Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

Hewlett

Honourable Member

Ik denk niet dat deze ruisbron daarvoor geschikt is. Wellicht wel elektrisch compatible, hoewel 28V wat hoog lijkt voor het schema, maar een noise gain analyser heeft een nauwkeurige ruisbron nodig met een ENR tabel welke je in de analyzer moet invoeren en waarvoor er een accu pakket in de analyzer aanwezig is.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Niet echt een onderdeel, maar een apparaat,

De buitenkant meldt niet veel meer dan de fabrikant, ONEAC, het model CMW2201, ingangsspanning (200-250volt) en uitgang as input voltage.

Er zitten een viertal schroeven in maar ook een tweetal "klemmen" die ik niet openkrijg en niet direct wil uitboren.

Erin kijkend zie ik één condensator en een trafo, de aard aansluitingen zijn allemaal met elkaar doorverbonden, ik vermoed dat het iets van een netfilter is?

Hi flash2b,

28V voeding voor je ruisbron lijkt mij vrij normaal.
De vervang waarde van de weerstanden is 44K.
De transistor zenert rond de 7 a 7,5V.
Trek je deze waarde van de 28V af dan zit je op rond de 21V bij die 44K en dat is dan ongeveer 0,5mA.

Je hebt kans dat ze met die 150K uiteindelijk na meting die ruisbron op niveau en vlakheid hebben getrimt.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

De buitenkant meldt niet veel meer dan de fabrikant, ONEAC, het model CMW2201

Het wordt omschreven als een "Power Conditioner". Een redelijk vaag begrip. (alles wat de uitgangsspanning verbetert voldoet daar in principe aan... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 21 maart 2016 14:45:48 schreef Arco:
[...]
Het wordt omschreven als een "Power Conditioner". Een redelijk vaag begrip. (alles wat de uitgangsspanning verbetert voldoet daar in principe aan... ;) )

Waar haalde je dat vandaan? ik kom zoekende op ONEAC wel het een en ander tegen maar met modelnummer erbij niet veel?

Arco

Special Member

Kan die link zo gauw niet meer vinden... :(
Maar hier staat het ook, even zoeken op "CMW2201": http://www.telecomspares.com/Full_Stock_List

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hi Ruben_Lichtenvoord,

Ik ken deze apparaten als een "Reguvolt"
Het is een speciale transformator met een extra wikkeling die samen met de aanwezige condensator op de netfrequentie resoneerd.

Dit leverd een mooie schone netfrequentie op, meestal zie je aan de uitgang een echte Sinus.
Het is dus een 50Hz bandfilter ;-)
Controleer de condensator die er in zit of deze nog de goede waarde heeft, na vele jaren gebruik gaan deze echt achteruit.

Bij een klant verwisselde ik deze condensatoren meestal na een jaar of 8 continu gebruik om.
Deze waren wel van een groter vermogen en daardoor werden ze ook nogal warm.
Volgens mij worden deze transformatoren zo berekend dat ze dicht tegen de verzadiging aan zitten bij onbelast of ligt gebruik.
Bij belasting komen ze daar dan net uit, het is ook een manier om om de uitgansspanning een beetje constand te houden.

Ik had hier wat extra info over maar dat kan ik door mijn huidige koppijn even niet vinden :-)
Dus heb je gevoelige apparatuur voor storingen uit het 230V net, zoals meetapparatuur en zeg Audio, dan kan het een leuke aanwinst zijn.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik heb een Reguvolt D100 in Deurne meegenomen destijds. Die is naar keuze als scheidingstrafo (en stabilisator dus) voor te schakelen voor mijn meetapparatuur. Waarom niet constant? Omdat hij nogal aanwezig bromt :)

If you want to succeed, double your failure rate.
flash2b

Special Member

@Hewlett en @blackdog

De genoemde 28V lijkt goed, volgens mij had de verkoper het ook op die waarde (was de waarde vergeten, maar nu herinner ik we dit weer). Ook het aansluiten van de spanning op de BNC zoals Hewlett vermeld, klopt met wat de verkoper zei. De condensator in het schema is trouwens 2n2.

Dus 28V erop gezet:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01433_cleaned.jpg

Met het resultaat 0mA !!

En toe zag ik waarom er geen stroom liep, er zit een grijze kunstof ring tussen de BNC female en de behuizing !!!!

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01432_cleaned.jpg
Ik heb geen idee waarom dit zo is gemaakt, misschien weten jullie het ?

Bij nader inzien en meten is de ground toch via de behuizing doorverbonden.

Ik meet echter helemaal niks op de uitgang, afgezien van achtergrond ruis op de 500µV stand van mijn scope. Is de frequentie te hoog ?

Ik had het ding eigenlijk gekocht voor de behuizing.

[Bericht gewijzigd door flash2b op maandag 21 maart 2016 21:07:02 (13%)

RAAF12

Golden Member

Die getallen duiden op de 2m en 70cm amateurbanden. Blijkbaar bedoeld om ooit een zender mee af te regelen?

Hi flash2b,

Ik ben bang dat je het niveau niet kan meten met je scoop.
Wat uit de transistor komt wordt ook nog eens verzwakt.

je hebt kan dat er b.v. maar 10uV uit komt over een bepaald
frequentie gebied...

Ik zou zeggen, gebruik het kastje waar jij het leuk voor vind.
Als je niets doet van een paar Mhz tot 100Mhz met radio,
dan heeft het weinig zin dit in stand te houden. ?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

@RAAF12
Het is dat jij dat zegt, ik heb die meter banden niet als parate kennis in mijn hoofd zitten, ik werk altijd met frequentie ipv meter.

@Blackdog
Nu ik nogmaals mijn scope beeld met aan en uit heb zitten bekijken, zie ik minimaal verschil in de aan stand. Maar als het maar 10µV is dat wel kloppen.

(edit) Net gemeten:
http://www.uploadarchief.net/files/download/ruisbron.png

Groen is ruisbron uit, Blauw is ruisbron aan. Het is dus iets van 150 à 200uV aan ruis.

Tja het kastje blijft goed bruikbaar.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Ik zal de klemmen eens proberen uit te boren en de condensator controleren, ik heb al een forse scheidingstrafo dus ik denk dat deze dan in de verkoop gaat.

Bert_Camper

Golden Member

Op 21 maart 2016 21:39:34 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Ik zal de klemmen eens proberen uit te boren en de condensator controleren, ik heb al een forse scheidingstrafo dus ik denk dat deze dan in de verkoop gaat.

Hoi Ruben,
Ik heb precies dezelfde "scheidingstrafo/netfilter" en heb hem net opengemaakt. Die twee klemmen komen vrij makkelijk los als je onder een hoek boort.
Ik zal deze week een schema posten. Er zit wel een scheidingstrafo in en inderdaad een condensator van 2uF, maar de uitgang is geaard!!!! De uitgang is dus netgescheiden maar geaard, om hem als scheidingstrafo te gebruiken, moet je de aardverbindingen naar de uitgang verwijderen.

Groeten, Bert

Hewlett

Honourable Member

Normaliter zit er nog een versterker trap achter de ruisbron. Ik heb dit ding even op een printje opgebouwd, in mijn geval zenert de BC109b op 8.2V, maar dat zal per tor verschillen (collector heb ik niet aangesloten). Rond de 13V spanning meet ik bij deze ene tor de meeste ruis, de ruis hangt van de stroomsterkte af en ik zou verwachten bij meer stroom meer ruis, maar dat blijkt hier niet het geval. Inderdaad bij 28V werkt het ook en heb je een kleine 100µV ruis (gemeten via een HP461 instrumentatie versterker).

Kastje lijkt een beetje op een kastje van een Tek RC input normalizer.
http://www.helmut-singer.de/img/tekrcnormalizer.jpg
Best een handig kastje :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Op 21 maart 2016 22:22:14 schreef Bert_Camper:
De uitgang is dus netgescheiden maar geaard, om hem als scheidingstrafo te gebruiken, moet je de aardverbindingen naar de uitgang verwijderen.

Nu je het zegt... dat heb ik geloof ik ook bij mijn Reguvolt D100 moeten doen..

If you want to succeed, double your failure rate.
flash2b

Special Member

@Hewlett

Dank je wel voor je antwoord. Ik zal nog even met de ingang spanning spelen. Ik had geen idee dat de stroom opname zo laag was, misschien moet ik mijn µCurrent er even tussen zetten om de waarde te bepalen. Dat was ook mijn eerste conclusie toen ik zag dat er geen stroom leek te lopen, maar uiteindelijk kan ik via de scope de ruis toename wel terug zien.

Het kastje is idd identiek. Aan de blauwe kant zit nog een gaatje om een instel punt te bereiken, daar is nu de tekst "Ruisbron 1" overheen geplakt. Met schuurpapier is één kant bewerkt daar staat nu "144/432" op. Kleur is ook helemaal Tek, dus ik denk dat er vroeger iets anders in heeft gezeten.

fred101

Golden Member

Waarom zou je dat doen ?
Op het moment dat je je scoop aardclip aan de patient achter die trafo vastmaakt is die via de scoop ook geaard.

Als je in je patient achter de netvoeding trafo gaat meten gebeurd er ook niks. Of de patient nu wel of niet geaard is.

Belangrijkste is dat er dan geen relatie meer is tussen chassis en output van de trafo. Net zoals wanneer je een 1:1 trafo gebruikt om de hele patient te voeden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Vanavond eens proberen om schrikdraad apparaat (Gallagher) te herstellen.
Helaas is het typenummer niet meer leesbaar op de diodes. Iemand die herkent welke het zijn (of door welke ze beter vervangen worden, om dit te voorkomen)?
Zou ik die condensators ernaast ook best vernieuwen? Zoja, welke waarde zijn ze? ??nF/460V
Alvast bedankt.

[Bericht gewijzigd door Memorex op donderdag 24 maart 2016 21:48:16 (10%)

Volgens mij is dat een "standaard" spannings-verdubbelingsschakeling.Als de condensatoren 460V zijn, dan zal er niet meer dan 460V over de diodes gestaan hebben. Dus 600V diodes zijn makkelijk te krijgen en voldoende.

De linker condensator ziet er "beschadigd" uit. Als je toch bezig bent: vervangen. Ik lees: 592 -> 5900 -> zal wel 5900 pF zijn -> 5.9nF.

Dat gezegd zijnde. Ik gok: Blikseminslag. Normaliter kan je dan ALLE elektronische componenten afschrijven....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Special Member

@memorex

Op de rechter lees ik BYV96 dus dat zal de E versie wel zijn: http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/eic/BYV95C.pdf

maartenbakker

Golden Member

Piepen, op diverse frequenties.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 24 maart 2016 23:51:59 schreef rew:
Volgens mij is dat een "standaard" spannings-verdubbelingsschakeling.Als de condensatoren 460V zijn, dan zal er niet meer dan 460V over de diodes gestaan hebben. Dus 600V diodes zijn makkelijk te krijgen en voldoende.

De linker condensator ziet er "beschadigd" uit. Als je toch bezig bent: vervangen. Ik lees: 592 -> 5900 -> zal wel 5900 pF zijn -> 5.9nF.

Dat gezegd zijnde. Ik gok: Blikseminslag. Normaliter kan je dan ALLE elektronische componenten afschrijven....

592 is het typenummer van de reeks (Philips, dus 2222 592 xxxxx als het een weerstand is of 2322 592 xxxxx als het een condensator is). 460V is niet gangbaar voor condensatoren en de dikte ook niet. Het zullen wel VDR's zijn. Verder denk ik wel dat je gelijk hebt: alles stuk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten