je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

Anoniem

Volgens mij waren de 18xxx reeks GM buizen.
Deze lijkt in elk geval op een GM buis waar het mica venstertje van afgevallen is. (door verlies van vacuum)

Tidak Ada

Golden Member

@GD:
Het nummer #18514 is een catalogusnummer van de verzamelaar *)
Het typenummer is onbekend.

*)www.tubecollection.de

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 13 maart 2017 23:27:09 (37%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 13 maart 2017 23:14:49 schreef grotedikken:
Volgens mij waren de 18xxx reeks GM buizen.

De 18xxx reeks bevat allerhande professionele buizen waaronder inderdaad GM-buizen, kijk maar in mijn verzameltopic https://www.circuitsonline.net/forum/view/113864/1/

Maar hier dus verder niet relevant helaas.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat ik kan afleiden uit de foto's:

Het is een triode, met vermoedelijke anode dissipatie tussen 50 en 200 watt. en bedoeld om als zelf-oscilerende eindtrap te werken, mogelijk in pulsbedrijf (Radar op lagere frequentie, zelfquenched)
De constructie van de anode in verschillende delen aan elkaar geklonken laten vermoeden dat het hier zeer waarschijnlijk om een experimentele (preproductie?) buis gaat.
Het rooster en de anode hebben zijdelings electrische (DC) aansluitingen. Het rooster heeft een kooi-constructie.
Waarschijnlijk staat de anode voor DC op massa potentiaal en wordt de buis gevoed door de gloeidraad en roosterkring op een (gepulste) negatieve spanning te zetten.
De lengte van de gloeidraad (en kathode?) aansluitingen is lang in verhouding met de golflengte waarvoor de buis is bestemd en 'zweeft' voor HF potentiaal.
Het is niet erg duidelijk, maar de foto van de 'onderkant' geeft de indruk dat de buis op iets kan worden opgeschroefd, en mogelijk is er ook een centrale aansluiting in de schroefbus aanwezig. Dit zou ook verklaren waarom er onderaan het systeem geen zichtbare bevestigingsteun voor de roosterkooi is te zien. Moet de buis op een cavitatie (coaxiale lecher kring?) worden geschroefd?
Wordt langs daar ook het HF vermogen afgenomen?
De buis kan duits, engels, maar net zo goed amerikaans zijn, te dateren ergens tussen 1942 en 1944
Zoals ik het zie moeten we de buis als directe voorganger van het magnetron zien.

Mvg, Eleen

Tidak Ada

Golden Member

Voor zover ik kan zien heeft deze buis een verwantschap met de LS180 van Lorentz. De constructie van de schroefaansluitingen doen erg aan Philips denken. Helaas geen typenummer dus.
De holle anodeaansluiting aan de onderzijde suggereert óf een zéér hoge spanning, of zoiets als (water?)koeling. Je ziet dit soort aansluitingen wel bij analytische röntgenbuizen.

Bij (vroege) magnetrons zou je toch gesegmenteerde anodes of cavities verwachten, zoals bijvoorbeeld de turbator (magnetron achtige van Brown Boveri) of de Duitse magnetrons uit de Wehrmacht periode.

LS180

Turbator

RD4Ma (Wehrmacht)

Het gaat hier in vrijwel zeker om een hf-oscillatorbuis.

Interne verbindingen met schroeven komen bij grote Duitse buizen uit die periode meer voor

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 13 maart 2017 23:38:21 schreef maartenbakker:
[...]De 18xxx reeks bevat allerhande professionele buizen waaronder inderdaad GM-buizen, kijk maar in mijn verzameltopic https://www.circuitsonline.net/forum/view/113864/1/

Maar hier dus verder niet relevant helaas.

Ik heb ergens nog een 18513 liggen, een GMbuis voor beta-straling.
Vandaar dat ik in die richting dacht. Wat een toeval dat het een catalogusnummer blijkt.
Ik heb de afbeelding nog eens goed bekeken, en wat opvalt is de beide
aansluitingen op de zijkant. Ik heb zo'n constructie al eens eerder gezien. Ik dacht eigenlijk aan een TWT zonder de magneten.

De bovenste pennen zijn de gloeidraad/directverhitte cathode.
De zijaansluitingen in en output met daartussen de attenuator.
Het gat onderaan bevat de collectoraansluiting.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 16 maart 2017 11:57:22 (16%)

Op 26 februari 2016 21:02:04 schreef RAAF12:
Bij de lamp van mij is dat van glas gemaakt. Geen idee of dat wat zegt over de productiedatum. Inderdaad wordt ie warm op een meter afstand zelfs nog als een kachel, ook geschikt als bouwlamp!
[bijlage]
merktekens
[bijlage]
Keramische Goliath fitting
[bijlage]
Glasophanging i.p.v. keramiek

Je hebt altijd baas boven baas.
Ik heb hier een die dus 1500W is en in zijn porseleine goliat-fitting,
en brand nu nog maar op 24V en dat is mooi genoeg zo om aan te zien.

Anders is er niet in te kijken, en dan hebben ze buiten er ook licht van.
En zo is ook voor mijn avitar in stappen up en down op de foto gezet en een gif-file gemaakt.
En naast hem staat een flinke triode buisje, in een 20mm perspex, als voet.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Tidak Ada

Golden Member

RE329 is maar een kleintje hoor
De TGI1-00/25 heeft een 4 keer zo grote inhoud en dat is zelfs maar een kleintje (400Apiek @ 25kV = 17,5MWpiek).

TGI1-700-25 (Translated).pdf

TGI1-700-25 Datasheet.pdf

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak Ada:
Het ging niet om het triode buisje rechts, maar om het brandende lampje links.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
RAAF12

Golden Member

Op 12 november 2017 22:54:12 schreef GerardMonique:
[...]
Je hebt altijd baas boven baas.
Ik heb hier een die dus 1500W is en in zijn porseleine goliat-fitting,
en een gif-file gemaakt.

Daar is die 1000 Watter van mij niks bij... Zo te zien zit ie in dezelfde glasballon, qua grootte. Is die van jou ook van Philips? Animated gifs worden bij mij altijd te groot om hier als avatar te gebruiken. Heb je wat tips dan ga ik ermee aan de gang!

jerome

Golden Member

Heb mijn vintage co2 1500W laser (1990) weer werkend gekregen. Niet dat we deze nog echt nodig hebben, want er staat een nieuwe naast, maar omdat het ondertussen een deel van mijn actief leven betreft mag hij nog een paar jaar blijven tot ik op pensioen kan :-). Werd verloren geacht nadat een lek in het spiegel koelsysteem voor nevel ging zorgen op en rond de resonator buizen die elk 20kV krijgen. In no time een aantal epoxy houders van het glaswerk zwart als kolen met een stank als men een pcb met een snijbrander zou bewerken. Na enig freeswerk in mijn vrije tijd de isolatoren fris gekregen en de buisjes kunnen uitlijnen zoals ze nooit eerder waren, en alles brandt weer :-).
Elke resonator buis heeft ook een modulator (pwm) buis. Deze kan 750mA schakelen bij 20kV. Deze 8 tetrodes zijn gedompeld in een gekoeld oliebad. Van 15kW vermogen wat erin gaat komt er maar 1.5kW IR laserwarmte vrij. De warmtepomp houdt alles op kamertemperatuur.

TinusTech

Golden Member

@Jerome. doe je wel een beetje voorzichtig?

Tidak Ada

Golden Member

Ha Jerome,

Is het zichtbare nummer -947861??- het typenummer of is het een fabriekscode?

De buis doet mij denken aan een Eimac 4PR450A/Penta Labs 8188.
Alleen suggereert het anodeblik een lagere dissipatie dan 400W.

Mocht je een (defect) exemplaar over hebben, dan houd ik me graag aanbevolen voor mijn verzameling ;) !!

Mail staat in m'n profiel.

Grtz.,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
jerome

Golden Member

DEZE zal het zijn. Door de komst van de schakelende voedingen, ook in hoog vermogen zijn die buizen al lang verworpen. 15 jaar geleden moest men nog 900€ ophoesten voor dergelijk en nu worden ze voor een prikje aangeboden op E.

Tidak Ada

Golden Member

Mij ging het om het onbekende merk PRC.

Het nummer is duidelijk een eigen nummer voor KDV of wat de laserproducent ook geweest mag zijn.

De buis blijkt dus vervangen te zijn door een replacement van United Electron, beter bekend als UE. Het bedrijf is dacht ik, een 'rebrander' of mogelijk een licentie houder.

Ik zal een en ander navragen bij de Tube Collectors Association in de VS.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

De firma verkoopt meerdere merken tubes, ook de door jou genoemde UE zie
http://www.kindevi.es/index.php/fabricantes

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 20 november 2017 00:25:31 (68%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 20 november 2017 00:24:55 schreef RAAF12:
De firma verkoopt meerdere merken tubes,...[....]

Vast geen tandpasta ;) Maar als je soms buizen bedoelt.... >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
jerome

Golden Member

Op 19 november 2017 14:21:40 schreef Tidak Ada:
Mocht je een (defect) exemplaar over hebben.

Heb er die nog werken tot 18kV. Als je in het Kerstverlof naar het zuiden trekt hou dan even halt net voor Brussel. Woon op een steenworp van de snelweg.
@Camino, een Mazak

Zit ik op youtube een documentaire te bekijken over:

The Secrets of Underground Britain - WARTIME SECRETS

zie ik een kwikdampgelijkrichter in een vertrek wat helemaal niet gebruikt wordt. Deze jongen is al vaker getoond op het forum maar ik vond het toch wel leuk deze in full order te zien in deze docu. Wellicht interessant voor iemand anders.....

Groet Fred

@ Jerome.
Is dat een Bystronix laser?

Tidak Ada

Golden Member

@Jerome

Heb je mijn mail ontvangen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit is een buis van een kwikdampgelijkrichter.

Hier is een van mijn werkende units te zien:

https://www.youtube.com/watch?v=1FY3gh8froU

blackdog

Golden Member

Hi Reilly,

Leuk dat je een filmpje laat zien van de kwikdamp gelijkrichter, ik vind dit altijd een "magies" schouwspel. :-)

Maar het is je misschien nog niet opgevallen, maar weinig mensen hebben "Hoogbeeld TV of monitoren" of ogen.
Filmpjes maken kan je beter doen met je telefoon horizontaal, de rede is dat het beeldveld van je ogen ook zo is.
Het horizontaal houden van je telefoon gaat je echt geen RSI opleveren ;-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Sjee, wat een ding zeg, die laser! Nogal imposant!
Hoe dik staal kan je daar nou mee snijden?

Tidak Ada

Golden Member

Hier weer een nieuw stukje glaskunst.
Het is een experimenteel buisje van Westinghouse, WX3506.
Geen glasblazerij, maar twee geperste schalen, die met frit aan elkaar zijn gekit.

Heb dit buisje jáááéren geleden bij Radio Labor in Den Haag in de etalage zien liggen. Kostte toen hfl. 3,50 (Véél te duur voor mij in die tijd). Nu van een collega verzamelaar gekregen, die zijn verzameling aan het inkrimpen was.

Verder nog twee magnetronnetjes in BA7 ballon.

Een zonder en een met interne magneet
Zie volgende post, hieronder:

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 14 juli 2019 12:48:15 (26%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †