je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

mel

Golden Member

Ik heb een QQE 06/40 aangesloten op 6 volt voeding(gloeidraad) en staat op de kast mooi te zijn...
Mn vrouw vind het maar niks.... :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Goed opletten op de beurs in Rosmalen en vroeg komen.
Kijk vooral ook onder de tafels !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

zijn er dan mooie meiden met korte rokjes, tidak? >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Afhankelijk van de afkost zou ik er niet altijd vanuitgaan, dat het meisjes zijn ! :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

Als je het zo wil zien denk ik eerder dat je delirium patiënten on der de tafel zult vinden >:)
Je vrouw gebruikt je buizen toch niet verkeerd? 8)7

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Pas maar op dat ze niet breken...

Tidak, ik ben verliefd op die dot matrix display! Hoe graag ik toch 3 of 4 stuks zou willen voor een klokje...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Kan ik me voorstellen ! :)
Helaas heb ik er nooit meer dan twee gespot; één van mij en één ligt er bij een kennis.

Waarom toch altijd een klokje? Je kunt er ook paneelmeters mee maken, een thermometer, een hygrometer of zelfs een dobbelsteen...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 14 februari 2017 10:15:14 (37%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 14 februari 2017 10:13:23 schreef Tidak Ada:
Kan ik me voorstellen ! :)
Helaas heb ik er nooit meer dan twee gespot; één van mij en één ligt er bij een kennis.

Waarom toch altijd een klokje? Je kunt er ook paneelmeters mee maken, een thermometer, een hygrometer of zelfs een dobbelsteen...

En waarom moeten het altijd van die oubollige Elektuur projectjes worden van 40 jaar oud? Met primitieve voorlopers van de huidige IC's? Klokjes, frequentie tellers, thermometers,dobbelstenen enz..

Iets moderns maken met oude junk is misschien dé grote uitdaging.
Als alle hobbyisten uit de hele wereld nu eens heel hun voorraad transistoren die al 20 jaar in de raacokastjes liggen te beschimmelen bijeen gooien dan komen ze daarmee misschien net toe om een processor te bouwen.
In de lessen statistiek hebben we ooit moeten aantonen dat zo'n project per definitie nooit zou kunnen werken..

Tidak Ada

Golden Member

Probeer eens met een "modern" 5x7 LED-display iets zinnegers te maken dan een alfanumeriek display..... Dat gaat evenmin met kleine LCD-displaytjes.
Klokken zijn inderdaad uitgekouwd, alleen de vormgeving brengt nog wat speelruimte. Overigens geldt dat even goed voor conventionele klokken. Helaas ontbreekt daar echter vaak nog erg veel aan. Die vormgeving is echter geen electronica, maar ze kunnen wel goed samen gaan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

GD wil waarschijnlijk een video die de afwas doet (bonuspunten voor wie zonder te Googelen meteen weet wat je daarmee moet doen - sorry TA, is niet van het niveau Drs. P.).

Hoewel, een video is natuurlijk ook alweer oude meuk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 22 februari 2017 23:48:46 schreef grotedikken:
[...]

Grrr aahhrr brrr hmmrrr

Ah, onze beroeps brompot is er ook weer ...

Wat voel je je meer GD? Statler of Waldorf?

eSe

Honourable Member

Misschien ook wat off topic. Ik heb deze UV lamp al meer dan 30 jaar, gebruikte deze lang geleden om eprom's te wissen. Werkt nog steeds :-)
Philips Belgium 6W TUV staat er in de E27 voet geperst. Het weerstandje in de lamp lijkt aan 1 zijde gewoon rond een aansluitpunt gedraaid. Niet gesoldeerd. Misschien een fijne "puntlas", niet zichbaar, ook niet met vergrootglas. Er kleeft wat smurrie aan het glas, te reinigen :-p

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Smerig? Steriliseert juist!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
eSe

Honourable Member

Doodt alle levende cellen

Ik ben er nog ;-)

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Tidak Ada

Golden Member

Gelukkig hebben wij een (dood) hoornlaagje op ons vel, zodat het merendeel niet doordringt. Verder doodt het niet, maar muteert. Dat het bij bacteriën en virussen tot de dood leidt is een andere (secundaire) zaak.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

kleinigheidje blijf je toch houden.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
TinusTech

Golden Member

En bescherm vooral je ogen. Die zijn kwetsbaarder dan je huid.

eSe

Honourable Member

En bescherm vooral je ogen.

Absoluut noodzakelijk. Het lampje zat dan ook ingebouwd in een lichtdicht kastje. Ik gebruik het nu niet meer, heb nog wat eproms liggen en die zullen hier nog lang 'gebruikloos' liggen :-)
Arduino met flash heeft de 8051 met eprom overgenomen. In dit huis toch.

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Schimanski

Golden Member

Ik heb ook nog zo'n Philips TUV buisje liggen uit m'n epromwisser. In 1984 had Elektuur met deze UV-lamp een epromwisser ontworpen de "Bytegum". Die lampen waren nog best wel duur toen, volgens de advertentie van DIL in hetzelfde blad, fl 47,50,-

https://www.uploadarchief.net/files/download/elektuur-bytegum.jpg

https://www.uploadarchief.net/files/download/dil-1984.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

(Helaas) niet mijn buis, maar misschien weet iemand hier wat dit voor een buis is.
De verzonken aansluiting is de anode, wat aan hoogspanning doet denken.
De beide schroef verbindingen suggereren Philips als maker.

Anode

Anodeaansluiting

Rooster?

Ik zelf denk aan iets voor röntgentechniek. Ventielbuis?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Ik denk idd aan een GHz iets achtigs,de 2 topaansluitingen kunnen de gloeidraad zijn.Een of andere voorloper van het inhaalklystron?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Klystron betwijfel ik. Dan zou je een elektronen kanon achtige structuur verwachten.
Als je die richting uitdenkt, zou ik eerder in de richting van een LS180 denken.
De holte, die de anode vormt heeft mij aan technische röntgen buizen (röntgen spectrometrie) doen denken.
Anderzijds kan de holte ook voor waterkoeling zijn bedoeld, of voor koppeling aan een golfgeleider.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †