/locatie code?)
De jouwe is wellicht en latere productie run?

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi!

Kick!

Hoe gaat het nu met jullie versie van de Miedema OCXO?
De mijne is bijna klaar en deze week wat foto's hoe het geheel er aan de buitenzijde en binnenzijde uit ziet.
Dit doe ik in mijn eigen topic, maar ik zie graag hoe jullie versie er nu uitziet!

Het project lag even stil door bijna een maand vakantie en ik was een belangrijk onderdeel kwijt
en dat heb ik nog steeds niet gevonden...
Dan maar een tweede mooie LT1083 geregeld.

Dus, plaatjes van jullie vorderingen graag! ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

Ligt ook even stil, alleen de deeltjes die GertJan voor me heeft besteld zitten er wel op....
Kleinigheidjes nog, maar beetje rommelig hier met mijn pleegbroer onverwacht hier overhuis en dergelijke....

Kastje heb ik ook overigens...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
miedema

Golden Member

Ha Blackdog :-)

Goed weer wat van je te horen!
Toen ik je bericht zag dacht ik: "die heeft z'n referentie klaar", maar daar moeten we dus toch nog even op wachten.....

Ook ik ben benieuwd hoe het met de andere nabouwers gaat...

Het zou leuk zijn om in dit topic foto's te zien hoe anderen hun masterclock gebouwd hebben.
Kloon van de mijne, of geheel naar eigen inzicht ala Blackdog, maakt niet uit.

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi GertJan, :-)

Zaterdag nog gekeken of ik iemand bekend zag nada, noppes...
Weer een redelijke hoeveelheid SMA materiaal ge-scored.
Trouwens, ik had je nog een mailtje gestuurd, is deze aangekomen, was net na mijn vakantie.

OT
Druk na mijn vakantie maar wel gewerkt aan de referentie, maar wat ik al aangaf de LT1083 was ook op vakantie gegaan...

Redelijk wat tijd kwijt geweest aan het filter + de mechanische opbouw.
Het filter werkte goed zoals ik het had gebouwd, maar was vooral wat de serie kring betreft nogal "handgevoelig"
Dat betekende dat ik het filter verder moest gaan afschermen, dit heb ik gisteren aangepakt en is nu goed.

Het verschil met de Racal/Dana counter is nog steeds binnen 1 count.
Zouden ze beide de zelfde kant op driften?
Het is echt opvallend als die handelingen die ik aan de printen heb gedaan en dan weer binnen 1 count op de zelfde frequentie terug komen.
De Racal/Dana heeft ook nog een maand uitgestaan net als jouw referentie print, het is zo goed dat ik het bijna niet vertrouw...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.