Circuits Online Voeding 2016 Deel 3

Lucky Luke

Golden Member

Zo, ik heb 'm in een kastje gebouwd. Met rode led als referentie.

En natuurlijk de voorheen verplichte onderkant:

Flauw... De binnenkant is natuurlijk veel interessanter:

Ik heb het overgebleven opampje als inverterende versterker / buffer gebruikt voor de meter:

En in werking:

(Daarmee zit in aan het maximum aantal foto's per post... Zal ik de rest maar in SYP droppen?)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sine

Moderator

Erg nette bouw lucky, het koelplaatje is ook de zelfde als ik op de proto heb zitten geloof ik (ook eens van een beurs gegrabbeld), op p1 kun je hem nog net zien.

Oeh, en hij kan meedoen aan de mini voeding contest :) Ik neem aan 30V bij 1.5A ?

Hoe heb je het frontje gemaakt, lijkt op toner transfer ... maar kon ook wat anders zijn ... laser?
Ook de eerste voeding ooit met een "magic" led denk ik zo :P

Lucky Luke

Golden Member

Tsja, ik zocht een korter bijschrift voor de wikkelingomschakelingindicatieled, en vond het wel humor. :)

Het is tonertransfer, vanaf overheadsheet. Misschien dat het met écht tonertransferpapier nog beter gaat.

Er zit een 2*12V 80VA transfo in, dus 28V/2A. Ik heb nog een 2*15V 100VA die nu een 7815/7915 voeding voedt maar daarvoor wat overkill is, dus wie weet...

Koelblok is een V 6505. 1.2 K/W.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Kruimel

Golden Member

Tsja, ik zocht een korter bijschrift voor de wikkelingomschakelingindicatieled, [...]

LOL, het is wel een goede reden idd. :)

Zeer mooi uitgevoerd wel! Hoe is de schaalverdeling in I-stand?

Lucky Luke

Golden Member

Daar waar de meter 20V aangeeft is het eigenlijk 2A. Ik zou een nieuwe schaal kunnen ontwerpen in Inkscape, maar vind de huidige eigenlijk goed genoeg leesbaar.

(En, ergens vind ik die wikkelingomschakelschakeling ook wat magisch hebben, het is een mooie slimme constructie zonder klikkend relais...)

Oh, voor de volgende revisie van de CO-voeding, als ik een wishlistje mag uitten:
Zou het stukje printruimte wat nu voor het typeplaatje is gebruikt, misschien de bufferelco's en Schottky kunnen bevatten?

En als ook daar een extra opampje overblijft is dat misschien leuk in te zetten als buffer over de stroomshunt voor een metertje, zodat dat zonder aan de print te knutselen aangesloten kan worden*?

En naast de emitterweerstanden is nu nèt geen ruimte voor een printkroonsteen voor de uitgang. (Misschien een kleintje, maar ik vind die groene met kooiklem mooier, overkill voor 2A misschien...)

*Invertend, zodat je ook 1 metertje kunt gebruiken en kunt omschakelen. De + van de voedingsuitgang, dus de gnd van de hulpvoeding is dan de vaste aansluiting, de andere schakelt tussen - van de voeding en uitgang van de stroom-meet-buffer-opamp. Uiteraard met gepaste serieweerstanden voor de FSD van het metertje, dan wel spanningsdelers voor een digitaal metertje... Ik kan wel ff een schemaatje tekenen van hoe ik het heb opgelost, dat is duidelijker dan tekst..

EDIT: Schematje:
https://lukelectro.files.wordpress.com/2018/08/schemastukje.png

https://lukelectro.files.wordpress.com/2018/08/schemastukje_2.png

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Het heeft even geduurd maar ik heb gisteravond mijn voeding afgebouwd. Wat mij bij de eerste tests opviel was de uitgangsspanning, die ligt 4 volt lager dan de spanning op de collectoren. Met volledig opgedraaide potmeter heb ik 32,5V op de collectoren en heb ik maar 28V ter beschikking op de bussen. Is dat normaal?

Ik heb maar niet de volledige drie reeksen over deze voeding doorgelezen, Ik heb deze week nog andere dingen te doen. Dus als het eerder is behandeld, sorry.

reading can seriously damage your ignorance
Kruimel

Golden Member

Zou het kunnen dat je potmeter maar tot 28V gaat? In theorie zou de spanning vanaf de collector tot de uitgang 1*UBE+1*UCE+0,5*RS*I moeten zijn, en die spanningsval zou iets van 1,5V moeten zijn. 4V lijkt me wat veel, maar gegeven de rimpel op de collector is het geen slechte spanning om op te mikken. Meet de spanning op het knooppunt van R3 en R4 eens. Als dat meer is dan 2,5V is de regelaar in verzadiging en is er iets mis in je eindtrap. Is die lager, dan denk ik dat je regelbereik door de keuze van R20 beperkt is.

Met een 56k weerstand voor R20 en een 5V referentie zou de maximale uitgangsspanning precies 28V worden.

Sine

Moderator

Jep, dat is normaal, je hebt een paar volt nodig om te regelen en onder vollast zakt je spanning voor de torren ook nog in.

Een paar foto's

https://hennep.home.xs4all.nl/elec/voeding/IMG_20181010_145418.jpg
https://hennep.home.xs4all.nl/elec/voeding/IMG_20181010_145531.jpg
https://hennep.home.xs4all.nl/elec/voeding/IMG_20181010_145727.jpg
https://hennep.home.xs4all.nl/elec/voeding/IMG_20181010_150054.jpg
https://hennep.home.xs4all.nl/elec/voeding/IMG_20181010_150242.jpg
https://hennep.home.xs4all.nl/elec/voeding/IMG_20181010_150455.jpg

De eerder genoemde 28V is een klein beetje hoger, 28,6V
Ondertussen heb ik de maximum spanning omhoog kunnen brengen tot 30.3V door een weerstand van 3k3 in serie met R20 (56K) te zetten. (Bedankt Kruimel)

De laatste foto laat zien dat bij maximaal ingestelde spanning en stroom dichtgedraaid de meter 0V laat zien. Led X1 brandt op dat moment ipv. X2.
Zonder belasting zou het wel prettig zijn om de ingestelde spanning te zien.

De minimum stand van de amperemeter is 2mA, hopelijk is dat af te regelen naar 0. (Tja, zo'n goedkoop chinees ding)

reading can seriously damage your ignorance

Misschien loopt er wel ca 2mA door de meetweerstand van de Amperemeter.

Het "probleem" wordt veroorzaakt door D4. Heb dit al eerder opgemerkt, door Bram (BlackDog) werdt de mogelijke veroorzaker aangewezen. Na het aan 1 kant loshalen was het kleine lekstroompje weg. De lekstroom veranderd ook met het regelen van de stroom instelling.
D4 verwijderen kan, maar de schakeling wordt hierdoor trager wat ook niet wenselijk is.

Dan is de oplossing vrij eenvoudig.
Je voegt R7a en R8a toe.
De amperemeter sluit je aan op het knooppunt van R7a en R8a ipv R7 en R8.
Knooppunt R7a en R8a zit nergens op aangesloten muv de amperemeter.
Waarde R7a is waarde R7
Waarde R8a is waarde R8

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 25 oktober 2018 20:47:50 (16%)

@ohmpi, Wanneer je R10 als shunt gebruikt, dan lijkt me dat een prima oplossing. Dat chinese prul van mij heeft een eigen shunt en ik zie niet hoe daar een stroom door kan lopen met de D4 verklaring.

Zou een weerstand in serie met D4 het probleem kunnen oplossen?
D4 verwijderen lijkt mij niet prettig. De meters reageren nu al zo traag dat afregelen lastig is.

Wat mij verder ook nog opvalt. Beide potmeters hebben een vrij grote dode slag. Als ik de stroompot. dicht draai, dan gaat de meter voor spanning naar 0V. Vervolgens moet ik stroompot zeker 20 graden opendraaien voordat ik weer spanning op de meter zie. Ook de spanningspot heeft ongeveer dezelfde dode slag bij het nulpunt.
Zou ik een weerstand tussen de pot en de massa kunnen zetten om dat weg te krijgen? Ik kan de waarde daarvan natuurlijk aflezen door tussen loper en massa de weerstand van de pot te meten wanneer ik het nulpunt goed heb afgesteld.
Misschien een instelpot op de print voor een volgende release!

Verder heb ik een rimpel van 7 mV (50Hz) op de uitgang. Wil afgeschermde draad voor de beide sense lijnen daar enige verbetering in brengen?

reading can seriously damage your ignorance
RAAF12

Golden Member

Bij gebruik van een eigen shunt zal in de user manual van de meter staan waar de shunt wordt geplaatst. In serie met de plus of min pool van de uitgangsklemmen? {50Hz} Blijkbaar pikt ie het strooiveld van de trafo op met de stand en plaats is te experimenteren. Evt een zoekspoel op een scope aan sluiten voor de juiste plaats. 7mV hum is niet perse veel, meet je dat onbelast?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 28 oktober 2018 12:42:35 (40%)

Kruimel

Golden Member

Op 28 oktober 2018 11:28:25 schreef hennep:
@ohmpi, Wanneer je R10 als shunt gebruikt, dan lijkt me dat een prima oplossing. Dat chinese prul van mij heeft een eigen shunt en ik zie niet hoe daar een stroom door kan lopen met de D4 verklaring.

Is met die Chinese dingen moeilijk te zeggen. Ik moet zeggen dat ik met het exemplaar hier ook de nodige problemen heb en ik heb waarschijnlijk binnenkort in de vuilbak kieper. Erg onbetrouwbaar en plotselinge veranderingen in nauwkeurigheid en een beste non-lineariteit lager in het bereik. Ik vermoed dat de weerstandsdeler in de spannningsmeter misschien wel 2mA zou kunnen gebruiken, maar dat is lastig te zeggen. Heb je het aansluitschema van de meter?

Zou een weerstand in serie met D4 het probleem kunnen oplossen?
D4 verwijderen lijkt mij niet prettig. De meters reageren nu al zo traag dat afregelen lastig is.

Gegeven de informatie hierboven zou ik de meters zelf verdenken. Meet anders eens de spanning over de shunt. Als die echt 0 is kan het nog altijd de offset van de meter zijn. Bij een 0,1Ω weerstand is er maar 0,2mV offset nodig om dit te veroorzaken, en beter dan dat ga je niet makkelijk voor elkaar krijgen. Veel van die Chinese meters geven de waarden rond de 0 sowieso niet weer, ik vermoed juist om dit soort dingen te verbergen.

Wat mij verder ook nog opvalt. Beide potmeters hebben een vrij grote dode slag. Als ik de stroompot. dicht draai, dan gaat de meter voor spanning naar 0V. Vervolgens moet ik stroompot zeker 20 graden opendraaien voordat ik weer spanning op de meter zie. Ook de spanningspot heeft ongeveer dezelfde dode slag bij het nulpunt.
Zou ik een weerstand tussen de pot en de massa kunnen zetten om dat weg te krijgen? Ik kan de waarde daarvan natuurlijk aflezen door tussen loper en massa de weerstand van de pot te meten wanneer ik het nulpunt goed heb afgesteld.
Misschien een instelpot op de print voor een volgende release!

Een dode ruimte klinkt mij als een dode ruimte in je pot en niet in de schakeling. Zou je makkelijk kunnen testen door de spanning op de loper te meten en de pot open te draaien. Als er 20° niets gebeurt, dan ligt het aan je pot (dat lijkt me hier de aangewezen schuldige). Dit kan je met een afregelpot niet wegregelen omdat de schakeling op geen enkele manier kan zien waar op de 20° je zit. In deze opzet met de regelpots verwacht ik geen 20° volledig dode ruimte. In een 'worst case' zou de lineariteit iets aangetast worden.

Verder heb ik een rimpel van 7 mV (50Hz) op de uitgang. Wil afgeschermde draad voor de beide sense lijnen daar enige verbetering in brengen?

Kan misschien, maar zit je er echt mee? 7mV is niet astronomisch, en als je het weg wil werken zal je denk ik sowieso naar je bedrading moeten kijken. Op je foto's kon ik zo snel niet vinden wat de functie was van alle draden, maar de algemene regel is dat gevoelige draden gebundeld zijn, maar wellicht nog belangrijker is om draden die stroom voeren gebundeld zijn met de retourstromen zodat het magnetische veld dat ze genereren geminimaliseerd wordt. Ik heb net gemeten op mijn voeding en ik zie geen enkele 50Hz/100Hz rimpel bij 14V/33Ω belasting (wel een 1mVpp/250kHz rimpel die ik nog niet eerder heb gezien :(). Staar je niet blind op de senselijnen, want er zijn meer verschillende gevoelige punten in de schakeling die dezelfde behandeling vereisen.

Op 28 oktober 2018 13:50:20 schreef Kruimel:Een dode ruimte klinkt mij als een dode ruimte in je pot en niet in de schakeling. Zou je makkelijk kunnen testen door de spanning op de loper te meten en de pot open te draaien. Als er 20° niets gebeurt, dan ligt het aan je pot (dat lijkt me hier de aangewezen schuldige).

Het probleem zit toch niet in de potmeter. Ik meet als ik de spanningspot terugregel totdat ik net 0V op het display zie, 8.8 mV op de loper.
Bij de laagste spanning die ik kan instellen, 0.33V op het display, staat er 50mV op de loper.
Wanneer ik even tijd heb wil toch proberen om een instelpotje te plaatsen.

reading can seriously damage your ignorance

Moest even wat zoeken, mijn digitale documentatie is helaas corrupt.

Er was wat met de sense lijnen, er is hiervoor een aanpassing nodig op de print. Had alleen uit m'n hoofd te maken met de spanning regeling.
Zie hiervoor het topic van Bram.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/131554

Een extra weerstand is geen aanrader. Je zult dan de stabiliteit van de regeling moeten gaan testen.

In welk stukje heb je de shunt aangesloten?
De regeling zou trouwens behoorlijk makkelijk behoren te gaan. Sluit anders eens een externe (multi)meter aan en probeer het daar eens mee.

Op 28 oktober 2018 11:28:25 schreef hennep:
@ohmpi, Wanneer je R10 als shunt gebruikt, dan lijkt me dat een prima oplossing. Dat chinese prul van mij heeft een eigen shunt en ik zie niet hoe daar een stroom door kan lopen met de D4 verklaring.

Ik ging ervanuit dat je de amperemeter aangesloten had volgens het schema op de 1e pagina, nl vanaf het knooppunt R7, R8 en R13 naar de +uitgang. De amperemeter werkt alleen goed als de shuntweerstand groter is dan 600Ω. Kennelijk heb jij de amperemeter op een andere manier aangesloten, maar hoe? De D4 problematiek geldt alleen als je de meter vanaf knooppunt R7, R8 en R13 aangesloten hebt.

Je noemt ook dat de instelling van je voeding hysteregedrag vertoont en dat de potentiometers in orde zijn.
Vaag staat mij iets bij dat dit veroorzaakt zou kunnen worden doordat de voeding onder bepaalde omstandigheden staat te oscilleren.

Zou een weerstand in serie met D4 het probleem kunnen oplossen?

D4 gewoon laten zitten. Niks wijzigen zonder instemming van @Sine of @blackdog

Sine

Moderator

7mV rimpel is hoog, zeker als dat onbelast is.

Uit de foto's is niet helemaal op te maken wat en hoe je bedraad hebt, is dat alu balkje een switcher? Die kan bron zijn van vieze lekstroompjes, dat zou in ieder geval verklaren waarom je 50Hz rimpel hebt.

Sense lijnen twisten is de beste optie, afschermen kan eventueel ook, maar is niet nodig.

Ik zie ook nog twee aparte hulpvoedingen op de rinkern geplakt, waar dienen die nog voor. En wat doe je met die veertien-poter op dat stukje pcb?

Een weerstand in serie met D4 kun je proberen, begin met iets van 1k, eigenlijk moet je daarna het regelgedrag opnieuw testen, vooral het overnemen van U naar I en omgekeerd, maar als je hem niet TE groot maakt zie ik daar geen problemen.

De potmeter afwijking is vreemd, dat is meer dan de typische offset van de LM324.

Kruimel

Golden Member

Op 28 oktober 2018 15:54:06 schreef hennep:
Het probleem zit toch niet in de potmeter. Ik meet als ik de spanningspot terugregel totdat ik net 0V op het display zie, 8.8 mV op de loper.
Bij de laagste spanning die ik kan instellen, 0.33V op het display, staat er 50mV op de loper.
Wanneer ik even tijd heb wil toch proberen om een instelpotje te plaatsen.

Ik snap de situatie niet helemaal. Hoeveel ° zit er tussen die 0 en 0,33V? Blijkbaar zit er dus een sprongetje in de potmeter regeling? 8,8mV op de loper is niet heel veel, dat is ~0,2% van de volle schaal en zou ~50mV uitgangsspanning opleveren. Steek eens een multimeter over de uitgang en kijk of die dezelfde waarde weergeeft als je display. Misschien doet je meter wat "blanking" van de ingangsspanning om niet-lineariteiten van de meting dicht bij 0V te verbergen (en ja ik ben achterdochtig wat betreft die Chinese metertjes).

Ik heb net even een willekeurige datasheet van een standaard pot opgezocht, en volgens deze datasheet van Alps is er "dode ruimte" van 15-20° aan beide kanten van het spectrum van hun pot. Ik zie het ook weleens, maar heb nooit metingen gedaan. Dat er een kleine residuele weerstand is tussen loper en het contact is niet heel gek, dat is waarschijnlijk de contactweerstand van de loper. Was het een dure? Ik heb weleens zo een contact kapotgebakken bij het solderen waardoor er een slecht contact ontstond, en dat is best makkelijk bij die pots met een plastic behuizing.

Sine

Moderator

Chinese meters zijn inderdaad bagger, ik had een mooie gevonden (dacht ik) blijkt dat ding zijn meting flink te filteren, of iets aan oversampling te doen om een brakke ADC te verdoezelen. Het ding kruipt in ieder geval de laatste digits naar zijn eindwaarde toe.

Niet bruikbaar bij een voeding in ieder geval.

Het probleem zit dus toch in dat chinese prul.
Ik heb bij het in gebruik nemen van de voeding een aantal spanningen gecontroleerd, maar niet tussen 0 en 0.33V. De meter leek redelijk nauwkeurig en ook lineair.
Nu heb ik ook dat eerste stukje gecontroleerd en de multimeter laat spanningen zien tot 0.33 V waar de paneelmeter op 0 blijft staan.
De minimum spanning, potmeter helemaal dicht, is 17mV i.p.v. 0

Op zoek naar een betere digitale paneelmeter dus. Ik loop natuurlijk wel het risico dat ik bij een nederlandse webshop een meter koop die ook gewoon uit China komt.

Is dit misschien een idee voor een nieuw topic?
"Ervaringen/Testresultaten met digitale paneelmeters voor de CO voeding" :-)

reading can seriously damage your ignorance
Sine

Moderator

Dat blijft een interessant ding ja.

Ik heb zelf een aantal meters uit China gehaald voor een vervolg projectje.
Maar geen van deze meters is echt goed bruikbaar.

Het gros heeft inderdaad een afwijking onderin, en de meters die dat niet hebben zijn zo gruwelijk traag dat ze gewoon niet te gebruiken zijn.

Blackdog heeft er ook al eens een aantal getest, met wisselende resultaten.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 2 november 2018 13:11:02 (11%)

bprosman

Golden Member

Toch blij dat ik in Deurne nog een pijpje 7107's gescoord heb :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ja, ik weet het, iets met een rode tekst bovenaan én een opvolger inmiddels, maar ik loop een beetje vast, sinds ik corona heb gehad merk ik dat het ordenen van informatie me niet meer zo lekker af gaat helaas.

Ook ik heb al heel lang het bouwpakket in bezit en dat ergens eind 2020 in elkaar gezet, een montageplaat en zo gemaakt, behuizing voorzien van bussen, meters en wat niet. De trafo had ik nog niet: het was de bedoeling dat ik een 2x12 Volt 120 VA exemplaar zou gebruiken, maar dat werd een 2x15V 160 VA.

Tja en toen werd ik dus ziek en waren er wel belangrijker dingen om me druk over te maken.
Nu wil ik 'm afmaken, maar begrijp dat ik voor 160 VA wel wat rekenwerk te verrichten heb én ik heb, in een van de drie topics met hordes informatie die er zijn, ooit iets gelezen over een extra kortsluit-beveiliging of zoiets, om de torren heel te houden. Ik kan dat echter niet meer terugvinden en ook het berekenen van eventuele basisweerstanden bij gebruik van meer dan twee torren is me onduidelijk.

Kan iemand me daarmee op weg helpen?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.