10MHz OCXO Master Clock nabouw topic

miedema

Golden Member

Ha Giovanni,

+10dBm je TG uit is best hard. De mijne gaat maar tot max 0dBm.
Probeer het eens 20dB zachter...

Ook ik heb, toen ik m'n SA net had, een paar genoeglijke uurtjes doorgebracht met het testen van al m'n BNC kabels, verloopjes en afsluiters. Ik vond van alles: 75Ω kabel, afsluiters die alleen 50Ω waren tot 10MHz, of gewoon slecht contact maakten.
Na afloop was de prullenbak meer gevuld dan verwacht, maar daarna had ik een stuk minder onverklaarbare metingen :-)

groet, Gertjan.

Hallo Gertjan,

De vorm blijft hetzelfde, ook bij lagere uitsturing. Van -40dBm tot +15dBm met bijhorende verzwakking krijg ik steeds hetzelfde plaatje. Ook met verschillende kabels lijkt er weinig verschil op te treden.

Ik ga een proberen een power splitter te bemachtigen, eens kijken of via het netwerk analyse menu de boel kan normaliseren.

Ondertussen gewoon weer verder met de referentie.

Groeten,
Giovanni

joopv

Golden Member

Op 30 december 2015 18:42:35 schreef miedema:
.... afsluiters die alleen 50Ω waren tot 10MHz, .

10Mbit ethernet-over-coax terminators :)

miedema

Golden Member

10Mbit ethernet-over-coax terminators :)

Precies!
Daar zaten er ook bij die af en toe (beetje draaien) helemaal niet afsloten.... (benieuwd hoeveel onverklaarbare netwerkproblemen dat ooit heeft opgeleverd)
Dat waren natuurlijk ook de goedkoopste terminators....

Overigens staat de MasterClock nu met de GPSDO te vergelijken.
Het ziet er goed uit. Eind van de dag daarover meer.

groet, Gertjan.

haasje93

Golden Member

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
miedema

Golden Member

Lange termijn drift van de 10MHz Master Clock

Ik heb de drift van m'n 10MHz MasterClock weer gemeten.
Ik had hem inmiddels bijna een half jaar niet meer gejusteerd.

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/IMG_3911_Masterclock_drift_meting-600pix.jpg

Op de linker scope zie je de 10MHz signalen van de OCXO van de MasterClock en de GPSDO, die langzaam langs elkaar schuiven. De scope triggert op de GPSDO, het signaal van de OCXO kruipt langzaam naar links, zodat ik weet dat de OCXO een beetje te hard loopt.

Op de rechter scope zie je het som signaal van die twee. Elke "heuvel" vertegenwoordigt dus 1 volle 360° fase verschuiving

De cursors staan op 39,2 sec. (rechtsonder, de timebase staat op 5sec/div, rechtsboven) Dat betekend dat 1 volle fase verschuiving 19,6 seconde duurt. Oftewel de verschilfrequentie is 1/19,6Hz = 0,051Hz.
Dat is op 10 MHz...... 5,1ppb

Teruggerekend op drift per jaar kom ik op 10,25ppb per jaar.

Dat klopt met mijn meting van 3 maanden terug, en is aanmerkelijk beter dan de fabriekspec van 30ppb/jaar! :-)

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/10MHz-Master-Clock---calibratie-sheet-600pix.png

Ik wens iedereen een goed, gezond en synchroon 2016! :-)

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Netjes!

Dat "synchroon 2016" moet ik onthouden. ;)
Heb je ook naar de 2e,3e harmonischen gekeken?

miedema

Golden Member

Goedemorgen rbeckers,

Speciaal voor jou nog even naar de harmonischen gekeken.
Niets veranderd: 2e harmonische op -40,7dBm, 3e op -51dBm.

Wel liep m'n Masterclock inmiddels weer te snel :-)
Helaas gaat m'n tijdbasis niet langzamer dan 200sec/div...

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/IMG_3936__Masterclock_vs_GPSDO_01-010-2016-600pix.jpg

Laten we er maar van uitgaan dat we een halve periode van het beat signaal zien. Dat zitten we dus op 4000sec. voor een hele fase verschuiving.
Dat betekend dan een verschilfrequentie van 0,00025Hz, oftewel 0,025ppb te snel.
Ik geloof dat ik hier wel mee kan leven :-)

groet! Gertjan.

blackdog

Golden Member

Morge Gertjan, :-)

Mooi he, die goed verouderde componenten en netjes ingebouwd!
De mijna staat nog steeds aan en stuurt ook nog steeds verschillende meetinstrumenten aan.
Heb geen idee hoeverre hij is verlopen, ik zal binnenkort eens de Rubidium aan zetten, want dat is al weer een maand of vier geleden.

Ik weet nog uit mijn piraten tijd, dat ik al blij was met 1Hz drift rond de 1320Khz :-)

Maar ik zou graagweten wie zijn OCXO nu ook al af heeft, laat ons eens mee genieten van jullie bouwkunsten.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Gertjan, dus de LM7171, trafo etc., zijn hetzelfde gebleven.
Mijn waardes zijn binnen 1dB gelijk aan jouw waardes.
Die OCXO is goed.

Is het nog mogelijk om de pcb voor deze master clock te bestellen.
Ik zou hem graag willen bouwen.

miedema

Golden Member

Ha Dratsabylgu,

Ik heb nog 1 print liggen van de laatste nabestelling. De prijs voor die nabestellingen was Eur. 38,- incl. verzenden.
Neem contact op per e-mail als je daar in geïnteresseerd bent. (e-mail adres vindt je in mijn profiel)

Zorg wel dat je ook een Oscilloquartz 8663-XS OCXO van e-bay haalt! (Ik heb even gekeken, ze zijn er nog wel)

groet, Gertjan.

Dag Giovannii,

ik las je relaas over de HP4195A metingen. Ik heb me even kort verdiept in de specs van dit apparaat. Wauw! Accuracy plus/min 0.05dB bij een resolutie van 0.001dB over het volle bereik tot 500 MHz.
De nauwkeurigheid van de Spectrum Analyzer wordt gespecificeerd als plus/min 1.0 dB, een gebruikelijke waarde bij HP. Met deze nauwkeurigheden is een normalisation bij laboratoriummetingen zeker op zijn plaats. Maar ik geloof niet dat dat jouw afwijkingen verklaart. Ik ben bang dat er wat anders aan de hand is.
Je zou eigenlijk met een punt voor punt meting, bijvoorbeeld om de 1 MHz met een RF Power Meter het uitgangsvermogen van de TG moeten meten. Ik weet niet of de SA over een zero-span instelling beschikt; meestal wel bij HP. En anders een kleine Span kiezen. Dan kun je ook gelijk de SA testen.
Met een geschikte Power Meter voor dit frequentiebereik kan ik je wel helpen.

Groet,
N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Hallo NKHteB,

Dank voor je reactie, stel ik erg op prijs. Zullen we even over de mail verder praten? Ik heb ondertussen ook een ander document gevonden over performance testen specifiek voor de HP4195A.

Ik zag dat je email niet openbaar is in je profiel, die van mij wel, dus graag zie ik een bericht tegemoet.

Groeten,
Giovanni

Dag Giovannii,

ik las je reactie. Heb inmiddels mail gestuurd.

Groet,
N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
haasje93

Golden Member

Heren,

Hierbij een update betreffende mijn 10MHz master clock.
Tot op heden ben ik nog steeds bezig met de behuizing.
Ik heb besloten na wat dingen te hebben geprobeerd, besloten om de tekst te frezen.
Mede door de wet van Murphy duurt het allemaal iets langer dan gepland.
Ik hoop dat ik eind deze maand het resultaat kan tonen hierop CO.

Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
miedema

Golden Member

Ha haasje93,

Dat klinkt goed!
Ik heb eerder ook frontjes laten frezen, en dat zag er erg mooi uit.
Ben benieuwd!

En.... beter langzamer, maar met mooi resultaat :-)

groet, Gertjan.

Kleine update van mijn project masterclock

Print, behuizing en onderdelen waren er al.
Vandaag de OCXO binnen gekregen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20160126_163447_v2.jpg

Dus nu moet ik een CNC portaalfrees bouwen om de behuizing te kunnen voorzien van de nodige gaten.
Ik heb 8 dezelfde behuizingen klaar staan voor diverse projecten en allemaal moeten ze voorzien worden van meerdere gaten.
Uitbesteden kost met een paar honderd euro dus vandaar dat die portaalfrees er ook maar moet komen.
Want het zal ook niet bij 8 projecten blijven denk ik.

RAAF12

Golden Member

Gaten in metaal boren doe ik zo

Jij freest waarschijnlijk 'vierkante' gaten...... dat doe ik dan weer door een gaatje te boren en dan met de figuurzaag aan de slag te gaan. Maar met een Dremel gaat dat veel sneller.

Als ik alleen ronde gaten nodig had maakte ik ze ook wel zelf.
Maar ik heb verschillende soorten gaten nodig de meeste niet rond en ik wil ook de teksten op het front graveren.
Dan kom ik per project al snel op

voorkant gaten 30 euro
voorkant graveren 25 euro
achterkant gaten 30 euro

85 euro per behuizing en ik heb er al 8 klaar staan.

En dan moeten er nog een paar koelblokken aangepast worden.

Ik denk dat ik die machine zich al snel terug betaald waarschijnlijk al dit jaar.
En ik kan er eventueel ook printen mee maken.

Nu nog even mijn partner er van overtuigen dat ik de garage moet verbouwen om plaats te maken voor een nieuw stuk gereedschap. :P

blackdog

Golden Member

Hi,

Zonder dit topic te willen vervuilen, wat kost een CNC van redelijk goede kwalietijd waar je nauwkeurig Alu mee kan bewerken?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

85 euro per behuizing en ik heb er al 8 klaar staan.

En dan moeten er nog een paar koelblokken aangepast worden.

Ik denk dat ik die machine zich al snel terug betaald waarschijnlijk al dit jaar

Dan heb je dus tot nu toe 680 Euro te besteden, zoals @blackdog al probeert aan te geven, daar koop je geen fatsoenlijke CNC portaalfrees voor.
Dan heb je een speelgoedapparaat waarmee je de nodige probeersels verknoeit en ben je alsnog een hoop geld kwijt.
Zelfs met een goede portaalfrees/ laser cutter/ engraver of wat dan ook zul je een leercurve hebben met de nodige mislukkingen.
En, wat betreft materiaalkosten en geinvesteerde tijd kan een en ander nogal eens vies tegenvallen.

En ik kan er eventueel ook printen mee maken.

Ja, dat kan inderdaad, maar wanneer je jezelf er in zou verdiepen waarom deze methode na meer dan 25 jaar nog steeds geen opgang heeft gevonden zou je er achter komen dat ook dit een kostbare methode is met zeer beperkte mogelijkheden en resultaten.

Voorbeeld: een goede router bit kost al snel 10 Euro, en daar kun je met goed geluk 1 print van Eurokaart mee routen, dan komen er de kosten van de print zelf en de boren nog bij.
Als je geen apparaat met automatische gereedschapswissel hebt moet je dat zelf doen en gedurende meerdere uren bij het apparaat blijven.

En dan nog heb ik een enkelzijdig gefreesde print, niet doorgemetaliseerd, zonder masker en zonder opdruk.

En dan heb je nog maar 1 enkele print.

Als je dit een pluspunt vindt voor het aanschaffen van een portaalfrees,....

Hi Blackdog,

Zoals met zoveel spullen is het sterk afhankelijk wat je eisen zijn.

Een 40 x 30 cm portaalfrees heb je voor ongeveer 1000 euro maar dan is het eigenlijk niet veel meer dan een graveermachine.
Je kan natuurlijk wel een gat maken maar dan in veel stappen ipv in 1 keer.

Dit is dan een Chinese import met natuurlijk van alles het goedkoopste dat er te vinden is.

Zelf koop ik eerst zo'n Chinees om alvast te kunnen beginnen en wat ervaring op te doen en daarna ga ik voor een zelfbouw machine van hoge kwaliteit maar dan reken ik wel op rond de 5000 euro.
Deze is dan te vergelijken met een kant en klare machine van meer dan de dubbele prijs.

Groeten,
Wim

Dat printen frezen vind ik ook geen pluspunt maar het kan er wel mee net zoals ik er duizenden andere leuke dingen mee kan maken.

En als ik me druk maakte over geld verspillen dan stopte ik wel met mijn hobbies. :P

[Bericht gewijzigd door Dratsabylgu op dinsdag 26 januari 2016 19:40:50 (25%)

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat RVS en aluminium niet echt lekker frezen met die dunne freejes. Beide materialen zijn taai en de spanen zijn kleverig en verstoppen je freesje snel. Dat wordt erger naarmate ze botter worden. Je zal er minimaal een spuitsysteempje met koelvloeistof (Tapmatic® o.i.d.) bij moeten hebben.
gewone freesmachine met vingerfreezen werkt veel beter, maar is ook veel duurder en vooral zwaarder...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †