Hi,
Ik heb de Siberian CPU koeler getest in mijn opset en deze goed bevonden voor gebruik in de CO 2019 voeding.
Laten ik beginnen met wat plaatjes en daarna wat gegevens vermelden zoals het koelvermogen bij welke ventilator spanning.
Als eerste weer de boormal met daarbij de transistoren getekend en hun weerstanden.
Ik meem bij snelle transistoren graag een extra weerstand op, zodat de kans op generatie dan bijna nooit optreed.
De BD139-16 heeft in dit schema in twee nodes een stopper weerstand, in de basis en in de emittor.
De weerstanden zijn nu gemonteerden de basis draadjes zitten er al aan, in het oranje kader zie je het gat voor de ventilator sensor.
De collector en emittor draden zijn nu ook aangebracht.
Dit is de testopstelling, de twee 0,22Ω zijn de emittorweerstanden,
de extra weerstanden zijn een spanningsdeler zodat ik een tweede kanaal van de voeding kan gebruiken om het vermogen in te stellen.
De ventilator is basis aangesloten, rood op de + en zwart op de - van de voeding.
De ventilator is dus niet PWM aangestuurd ook al is de aansluiting hiervoor wel aanwezig. (zie PWM regeling hieronder)
DE ventilator wordt in deze opstelling als test geregeld tussen 7 en 15V d.m.v een Delta voeding.
De energie nodig voor het testen wordt geleverd door een Rigol DP832.
De 0 tot 5V van het derde kanaal van deze voeding gaat via een spannings deler naar de basis aansluitingen van de BD139 transistoren.
Doordat ik de transistoren heb uitgezocht op Hfe is de verschilspanning tussen de twee voor test aangebrachte 0,22Ω weerstanden niet meer dan 1%.
Natuurlijk blijf ik experimenteren met de kennis opgedaan bij vorige testen met ventilatoren en koellichamen.
Hier is zichtbaar dat een klein stukje tape aan de zijkant aangebracht (beide kanten) bij 30-Watt dissipatie dit 0,5°C temepratuur verlaging gaf.
En natuurlijk blijft dit niet zo lelijk op de ventilator geplakt, later maak ik hier een nette oplossing voor.
De Delta voeding regelt de ventilator spanning en staat hier op 7V ingesteld.
Kanaal-2 van de Rigol levert het te dissiperen vermogen, op dit plaatje is dat 32,065-Watt en het derde kanaal levert de basis spanning voor de power transistoren en regelt hierdoor de dissipatie.
Natuurlijk is de regelspanning een beetje dissipatie afhankelijk door de temperatuur afhankelijkheid van de basis emittor spanning,
ik stuurde dit regelmatig bij tot ik stabiele waarde had bij een gekozen vermogen.
Ventilator
Ik ben tevreden over deze ventilator, het geluidsniveau is laag en hij levert bij lage voedingspanning (7V) al een goed koelvermogen.
Er is wat mij betrteft geen rede deze ventilator te vervangen voor een ander model.
Bij de minimal spanning die ik wijs vind (7V) kan je hem alleen horen met je oor vlak bij de ventilator en dat is voor mij dan ook de minimale gebruiksspanning geworden.
Als je dus de voedingspanning regeld bij deze ventilator, start hij betrouwbaar op bij ongeveer 6.3V maar het is duidelijk dat de electronica in de ventilator dit niet leuk vind.
Bij ongeveer 6,8V werkt alles normaal en ik ben daar weer een stukje boven gaan zitten bij een analoge verntilator regeling.
Maar...
Ik heb ook wat tijd gestoken in een PWM controler, en dus wat onderzoek gedaan naar wat er op de markt is en wat ik zelf kan fabrieken.
Het uitgangspunt was eerst een enkele 555, met een potmeter en twee dioden kan je een hele aardige PWM refgeling maken.
Maar met een enkele NTC wordt dit toch vrij lastig het goed te doen, de frequentie varieerd dan te veel.
Toen de volgende standaard schakeling gebruikt, 22,5KHZ oscilator met daar achter een timer schakeling.
Nu ligt de frequentie vast en door gebruik te maken van de CMOS versie van de NE556 heb ik geen belasting op de NTC aansluiting en dat maakt het makkelijker.
Ik had besloten een van de 5k modellen NTC's te gebruiken die ik hier op voorraad heb.
Van de twee Farnell typen die ik heb liggen, welke verder vrijwel gelijk waren wat temperatuur verloop betreft, is dit de goedkoopste, 5K Vishay, Farnell: 1888078
Een andere kleine 5K NTC kan ook, deze schakeling is niet een precisie meetsysteem, zie onderdelen lijstje hieronder.
Het oranje kader links geeft de temperatuur aan, en het rode kader rechts de weerstand bij die temperatuur van een 5K type.
Ik heb het niet getest, maar door de CMOS versie van de NE556 zijn ook andere waarde voor de NTC goed mogelijk, je zal de waarden dan moeten schalen voor jouw NTC.
Er waren aardig wat metingen en testen nodig om de ventilator regeling zo te krijgen dat hij mooi werkte.
Eerst uitgezocht met de functie generator bij welke pulsbreedte de ventilator regelde als hij met 12V gevoed wordt.
Hij begint te regelen vanaf zijn rust toerental bij 35% duty cycle en loopt maximaal bij 80% duty cycle.
Toen met een potmeter en wat weerstanden geprobeert de NTC na te bootsen, zodat het NTC waarde lijst goed ou gaan kloppen, dat was weggegooide tijd...
Volgende stap was een 10K 10-slagen potmeter over de 5V voeding gezet en de loper aan pin 11 gehangen.
Met de ElectroDroid software op mijn telefoon heb ik toen de spannings deler berekend en ik kwam dus uit op een waarde van 2K7 van pin 11 naar massa voor een mooie regeling.
Met opset heb ik voor de TLC556 gekozen, laag stroomverbruik, geen belasting van de NTC ingang
en op deze manier ook het goede niveau voor de PWM ingang van de ventilator.
De schakeling moet wel uit een 5V regelaar gevoed worden, geen 4.7V zener gebruiken, dat tast de instelling van de NTC deler te veel aan.
Als je wilt vragen of het ook met 2x een 555 kan die je nog hebt liggen, nee dus!
(Ja het kan wel, maar ga zelf dan alle waarden uitrekenen en testen op goede werking, succes! )
Nu kan niemand meer zeggen dat ze niet weten hoe de koeling vaar de CO-2019 voeding kunnen oplossen
Deze opset houd natuurlijk ook de binnenzijde van je voeding koeler, goed geplaatste gaten rond b.v. je trafo zorgen er voor dat koele lucht er langs loopt.
Linkjes
GELID Siberian Koeler
https://tweakers.net/pricewatch/286430/gelid-solutions-siberian.html
NTC
https://www.reichelt.nl/ntc-thermistor-5-kohm-0-2-ntc-5k-0-2-p151254.h…
https://nl.farnell.com/vishay/ntcle300e3502sb/thermistor-ntc-5k/dp/188…
https://www.conrad.nl/p/tewa-electronics-tt3-5kc3-bg-con-temperatuurse…
Let op! sommige NTC's hebben geen isolatie om de draden zitten, dan zelf er een stukje kous omheen doen.
En ja! de NTC zo in het koelblok boren zoals mijn voorbeeld, denken dat je er mee weg komt door een NTC tegen de zijkant van het koelblok te drukken is niet echt wijs...
Dan heb je het niet begrepen, de positie van de NTC is een voorwaarde voor een mooie regeling en is geen optie!
Clickson
https://www.conrad.nl/zoeken?search=TB05-BB5D-60&searchType=regular
De versie hierboven is de 60°C type, iets tussen 50 en de 70C° is bruikbaar en een beetje afhankelijk van de kast en de totale opset,
ik heb hier de 60°C versie die ik aan de zijkant van het koellichaam lijm.
Ik zoek nog een goed punt voor de Clickson in de schakeling, om hem elektrisch te verbinden.
Dit was het weer voor vandaag, ik hoop dat het helpt.
Sorry voor de eventueel kromme zinnen, ben nu echt gaar geworden.
Corrigeer dit morgen wel. ( Dat is wel erg veel later geworden, 8-10-2020 )
Groet,
Bram