Je mooiste meetapparatuur. Deel 9

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Toch zijn analoge meters erg praktisch bij het volgen van trage signalen, als je niet over een geheugenscoop of een X-t schrijver beschikt.... Het aflezen van een sequens van getallen, om daar er een beeld van de variatie te krijgen, is nu niet iets wat ons brein gemakkelijk verwerkt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Een analoge meter is heel praktisch om b.v. een kring af te regelen.
de wijzer zegt meer dan die getallen die "wiebelen" :)
Mijn Philips bankmeter is trouwens echt "spot on" op alle bereiken. Heeft wel enige tijd gekost om het weer in specs te krijgen, maar ja, je moet wat.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Op 16 april 2017 10:27:34 schreef flash2b:

Op 16 april 2017 10:10:14 schreef the hoff:
[...]

Misschien om hem beter afleesbaar te maken ivm reflectie in het glas ????

[...]Dacht ik eerst ook, maar na het zien van foto's op internet heb ik de veer wat gebonden om de druk te verminderen.

[....]

Zou het misschien zijn vanwege de parallax, als je de meter links van je hebt liggen, helpt de schuine schaalstand dat in beperkte mate te compenseren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Op 17 april 2017 11:50:38 schreef Tidak Ada:
Zou het misschien zijn vanwege parallax, als je de meter links van je hebt liggen, helpt de schuine schaalstand dat in beperkte mate te compenseren.

Ik ben maar een beginner met nu 20+ handheld multimeters maar had dit nog nooit gezien. Volgens mij heeft meter guru Fred101 dit ook nooit gezien, maar hij dacht het ook al.

[Bericht gewijzigd door flash2b op maandag 17 april 2017 18:16:28 (25%)

Tidak Ada

Golden Member

Ik had ook nog nooit gezien, maar er worden zoveel 'gekke' uitvindingen gedaan, die maar een kort leven is beschoren.

Ik heb "maar 7" handhelds, maar heb me wel met parallax bezig gehouden (fotografie en Delfts 'practicum meettechniek'). :)

@TESTMAN, hieronder:
Niet te ver zoeken, houdt het simpel ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

zou het gunstiger voor de naald reactie zijn om meer ruimte te hebben met verspringen? minder luchtweerstand op een lichte naald, want een zware naald zorgt weer voor een sneller gaar wordend lager in mobiele apparaten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

De hoek waaronder een analoge meter staat heeft invloed op de meter-movement. Dat ben ik diverse keren in manuals tegen gekomen. Maar dat gaat over verticaal versus horizontaal. Een andere naald (gewicht) maakt ook een fors verschil.

Maar dat heeft volgens mij niets met deze scheefstand te maken.

Er is nog een optie, de aflezing van de LCD display.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Parallax fouten worden bij goed gebruik vermeden door de spiegelschaal.
Er zijn analoge meters met een klein plaatje tegenover de wijzer als contragewicht. Dit plaatje zorgt ook voor luchtdemping.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op maandag 17 april 2017 17:54:44 (47%)

flash2b

Special Member

De meter is weer helemaal goed en afgeregeld. De AC V en AC dB bereiken stonden iets te laag.

De scheve schaalverdeling heb ik zo aangepast:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03778_cleaned_mod.jpg

Ik heb het nu opgelost door een klein strookje dun (maar stevig) plastic in de veer te schuiven welke aan de andere kant is vast geplakt met een dotje thermische lijm. Nu is de veer instelbaar met een pincet, ik kan windingen naar boven trekken of naar onder duwen voor de optimale druk naar de wijzerplaat in te stellen. Het flexibele strookje schiet dan als een rem tussen te windingen.

[Bericht gewijzigd door flash2b op maandag 17 april 2017 18:20:53 (13%)

fred101

Golden Member

Er staat shieldspring bij. Zou het kunnen dat er ergens een nokje is afgebroken waardoor de veer nu het hele ding omhoog duwt ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 17 april 2017 19:11:50 schreef fred101:
Er staat shieldspring bij. Zou het kunnen dat er ergens een nokje is afgebroken waardoor de veer nu het hele ding omhoog duwt ?

inderdaad, zou de veer bedoeld zijn om de printplaat tegen de achterkant van de meter aan te duwen. bij wijze van aarde oid.
en dus de wijzerplaat niet zou mogen raken

Ik had nog een semi-antieke bench DMM, de Philips PM2422 (zonder A) in de voorraad die wat TLC nodig had. Na schoonmaken en elco vervanging werkt hij weer helemaal. Basis nauwkeurigheid is 0.1%(bereik) + 0.1%(waarde).

9kg zonder snoertjes.

Binnen spec.

ZM1000 nixie buisjes

ZZ1000 referentie.

De referentie spanning is achterop beschikbaar voor zelfcalibratie.

blackdog

Golden Member

Hi markce,

Leuk metertje :-)
Maar heb je het schema van de print U2 gezien dit is de AC-DC converter.
Als je wat langer kijkt is uiteindelijk een redelijk normale opamp schakeling te herkenen, alleen met een emittorvolger uitgang, TS206.
Wat de eigenlijke gelijkrichter betreft slaat de tekenwijze echt alles, daar wordt je toch helemaal gek van... ik in ieder geval wel.
Voor de gene die het niet zien, dit is een inverterende schakeling, C205 is de inverterende AC gekoppelde ingang en R2020 is de ingangs weerstand.
R2021 en de pot R2022 is voor afregel doeleinden.
Ben ik de enige die de tekenwijze erg ondoorzichtig vind?

De voeding is leuk met de stroombronnen om de -+79,7V te maken met de ZZ1000.
Ook de manier om de ZZ1000 te onsteken, dit ondermeer met de dioden GR228 en GR224, R2096 en R2107.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Markce,

Mooi bewaard gebleven meter! En mooi gefotografeerd.
Die doorverbindstrip aan de nul klem doet vermoeden dat de meter een zwevend front-end (in-guard) heeft. Maar uit het schema blijkt dat die strip alleen de kastmassa aan de lichtnet aarde hangt.

Blackdog: De voeding is leuk met de stroombronnen om de -+79,7V te maken met de ZZ1000.

Philips was in die tijd wel vaker creatief in z'n voedingen.
En terecht gebruiker van de uitstekend werkende stroombrom + shuntregelaar combi, Hier in feite zelfs 2x achter elkaar: eerst serieweerstand plus zeners, daarachter stroombron plus ZZ1000.

Ook in mijn Philips PM2554 AC-millivoltmeter zit zo'n merkwaardige voeding. Met slechts 2 torren en 3 zeners maken ze een zeer stille symmetrische stroombron+shuntreg voeding.
Maar..... typisch Philips, die paar componenten staan wel zo heet dat je je afvraagt hoe ze het al die decennia uitgehouden hebben :-)

groet, Gertjan.

maartenbakker

Golden Member

Hoi Markce,

Zie ik daar nou een aantal IC's die met ...OM nummers gestempeld zijn? Zou ik daar eens een scherpe foto van mogen zien? Mogelijk zijn ze aan de hand van de documentatie te matchen met een definitief typenummer en dan een welkome aanvulling op m'n OM-topic.

Bouwjaar lijkt rond 1972 te zijn trouwens.

P.S. Welke letter(s) staat er voor het serienummer? Een D? Kan ik net niet zien op de foto van de achterkant.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Blackdog

Ben ik de enige die de tekenwijze erg ondoorzichtig vind?

Het went als je wat vaker schema's van die generatie apparaten leest. In die tijd werd veel handmatig doorgerekend, dus gelijkstroominstelling en versterking ten eerste, differentiaal trappen er dan een beetje langs (als meer van hetzelfde). Die horizontale diff trappen en de verstopte tegenkoppelingslussen maken het inderdaad heel lastig.

@miedema
Deze meter wordt plaatselijk ook erg warm. Daarbij was de serieweerstand van de +79V kleiner dan in schema (nog meer stroom) en PCB al bruin onder de zeners.
Een lekke C226 trok de +15V flink omlaag wat meteen de meternauwkeurigheid om zeep hielp.

[Bericht gewijzigd door markce op zondag 23 april 2017 19:55:00 (24%)

fred101

Golden Member

Hij ziet er goed uit. Ik heb zijn grotere broer (en jonger kleinere broertje) Blijft mooi, zo'n nixie display

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@maartenbakker

Foto's op bestelling, de IC's zijn volgens schema FCJ141 counters (102 OM). Er zit ook nog een ON285 dubbel Fet in.

@fred101
Weet je wat het merk en serienr van de kast is waar deze meter ingebouwd zit?
Ik ben nog op zoek naar materiaal voor het binnenwerk van zelfde kasten.

Tidak Ada

Golden Member

Op 23 april 2017 19:08:02 schreef maartenbakker:
Hoi Markce,

Zie ik daar nou een aantal IC's die met ...OM nummers gestempeld zijn? Zou ik daar eens een scherpe foto van mogen zien? Mogelijk zijn ze aan de hand van de documentatie te matchen met een definitief typenummer en dan een welkome aanvulling op m'n OM-topic.

Bouwjaar lijkt rond 1972 te zijn trouwens.

P.S. Welke letter(s) staat er voor het serienummer? Een D? Kan ik net niet zien op de foto van de achterkant.

klein en gewaagd(?) gokje: Zou een 102 OM misschien een 7402 kunnen zijn?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 23 april 2017 18:49:06 schreef miedema:
Maar..... typisch Philips, die paar componenten staan wel zo heet dat je je afvraagt hoe ze het al die decennia uitgehouden hebben :-)

En ook dat was dan weer typisch Philips; die componenten waren zo zwaar overgedimensioneerd dat ze het na 100 jaar nog doen. Eerst een keer in de componentenfabriek, dan nog een keer in de apparatenfabriek.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 23 april 2017 20:58:42 schreef markce:
@maartenbakker

Foto's op bestelling, de IC's zijn volgens schema FCJ141 counters (102 OM). Er zit ook nog een ON285 dubbel Fet in.

[...]

Ik ben nog op zoek naar materiaal voor het binnenwerk van zelfde kasten.

Dankje! Die gaan de molen in. Ook dank aan TA voor zijn gokje.

Wat die kasten betreft: Philips gebruikte in die tijd niets anders voor meetapparaten, geloof ik. Moet dus uit de sloop nog wel te verkrijgen zijn lijkt me.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vanavond op de valreep nog een mooie bult apparatuur opgehaald.

Ik was eigenlijk opzoek naar een 9V 1.2A adapter op marktplaats toen ik tussen de advertenties opeens "oude voedingsapparaten en meter" zag staan. Vlak in de buurt dus direct maar even gebeld. Scheen om apparatuur van een oud zendamateur te gaan die enkele jaren terug overleden was. Men wou er graag vanaf omdat het in de weg stond.

Een half uur later was ik weer thuis met een Philips GM5600 scoop, een Delta E030-1 en een 19" rack met een Delta S15-18 en een S28-10.

De apparatuur ziet eruit alsof het al een tijd niet gebruikt is, veel stof en spinrag. De S28-10 doet niets, de S15-18 jankt als hij aan staat, de E030-1 uitgang zwabbert (standaard revisierondje met elcotjes), de GM5600 moet ik nog op m'n gemak opstarten en zit echt onder een vette laag oud stof en spinrag. Maar voor een paar kilometer rijden en 40 euro mag je niet klagen vind ik. :)

https://s9.postimg.org/c89695fe7/001.jpg

Thevel

Golden Member

de GM5600 moet ik nog op m'n gemak opstarten

Lief klein scoopje, kun je misschien als componenten tester gebruiken.
Doe ik ook, maar dan met een kleine Leader LBO510

miedema

Golden Member

Ha Dominic,

Mooie score! Zelfde prijs alleen voor die Delta E030-1 zou al heel netjes zijn.
En je Delta's zien er nog erg netjes uit ook.

Jouw E030-1 is het laatste model, met zwarte schakelaars, groene LED. Daar heb ik nog niet van meegemaakt dat de elco's slecht waren.

Wel is het zo dat dit soort ouder spul altijd een service/reparatie beurtje nodig heeft. Een deel van de lol van de aanschaf :-).

groet, Gertjan.

Op 5 mei 2017 06:58:30 schreef miedema:
Ha Dominic,

Mooie score! Zelfde prijs alleen voor die Delta E030-1 zou al heel netjes zijn.
En je Delta's zien er nog erg netjes uit ook.

De voorkant van het rack is nog aardig schoon, de binnenkant en bovenkant wil je niet zien ;) . Stof, zaagsel en spinnenwebben.

De E030-1 is behoorlijk rookgeel geworden van de nicotine. Ik heb net de 22uF je's op de stuurprint vervangen net als bij mijn andere E030-1 uit '82 en nu is hij wel stabiel. Zal hem komende week nog eens stevig belasten en er verder aan meten. Het waren goudkleurige ROE met als datum 10/89.

Repareren hoort erbij als je dit soort apparatuur in huis haalt, dat weet je gewoon. Gelukkig heb ik er al bijna 20 jaar ervaring mee. Maar voor de prijs kon ik het niet laten staan. En gelukkig heeft Delta een goede ondersteuning waar het op oude modellen en schema's aankomt, maar dat wist je al. ;)

Dit topic is gesloten