Inrichting electronicalab

Ben plannen aan het maken om de garage in te richten als electronica/computer lab. Ruimte is ongeveer 5x3,5 meter.

Wat ik bedacht heb:
Lange tafel, flink diep, over de gehele lengte. Schappen er boven voor opslag en meet apparatuur. Tegen de andere wand wat archiefkasten voor opslag en werktafel voor wat grover werk.
Wil ook een plek voor een serverkast met computers en ook nog wat 19" electronica spul.

Linoleum op de vloer. (Ben altijd alles wat op de grond valt kwijt in de vloerbedekking...) tl of ledverlichting recht boven het werkblad.

En vrouw zegt: Maak er maar wat moois van. Dus ik wil haar niet teleurstellen...-;)

Iemand nog idee over inrichting, tips over werkbladen, werkhoogte, soort schappen, stoomvoorziening, ventilatie, etc?
Foto's, ook altijd informatief.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

Ik mag binnenkort het zelfde doen (alleen kleiner), en heb daarvoor alle delen van het "show je werkplek" topic doorgebladerd ter inspiratie, daar zaten een hoop goede ideeen tussen. Foto's van ideeën die mij aanspraken heb ik opgslagen om nog eens goed naar te kijken. Met een beetje geluk is mijn nieuwe hok over een maandje of twee af (eerst de rest van mijn nieuwe huis een beetje toonbaar maken).

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
bprosman

Golden Member

Aparte werkbanken , voor soldeer en 'verspanend' werk zou ik zowiezo doen. Boven de werkbank kun je nooit genoeg licht hebben, bij mij hangt er nu 4 x 58 Watt daglicht TL.

Schappen.. een noodzakelijk kwaad, je moet ze hebben voor meetapparatuur maar zijn ook vreselijke stofnesten.

Scheidingstrafo ?

Heb een "fluistercompressor" op het zoldertje staan een een luchtaansluiting boven de werkbank.

Serverkast heb ik ook gehad, tegenwoordig in de tijd van de laptop en Raspberry PY wat jammer van je ruimte en stroom (en warmte producerend).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

zit hier meer met de volgende stap, na dik een decennia moet de boel eens geschilderd worden. zeker nu de rest van het huis is gedaan lijkt m'n hobbyslaapkamer aan een opknapbeurt toe. echter is het loshalen van dingen aan de muur 5x meer werk als het schilderen zelf.

zorg dat de garage niet te tochtig is, als je hobby't is het fijn als het warm te stoken is in de winterdag. een diepe werkbank is ook fijn, de standaard 60cm is niet erg veel. goed licht op de werkbank natuurlijk. net als veel wcd's en een deel 2 polig schakelbaar zodat je zonder 108 knoppen om te zetten naar binnen kunt gaan en geen piepende/rokende/ zoemende dingen aantreft de volgende dag.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een hoektafel is fijn, korte stuk bureau en voor computer, met documentatie erboven binnen handbereik, lange stuk zou ik in tweeen doen, half elec meten (ESD mat), half voor ruwer werk (metaalwerk, (de)solderen.
En heel veel stekkerbalken tegen de muur (of kabelgoot met stopcontacten).
Laden voor gereedschap. Assortimentsdozen of rekken? Soldeerafzuiging? Vloerbedekking en ESD? Denk over goede algemene verlichting aan plafond.

[Bericht gewijzigd door markce op donderdag 8 september 2016 23:43:53 (12%)

bprosman

Golden Member

zit hier meer met de volgende stap, na dik een decennia moet de boel eens geschilderd worden. zeker nu de rest van het huis is gedaan lijkt m'n hobbyslaapkamer aan een opknapbeurt toe. echter is het loshalen van dingen aan de muur 5x meer werk als het schilderen zelf.

Heb een hekel aan schilderen en kan het ook niet, vandaar de keuze voor laminaat aan de muur.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Goede tip Tommy!

Schappen...inderdaad. Toch wel handig als je werkblad leeg is. Zit momenteel op zolder en omdat de schuine kant daar zit staat mijn meetapparatuur op het werkblad. Verre van ideaal. Zou ze het liefst hoger plaatsen.

Stof is er zo af, heb ook zo'n mooie fluistercompressor...

Serverkast is niet echt voor een 24/7 server hoor. Gelukkig hebben we een afgesoten serverruimte waar al die herrieschoppers bij elkaar staan. Meer voor mijn zware voeding en wat stroomvoorziening en testapp.

Tja....de scheidingstrafo.... Ik heb er 1 staan maar ik weet nog steeds niet of aansluiten verstandig is. Heb alle voors en tegens gelezen hier maar ik neig naar de veligheid van een aardlekschakelaar.

Zijn tegenwoordig leuke bladeservers (Bitscope) voor je Rasberry te koop. Kun je krachtig systeem mee bouwen.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
RAAF12

Golden Member

Natuurlijk is het aansluiten verstandig, tenzij je nooit wilt meten aan direct uit het netgevoede schakelingen. (SMPS of ouwe radio's,tv's ect)
Een aardlek voorkomt dodelijke hartstromen. Een scheidingstrafo dat de meetapparatuur onder spanning staat. Voor mij onnodig maar de bangeriken :-) kunnen investeren in een al dan niet zelfbouw differentiele scope probe. Meen dat oud user prosje er ooit hier een heeft gebouwd.
WCD's onder rand van het tafelblad zijn ook handig bij tijdelijke aansluiting van apparaten , zo min mogelijk snoer over de werkbank. Investeren in een goede loupelamp met schaduwvrije verlichting met bijv. een circulaire TL buis is een must.

evdweele

Overleden

Omdat ik een slaapkamer heb geannexeerd als hobbyruimte heb ik niets aan de wand vastgeschroefd. Als je ooit iets wil veranderen zit je weer met lelijke gaten in de muur.

Als werkbank annex computerbureau heb ik bij Ikea een hoekbureau gekocht. Dit model is al heel lang niet meer leverbaar.
Het bureau bestaat uit 3 delen: 1 rechthoekig blad van 80 x 160cm, 1 blad van 80 x 120cm en daar tussenin een 6-hoekig blad met 4 zijden van 80cm en 2 zijden van 65cm. Daarmee is de diepte van dat blad 115cm.
Dit diepe blad is goed om grote meetinstrumenten op te zetten waarbij ook nog ruimte overblijft om een werkstuk op te leggen.
De beide bladen van 80cm diep zijn vaak te ondiep om EN meetinstrumenten EN een werkstuk op te leggen.
Het diepe blad van 115cm heeft ook nadelen. Het is vaak een hele toer om aan de achterzijde van een meetinstrument te komen.

Als algemene verlichting heb ik boven de beide rechthoekige bladen een enkele tl-buis opgehangen op 85cm boven het blad. Daarbij heb ik de fout gemaakt de lampen precies in het midden te hangen. Als ik aan de rand van de tafel werk krijg je altijd wat schaduw in het apparaat. De lampen zouden beter iets meer naar mij toe moeten hangen.
Meestal gebruik ik een loeplamp met ronde tl-buis als verlichting direct op het werk, dus veel last heb ik niet van de schaduw die de hangende tl-balken veroorzaken.

Wandcontactdozen kan je nooit genoeg hebben.
Monteer ze op een plek dat je er makkelijk bij kan om stekkers erin te steken en uit te trekken.
Een goed bereikbare hoofdschakelaar om alle wandcontactdozen in 1 keer spanningsloos te maken is een must. Ook voor de veiligheid. Als er iets mis gaat kan je snel alles spanningsloos maken.

Kasten heb ik in een L-vorm tegenover de werktafels opgesteld staan.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

Voor wat het waard is:
Ik gebruik een oude eetkamertafel als werktafel.Ik zit op zolder en dat is gedeeltelijk schuin.
Ik heb aan de muur planken gemaakt, waar meetinstrumenten opstaan.
Op de tafel zelf staat een soldeerstation, een burolamp , een klein kistje met handgereedschap en een asbak.
En soms een fles bier.. :+
Ik heb een ladenkastje op wielen, daar zit het meeste gereedschap in, en staat naast de tafel.
Tevens gebruik ik voor de patienten die onder test zijn, een scheidingstrafo van 750 VA.
En ik heb Veeeeeel wcd's naast iedere plank gemaakt. In een mooie kabelgoot.
Een hoofdschakelaar gebruik ik niet. Het staat gewoon op de huisinstallatie,en ik heb diverse frequentiestandaards die ik gewoon aan wil houden.
Ieder instrument heeft trouwens zijn eigen schakelaar.
En de wekkerradio wil ik ook altijd aan laten :) al was het maar voor de achtergrondmuziek ...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Mijn werkbladruimte bestaat uit drie delen van kant en klare panelen van de bouwmarkt.( modern grijs ).
Werkblad is 60 cm diep met aan de achterzijde een opstaande rand van 10 cm waarin diverse WCD en aansluitbussen/connectoren en monitor aansluiting zitten. Daar bovenop ligt weer een strook van 15 diep. Op deze strook staat twee monitoren en een kleine labvoeding en natuurlijk een makkelijke afleg ruimte voor onderdelen.
Op het brede werkblad liggen twee doorzichtige bureau matten.
Links en rechtsonder zijn laden kastjes voor gereedschap en documentatie.
Rondom tegen plafond 60cm hoge schuifpaneeltjes waarachter diverse schappen aan de muur verborgen zit.(staan allemaal vol)
Veel licht van oude LED-TV panelen boven de werkbank.
Hoofdschakelaar bij de deur. Schakelt bijna alles spanningsloos.

PS: stof verwijderen met een fluistercompressor is hier -> NOT DONE !

rbeckers

Overleden

Extra:
- 2 noodstop schakelaars + relais
- aparte groep t.b.v. licht
- noodverlichting
- filter op 230V
- op (rode) WCD t.b.v. test, een 20A weekijzer meter

Wat ik wel handig vind is een kleine behuizing aan de muur, vlak boven het werkblad, waarin de uitgangen van mijn labvoedingen beschikbaar zijn. De voedingen zelf staan op een plank boven het werkblad, op deze manier voorkom ik bungelende kabels.

bprosman

Golden Member

Leuk idee zo van die voedingen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Als je aan wat tweedehands elektro(nica)labtafels/bovenbouw kunt komen kun je aanpakken zoals ik:

Lambiek

Special Member

Zo heb ik het gedaan, en dat bevalt prima. Ik heb mechanica en elektronica bij elkaar, hoef me alleen maar om te draaien.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/werkplek_1.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/werkplek_2.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/werkplek_3.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/werkplek_4.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/werkplek_5.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/werkplek_6.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/werkplek_7.jpg

Veel gereedschap zit in de kasten boven en onder de werkbank, lekker veel bergruimte dus. Boven de werkbank zit rondom een goot met wcd's die ik in één keer aan en uit kan zetten, dus als ik er niet ben is alles spanning loos.

Heb ook wel een scheidingstrafo, maar gebruik die niet echt veel. Het meten aan de 230VAC doe ik eigenlijk altijd met een differentiële probe, dat werkt gewoon veilig.

En alles zit natuurlijk achter de aardlek. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Een soldeerstation met toebehoren zoals een rol soldeer, desoldeerpompje, sponsje.. staat vaak onhandig in de weg op een werktafel.
Ik heb daarvoor een plateautje met een zwenkarm die ik aan de muur naast mijn werktafel bevestigd heb. Alles staat handig bijeen en uit de weg. Die draaitafeltjes staan vaak te koop voor erg weinig omdat ze bedoeld waren voor de haast verdwenen beeldbuis monitoren.
Heel makkelijk, moet je een component solderen, trek je even het plateautje dichterbij, heb je gedaan duw je het uit de weg.

Dit vind ik ook wel een handig ding voor spullen die ik veel gebruik. Rijdt soepel. Verkrijgbaar bij een bekend zweeds woonwarenhuis.

Ja , zo'n Ikea karretje gebruik ik ook al enkele jaren
en is bijzonder handig.

Begin bij het begin. Plaats je werkbank en je verlichting op een manier dat je niet in je eigen schaduw zit te werken.
Plaats je meetapparatuur op een plank boven je werkbank, zoals je op de foto van Lambiek ziet.
Soldeerstation krijgt een vast plekje op de werkbank. Soldeer op een rol die je aan de meetapparatuurplank laat hangen.

Verder een ladenkast (a4 papierenkastje bijvoorbeeld) onder handbereik voor je kleine handgereedschappen, probes, kabeltjes en onderdelen die in gripzakjes zitten.

Wees niet te zuinig op verlichting. TL balken zijn prima, kleurtemperatuur 3000k of 4000k is een kwestie van smaak, maar kies wel TL's met goeie CRI (840 (of als je warmwit wil 827), geen 540 of 640) want dan wordt het lezen van weerstandcodes best lastig.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
bprosman

Golden Member

Wees niet te zuinig op verlichting. TL balken zijn prima, kleurtemperatuur 3000k of 4000k is een kwestie van smaak, maar kies wel TL's met goeie CRI (840 (of als je warmwit wil 827), geen 540 of 640) want dan wordt het lezen van weerstandcodes best lastig.

Hier hangt kleur 865 (6500K) , persoonlijk vind ik dat de beste investering/keuze ooit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Witte of lichte muren scheelt ook enorm, ik heb één TL-bak met twee maal 36W (kleur weet ik niet eens) en heb hier een zee van licht.

Wel voor het priegelwerk een loep lamp met led ring verlichting, dat werkt echt fijn. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

En doe wat aan brandveiligheid... Rookmelder en een CO2 of schuimblusser. Desnoods een emmer zand.
Het komt bij mij zo af en toe wel eens voor dat er iets onbedoeld begint te roken. Meestal bij het diagnosticeren van defecte apparatuur. Nog nooit vlammen gehad, maar de kans is er gewoon wel.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 9 september 2016 15:22:06 (10%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lambiek

Special Member

Op 9 september 2016 15:21:40 schreef Ledlover:
En doe wat aan brandveiligheid...

Dat is inderdaad ook iets om niet te vergeten. Hier hangt een schuim blusser.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.