Show your projects! Part 31

Dit topic is gesloten

Dank u voor de complimentjes Henk.
De uiteinden van het raam staan direct verbonden met de beide gates van de fets.
De exacte versterking weet ik niet, omdat ik daar geen (meetzender) -meetapparatuur voor heb.

groetjes van Martin

Telefunken Sender Systeme Berlin
fred101

Golden Member

Ik heb een condensator bankje gemaakt waarvan ik de inhoud in een keer kan dumpen in een spoel of trafo om te kijken hoe de kern en dus zelfinductie zich gedraagt, maar ook handig om bv short gegane nicds te zappen.

Met kortgersloten uitgang kwam ik op 580A bij 30V. Wel een "beetje" boven wat de thyristor nog leuk vindt maar de tijdsduur is zo maar heel kort en ik was niet van plan dat vaak te doen. Bij een mini spoeltje voor een buck convertertje werd het max 24A en het spoeltje ging bij 3,3A in verzadiging. Je hebt hier een DSO of CRT memory scoop voor nodig want het is een single shot meting.

http://www.pa4tim.nl/?p=5749 voor schema en meer info

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Vandaag een Accu tester in elkaar geknutseld, en in een behuizing gebouwd.

De basis is een kitje van Ebay.
Het ontlaad de accu met een instelbare stroom tot de instelbare " lege cel" spanning.
En berekend dan de geleverde Ah en Wh waarden, en de gemiddelde spanning.

Bruikbaar voor accu's tot 30V en een stroom tot 9,99A

https://www.uploadarchief.net/files/download/20160904_204610.jpg
De ingewanden, het past net in de gekozen behuizing

https://www.uploadarchief.net/files/download/20160904_210800.jpg
Het frontje is een geprint sticker-vel geplakt op een stukje plexiglas.
Gaatjes netjes uitsnijden, en klaar….

https://www.uploadarchief.net/files/download/20160904_210819.jpg
Koeling aan de achterzijde, een rooster maakt het compleet en netjes.

De kit (voor dat geld kun je het bijna niet zelf maken):
http://www.ebay.com/itm/NEW-Constant-Current-Electronic-Load-9-99A-60W…

Op 5 september 2016 23:13:21 schreef flash2b:
Meer over deze load in Constant Current Load - Zhiyu ZPB30A1

Dankje, ik had jouw tread over deze load nog niet gezien.
Ben zelf ook zeer tevreden over dit dingetje :-)

kun je daar gewoon AA batterytjes ni-mh of ni-cd mee testen als ze nog betrouwbaar zijn? of ze voor de vuilbak zijn?

Minimale stroom is 200 mA. Ik ben nog niet tegen een spanning ondergrens aangelopen. Maar mogelijk looop je daar tegen aan bij nimh cellen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Op 24 augustus 2016 20:59:18 schreef Martin V:
80 bij 80 cm (loop) raam-antenne gemaakt voor de middengolf.
Er zit een gebalanceerde dual-gate Mosfet versterker trapje onder.
De versterker is een z.g.n Norton versterker met een lage versterking (6dB) en een zeer laag ruisgetal.
De antenne presteert enorm goed; zwakke signalen zijn zonder ruis te ontvangen.
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
De bedoeling is om de gehele antenne te automatiseren, zodat deze op afstand is te bedienen.
De gewenste ontvangst frequentie alsmede de ontvangst richting is daarmee op afstand te selecteren.
Dit wordt gedaan door stappen motoren.

Je kan er ook een zeilboot van maken... >:)
Maar is dit alleen voor ontvangst of kan je ook mee zenden?en vliegt het ding dan niet in brand..?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Voor op de caranavals wagen, een print om 2 3 fase motoren te laten zwenken door middel van eindschakelaars

als dat het "simple" schema is. wil ik je moeilijke niet zien :P
veel motors zien draaien met carnaval, maar nog nooit zulke schema's nodig gehad. een omkeerschakeling met 2 eindschakelaars kan ook met een dubbelpolig stuurstroomrrelaistje
carnaval is toch niets anders als brute kracht ompolen bij de eindschakelaar met 100x overgedimensioneerde contactors, die dan hopelijk 10 uur meegaan omdat ze alleen maar startstromen zien? :P

DK er hangen natuurlijk zware contactors aan.
Dit is een stuurprint.
En gelagerde draaikrans van een vrachtauto met een riem er om en daar een 3 fase motor op.
Motor is maar 1KW en kan je veel gewicht mee laten zwenken (tonnen).
Het systeem werkt al jaren bij ons maar met veel meer timers en relais en contactors.
Zonder vertraging een 3 fase motor ompolen gaat natuurlijk niet goed.
Daarom zit er een verstelbare delay in.
Veel compacter zo en goedkoper .

[Bericht gewijzigd door knutsel10 op donderdag 8 september 2016 21:33:29 (16%)

Op 5 september 2016 21:10:56 schreef minimax:
Vandaag een Accu tester in elkaar geknutseld, en in een behuizing gebouwd.
De basis is een kitje van Ebay.
..
De ingewanden, het past net in de gekozen behuizing
..

Hoi Minimax, ik ben op zoek naar zo'n zelfde behuizing (ongeveer) voor mijn load.
Weet je nog waar je hem vandaan hebt....online?

TonHek
[Edit] Zou het onderstaande kunnen zijn?
https://www.conrad.nl/nl/axxatronic-3400-18-ul-universele-behuizing-15…

[Edit2] @minimax hieronder. Bedankt voor je antwoord. Dan haal ik hem bij Farnell, scheelt een flink bedrag, en moet er t.z.t. toch nog wat spul halen.

[Bericht gewijzigd door TonHek op zondag 18 september 2016 00:35:03 (12%)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Op 15 september 2016 12:42:55 schreef TonHek:
[...]

Hoi Minimax, ik ben op zoek naar zo'n zelfde behuizing (ongeveer) voor mijn load.
Weet je nog waar je hem vandaan hebt....online?

Ik heb deze behuizing bij Farnell besteld:
http://nl.farnell.com/multicomp/g418/box-abs-grey-150x80x60mm/dp/15267…

Maar is vast ook elders te vinden.
Die van Conrad lijkt er wel heel erg op.

Ik heb me weer een megaproject op de hals gehaald... :P

Ik ga een DC microgrid bouwen, het is nu zeker! Wat is het?

Een 42V DC (+/- 15%) power distributie netwerk. Het gaat tot 150 man van energie voorzien op het evenement SHA2017. En het zal vaker opduiken als het werkt. Er kan energie aan geleverd worden en er kan data overheen. (Ik maak filters daarvoor, heb al een "spoeltje" gewikkeld van 15uH@100A DC.) Stats kunnen naar een server worden gestuurd etc. Dus het geeft de gebruikers de ruimte om eens met een DC grid te spelen en te kijken wat het doet. Het zou leuk zijn als gebruikers met allerlei maffe dingen aan komen zetten zoals een energie opwekkende wip of terugleverende elektrische fietsen.

De basisvoeding bestaat uit een zestal blade-server voedingen parallel. Die worden zo aangestuurd dat er nog optimaal ruimte is voor het uploaden van energie door gebruikers. Het beest is totaal goed voor ruim 16kW op 48V.

Het is project non-profit, het kost me zelfs geld en er gaat VEEL tijd in zitten. Maar dat geeft niet, het is een leerproces! :P Gelukkig heb ik al het een en ander aan spullen gedoneerd gekregen. Als je het leuk lijkt mee te helpen, drop me een mailtje! Of kijk op http://www.altpwr.net/

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Bij gazelle fietsen gaat de motor controller in het motor-wiel vaak kapot. Als iemand zo'n motor (+fiets) over heeft, dan kan ik mogelijk een motor-controller regelen/doneren om aan het netje terug te leveren. Ah! Sh**! Die gazelle motor is een voor-motor. Dus standaard geen tandwielen op te monteren. Een sparta dan?

Iemand moet dan ook nog aanbieden om een standaard te maken zodat er gefietst kan worden met het achterwiel in de lucht. Voor mij wordt dan de uitdaging om een "belastingscurve" te verzinnen en implementeren om een realistisch gevoel te geven dat je als gebruiker enigszins kan bepalen hoeveel vermogen je levert.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 30 september 2016 11:27:03 schreef Benadski:
Ik heb me weer een megaproject op de hals gehaald... :P

Mega, maar wel boeiend!

Als ik zo snel eens lees, zie ik nog niet wat er aan de afnamekant gedaan wordt. Je kunt er PoE spullen mee voeden of via geschikte converters laptops en USB outlets, maar je hebt vast nog wel meer in gedachten?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja, uiteraard kun je er vanalles aan koppelen. Als normale gebruiker zit je achter een 4A curve C DC automaat. Dus zo'n 160W continu tot je beschikking (zolang niet alle gebruikers dat doen). Met een village (een hangout of project van een groep mensen) heb je 4 tot 8 keer zoveel power.

Een greep uit de "normale" gebruikers die ik verwacht:
-Veel verlichting, waarvan 60% blinkenlights.
-Camping koelkastjes
-Ventilatoren (bij veel zon)
-Laptops/USB meuk

Voor de rest misschien wat bombastische kunstzinnige installaties. Of een accu buffer hier en daar als men lokaal bijvoorbeeld liever 12V gebruikt. Misschien bouwt iemand wel een 42VDC->230VAC omvormer om z'n oude terminal te kunnen gebruiken op 42V. Iedereen is vrij om zelf te experimenteren.

De spanning op je aansluiting geeft aan of er veel of weinig energie beschikbaar is, je kan ervoor kiezen je converter zo te modden dat deze pas werkt vanaf een bepaalde spanning. Dat kan voordelen hebben voor de stabiliteit van het grid, hier komt nog een stukje over op de site.

Ook een idee is om een 42V<->12V bi-directionele converter te maken, er willen al mensen meedoen die lokaal, in hun camper bijvoorbeeld, al alles op 12V hebben en dankzij zonnepanelen, soms extra energie over hebben.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Leuk plan, ik ga ook naar SHA2017 en wil mogelijk wel bijdragen :) Mijn printertje moet het wel doen op 160W.

Wat ik voor het moment mis is een antwoord op de vraag hoe realistisch het is dat het (financiëel) lukt. Kabels en verdeelkasten zijn in verhuding tot de elektronica duur.

Leuk! Wat voor printer? 2D, 3D, 4D? :D

Verdeelkasten heb ik gratis gekregen, de inhoud is besteld en kabels (iets minder dan 400m 5x6mm2 H07RN-F) worden aangeschafd als ze niet gedoneerd worden. Het gaat zeker door, het budget (nog grotendeels uit eigen zak) is er! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

3D. (RRP Huxley) Dat is tegenwoordig de standaard, toch ? ;)
Ik heb mij voorlopig toegevoegd aan jullie mailinglist.

Mijn zelfbouw labvoeding dit wel werkt maar er niet uit ziet.

blackdog

Golden Member

Hi Elektroboy21,

En, mogen we ook zien hoe het er van binnen uit ziet en welke electronica je hebt gebruikt?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoi blackdog.

Ik heb een oude servervoeding gebruikt.

maartenbakker

Golden Member

Dan is het geen labvoeding, maar desalniettemin een handig ding om schakelingen te voeden. Voor het echte labwerk kun je altijd nog een lineaire regelaar aan de 12V hangen, of een keer een andere voeding bouwen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 1 oktober 2016 21:38:43 (53%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Knoppenkastding gemaakt voor dochterlief, voor de ontwikkeling van motoriek enz: (in het echt veel mooier natuurlijk :)
Ik heb er een paar kleine puzzeltjes in verwerkt, sommige functies gaan pas aan onder bepaalde voorwaarden.

Interieur:

Alles is hardwired, en gefixeerd met hot glue :)
Het geheel draait op 2 18650 cellen parallel geschakeld.
Uiteraard een protector / lader.
De accu's zijn op te laden met een willekeurige telefoonlader.
Daarna een step up naar 14 volt (voor de ventilatoren) en daarna een step down naar 8 volt voor de lichteffecten.

Het meeste materiaal komt van ebay, de rest uit de rommeldoos.
De behuizing is een houten xenos bakje.

In de toekomst wil ik er misschien nog geluidseffecten in maken dmv een mp3 trigger boardje, maar dat zien we dan wel.

Dit topic is gesloten