Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 3

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
haasje93

Golden Member

Die had ik dan even gemist, dankje.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Rob W.

Honourable Member

Weet iemand of er ergens een tabel bestaat waar de meest voorkomende nixie buizen in staan?
Ik zat al wat te zoeken maar kan eigenlijk niets vinden om ze te vergelijken.

Ik zou graag de digit hoogte, "echte 5", side of top view willen zien van verschillende buizen. Dat maakt het kiezen en zoeken wat makkelijker..

Leest mee sinds 19 augustus 2001..
Tidak Ada

Golden Member

Hier twee URL's:

http://tube-tester.com/sites/nixie/nixie-tubes.htm

http://www.jb-electronics.de/html/elektronik/nixies/n_sammlung.htm?lan…

Russische nixies vind je hier:
http://www.gstube.com/catalog/7/

Maar beter koop je ze van die Ukraïnse eBay verkopers op eBay.... ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 26 april 2016 15:44:53 (31%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

http://tube-tester.com/sites/nixie/nixie-tubes.htm

Is ook een aardige bron van data, de meeste gangbare (en enkele specials) zijn daar te vinden incluus datasheet.

Voor mensen die geen zin hebben te ebayen:
http://www.fragjanzuerst.de/eindex.htm?/r5.htm

Niet de goedkoopste, wel gegarandeerd goed.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 26 april 2016 13:16:18 (30%)

Rob W.

Honourable Member

Daar staat een mooie verzameling! Daar kan ik wel wat mee.

Mijn dank is groot :)

Nu eens een paar mooie buizen uitzoeken om een klokje van te maken.

Leest mee sinds 19 augustus 2001..

Weet iemand wat de aanvullende code letters op de Philips Nixie's betekenen? En wat heeft dit voor invloed op de waarde van een set van bijvoorbeeld 6 stuks?

Ik heb hier een aantal Philips ZM1040 buizen met 133TT. Daaronder staat nog Delta(teken)4C

Nu kan ik nog een los buisje met deze zelfde 133TT krijgen, maar met Delta3K. Heeft dit speciale toegevoegde waarde als 133TT wel gelijk is maar de rest niet?

Arco

Special Member

Delta teken is gefabriceerd in Heerlen, rest is fabricagedatum.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
JulietMikeBravo

aka Vagevuur

Hoi allen,

Ik ben hier momenteel bezig met een VFD klok op basis van Russische IV-22 VFD buisjes. Momenteel heb ik een aardig deel van de elektronica werkend. Ik gebruik een Esp8266 module welke een SN75518 32 bits hoogvoltage schuifregister aanstuurt. Ik kan van de buisjes netjes alle 7 segmenten en de punt aansturen.

Er is echter een groot verschil in de helderheid van de buisjes. Dit ligt niet aan de elektronica, als ik het buisje in een ander voetje stopt verplaatst het probleem zich.

Ik gebruik DC voor de gloeispanning. Ik weet dat het beter is om AC te gebruiken, maar de "goede" buisjes doen het prima met deze opzet. De datasheet geeft een nominale stroom van 100 mA per buisje aan, dus ik heb 47 ohm/1W weerstanden gevoed door 5V toegepast.

Is dit een kwestie van ouderdom of produktieverschillen tussen de buisjes of kan ik dit verwachten bij een DC voeding?

5V-1,2V = 3,8V over de weerstand. Dus ongeveer 80mA gloeistroom. Zou eigenlijk wel goed moeten gaan.

Je kunt eens proberen een 100mA LM317 stroombron te maken en dan de buisjes te vergelijken. Dan weet je zeker dat het niet aan de gloeistroom ligt.

Het kan idd ouderdom of productie zijn. Maar meet ook eens de segmentspanning van een oplichtend segment bij de verschillende buisjes, mocht je daar weerstanden hebben toegepast. Heb je een schema?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
maartenbakker

Golden Member

Misschien loopt er zelfs minder dan 80mA, maar zelfs al zou hij 80mA redden: een buis buiten -10% van zijn nominale gloeispanning of gloeistroom bedrijven, kan precies dit soort problemen geven.

Ik zou een weerstand van 3,8/0,1=38 ohm gebruiken. 39 ohm is de dichtstbijzijnde standaardwaarde, anders 33+4,7 ohm in serie en dan even de spanning over de weerstand meten (moet tussen 3,68 en 4,0V liggen). Een LM317 op 100mA zou ook moeten kunnen, controleer dan door de spanning over de gloeidraad te meten (moet tussen 1,0 en 1,32V liggen).

Overigens zou ik toch voor wisselstroom gaan, bij gelijkspanning krijg je op enig momen ongelijkmatige verlichting en - slijtage.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 21 april 2017 14:26:48 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
JulietMikeBravo

aka Vagevuur

Ik heb de stroom inmiddels wat opgekrikt, hierdoor wordt het een stuk gelijkmatiger.

De buisjes worden op eBay als NOS verkocht maar ik vond ze bij controle nogal bekrast en bevuild, mogelijk komen ze uit een dikke berg met spul wat uit apparatuur is getrokken. Ik had ook een van de goedkoopste aanbieders genomen. Misschien als ik wat meer betaal dat ik dan echt NOS spul krijg wat echt ongebruikt is en niet in wisselende mate jaren in apparatuur heeft gezeten.

Ik ga kijken naar de wisselspanning, vermoedelijk TSC428 met 50% PWM van de microprocessor erin zoals elders wordt besproken. Wel serieweerstanden behouden omdat anders de filamenten opbranden :)

Ik heb trouwens ook een zgn. Smartsockets VFD print met 4 IV-17, deze worden ook gewoon met DC opgewarmd, 4 50 ohm SMD weerstanden. De bekende Noritake handleiding zegt ook dat het vooral bij lange gloeidraden een issue is.

maartenbakker

Golden Member

Stroom opgekrikt, maar voor een optimale levensduur lijkt het me wel handig als je ook de spanning en de stroom even nameet. Meet de spanning over de weerstand dan weet je meteen alles.

Aan je omschrijving te horen heb je best kans dat je 'rejects' of 'pulls' hebt gekregen inplaats van 'NOS'.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Een oudje .... deze moest maar weer eens een schop onder zijn hol krijgen :)

Ik was net wat aan het feebayen (as you do) en daar kwam ik de (voor mij in ieder geval) nieuwe ZIN18 tegen. Blijkbaar is het een 'nieuwe' uitgave van de Russische IN-18.

Maar niet door Dalibor, maar wel door iemand die verdomd goed naar de filmpjes van Dalibor gekeken heeft.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=742&v=uHv1f4_tDv4

Van het beetje wat je van zijn glasdraaibank te zien krijgt lijkt het er op dat hij die zelf gefabriekt heeft.

Hier is er nog eentje bezig met een replica van de Rodan CD47/GR-414.
Nixie tube JP47

http://nixieproducer.com/index.php/nixie-tube-jp47rodan-cd47gr-414

Er wagen zich steeds meer mensen om de productie kleinschalig op te starten.
Dalibor gaat hard, en kan ook kwaliteit garanderen als ik het goed begrijp, volg hem al een tijdje. Erg prijzig stukje vakmanschap.

Overigens is het hier wel al erg lang stil geweest. Zijn er niet veel mensen meer bezig hiermee?

[Bericht gewijzigd door Girrekes op maandag 29 juli 2019 15:08:24 (12%)

Arco

Special Member

De vertaalde versie is wat begrijpelijker... :)   https://translate.google.com/translate?hl=nl&sl=cs&u=http://ww…
Is trouwens wel een lompe Oosteuropese variant vergeleken het origineel...

Valt me trouwens tegen dat je nog geen ledversies ziet van nixiebuizen.
Stukjes fiber in de vorm van cijfers buigen, oranje ledje eraan zou toch moeten kunnen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Dat is wel ERG lomp inderdaad, niet te vergelijken met de echte CD47. Zelfs de cijfers zijn niet mooi gevormd.

De nixies van dalibor en de IN18 hierboven komen wat kwaliteit betreft erg dicht bij het origineel

Op 13 juli 2019 19:49:12 schreef Sine:
Ik was net wat aan het feebayen (as you do) en daar kwam ik de (voor mij in ieder geval) nieuwe ZIN18 tegen. Blijkbaar is het een 'nieuwe' uitgave van de Russische IN-18.

Maar niet door Dalibor, maar wel door iemand die verdomd goed naar de filmpjes van Dalibor gekeken heeft.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=742&v=uHv1f4_tDv4

Van het beetje wat je van zijn glasdraaibank te zien krijgt lijkt het er op dat hij die zelf gefabriekt heeft.

[bijlage]

[bijlage]

Die zie ik terug in deze nixiklok op indiegogo

Op 29 juli 2019 15:21:22 schreef Arco:
Valt me trouwens tegen dat je nog geen ledversies ziet van nixiebuizen.
Stukjes fiber in de vorm van cijfers buigen, oranje ledje eraan zou toch moeten kunnen...

U vraagt, wij draaien. Ook op indiegogo.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Er staat een mooie partij B7971’s op MP. Geen belang bij, voor de geïnteresseerden.

Sine

Moderator

Vraagt ie nou echt 250 euro per buis?

Holy moses, zelfs op feebay zijn ze goedkoper.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 14 augustus 2019 21:29:21 (25%)

Op 29 juli 2019 15:21:22 schreef Arco:Valt me trouwens tegen dat je nog geen ledversies ziet van nixiebuizen.
Stukjes fiber in de vorm van cijfers buigen, oranje ledje eraan zou toch moeten kunnen...

Nee dat werkt niet. Ik heb het al geprobeerd maar ten eerste moet dan het fiber mat zijn (anders zie je niks), ten tweede geeft het haast geen licht en ten derde blokkeren de cijfers elkaar waardoor je alleen de voorste fatsoenlijk kan zien.
Hetzelfde geldt voor EL wire, ook dat heb ik al geprobeerd.

Arco

Special Member

en ten derde blokkeren de cijfers elkaar waardoor je alleen de voorste fatsoenlijk kan zien.

Da's bij een 'echte' nixie toch ook zo?... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Ja en nee, de glimmontlading zit om de kathode heen.

Arco

Special Member

Ja,

Maar de niet oplichtende kathodes die voor een bepaald teken zitten, verstoren ook het lichtbeeld bij echte nixies...
Fibers werken trouwens vergelijkbaar: het licht weerkaatst alleen vanaf de matte buitenlaag, niet uit de fibers zelf...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Sorry, dat is toch echt geen vergelijking, de ontlading is een keer of acht tot tien breder dan de eigenlijke kathode.
Een ontlading buiten de fiber gaat je toch echt niet lukken.