Op 28 oktober 2018 11:28:25 schreef hennep:
@ohmpi, Wanneer je R10 als shunt gebruikt, dan lijkt me dat een prima oplossing. Dat chinese prul van mij heeft een eigen shunt en ik zie niet hoe daar een stroom door kan lopen met de D4 verklaring.
Is met die Chinese dingen moeilijk te zeggen. Ik moet zeggen dat ik met het exemplaar hier ook de nodige problemen heb en ik heb waarschijnlijk binnenkort in de vuilbak kieper. Erg onbetrouwbaar en plotselinge veranderingen in nauwkeurigheid en een beste non-lineariteit lager in het bereik. Ik vermoed dat de weerstandsdeler in de spannningsmeter misschien wel 2mA zou kunnen gebruiken, maar dat is lastig te zeggen. Heb je het aansluitschema van de meter?
Zou een weerstand in serie met D4 het probleem kunnen oplossen?
D4 verwijderen lijkt mij niet prettig. De meters reageren nu al zo traag dat afregelen lastig is.
Gegeven de informatie hierboven zou ik de meters zelf verdenken. Meet anders eens de spanning over de shunt. Als die echt 0 is kan het nog altijd de offset van de meter zijn. Bij een 0,1Ω weerstand is er maar 0,2mV offset nodig om dit te veroorzaken, en beter dan dat ga je niet makkelijk voor elkaar krijgen. Veel van die Chinese meters geven de waarden rond de 0 sowieso niet weer, ik vermoed juist om dit soort dingen te verbergen.
Wat mij verder ook nog opvalt. Beide potmeters hebben een vrij grote dode slag. Als ik de stroompot. dicht draai, dan gaat de meter voor spanning naar 0V. Vervolgens moet ik stroompot zeker 20 graden opendraaien voordat ik weer spanning op de meter zie. Ook de spanningspot heeft ongeveer dezelfde dode slag bij het nulpunt.
Zou ik een weerstand tussen de pot en de massa kunnen zetten om dat weg te krijgen? Ik kan de waarde daarvan natuurlijk aflezen door tussen loper en massa de weerstand van de pot te meten wanneer ik het nulpunt goed heb afgesteld.
Misschien een instelpot op de print voor een volgende release!
Een dode ruimte klinkt mij als een dode ruimte in je pot en niet in de schakeling. Zou je makkelijk kunnen testen door de spanning op de loper te meten en de pot open te draaien. Als er 20° niets gebeurt, dan ligt het aan je pot (dat lijkt me hier de aangewezen schuldige). Dit kan je met een afregelpot niet wegregelen omdat de schakeling op geen enkele manier kan zien waar op de 20° je zit. In deze opzet met de regelpots verwacht ik geen 20° volledig dode ruimte. In een 'worst case' zou de lineariteit iets aangetast worden.
Verder heb ik een rimpel van 7 mV (50Hz) op de uitgang. Wil afgeschermde draad voor de beide sense lijnen daar enige verbetering in brengen?
Kan misschien, maar zit je er echt mee? 7mV is niet astronomisch, en als je het weg wil werken zal je denk ik sowieso naar je bedrading moeten kijken. Op je foto's kon ik zo snel niet vinden wat de functie was van alle draden, maar de algemene regel is dat gevoelige draden gebundeld zijn, maar wellicht nog belangrijker is om draden die stroom voeren gebundeld zijn met de retourstromen zodat het magnetische veld dat ze genereren geminimaliseerd wordt. Ik heb net gemeten op mijn voeding en ik zie geen enkele 50Hz/100Hz rimpel bij 14V/33Ω belasting (wel een 1mVpp/250kHz rimpel die ik nog niet eerder heb gezien ). Staar je niet blind op de senselijnen, want er zijn meer verschillende gevoelige punten in de schakeling die dezelfde behandeling vereisen.