Ha Giovannii,
Erg leuk om weer van je te horen!
Mooi dat je hobbytijd hebt, en je referentie bijna af is.
Nabouwen leidt tot snel resultaat, maar zelf dingen uitproberen is natuurlijk veel leuker en leerzamer.
Ik zie in je SA plaatje allerlei hobbels en kronkels in de doorlaatband van je trafo die ik niet eerder gezien heb.....
Al ik je plaatje goed interpreteer is de verticale schaal 0,5dB per divisie, dus je kijkt behoorlijk uitvergroot.
Ik heb er een meting van mij bijgepakt:
Je ziet hier de curven van drie verschillende trafo's, van drie verschillende makers. De vertikale schaal is hier minder uitgerekt als bij jou, 2dB/div. Maar toch kun je zien dat die frequentiecurven mooie ronde curven zijn, zonder jouw dipjes & kronkels.
Het lijkt me eigenlijk sterk dat die kleine kronkels aan de manier van wikkelen van je trafo liggen.
Gebruik je een ingebouwde tracking generator of een andere bron?
Op welk niveau ga je door de trafo?
Je zou je meet methode eens kunnen testen door i.p.v. de trafo (in de zelfde opstelling) een 50Ω weerstand te meten. Je zou dan een kaarsrechte lijn op -3dB moeten krijgen.
Als je het leuk vind zou je een fotootje van de gemeten trafo en je meetopstelling kunnen maken.
Sowieso denk ik niet dat jouw curve iets is om je zorgen over te maken, maar wellicht vindt je het leuk om uit te vinden wat de oorzaak is.
Èèn dezer dagen ga ik mijn masterclock weer vergelijken met m'n GPSDO.
Ben benieuwd wat de drift nu zal blijken te zijn....
groet, Gertjan.