Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Condensator is van LCC (weet niet wat voor merk dat was, nooit van gehoord verder).
Is overgegaan in TPC (Thomson-Csf passive components) in 1979 en daarna in AVX in 1998...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Ik heb hier een SMD onderdeel waarvan ik geen flauw idee heb wat het is.
Voor zover ik aan de hand van de behuizing en de afmetingen kan vinden is het een SOT89 behuizing.
en er staat op D8 F3 waarbij de F3 90 graden gedraaid staat.
De middelste pin hangt direct aan de + en de rechtse pin aan de - direct van de voeding.
Wie weet wat dit is?

[Bericht gewijzigd door pa3gws op woensdag 20 december 2017 17:07:21 (15%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Thevel

Golden Member

De middelste pin hangt direct aan de + en de rechtse pin aan de - direct van de voeding.
Wie weet wat dit is?

Klinkt als een regulator.
Zal ook een Voltage Detector kunnen zijn.

Misschien deze?

XC61C.pdf

pa3gws

Golden Member

Het zit in de voeding van een el cheapo stereo setje dus denk ik dat het niet heel bijzonder is.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Wat zou dit kunnen zijn?
Komt vermoedelijk uit een HP RF buizengenerator, type hp608.
De condensator is 20nF 250V.

flash2b

Special Member

Ben met een restauratie van een Micronta 22-203C multi meter bezig.

Onderstaande varistor is defect. Deze staat in het stroom en ohm bereik over de ingang bussen via een schakelaar die in het spanning bereik wordt verbroken.

Het type is een 7K220

Ik ben echter niet zo thuis in varistor coderingen, maar de '7' betekent kennelijk 7mm.

Op internet kan ik de 7D220 in kleine hoeveelheden kopen.

Weet iemand wat verschil is tussen de 'K' en 'D' (dus eigenlijk wat de letter betekent) ?

Wat is de tolerantie van het 'D' model? (het 'K' model is 10%). Is dit is een alternatieve vervanger?

Edit:
Na wat zoeken op bij diverse fabrikanten, ben ik erachter gekomen dat de letter de Tolerantie is. Bij EPCOS is 'K'=10% en 'J'=5%. 'D' ben ik nog niet tegengekomen.

fatbeard

Honourable Member

Op 23 december 2017 12:29:20 schreef eross:
Wat zou dit kunnen zijn?
Komt vermoedelijk uit een HP RF buizengenerator, type hp608.
De condensator is 20nF 250V.

Da's volgens mij een klixon voor 120°F

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 24 december 2017 11:29:16 schreef fatbeard:
[...]
Da's volgens mij een klixon voor 120°F

Bedankt,
is idd een klixon (klixoff ?).
Net even geprobeerd. Hij is NC en bij verwarmen gaat hij open.

Omdat ik een paar shottky diodes aan het zoeken was (ander topic net geopend) kwam ik een rits van de volgende tegen in mijn onderdelen bakjes:

IV5KE56CA
{F} AJ14

{F} is het fairchild logo. Diameter 5.2 lengte 9.2 mm. Een DO-achtige behuizing.

Het blijkt dus GEEN diode te zijn, meet oneindig in beide richitingen. Rara wat is het dan?
Aan het nummer te zien misschien een of andere TVS oid?

-edit- Ik ben er al achter: Het eerste character is een 1 ipv een I.
1V5KE56CA - TVS Diode, 1.5KE Series, Bidirectional, 47.8 V, 77 V, DO-201AE, 2 Pins

Wel raar want er staat geen kathode streepje op.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

je hebt er ook P6KExx dioden, die zitten in smps doorgaans. dat zijn zener tvs dioden. denk dat dat ding ook in die range zit, 56V wrs..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bi-directional verklaart het ontbrekende kathode streepje.

pietplof

Golden Member

Tijdens de kerstdagen kreeg ik een afgeschreven strijkplank met stoomgenerator en ingebouwde ventilator cadeau. De ventilator die lucht blaast onder het strijkplankovertrek was defect en reparatie zou ongeveer 500,- kosten.
Nieuwwaarde van zo'n apparaat zal op dit moment meer dan € 1000,- bedragen....

Ik heb naar kostbare onderdelen gezocht , wellicht peperdure materialen maar neen het is een gewone strijkplank. Gouden handel.
Maar nu de vraag: wat voor ventilator is het?
Een stappenmotor? Gezien de drie spoelen zou het een draaistroommotor kunnen zijn ; lijkt mij toch uiterst vreemd.
Het ding is via 6 draadjes aangesloten op een print. Op deze print een twwetal ic's te weten
de ST62T03C6 ( 8 bits A/D converter en 2 timers) en een 3 nvo4 d ( power load switch)
Tevens een trafo en een optocoupler.

Overigens heb ik apparaat voorzien van 230 V ( twee linkse draden) en het meest rechtse draad ook van 230 en het blowertje draaide probleemloos. Ook alle andere elektrische onderdelen werkten naar behoren.

Niet alle monteurs zijn kennelijk vaklieden.

festina lente
Sine

Moderator

Een BLDC ventilator, dat zijn eigenlijk alle moderne DC ventilatoren in de bekende standaard bouwvorm. Maar meestal zit de bulk van de elektronica in de ventilator zelf. In ieder geval heb je zo weer iets van het stort gered :)

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 1 januari 2018 16:10:58 (15%)

Henry S.

Moderator

Op 24 december 2017 11:10:07 schreef flash2b:
Na wat zoeken op bij diverse fabrikanten, ben ik erachter gekomen dat de letter de Tolerantie is. Bij EPCOS is 'K'=10% en 'J'=5%. 'D' ben ik nog niet tegengekomen.

De D staat voor 'disk', de tolerantie van deze types volgt soms na het typenummer. Bijv Bourns: MOV-07D180K.

btw, op deze MOV's staat de max toelaatbare DC-spanning. Op MOV's van Epcos staat de max toelaatbare ACrms spanning...

Op 31 december 2017 12:59:10 schreef testman:
je hebt er ook P6KExx dioden, die zitten in smps doorgaans. dat zijn zener tvs dioden.

Een TVS is geen zener: Een zener mag continu zeneren, een TVS kan alleen even een piekstroom aan - bij continu zeneren gaat deze kapot.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 1 januari 2018 19:00:18 (25%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
flash2b

Special Member

Dank je wel Henry S., weer wat geleerd.

Op 1 januari 2018 18:57:36 schreef Henry S.:
Een TVS is geen zener: Een zener mag continu zeneren, een TVS kan alleen even een piekstroom aan - bij continu zeneren gaat deze kapot.

Nou.... Het IS natuurlijk WEL een zener. De specs zijn echter anders. Voor een zener wordt een continu vermogen opgegeven wat ie mag zeneren, voor de TVS is het 't maximum van de piek wat ze opgeven. Dat zijn HEEL andere getallen, maar als je onder een bepaald vermogen blijft (hetgeen mogelijk lastig in een datasheet te vinden is). Bijvoorbeeld bij de SMAJ serie van littlefuse moet je gaan rekenen met de thermal resistance om een max-continuous-power uit te rekenen. (in de limiet van fig 6: 100 graden per watt, dus max 1W continue voor 100 graden opwarming).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Dat klopt helemaal rew, en daarom juist niet 'zomaar' uitwisselbaar ;). Continue zeneren kan in principe maar is niet iets wat direkt in de datasheet wordt aangegeven.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 1 januari 2018 19:54:28 (41%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Fabrikant gezocht: J||
Vandaag kom ik een print tegen waarvan een transorb/TVS ontploft is.
Kent iemand het merk zoals in de afbeelding?: J||, veel aanwezige transorbs hebben hetzelfde "logo"
Getal zal voor de spanning staan, maar ik kan geen datasheet vinden.
(Edit: Maat is ongeveer SMA)

Niet alle monteurs zijn kennelijk vaklieden.

Dat heb ik ook gemerkt, of men wilde de boel flessen. Ik kreeg eens de Grundig TV van een paar weken oud voor onderdelen en had het begeven na blikseminslag. Er zat een rapport bij van een bedrijf en een verklaring van de verzekering dat het toestel total-loss was. Dat rapport gaf oa. aan dat de feature box defect was, de voeding de beeldbuis en niet tegen normale kosten reparabel was. Ik heb hem eens op tafel gezet en dacht laat ik het eens proberen, want in eerste instantie zag ik geen defecten. Aan gezet en hij ging aan, alleen zag het beeld er niet uit, klopte werkelijk geen moer van en alle zenders en instellingen waren foetsie. Een halve middag alle basis instellingen geometrie kleurbalans off-set enz. ingesteld en spelen als nieuw! Tenslotte was het toestel ook nieuw, instructieboekje en afstandsbediening zaten er ook bij. Ding in de etalage gezet en binnen een week verkocht voor de hoofdprijs, soms heb je mazzel!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 18 januari 2018 16:14:36 schreef PrutsingAround:
(Edit: Maat is ongeveer SMA)

Moet je dan niet gewoon zoeken naar een SMAJ-42.5 ?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Iemand die weet welk onderdeel dit is? Zit tussen de aansluitingen van een weegplaat met 4 druksensoren. Heb een vermoeden dat deze stuk is. Is dit een elco, zoja welke waarde?

[Bericht gewijzigd door Memorex op donderdag 18 januari 2018 19:50:43 (15%)

Dit is geen elko maar een verbindingsstrip, heb je het goede plaatje wel gepost?

[Bericht gewijzigd door rwk op donderdag 18 januari 2018 22:08:29 (19%)

maartenbakker

Golden Member

Het lijkt een ceramisch condensatortje (rwk: goed zoeken).

Waarom heb je het vermoeden dat het stuk is?

Edit: Ik zie meer dan rwk, Hoeben ziet meer dan ik... Op ceramische condensatortjes staan eigenlijk nooit opdrukken. Dan zou het eerder een tantaaltje kunnenn zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 18 januari 2018 23:31:58 (44%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je inzoomt zie je de tekst 180B

Dit zou 18 pF kunnen zijn? Met de B dan de tolerantie of spanning. Met die grove bedrading zie ik niet echt het nut van een 18 pF.

Dit is een erg oude strip, dit heb ik alleen maar gezien bij oudere Philips weegapparatuur.

Dit topic is gesloten