10MHz OCXO Master Clock nabouw topic

miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Natuurlijk je post ontvangen, ik stuur je een mailtje.....

De Oscilloquartz OCXO komt na uitzetten terug binnen 0,6ppb (retrace, zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1730609#1730609.
De OCXO van jouw Racal heeft ook een goede naam. En het ligt voor de hand dat de tendens voor de lange termijn veroudering voor beiden hetzelfde is.....

Hoe nauwkeurig is die laatste count van je? Is dat 1Hz of 0,001Hz ;-)
Grote kans dat je de verschillen zo niet kunt zien. (Maar geen verloop is natuurlijk in elk geval en goed teken)

groet, Gertjan.

Tidak Ada

Golden Member

Ha Blacdog,

Je zegt binnen 1 count, dat is toch normaal bij digits als ze tussen twee waarden staan te klapperen? Of begrijp ik het verkeerd en bedoel je dat die ene digit ongelofelijk precies is?

OT
Je hebt het druk. Kan ik je voor een PC probleem bellen? Mijn mail lijkt nog steeds niet bij jou binnen te komen...
/OT

Grtz.,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi

Ik ben weer eens onduidelijk... ;-)

Misschien is dit duidelijker, plaatje van de teller de de OCXO meet.
http://www.bramcam.nl/Diversen/OCXO-01.png

Het laatste digit geeft 1 PPB aan en het display klapt af en toe om naar allemaal 9's.
Het laatste digit heeft de waarde van 0,01Hz.

Tidak Ada,
Bel vanavond maar even, maar ik hoop dat dit telefoontje ook niet in het spamfilter terrecht komt *grin*

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

1 foto zegt....
Inderdaad geeft je laatste digit 0,01Hz = 1ppb weer. (het bijft altijd weer even tellen :-) )

Op je foto zie ik verder niets vreemds. Alleen dat het ADDR ledje brand.
Dat zou volgens het (even vlug gelezen)manual alleen moeten branden bij GPIB gebruik. Maar misschien hoort het ook wel zo, omdat de teller na opstarten luistert op de GPIB poort?

Zet beide 10MHzen (Oscilloquartz en Racal clock) eens samen op je scoop. Kun je beter zien wat er gebeurt.
Als ze er 100 seconden over doen om 1 fase te verschuiven heb je een verschil van 1ppb....

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Yep ik kan via GPIB de waarde ook uitlezen, maar dit heeft op het moment geen effect op de metingen.

De verschil metingen ga ik doen als het geheel dicht zit, het heeft nu niet zoveel zin.
Het geheel ligt nu gestapeld op elkaar vooral omdat ik metingen had gedaan aan het filter.
En toen ik klaar was, heb ik hem aan de teller gehangen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/OCXO-02

Het hangt allemaal wat aan elkaar :-)
Het enige punt is nog de LED sturing bedraden, dan moeten de twee printen weer even van elkaar.
Als het goed is lukt me dit vanavond wel en dan kan de Referentie dicht gebouwd worden, alles werkt nu.
In mijn eigen topic wat betere foto's, dit is even snel tussendoor gedaan.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Hee, een ECHTE broodplank, van de Lidl... :D

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Er moet brood op de plank komen, blackdog. Brood! ;)

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
haasje93

Golden Member

IK zal mijn vordering eens posten.
De print heb ik op een component na volledig geassembleerd en schoongemaakt.
Met de behuizing ben ik volop bezig.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
haasje93

Golden Member

Nog een extra foto vanwege de max 5 foto`s.
Een close up van het opamp circuitje.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
blackdog

Golden Member

Hi Haasje,

Mooi soldeerwerk!

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
haasje93

Golden Member

Hoi Bram,

Dankje!
Zoals je ziet zitten je trafo`s er netjes op.

Groet Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Henry S.

Moderator

Netjes!

Ik ben vanwege oa een scoopreanimatie nog geen steek verder gekomen.

@hieronder: hij mag de hele dag oefenen ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 11 november 2015 00:02:18 (23%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rbeckers

Overleden

Inderdaad, netjes.

Soldeerwerk, (en het afknippen), is netjes.

miedema

Golden Member

Ha Christiaan,

Leuk dat je laat zien hoe ver je bent.
Netjes gebouwd! Het is een beetje of ik naar m'n eigen print zit te kijken :-)
Wat is dat oranje kloddertje onder de 6x ferrietkraal? Lijm om te fixeren?

Ik zie dat er onderop op jouw OCXO het serienummer ingekrast staat. Dat heb ik nog niet eerder gezien.

groet, Gertjan.

haasje93

Golden Member

Dankjewel heren voor de complimenten!

Dat oranje is een klein stukje teflon, naar het idee van bram.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Hallo iedereen,

Vakantietijd, dus tijd om weer lekker te knutselen. De referentie is bijna af, er wachten nog wat testen en wat werk aan de behuizing.

Ik zat indertijd lekker mee zitten lezen toen Bram en Gertjan de metingen aan onder andere de trafo's deden. Nu zelf ook in de praktijk gebracht met de uitgangstrafo's voor de referentie. Ook wat verschillende zaken geprobeerd, niet om iets beters te vinden, maar om een beetje gevoel te krijgen met dit soort metingen. Uiteindelijk de -0.8dBm kunnen redelijk kunnen reproduceren, wel met een rare kuil rond de 1.7MHz, maar dat kan ook aan de SA liggen, bij een nul meting zie ik hem namelijk heeeeeel lichtelijk ook op dezelfde plaats zitten.

Bijlage is de eerste meting, de daaropvolgende was een trafo die strakker was gewikkeld met ietsjes dunnere kern. daar kwam ik op -0.82dBm.

Groeten,
Giovanni

miedema

Golden Member

Ha Giovannii,

Erg leuk om weer van je te horen! :-)
Mooi dat je hobbytijd hebt, en je referentie bijna af is.

Nabouwen leidt tot snel resultaat, maar zelf dingen uitproberen is natuurlijk veel leuker en leerzamer.

Ik zie in je SA plaatje allerlei hobbels en kronkels in de doorlaatband van je trafo die ik niet eerder gezien heb.....
Al ik je plaatje goed interpreteer is de verticale schaal 0,5dB per divisie, dus je kijkt behoorlijk uitvergroot.

Ik heb er een meting van mij bijgepakt:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/Trafo-GJM-Bram-Rene-freq-600pix.png

Je ziet hier de curven van drie verschillende trafo's, van drie verschillende makers. De vertikale schaal is hier minder uitgerekt als bij jou, 2dB/div. Maar toch kun je zien dat die frequentiecurven mooie ronde curven zijn, zonder jouw dipjes & kronkels.

Het lijkt me eigenlijk sterk dat die kleine kronkels aan de manier van wikkelen van je trafo liggen.

Gebruik je een ingebouwde tracking generator of een andere bron?
Op welk niveau ga je door de trafo?

Je zou je meet methode eens kunnen testen door i.p.v. de trafo (in de zelfde opstelling) een 50Ω weerstand te meten. Je zou dan een kaarsrechte lijn op -3dB moeten krijgen.

Als je het leuk vind zou je een fotootje van de gemeten trafo en je meetopstelling kunnen maken.

Sowieso denk ik niet dat jouw curve iets is om je zorgen over te maken, maar wellicht vindt je het leuk om uit te vinden wat de oorzaak is.

Èèn dezer dagen ga ik mijn masterclock weer vergelijken met m'n GPSDO.
Ben benieuwd wat de drift nu zal blijken te zijn....

groet, Gertjan.

Hallo Gertjan,

Dank voor je reactie. Ik ben ook niet zo bang dat de trafo's niet goed zullen zijn, maar het is wel erg interessant te achterhalen waar dit verschijnsel vandaan komt.

Het klopt dat hij redelijk uitgerekt staat, op een half dB per divisie. Ik heb een weerstand van 50R geplaatst zoals je adviseerde en daar zien we precies dezelfde oneffenheden terug komen.

Als ik een meting tot 500MHz doe is het helemaal drama na 100MHz...

En met lineaire horizontale schaal:

Tenminste, ik neem aan dat dit niet helemaal de bedoeling is.. Tussen de hoogste en de laagste waarde zit 5dB. Dit is wat ouder apparaat, en wellicht moet ik dan andere verwachtingen hebben of vergeet ik juist iets in te stellen wat tegenwoordig automatisch gaat. Ik weet het niet.

Wie heeft er een suggestie?

Groeten,
Giovanni

Hi Giovannii,

Leuk plaatje maar het zeg mij niet zo veel als je niet de referentie kalibratie vermeld :*

Heb je geen andere connectoren dan B&C tot 1000MHz iets van SMA industrieel of N connector en ook je kabels met andere woorden laat je referentie even zien.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo Henk,

Ik begrijp niet zo goed wat je met referentie kalibratie bedoeld. Daar gaat het waarschijnlijk al fout.

Ik gebruik de interne tracking generator van de HP4195A. De generator is, zoals ik het begrijp, nooit helemaal recht over het spectrum. Deze moet dus worden gekalibreerd.

Ik begrijp ook dat kabels ook een rol spelen in de metingen. Uit de handleiding van het apparaat haal ik dat bij iedere meetopstelling een kalibratie moet worden uitgevoerd. Maar dit geldt voor network, S-Parameter en Impedantie metingen, niet voor spectrum analyses. Al denk ik dat dit wel voor deze situatie van toepassing is omdat ik de TG gebruik.

Even verdiepen dus.

Dank tot zover!

Groeten,
Giovanni

rbeckers

Overleden

Lijkt op een slechte vswr t.g.v. slechte connector.

miedema

Golden Member

Ha Giovannii,

Het is in elk geval wel duidelijk dat de afwijkingen uit je meetopstelling komen, en niet uit je trafo's :-)

Ik denk niet dat je "wat ouder apparaat" de beperking is.
Het enige voordeel van een nieuwere (Rigol) is de veel lagere nieuwprijs...

Verder het Henk eens. Wat is je referentie bron, hoe ziet de trace er uit als je die rechtstreeks aansluit? Voor en na normaliseren?
Met een andere kabel? (niet toevallig 75Ω BNC of kabel)

Zo zou je met logisch redeneren en proberen uit moeten kunnen vissen waar je slingers vandaan komen.

Vooral dat er zo'n scherp knikje in zit vind ik raar.
Henk (electron920) is op HF en SA gebied vele malen ervarener dan ik...

groet, Gertjan.

Edit: je had al geantwoord.....

Uit de handleiding van het apparaat haal ik dat bij iedere meetopstelling een kalibratie moet worden uitgevoerd. Maar dit geldt voor network, S-Parameter en Impedantie metingen, niet voor spectrum analyses.

Misschien is dat het: je moet eerst normaliseren. D.w.z. je tracking generator rechtstreeks op de ingang van je SA aansluiten en kalibreren zodat je rechte lijn krijgt. (Je leert de SA de afwijkingen van de TG, zodat die er van afgetrokken kunnen worden.

Hi Giovannii,

Je moet eerst even je B&C kortsluiten dus probeer je kern aan elkaar te verbinden.

Dan zie je de amplitude frequentie karakteristiek deze kan je opslaan onder A of R hierna sluit je het te meten object aan en doe je een ratio meting laat ik zeggen A over B of indien mogelijk A over R R is hier de referentie.
Je ben dan de amplitude frequentie karakteristiek van je test kabels en B&C connectors kwijt.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha Giovannii,

Henk en ik zeggen hetzelfde :-)

In nog andere woorden: vervang het weerstandje in je eerste foto door een stukje draad. Doe een meting.
Dit is je referentiecurve, en die moet je vervolgens van je echte meting aftrekken.

Nu moet het duidelijk zijn... (als het dat niet allang was) :-)

nog een groet, Gertjan.

Hallo,

Dank voor de hulp en suggesties. Ik denk dat de problemen zich bevinden door een combinatie van de geboden suggesties.

Hier zie je een meting met een kabel rechtstreeks aangesloten. Een gammele bnc - bnc kabel van 1 meter lang. De TG staat ingesteld op een niveau van 10dBm.

1) De kabels die worden gebruikt zijn erg oud en afgedankt destijds op school. Studenten staan er bekend om dat ze niet heel zachtzinnig met deze spullen om gaan (behalve ik natuurlijk...). Daar ga ik dus eerst wat investeringen in doen: goede kabels en met goede connectoren. De N-to-BNC connectoren hebben allemaal zo'n grijzig laagje, wellicht heeft dat al invloed? Ideeën voor reiniging (ultrasoon?) of lekker zo laten?

2) Normalisatie is denk ik hetgeen ik zoek. Dit kan dus niet in SA mode. De handleiding schrijft een methode voor through (THRU) normalization voor, speciaal voor transmission measurements die naar mijn mening de TG normaliseert. Je hebt hier wel een power splitter voor nodig. En daarna ben ik benieuwd of dit dan ook werkt voor SA toepassingen, het lijkt me van wel.

In de bijlage ook nog het stukje uit de manual waar dit staat beschreven. Ik moet zeggen, ik heb nog niet heel erg veel ervaring met dit soort dingen, maar wil ze graag leren.

Groeten,
Giovanni

EDIT: Gertjan, het was inderdaad al duidelijk. Alleen nog niet hoe ik dit in het apparaat moet bewerkstelligen. Maar daar komen we vast uit!