Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

Dit topic is gesloten

@ flash2b

heb je voor mij ook een bestel-linkje
ik kan de 990C niet vinden voor die prijs.

Ite

buckfast_beekeeper

Golden Member

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

I need instruction how to adjust that plugin to be exactly

groet
Martin

flash2b

Special Member

@575
Linkje is verstuurd.

@buckfast_beekeeper
Dat was inderdaad de verkoper, wilde alleen geen directe link posten omdat het dan zou kunnen lijken dat ik er commercieel baat bij heb, en dan heb ik niet. Verder heb ik verleden week $2 korting gekregen doordat er uitverkoop was, vandaar prijs verschil.

Edit:
Inmiddels zie ik dat er 6 COers zijn die deze meter ook hebben besteld, ben benieuwd naar jullie ervaringen !!

Op 8 april 2019 22:33:28 schreef Kruimel:
.. als hij maar niet piept als hij uit gaat.

Waar is de zijkniptang? :+

HP 54601A + HPIB Option

I have buyed and repaired this oldie DSO.
In the manual / HPIB Option (it have that box at the backside) I found the word "Plotter" ... So I have connected that HPIB to a HP7475 Pen Plotter.

funny :-)

! if you watch by handy, this little video will suck a very lot of data from the net, so it may be better to watch it from home by WLAN.

the plotter movie: http://www.wellenkino.de/video/54601A_7475A.mp4

flash2b

Special Member

Op de jaarlijkse radiomarkt in Rosmalen dit jaar kocht ik een digitale multimeter Metrix MX707A uit 1975 (Made in France).

Bij de kraam vroeg ik de verkoper om hem even aan te zetten en zo zag ik dat de uitlezing 'iets' deed en het zag er op zich goed uit.

In het huis 'Lab' heb ik de meter aan een voltage referentie gekoppeld, en ook dat zag er goed uit, met een klein verschil wat af te regelen zou zijn. Echter na 10 minuten stopte de meter en gaf deze alleen '000' weer. Ik dacht aanvankelijk aan een voeding probleem en daarna aan een klok generator probleem, maar helaas die waren beide nog goed. Het fout zoeken kon dus beginnen !

Na wat zoeken op internet vond ik het schema van het MX707B model. Gelukkig bleek deze bijna hetzelfde te zijn als mijn A model.

Na meten via een signaal op de ingang bussen, kwam ik de eerste verdachte tegen: Opamp Z1 (uA741). Het signaal kwam wel binnen, maar de uitgang bleef gelijk.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/ad%20conv.png

Deze fungeert als een comparator en zit vlakbij de dubbel transistor zoals op onderstaande foto:

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190407_163111.jpg

Deze bleek in mijn opamp tester echter niet kapot. Omdat deze nu was verwijderd, kon ik transistor Q3 gemakkelijk triggeren door R14 aan de voorkant aan de ground te leggen. Deze transistor schakelde prima. CR1 en CR2 waren ook nog goed. Wat vreemd was dat de Q uitgang van de D flip-flop Z2 (7474) 'hoog' bleef, terwijl de klok liep en de D ingang door Q3 'laag' gemaakt kon worden. Deze Q uitgang loopt via verbinding F (TP3) naar de teller (MC14553) van de multimeter. Door deze teller handmatig te triggeren, zag ik dat er zowel werd geteld als ge'blanked'. Z2 moest dus wel defect zijn, en dat was hij ook !

Na vervanging van de 7474 en het terug plaatsen van de uA741, kon weer worden gemeten. Hieronder een meting van een 1.8KΩ weerstand. (flux resten waren al aanwezig en heb ik hier en daar later verwijderd).

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190414_120709.jpg

Ik begon de meter af te regelen en dat lukte prima. Het is zeker niet de snelste meter, maar hij is wel precies:

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190414_194709.jpg

Het afregelen van DC Spanning, Stroom en Weerstand ging prima, maar AC Spanning klopte van geen kanten en was veel te laag. Bij hogere spanningen was verschil steeds groter. In de meter neemt een Opamp Z1 (uA709) de gelijkrichting voor zijn rekening.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/acdc%20conv.png

Elco C9, 2µF/25V (op het schema 2,2µF) had nog maar 5% van zijn capaciteit. Met de hoog ohmige R15 (1MΩ) en R16 (1MΩ) in de terugkoppeling, was dit zeker hét probleem. Deze elco heb ik vervangen door een veel betere 2,2µF/63V MMK condensator die netjes dezelfde steek had en precies op print paste. (die print is op de foto's niet te zien, maar zit onder het 'moederboard')

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190414_165651.jpg

Hierna waren zowel de AC Spanning en Stroom prima af te regelen:

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190414_193638.jpg

Ik heb nog wat aan de veiligheid van de netschakelaar verbeterd en een transistor een kleine koel vin gegeven want wat in 1975 misschien wél kon, vond ik nu niet kunnen.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190414_174419.jpg

Uiteindelijk doorstond de MX707A de duurproef en kon deze weer worden teruggebouwd.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190415_210902.jpg

De meter heeft een vreemde form factor, en het lijkt er nog het meeste op dat hij in een brood trommel is ingebouwd. Hij kan zowel liggend als staand worden gebruikt. Het schema beschrijft een klassieke AD converter opzet die helemaal via discrete blokken is opgebouwd. Echt heerlijk om te zien, aan te meten én te repareren. Ik ben super blij dat hij weer helemaal goed is.

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Ook jij hebt niets te klagen over de hoeveelheid quality-time die deze radiomarkt aanschaf opleverde :-)

Goed gedaan, helder beschreven, en leuk om te zien!
Zo'n metalen 741 is inmiddels een bezienswaardigheid...

Leuke laatste foto: de fraaie retro-look wordt ondersteund door de weerstandbank ernaast :-)
Uit de tijd dat Elektuur alles schreef zoals je het uitsprak, b.v. ekstra. En het had over TUP's en TUN's

groet! Gertjan,

p.s. in je verhaal is R16 ook R15 geworden......

flash2b

Special Member

Bedankt, het was een leuke zoek tocht.

Wat ook vreemd is dat er 3 standen op de draai schakelaar zijn die geen functie hebben. Kennelijk hadden de ontwerpers geen inspiratie of geen plaats op de print om extra functies toe te voegen, een buzzer zou toch handig zijn ook in 1975.

(R16 ook veranderd in mijn verhaal).

HP E1938A

Om bij de tijd te blijven deze OCXO aangeschaft.

Mooie grafieken op http://www.leapsecond.com/museum/e1938a/

En nog meer op http://www.prc68.com/I/HPE1938.shtml

Bekijk ook vooral de links.

In "A LOW-PROFILE HIGH-PERFORMANCE CRYSTAL OSCILLATOR FOR TIMEKEEPING APPLICATIONS"
wordt hij uitvoerig beschreven. www.karlquist.com/osc.pdf

Hij wordt nu getest. ik laat nog wat horen.

Groet,

Henk

[Bericht gewijzigd door Camino1 op dinsdag 16 april 2019 10:31:39 (20%)

Sine

Moderator

Op 16 april 2019 08:08:22 schreef flash2b:
Bedankt, het was een leuke zoek tocht.

Wat ook vreemd is dat er 3 standen op de draai schakelaar zijn die geen functie hebben.

Een leeg stapje tussen het mA en Vac bereik is waarschijnlijk niet geheel overbodig gezien V en mA op de zelfe bus zitten.

flash2b

Special Member

Op het B model is daar, op die stand, een stop functie aan toegevoegd, maar wat je zegt klop van 600V AC kan gedraaid worden naar 20mA AC met de snoeren in dezelfde bussen ! Gelukkig zit er een zekering achter de bus (en heeft Metrix er extra zekering in het het apparaat gedaan).

Hallo Henk, Camino1

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Ga je hem ook vergelijke met "onze quasi Trimble" project?

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Als aanvulling op het bestaande Spectrum Analyzer meetarsenaal (HP8561E, 30Hz tot 6.5GHz), was er behoefte aan een -betaalbare- maar vooral ook -draagbare- versie. Dan kom je al snel uit bij Rigol en Siglent.
Een eerste schifting was het -op papier- vergelijken van de Specifications en Characteristics van de Rigol DSA815TG (9kHz tot 1.5GHz) en de Siglent SSA3021X (9kHz tot 2.1GHz), met de HP8561E als referentie. Dat was een hele klus, omdat de specs van HP erg uitgebreid zijn. Maar ook de gegevens van de beide andere fabrikanten waren behoorlijk uitgebreid en redelijk gespecificeerd. Het was niet alleen maar marketing jargon...... Enfin, het resulteerde in een document van 22 pagina's(hi).
Daar kwam de Siglent SSA3021X als winnaar uit de bus. Met name de betere faseruiseigenschappen en de frequentienauwkeurigheid en -stabiliteit, gaven daarbij de doorslag.
Phase noise op 10kHz (volgens gepubliceerde specs):
-<80 dB/Hz (Rigol DSA815TG)
-<95 dB/Hz (Siglent SSA3021X)
-<113 dB/Hz (HP8561E)
Ook het grotere 10.1 inch beeldscherm was -voor mij- een bepalende factor.
Bleef over, een vergelijk in de praktijk. Ik had beperkte ervaring met de Rigol DSA815TG, niet met de Siglent. Een praktijktest tussen beide hoefde ik niet te doen, dat had ene Dave (EEVblog#891) al voor mij gedaan. Als je even de stem van hem buiten beschouwing laat, is het wel erg overtuigend. Ook de andere blog (EEVblog#892 Siglent SSA3021X Spectrum Analyzer Teardown) droeg bij aan een goed gevoel over de Siglent.
Dat werd hem dus, inclusief Reflectie Meetbrug RB3X20 (later meer).

Ook diverse opties werden aangeschaft. Het prettige is, dat je deze eerst 48 (draai-)uren onbeperkt kan uittesten. De optie Tracking Generator (TG), was inclusief in de actieperiode.
Resteerde een praktijkvergelijk tussen de HP en Siglent. Een meetsignaal op 1GHz van een Rohde & Schwarz SMG, keurig gesplitst in 2 identieke signalen, resulteerde in de volgende resultaten/plaatjes.

"eerlijk zullen we alles delen......"

Signaal op 1GHz Siglent SSA3021X

Signaal op 1GHz HP8561E

In de praktijk bevalt het werken met de SSA3021X goed. Het heldere beeldscherm en de bediening, die erg op die van de HP lijkt, zijn erg aangenaam.

Gr.N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Ha Nanne,

"quasi Trimble" bedoel je daar de GPSDO met het Foruno TruePosition board mee?
De mijne is wel aardig, maar de ontvanger is erg doof.
Er staat een Lars GPSDO op stapel.
En te veel andere projecten. Ik heb de HP E1938A alleen gekocht omdat ze zelden worden aangeboden. Niet om meteen aan de slag te gaan.
Prachtige spectrum analyser, proficiat.

Groet,

Henk

Hi Henk,

ik bedoel de GPSDO die we indertijd via Robert PA0RYL hebben verkregen. Je had hem bij je op de DvdRA.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
rob040

Golden Member

HP E1938A

Om bij de tijd te blijven deze OCXO aangeschaft.
<Knip>

Henk, ik heb daar ooit schema's van getekend. Als je die wilt hebben, laat dan even een mailadres achter.

miedema

Golden Member

Ha NKHteB,

Gefeliciteerd met je spectrum analyser! Je liet er al eerder plaatjes van zien (10MHz harmonischen filter), ik had me niet gerealiseerd dat je hem net had....

Het grootste verschil tussen de Rigol DSA815 en jouw Siglent is dat de Siglent een generatie jonger is, en dus moderner. Natuurlijk was die Rigol DSA815 de maatlat waartegen de Siglent ontworpen is, en natuurlijk moest het een maatje beter :-)

Ik was, als DSA815 gebruiker ook blij met de komst van de Siglent: Er kwam een firmware update waarmee de DSA815 opeens ook tot RBW 10Hz ging, daarvoor was dat alleen voorbehouden aan de (veel) duurdere modellen...

Je plaatjes laten goed zien dat zo'n betaalbare Chinees toch minder presteert dan een klassieke HP (faseruis, ruisvloer, maar ook sweepsnelheid). Maar die was dan ook 10..30x duurder, dus erg oneerlijk vergelijk. En bovendien niet te tillen :-)

Handzaamheid, makkelijk plaatjes van metingen bewaren etc zijn ook wat waard. Zeker als je je SA wel eens mee wilt nemen.....

Edit: En de moderne SA's zijn ook een stuk sneller opgewarmd en stabiel dan hun oudere boat-anchor collega's...

Dat 10MHz filter staat overigens in de steigers. Maar er komt op het moment veel op me af, dus dat duurt nog wel even....

groet, Gertjan.

Hi Rob,

Je hebt PM. Wat zijn jouw ervaringen met dit OCXO?
Je zal niet zomaar een schema getekend hebben.

Groet,

Henk

Hallo Gertjan,

bedankt voor je uitvoerige reactie. Eens met je opmerkingen; dat was ik me ook wel bewust. De tijd schrijdt voort en dus ook de ontwikkelingen. Maar het illustreert ook nog eens, hoe goed die jongens van HP bezig waren. Mijn SA dateert van 1997! Wat ik wel humor vond is het volgende. Bij de HP kon je ook een extern geheugen optie kopen. De HP85620A Mass (!) Memory Module. Er zat een 32 kbyte kaartje bij.............!

Maar ik was al met al best wel aangenaam verrast. Het komt in eerste instantie wat "plastic-achtig" over, maar de prestaties zijn goed. Het amplitude- en frequentie- domein zijn uitstekend.

Misschien dat ik als zendamateur ook nog wat eerder getriggerd wordt door faseruis dan anderen.

Enfin, ik ben er best wel enthousiast over.

Succes met de drukte!

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
rob040

Golden Member

Hallo Henk,

Ik heb er destijds twee gekocht om een GPSDO te maken (één reserve). Die twee verschilden van elkaar (1-DAC en 2-DAC versie). Ik had de originele schema's van Rick Karlquist gevonden op internet, maar die waren mij niet duidelijk genoeg. Ook ontbrak één van de twee versies.
De GPSDO heb ik nog steeds niet gebouwd, ziekte gooide roet in het eten. Dus (nog) geen ervaring met de oscillator. Maar het schijn wel het neusje van de zalm te zijn...

Ha NKHteB,

Mooi apparaat toch valt me de ruis tegen maar ja dan moet je gebruik maken van een YIG oscillator en dat scheelt in de prijs.
Voor wat de HP E1938 betreft ik heb er nog 10 stuks hoe wil je hem gaan gebruiken?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hi Henk, electron 920

eens, maar een YIG Osc. heeft ook een behoorlijk prijskaartje. Ik vind het al knap/bijzonder, dat ze zonder YIG al tot 3.2GHz komen met de SSA3032X.

Wat de HP E1938 betreft, dat was de inbreng van andere Henk,Camino1.

Maar jullie maken mij natuurlijk wel weer nieuwsgierig......

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Ik heb eindelijk ook eens iets bemachtigd dat ik het showen in dit topic waard vind:

https://media.rs-online.com/t_large/R616122-01.jpg

Een Thurlby Thandar Instruments TG4001.
Of eigenlijk: twee Thurlby Thandar Instruments TG4001.

En ze waren allebei stuk, maar dat bleek wat simpels in de voeding. Tevens was er wat schoonmaakwerk aan het front nodig (plakkende knopjes, ik denk door desintegrerende weekmakers of door weglopende lijm tussen folie en alu frontpanel). Dat koste nog het meeste tijd, want alle knopjes heb ik stuk voor stuk met een wattenstaafje moeten reinigen. Weken in warm water met zeep, IPA, etc. deed allemaal niet genoeg.

De GPIB optie heb ik niet, maar ze kunnen met RS232 of USB vanuit de PC worden geprogrammeerd, en dat werkt prima.

Ik vraag me alleen af of de firmware user-upgradable is; ik heb er eentje met versie 1.2 en de andere (met een lager serienumer) heeft versie 1.3. Op de TTi site kan ik helaas geen firmware voor dit apparaat vinden, en ook geen upgrade-instructies. Wel in de manual een melding dat na wisselen van de interne batterij, of na een firmware update er een error over de RAM-inhoud kan komen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten