Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

Kruimel

Golden Member

Op 8 november 2015 17:22:28 schreef evdweele:
Bedankt voor het antwoord. Ik was dit nog niet eerder tegengekomen.
Het verbaasde me omdat bij het onbelast aansluiten/starten de voedingen wel direct een schone en stabiele 12.5V DC afgeven.

Misschien (ik speculeer hier) is de interne weerstand van de elco toegenomen of de capaciteit afgenomen en dan zal er een overspanningssituatie ontstaan als de belasting plots wordt afgeschakeld. Wellicht is het vervangen van de uitgangselco voldoende om het gedrag te verminderen/elimineren.

Groet,
Kruimel

Magneto resistieve sensoren worden vaak in een Wheatstone brug combinatie toegepast om kleine verschillen te kunnen detecteren.
Het feit dat er ook 4 componenten in zitten wijst ook in die richting.
Meet eens met de Ohmmeter of de connecties Ohms zijn, als het klopt dan moet je tussen alle naburige poten dezelfde weerstand meten.

Op 10 november 2015 11:03:12 schreef MNM(tm):
[...]
Ik dacht ook al zoiets te lezen, vandaar mijn vraag om een duidelijker (macro)foto. ;)

Laatste post ook gevolg aangegeven !!!

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Tijdens het opruimen van m'n verzamelen ook eens gekeken wat ik allemaal aan IC's heb. Een aantal oudjes tegengekomen:

DS75491 MOS-to-LED Quad Segment driver
DS75492 MOS-to-LED Hex Digit Driver
Datasheet

Als ik de datasheet goed lees zijn het eigenlijk niets meer dan logische poorten? De DS75491 lijkt me, functioneel gezien op een 4041 True/Complement buffer te lijken, zij het wat langzamer. De 75492 lijkt me niets meer dat een setjes inverters, zoals de CD4009. Wat is dan het verschil tussen deze twee oudjes en de voornoemde 4000 serie IC's?

Ook nog een SBB2114L45 tegen gekomen. Dat blijkt 1024 words 4 bit SRAM te zijn. Na lang zoeken een datasheet gevonden. Misschien eens leuk om een keer mee te experimenteren :)

[Bericht gewijzigd door RvL op donderdag 12 november 2015 14:13:30 (17%)

Henry S.

Moderator

Op 12 november 2015 14:09:20 schreef RvL:
Wat is dan het verschil tussen deze twee oudjes en de voornoemde 4000 serie IC's?

De twee oudjes zijn drivers, enigzins te vergelijken met een ULN, de uitgangen kunnen veel meer sourcen/sinken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Ze werden doot TI als SN25491 en SN75492 aangeboden. Ik heb daar hier nog van liggen.

Edit:
Dat zijn overigens TTL equivalenten
/Edit

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 12 november 2015 22:49:41 (24%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

@RvL
DS75491 MOS-to-LED Quad Segment driver en DS75492 MOS-to-LED Hex Digit Driver, zijn beide drivers. Kijk maar eens naar de output current.

75xxx serie, ook van TI zijn over het algemeen drivers. RS232, Bus, RS422 etc. Die van jou zijn LED drivers.

hobby luke

Honourable Member

Hallo,

Bij het sorteren van een partij onderdelen kwam ik volgende items tegen waarvan ik niet zo direct een datasheet kan vinden:

Hierna volgt wat op de onderdelen staat:
1: LM3611N
2: 2118M 201
3: 510 402P
4: 511 411P
5: 508 P7503A
6: 509 P509
7: E201 7418
8: Industro TR-C44
9: 11T4/613
10: TH THP140; en 90°gedraaid:QW
11: S01

Wie herkent een of meerdere van deze onderdelen?
Dank bij voorbaat,
Luc.

fatbeard

Honourable Member

nummer 7 is een junction-FET van Siliconix
nummer 1 is een dubbele NAND met 80V open collector output

[Bericht gewijzigd door fatbeard op zondag 15 november 2015 23:18:44 (42%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@ hobby Luke
Ik had uw een mailtje gestuurd Maar mail adres word niet meer gebruikt?
Bent u van Knokke?

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken
hobby luke

Honourable Member

Bedankt Fatbeard.
Mag ik vragen hoe je dat gevonden hebt?
Als ik E203 intik, komen enkel connectoren te voorschijn.
Seb-PCB80; wanneer heb je die mail gestuurd?
Mijn mail adres in mijn profiel is nog steeds in gebruik.

Edit: Ik had de "G"rote zoekmachine niet gebruikt.
Ik denk dat ik mijn huiswerk eens zal moeten herdoen :)
Hugo, ik had een behuizing als deze nog nooit gezien. Bedankt!
Groeten,
Luc.

Hugo Welther

Moderator

S01 oude germanium transistor. Werd in veel Amroh ontwerpjes eind jaren 50 begin jaren 60 gebruikt.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Het grafisch weergegeven mailadres van hobby luke is ook niet erg duidelijk. Teken voor de '@' is een nul? (of een 'c'?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

nummer 2 is de SFC2118M, een nu niet meer zo heel bijzondere (en obsolete) opamp van Thomson-SCF (overgenomen door SGS-ATES, overgenomen door SESCOSEM, overgenomen door Vishay)

Googlen is een kunstje, en veel ervaring hebben met oude electronica helpt erbij. Herkennen van fabrikantenlogo's ook trouwens.

@Arco: moet haast wel een c zijn, en anders een o. Een 0 is groter en een O is groter èn ronder...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Hobby Luke ik heb je nog eens proberen sturen maar lukt niet kun jij mij eens sturen?

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken
hobby luke

Honourable Member

Seb-PCB80: email is verstuurd.
Arco: teken voor de @ is een c.
Ik begrijp het niet goed, op mijn scherm is het duidelijk leesbaar.

maartenbakker

Golden Member

Op 15 november 2015 22:40:04 schreef hobby luke:
Hallo,

Bij het sorteren van een partij onderdelen kwam ik volgende items tegen waarvan ik niet zo direct een datasheet kan vinden:

Hierna volgt wat op de onderdelen staat:
1: LM3611N
2: 2118M 201
3: 510 402P
4: 511 411P
5: 508 P7503A
6: 509 P509
7: E201 7418
8: Industro TR-C44
9: 11T4/613
10: TH THP140; en 90°gedraaid:QW
11: S01

Je geeft helaas niet overal de complete opdrukken, en de foto heeft te weinig detail om die overal te onderscheiden. Met een nieuwe poging kun je er waarschijnlijk nog wel een paar meer geïdentificeerd krijgen, zeker als je eventuele logo's of bij gebrek daaraan de opdrukken zelf nog eens duidelijk op de plaat zet.

3 en 4 tonen in elk geval een TI logo, maar zouden inhouse onderdelen kunnen zijn. Of er moet een prefix voor die ik niet ken. Horen waarschijnlijk bij 5 en 6. Datumcodes van 1974 en 1975.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
hobby luke

Honourable Member

Hallo, Ik heb nog een paar foto's gemaakt:
Nr 4 (511 411P)

Nr 10 (TH THP140; en 90°gedraaid:QW)

Nr 6 (509 P509)

Nr 9 (11T4/613)

Misschien brengt dit wat meer duidelijkheid.
Groeten,
Luc.

maartenbakker

Golden Member

Nummer 9: Sescosem 11T4 thyristor http://www.semicon-data.com/scr/thy/thy_10_1.html
Nummer 4 en 6: inderdaad Texas Instruments maar verder nog niets gevonden. Misschien weet iemand welke prefix ervoor moet of voor welke opdrachtgever deze zijn.
Nummer 10: die gedraaide opdruk doet me vaag aan iets Duits denken, maar met TH is de kans op Thomson ook aanwezig. Even in de diodestand doormeten, ik gok op een germaniumtor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Nr10 is idd eentje van Thomson (THP), (vermoedelijk) germanium uit de jaren 60.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Zou ook Russisch kunnen zijn...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
hobby luke

Honourable Member

Nr 10 even doorgemeten:is inderdaad een germanium tor.
Bij mijn zoektocht op de volgende site terechtgekomen, die misschien voor anderen ook interessant kan zijn. (Onder andere ook info over Philips)

https://sites.google.com/site/transistorhistory/Home/european-semicond…

Groeten,
Luc.

Henry S.

Moderator

In dat stukje worden ook de THP's verbonden met Thomson-CSF (CFTH).

Op 17 november 2015 09:44:48 schreef Tidak Ada:
Zou ook Russisch kunnen zijn...

Hier vond ik wat andere THP's van Thomson.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Diamon

Golden Member

Ik weet wat dit onderdeel doet :+, maar na 1450 schakelaars bij Farnell bekeken te hebben deze niet gevonden.

http://oi68.tinypic.com/2dacfex.jpg

http://oi67.tinypic.com/2qbeoah.jpg

Iemand een idee hoe dit model schakelaar heet en misschien kent bij Farnell.

Dit topic is gesloten