A-force batterijen van de Action: hoe goed zijn ze?

Sine

Moderator

Op 3 juni 2018 00:45:24 schreef kris van damme:
[...]

Soms snap ik het niet. de HG elektrische kwalitatief goede vliegenmepper (die al meer dan 20 jaar gemaakt wordt) kost ocharme €4,99 in de doe het zelf zaak... De meeste andere meppers zijn slechte kopieën. Waarom jezelf zo pijnigen voor enkele euro's.. waar je uiteindelijk meer tijd in steekt.

Nou, die HG voldoet aan de regelgeving (iets met max joules) de boven beschreven "foetsie" doet dat niet echt helemaal :P
MORE POWER IGOR!

Voor iets meer 'bang' voor je euro kun je ook iets doen met een R-etje minder en een C-tje meer. Vooral handig als je geen zin hebt de getroffen de muggen op te ruimen, wel niet meer met je frieten er aan komen !

Op 3 juni 2018 00:50:02 schreef Sine:
[...]

MORE POWER IGOR!

Voor iets meer 'bang' voor je euro kun je ook iets doen met een R-etje minder en een C-tje meer. Vooral handig als je geen zin hebt de getroffen de muggen op te ruimen, wel niet meer met je frieten er aan komen !

Ik weet wat je bedoelt. Bij al mijn "raketjes" is het ontlaadweerstandje eruit en de 22nF 630V C is vervangen door 0,1 µF 1200V exemplaar. Na slag blijven enkel de vleugeltjes over...:X om de huisgenoten te waarschuwen dat het om een omgebouwd exemplaar gaat staan er enkele extra bliksemsymbolen op.

Jinny

Golden Member

Batterijen, kocht vorige week of twee weken terug of zo twee pakjes goedkope Sony's AA bij de plaatselijke supermarkt.
Bij het uitpakken vond ik ze wat licht.
17 gram tegen 25 voor een oude Duracel.
Drukte er ook vrij gemakkelijk een deukje in.
Conclusie, Sony new Ultra zijn AAA in een AA huls.
Made in Poland.
Woensdag maar eens terug gaan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
maartenbakker

Golden Member

Poland, dat zou Panasonic kunnen zijn. Wat staat er op de blister (kleine codes in de hoek)?

@kruimel hieronder: Polen is voornamelijk een zink-koolfabriek als het inderdaad Panasonic is. Ze maken er wel alkaline, maar minder.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 3 juni 2018 13:32:04 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Kan ook een zink-koolbatterij zijn, die zijn ook lichter en mechanisch minder sterk. Arco laat dit hier zien: link. Heb je ze open gemaakt?

PS Ik ga ze eens testen, bij mijn ouders hangt een klok die >1mA vreet, op zich is dat op zichzelf al een redelijke batterijtester...

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zondag 3 juni 2018 14:05:15 (24%)

Jinny

Golden Member

Het nog ongeopende pakje.....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Kruimel

Golden Member

Jup, een zink-kool batterij. Zou ik niets mee doen, ze hebben dan weinig capaciteit, weinig vermogen en ze lekken als ze leeg zijn. Dat is inherent aan zink-koolbatterijen.

maartenbakker

Golden Member

Inherent, behalve dan aan die die niet lekken. Maar het lijken me inderdaad Panasonic zink-koolbatterijen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Dat hangt idd af van de constructie. Het zink lost in elk geval op bij de reactie, en de batterij van dit type dat ik laatst demonteerde (in het Aldi Duro AL205 topic) was het enige dat het corrosieve zinkchloride tegen zou houden een tweetal kapjes in een plastic hoes. Ik weet niet of er batterijen zijn met een betere constructie dan dit, het is de enige die ik ooit heb gedemonteerd. (Ik zal het niet aanraden, het is rommelig werk).

https://farm3.staticflickr.com/2882/33070573300_fcb8f67fa4_z.jpg

.

[Bericht gewijzigd door Spog2 op woensdag 5 september 2018 14:54:31 (100%)

Vandaag was ik bij Action.
Zij hadden nog steeds erg goedkope AA-batterijen, iets van 10 voor €1.
Er stond op: Zink Koolstof

Nu had ik eerder vastgesteld dat ook Kruidvat (en Blokker) ook heel goedkope had, en dat die nogal snel roesten/lekken.
Het betreft Varta Superlife. Daar staat niet op dat het Alkaline is. Dat, samen met prijs en lekkage doen vermoeden dat het Zink-Koolstof is.

Ik heb eens gegoogled.
Het verschil tussen Zink-Koolstof en Alkaline is dat bij Zink-Koolstof de behuizing 'opgevreten' wordt. Die zullen dan niet lekproof zijn!
Alkaline batterijen zijn ca 3x zo duur, maar wel lekproof.

[Bericht gewijzigd door Spog2 op woensdag 5 september 2018 14:53:22 (11%)

Arco

Special Member

Het hangt van de kwaliteit af. Zink-kool is er ook in een leak-proof huisje, maar is dan duurder...
Grootste verschil is dat alkaline veel langer meegaat (qua vermogen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 september 2018 14:52:34 schreef Arco:
Het hangt van de kwaliteit af. Zink-kool is er ook in een leak-proof huisje, maar is dan duurder...
Grootste verschil is dat alkaline veel langer meegaat (qua vermogen)

Als er niet vermeld wordt dat het "Alkaline" is, èn niet "Lekproof", èn erg goedkoop, dan zal het wel Zink-Koolstof zijn die kan gaan lekken.

Arco

Special Member

Helemaal zeker ben je nooit. Ik heb ook Panasonic en Duracell alkaline gehad die er vrolijk op los lekten... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Van de week heb ik de batterijhouder van de keukenklok grondig moeten schoonmaken omdat een Duracel alkalinebatterij had gelekt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Duracell teert op de naamsbekenheid, het is al lang niet meer de kwaliteit die het ooit was. Het jammere is dat het werkt, ik hoor nog vaak, ja Duracell is goed, die koop ik, reclame werkt dus.

Ze zijn zo lek als een mandje, pas nog een draadloze bel onder handen gehad, kansloos, die duracell's moest ik eruit bikken. Niet meer te repareren.

maartenbakker

Golden Member

Ik heb laatst bij aangekoekte contacten eens geprobeerd met flux en verhitten in plaats van azijn. Dat werkt ook goed, de jury is er nog niet uit welke behandeling effectiever is. Pas als ik een goede afzuiger heb, ga ik het weer met flux proberen ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Gisteren nog 2 Panasonic alkaline AAA's gevonden in een vergeten toestel met minder dan 10mV. Niet uitgelopen!

Verder (bijna) alle alkaline de deur uitgedaan en ruim 100 eneloops in gebruik. Flinke investering, maar gedaan met lekkende Duracells, was het een beetje beu! Veel toestellen zijn gewoon te duur om te riskeren daar een alkaline in te zetten. Laat staan zink-kool, dat komt hier niet binnen, als ze meegeleverd worden met speelgoed oid. gaan ze ongebruikt naar de recyclage.

Kruimel

Golden Member

Ja ik weet niet wat er ooit met Duracell is gebeurd, er is op een bepaald moment iets veranderd en ze zijn nu waardeloos. Ik kan me cellen herinneren die 10 jaar over datum nog werkten, maar nu moet je hopen dat ze niet lekkend uit de verpakking komen... Ik hoor het van alle kanten en heb het zelf ook ondervonden:

https://farm5.staticflickr.com/4193/33887823443_6c20f650a8_m.jpg

Voor de vorm: deze foto is van mei 2017. En het is nu niet zo dat ze goedkoper zijn geworden dan vroeger... :S Nee, ik kan het iedereen afraden nog Duracells te kopen, het is geen incident dat ze lekken (deze was niet de enige).

Op 5 september 2018 14:47:34 schreef Spog2:
Het betreft Varta Superlife.

Vaak zijn markeringen als "heavy duty" en "high power" tekenen dat het zinkbatterijen zijn. Dat komt uit de tijd dat er een oude chemie was en een nieuwere (ik geloof zink-kool en zink-chloride), maar de markering is nu hopeloos uit de tijd. Er is geen reden meer om geen niet-alkaline batterijen meer te kopen, want ze zijn in elk opzicht beter. Ik zou dat pakket A-force batterijen kopen, kan je zien hoe ze bevallen. Ik heb tot nu toe geen lekke exemplaren gevonden! :)

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 12 september 2018 20:51:10 (30%)

maartenbakker

Golden Member

Kruidvat, Made in Belgium. Heb je vastgesteld of dat inderdaad Durecell is? Want kan ook Panasonic zijn, al lekken die veel minder vaak.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Behalve voor de klok, ben ik nog vrijwel geen apparaat tegen gekomen waar ik geen oplaadbare in doe.. En op oplaadbare duracells na, heb ik die nog nooit lek gehad. Ik heb nog werkende Philipsen uit begin 90..

Kruimel

Golden Member

Ik was bij willens eens te gaan experimenteren met klokken, maar het schijnt dat veel klokken al stoppen met werken boven 1 a 1,1V, wat een groot deel van oplaadbare cellen onbenut laat. Het zou wel van pas komen, want ik heb in huis een klok hangen die 1mA vreet (ja echt, net over 1mA). Wat kosten betreft is het denk ik goedkoper om een nieuwe klok te kopen, want hoe goed je batterij ook is, die gaat nooit langer mee dan 4 maanden op een standaard AA.

Mijn ouders hadden vroeger een klok waar een C-cel in ging, stel nu dat je zo een efficiënt loopwerk zou kunnen vinden met zo een houder en er een "echte" (als in: niet een verpakte AA) in zou kunnen steken... Dan kan je klokkijken tot je pensioen! >:-)

@Maarten: Die verpakking is niet van de batterijen in kwestie, dit zijn ProCell batterijen, de "industriële" versie van Duracell (zijn tegenwoordig geel geloof ik). Deze was leeg maar had dus nog bijna 2 jaar op de teller. Deze 'publicity shot' heb ik van Google geplukt:

https://www.flightcaseshop.be/wp-content/uploads/2015/02/Podiumtechniek_nl-duracell-procell-AA-10pack.jpg

Ik kocht ze altijd juist omdat ze voorheen niet lekten en het dus veilig was ze in de multimeter die je lange tijd achter in de lade bewaarde te steken. Tevens gebruikten we ze voor microfoons en draagbare studio-apparatuur en dat zal ik niet snel meer in mijn hoofd halen. Als een batterij eenmaal gelekt heeft in een apparaat kan je nooit meer op een goed contact vertrouwen en dat is in dit soort apparatuur echt een drama.

evdweele

Overleden

10 dagen geleden stond de klok met wijzers in mijn keuken stil. De klok is naar schatting meer dan 30 jaar oud. Merk Philips.

De Duracell AA batterij had gelekt. Rechts op de foto.
Hoe lang de batterij in de klok heeft gezeten kan ik niet nagaan, maar de uiterste verkoop- of gebruiksdatum staat op 2008.
Ik schat de tijd dat de klok op een AA batterij loopt daarom op een jaar of 11.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb deze week toen ik bij Lidle was, vier stuks 9V batterij meegenomen, dit omdat twee stuks in een blister wel heel goedkoop waren.

Dus die vier stuks heb ik gemeten met mijn Infratek 23 "DC-Source_Tester" welke ik gebruik voor de snelle test van batterijen en accu's.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Infratek-01.png

De drie merken 9V batterijen welke ik getest heb, de Ikea de VARTA Industrial en de AEROCELL.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Infratek-02.png

Ik kan hier allerlij metingen laten zien, maar in kort komt het hier op neer, de AEROCELL heef een 2x zo hoge inwendige weerstand als de Ikea of de VARTA.
Bij de Ikea of VARTA kom ik maar heel weinig verschillen tegen, de Ri is ongeveer 1,4Ω en voor de AEROCELL is die 2,8 a 2,9Ω

Prijs technisch zou de AEROCELL toch gunstiger kunnen zijn, maar minder goed voor moeder aarde :-)
Ik weet dat alleen de Ri meten niet alles zegt over de capaciteit, maar het geeft mij meestal wel een goede indruk.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Zouden ze bij Varta dan toch verschillende kwaliteiten maken? De Aerocell wordt nl. ook door Varta gemaakt.