Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Mijn Google is schijnbaar beter... :) 1e link gaf dit document:

Supershoot.pdf

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Batterijtje erin en op knopjes drukken brengt een antwoord.

Ik zet in op 3-in-1 zakapparaat:

1) lampje
2) hondenverjager
3) persoonlijk alarm

Edit: Arco was me al voor en ik ga kennelijk door voor de koelkast :9

P.S. Ik zou van het binnenwerk toch graag nog een foto met wat meer detail zien. IC zal een 555 zijn, maar datumcode is ook leerzaam.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 21 september 2016 21:49:54 (41%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Aha, ik schreef het niet aan elkaar, vandaar dat mijn Google niet werkte. OK een honden verjager dus, met een lampje zodat je in het donker de hond goed kan bekijken voordat je hem verjaagt :). ik zal hem nog vragen wat er precies op het IC staat.

Kennelijk werk hij niet goed meer want het persoonlijke alarm doet het niet. Of de hondenverjager werkt moet nog getest worden op een hond. De lampjes werken wel.

[Bericht gewijzigd door Flagada op woensdag 21 september 2016 22:04:42 (25%)

Ik heb een signature dus ik ben

dat alarm kan weleens een hoge pieptoon geven die jij niet kunt horen. kwestie van testen waar honden zijn :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Met dat lampje kun je je wonden bekijken als je gebeten bent... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pietplof

Golden Member

Collegae, Wat is dit voor apparaat.
Er staat op: Philips. LIP 1
NC. 2722-031-00081
No LO 1836

Het ding is ,,tig" jaren geleden ergens ( door mij) uitgesloopt.

festina lente
maartenbakker

Golden Member

Bij Made in staat waarschijnlijk Germany? LO staat voor Hamburg Lockstedt. Daar werden onder andere load cells gemaakt, maar ook veel ander industrieel spul.

Helaas kom ik met de 12NC die met 27 begint niet verder als "bouwstenen voor elektr. apparaten" of "Building bricks for electronic/electrical apparatus or systems" en verder dat het ding kennelijk in Nederland gespecificeerd is. Ik ken in die categorie voornamelijk zaken als voedingsmodules voor inbouw. Load cells en industrieel spul hadden vaak nummers die met 94 begonnen en niet met 27, maar opzich is het ook niet onmogelijk.

Dat er ueberhaupt een 12NC opstaat zet de datering op "vanaf ongeveer 1965" en ik denk gezien het lage nummer (8) niet zo ver daarna, of het is een van de eerste producten uit zijn categorie.

Die gaffel die eruit steekt, is die beweegbaar? Zijn er andere details aan te zien?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Iemand een idee wat dit is? Gekocht van iemand die het ook niet wist.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

Draait het inwendige?
Ik zie wel iets van een rem d.m.v. centrifugaal kracht.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Met de ring er omheen kun je een soort vork bovenop bedienen. Schroefje beweest met een armpje naar buiten.

Het lijkt een soort houder te zijn om iets in te leggen wat gelast of gelaserd moet worden. Er zit onder een kabeloog aan en de luchtaansluiting lijkt bedoeld voor koeling of iets van gas.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
GJ_

Moderator

Een antieke P regelaar?

--edit--
Voor een PID regelaar miste ik al veel essentiële delen, maar voor een P regelaar ook.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 29 september 2016 13:35:01 (70%)

fred101

Golden Member

Grappig ding. Waar heb je het vandaan ?

Iets wat warm wordt, die slang-aansluiting zou dan voor lucht of gas koeling kunnen zijn.

Er zit een draad oog van flinke diameter in. Dus er loopt waarschijnlijk flink wat stroom. Maar ik zie maar 1 aansluiting.

Er zit een instelbare klem boven op. De afstand wordt bovendien beïnvloed door dat mechanisme. Dat mechanisme heeft een witte isolator onderin ?

Die ring met "handel" aan de buitenkant zit er ook niet voor de sier.

Mogelijk een soort thermische schakelaar ? Dat ding bovenin krimpt of zet uit, daardoor verandert de stand van de hefboom die schakelt. Door dat gat bovenin zie je of hij gaat en mogelijk een soort gas om te koelen of misschien wel te ioniseren ??

Die ring is dan om hem manueel te schakelen of te ontladen ?

Erg leuke puzzles, maar moeilijk vanaf foto, ik moet zoiets altijd in mijn handen hebben on de werking te achterhalen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Het grappige is:
Ik heb hem gekocht als vacuümpomp... Dat is het zeker niet.

Bewerking is super mooi uitgevoerd. De handle is bijvoorbeeld geheel gedraadvonkt! Het zou ook een examwerkstukje kunnen zijn. Op het kunststof kapje zijn ook nauwelijks sporen van het gereedschap te zien. Alles met zeer nauwe toleranties gemaakt.

Als het een onderdeel vaan een ASML chipmachine zou zijn verbaast het mij niks.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
maartenbakker

Golden Member

Dat laatste werpt de vraag op: staan er ergens, waar dan ook, letters of cijfers op?

Weet iemand trouwens wat het gevaarsymbool betekent? Hitte?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 29 september 2016 21:09:49 (27%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 29 september 2016 21:05:17 schreef maartenbakker:
Dat laatste werpt de vraag op: staan er ergens, waar dan ook, letters of cijfers op?

Weet iemand trouwens wat het gevaarsymbool betekent? Hitte?

Ja, heet oppervlak. Oppassen met aanraken.

Er staat helemaal niets op, nergens. Helaas...

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
maartenbakker

Golden Member

Kans op ASML lijkt me dan vrij klein. Er tenminste van uitgaande dat daar nog steeds de Philipscultuur (overal hoort een opschrift op) heerst.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

asml zou toch best weleens kunnen, sowiso dat let op heet stickertje hebben ze daar vaak gebruikt.

het ding is een regelaar zo lijkt het, er mist wel iets. bovenin het midden wordt iets geklemd en opgespannen, dat ding bepaald de druk op die pal welke een luchtuitgang knijpt. de plastic slangen zeggen koude perslucht, maar er zit een ongebruikte kabelschoen in. zou dus elektrisch zijn deels. het ding zit ergens op geschroefd, dat doet ook iets aan de werking af.

dit soort dingen kwamen vaker van asml af, test toestellen voor hun eigen productie. heb er zat van gezien in het verleden. altijd degelijk gemaakt uit alu met veel degelijke stekkers en goede componenten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
pietplof

Golden Member

Maarten; dank voor je reactie.
Het ding heeft inderdaad de tekst: made in Germany"
De zogenaamde gaffel is niet beweegbaar.
Ik heb het ding , met wat veel moeite, losgekregen en het blijkt een vrij simpel apparaat te zijn.
De gaffelpunten zijn allebij hol en aan het einde van de een is een mini gloeilampje geplaatst en aan het einde van de andere poot zit een fotocel.
Verder zit in het, uiterst deugdelijk huis, een klein printje met een eentrapsversterker met een BCY85 die overigens niet goed werkt.
Dus een uiterst eenvoudige sensor met een lamp en een cel..

festina lente
maartenbakker

Golden Member

Interessant. Staat er op het printje (koperzijde meestal) toevallig ook nog een nummer?

Het zal inderdaad dan een of andere industriele sensor zijn, maar ik vraag me nog af waarom ze het als bouwsteen inplaats van zelfstandig product beschouwden, en uit welke hoek het komt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Ik ben een voeding op basis van een UA78GU aan het "reverse engineren" en kom daarbij een transistor tegen met opschrift L131 met daaronder een gedeeltelijk leesbare productie / datum code XX023.

Met googlen kom ik wel wat aanbieders tegen die deze transistor aanbieden als NOS L131 maar ik kan er geen specs bij vinden. Heeft iemand een suggestie?

pietplof

Golden Member

Maarten; helaas kan ik jouw vragen niet beantwoorden.
Het printje heb ik weer keurig in de behuizing gestopt.
Maar ik neem het ding(etje) mee naar Deurne en schenk het jou.

festina lente
maartenbakker

Golden Member

Op 4 oktober 2016 17:14:51 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Ik ben een voeding op basis van een UA78GU aan het "reverse engineren" en kom daarbij een transistor tegen met opschrift L131 met daaronder een gedeeltelijk leesbare productie / datum code XX023.

Met googlen kom ik wel wat aanbieders tegen die deze transistor aanbieden als NOS L131 maar ik kan er geen specs bij vinden. Heeft iemand een suggestie?

SGS-ATES, later ST, heeft reeksen IC's op de markt gebracht die met een L beginnen. Ook de 5-cijferige datumcode is typerend voor die fabrikant. Volgens mijn ECA-boek is het een 15V 0,6A spanningsregelaar en kan vervangen worden door een 7815.

Op 4 oktober 2016 17:46:38 schreef pietplof:
Maarten; helaas kan ik jouw vragen niet beantwoorden.
Het printje heb ik weer keurig in de behuizing gestopt.
Maar ik neem het ding(etje) mee naar Deurne en schenk het jou.

Oeh, spannend. Leuk stukje Philipscuriosa voor in de nog te plaatsen vitrine. Dankjewel!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten