Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hier een stel vermogenshalfgeleiders, waar ik geen gegevens van kan vinden.
Ten eerste een diode met het opschrift PRX [diodeteken] 707w01991 8903P (laatste cijfergroep wsch. een datumcode.

Dan een triac/thyristor-achtig ding PRX [symbool] 707w02806 8847P

Merk is onbekend of PRX(?)

Wie weet er meer van? Datasheet Archive ken de nummers niet

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Derde componenet is een Toshiba SM30G11JB

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 2 mei 2016 15:29:31 schreef Tidak Ada:
Ten eerste een diode met het opschrift PRX [diodeteken] 707w01991 8903P (laatste cijfergroep wsch. een datumcode.
[...]
Dan een triac/thyristor-achtig ding PRX (symbool] 707w02806 8847P
[...]
Merk is onbekend of PRX(?)

Ze zijn idd van PRX (VS), met de eerst helft van het nummer kom ik bij brokers uit, de tweede helft is de datumcode. 707W nummers werden op volgorde uitgegeven, het item kon variëren tussen kleinsignaal diodes en industriële diodes/thyristors/triacs. Helaas is er heel weinig data bekend.

Op 2 mei 2016 15:32:24 schreef Tidak Ada:
Derde componenet is een Toshiba SM30G11JB

Een triac, specs.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Op 25 april 2016 18:29:40 schreef Bert_Camper:
Verschillende luchtspleet in de kern.

Groeten, Bert

Voor zover ik kan zien op de foto, is de kern van de D1431 ook groter dan de andere...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Bert_Camper

Golden Member

@Tidak Ada: zou kunnen maar de vrager zegt dat de kernen identiek zijn.

Groeten, Bert

Toen ik je post: "kern is groter" zag, keek ik weer naar de fotos, en dacht: "Verrek, je hebt gelijk!".

Maar even "in real life" nagemeten. De diameter van het ronde stuk van de kern is 11.8 bij de ene en bij de andere ... ook.

@Bert, Het blijft dat ik natuurlijk dingen over het hoofd kan zien. Ik DACHT dat ze hetzelfde waren. Ook met luchtspleet zijn ze niet identiek ondanks dat ik DENK dat ze identiek zijn.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 3 mei 2016 16:57:21 (29%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bert_Camper

Golden Member

rew, heb je de luchtspleet kunnen meten dan? Als de kern en aantal windingen identiek zijn, blijft het verschil in luchtspleet over.

Groeten, Bert

Tidak Ada

Golden Member

Wat perspectief allemaal kan doen....
Typisch een voorbeeld van psychofysica (prof. G.J. v.d. Brink).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Doe ik nog zo m'n best om "technisch" te fotograferen: alleen een technisch relevante vastlegging en geen artistiek verandwoord "perspectief"....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Had de leverancier geen datasheet ? Ik neem aan dat je ze niet op de gok hebt gekocht. (ivm SRF, ESR, kernmateriaal, max stroom etc)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Even naar boven scrollen mijn bericht van 27 april 19.00 bekijken? De sheet facts zijn numero uno.

In God we trust, the rest we monitor :-)

fred101

Golden Member

Op het datablad wat op de Mouser site staat staan wel verschillende milli Ohm waarden van de spoel series vermeld. Ik kan dat niet meten

Ja dat is vast heel duidelijk als ik die ook gevonden krijg, maar daar komen ze ook vandaan ? of was het een ebay-special die er alleen op lijkt met een opdruk naar keuze >-) ?

Iets met Assumption is the mother.... ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Test met spoeltje op kern. Verschil tussen met / zonder 0.5mm luchtspleet is groter als ik had verwacht... (helemaal zonder kern is 'ie 14uH)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 3 mei 2016 19:32:55 schreef fred101:
[...]

Ja dat is vast heel duidelijk als ik die ook gevonden krijg, maar daar komen ze ook vandaan ? of was het een ebay-special die er alleen op lijkt met een opdruk naar keuze >-) ?

Iets met Assumption is the mother.... ;-)

Dat is ook zo, zou het lonen om die spoelen na te maken, voor een dure LTZ1000A van LT kan ik me daar meer bij voorstellen. Mouser en kornuiten leveren ook weleens namaak maar bij gebleken malversatie worden er pegels geretourneerd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

"Volgens mij" als in, "geen idee, ze zijn van ebay en voor heel wat minder als 8,14 per stuk" ? en de verkoper had er geen datasheet van.

Dat zijn wel hele mooie spoeltjes, vlak in zelfinductie over 10MHz. Ze maken IC's en torren van een paar cent na. Ze "refurbischen" uitgesoldeerde transistors. (op de voltnut lijst schreef een Chinees ooit dat het nog veel verder gaat dan wij hier denken" )

De foto van jou klopt niet met de foto op de farnell site en de datasheet foto en tekening.

Ik kan de onderkant bij jou niet zien maar de soldeerlippen zijn moeten vertind zijn. Er moet ook een verguld vierkantje op het ferriet zitten.

Leads: RoHS compliant tin-silver over copper. Base pad: RoHS compliant gold over nickel over phos bronze.

De base plaat is bij jou veel dikker, bij de fotos van de fabrikant is hij bijna niet zichtbaar. Hij is daar de dikte van het pootje.

De behuizing hoort aan 2 zijkant niet vlak te zijn, de jouwe is wel vlak.

Maar dan mbt de vraag, ik denk dat ze het kernmateriaal en de luchtspleet varieren.

Arco, leg eens een enkele kortgesloten winding om de spoel en meet dan nog eens. Dat is ook erg leerzaam. Bij kern materiaal met heel hoge Al waarden is het effect vrij groot.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Volgens mij als in: Ik voel me vandaag niet lekker en had bijna op de 2922-variant gelickt. (zoeken in historie is tricky bij farnell).

In de DCDC converter die straks tot meer dan 10A moet kunnen maar ik nog niet boven de 2A getest heb doet hij het prima. 90% efficientie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

@fred101: Heb het met kortgesloten winding geprobeerd.
Effect bij standaardmeting op 100Hz is nihil, op 10kHz wel groot effect (gaat van 2200uH naar 87uH...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Kijk ook maar eens naar wat de Q dan doet. Die stort compleet in elkaar. Wat je doet is een tweede wikkeling maken. De wikkelratio is heel hoog. De primaire spoel koppelt door naar de secundaire. Daar gaan dan een deel van het magnetisch doorheen, dat veroorzaakt een "verlies" in de primaire. Dat zie je terug in de Q en dat heet leakage of mutual inductance.

100Hz is wel erg laag voor spoelen in het uH gebied. De meeste bruggen gebruiken 1kHz of hoger. Mijn Boonton doet 5kHz tot 500 kHz Let bij automatische meters ook op het type zelfinductie. Ls of Lp. Specs zijn meestal in Ls (s=serie, p=parallel)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hoi,
Kennis vraagt wat dit (die gele dingen) is:
http://prive.bitwizard.nl/tvs.jpgIk denk TVS. Maar ik kan zo snel geen fotos/datasheets vinden van TVS achtige dingen die daarop lijken. Heet het misschien net anders?

Update: Gevonden! Het is een resettable fuse.
http://www.digikey.com/-/media/Images/Product%20Highlights/B/Bel%20Fuse%20Inc/PTC%20Resettable%20Fuses/Bel_PTCFuses.jpg?la=en&ts=717a0858-6b75-4868-b169-b9c56a0b91cc (clickbaar).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

die zijn ook wel nodig in een lipo accupack..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Al dat "protectie" spul is lastig te determineren vind ik. Meestal lukt het wel aan de hand van de locatie (in serie of shunt) En dan nog de variatie in benamingen en cryptische opdruk..

Vooral de ronde schijfjes. Je hebt ceramische C' in mooie glimmende jasjes,
Dan de warmte gevoelige weerstanden in schijfvorm met namen als PTC/resetable fuse/polyfuse/inrush limitter/NTC/thermistor.

Of spanning afhankelijke weerstanden als de MOV/varistor (die er dan ter verhoging van de feestvreugde in directioneel en bidirectioneel zijn)

Een transorb/TVS in die behuizing heb ik nog niet gezien, meestal zien ze er als een diode uit. Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet als schijfje zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

tvr en tve zijn er ook in het geel als schijfje, maar die zijn altijd dikker..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Kan iemand iets zeggen over deze module van Siemens?
Ik denk dat het een RF-module is.

Hij zit in een SIM-Switch/gateway, die ik op V&A heb staan.
Ook van die SIM-Switch zou ik graag meer willen weten over de functie. Er kunnen 10 (verschillende?) SIM-kaartjes in in een soort laatjes.
Heb het ding gekocht vanwege het kastje. Geen echte interesse in de elektronica, maar ik wil toch wel graag weten wat het is....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten