Hi,
Ik wil hier nog wat info geven over koeling zoals een lijstje met de voor en nadelen van verschillende koelsystemen.
Eerst even een link naar een wikipedia pagina waar veel over koeling wordt uitgelegt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Heat_sink
En dit is een PDF document dat ondermeer de levensduur afzet tegenover de temperatuur, zodat jullie een indruk hebben hoe belangrijk de temperatuur is bij electronische apparatuur.
En ik ben mij natuurlijk bewust van dat dit om een hobby voeding gaat, en niet om een voeding in een industrie omgeving, maar ook hierbij geld de bovenstaande regel.
Op jullie hobby voeding sluit je misschien ook een heel duur device aan, zoals laden van een tablet, mobiele telefoon, testen van een zonne controler, bedenk ze zelf verder maar.
En nu even verder denken dan, "mijn voeding wordt niet warm van het laden van een telefoon", veel defecten traden op bij samenkomst van problemen denk maar aan Murphy.
Zoals ik al eerder zij, reken jezelf niet rijk, de houding van "dit is wel goed zo" gaat je bijna altijd op termijn geld kosten en van deze houding leert je ook weinig.
www.bramcam.nl/Diversen/Design-considerations-for-thermal-management-o…
Stukje tekst van een koelelement fabrikant: ABL Heatsinks
Performance figures given are for natural convection operating conditions and are for a 60°C temperature rise with a centrally mounted heat source and vertically mounted fins.
Under general operating conditions the thermal mounting arrangement of devices is not known and therefore the figures should be used only as a guide to heatsink selection.
It is recommended that the effectiveness of any heatsink is confirmed in the specific operating environment in which it will be subjected.
Zelfde fabrikant over "Spreading Resistance"
Another parameter that concerns the thermal conductivity of the heat sink material is spreading resistance.
Spreading resistance occurs when thermal energy is transferred from a small area to a larger area in a substance with finite thermal conductivity.
In a heat sink, this means that heat does not distribute uniformly through the heat sink base.
The spreading resistance phenomenon is shown by how the heat travels from the heat source location and causes a large temperature gradient between the heat source and the edges of the heat sink.
This means that some fins are at a lower temperature than if the heat source were uniform across the base of the heat sink.
This nonuniformity increases the heat sink's effective thermal resistance.
De laatste regel geeft ondermeer aan, dat je b.v. wel 2x een TIP122 op een koelelement kan gaan plaatsen zoals Sine zou gaan doen.
Deze heeft even als aanname 0,5°C/Watt thermische weerstand, maar dat geld dus duidelijk niet voor die twee hele kleine oppervlakten van de TO220 behuizingen.
Prof. verstekerbouwers loste dat dan op met een dikke aluminium hoeklijn die tegen de zijkanten van de kast zaten die als koelelement fungeerde.
Hierdoor wordt de te dissiperen warmte over en groot deel van het koelelement verspreid voor een hogere koelefficientie.
Verder heb ik tot nog toe geen goede info kunnen vinden over de effectiviteit van een koel element t.o.v. de hoogte vanaf het tafel oppervlak.
Passieve koeling
Groot bij meer dan zeg 30-Watt te disiperen vermogen.
Rendement van het koelelement is vaak een stuk lager dan geadverteerd, dit veroorzaakt door ondermeer hotspots.
Temperatuur in het apparaat van ook een goed gemonteerd en berekend koelelement is altijd hoger, dit maakt het apparaat ook minder betrouwbaar.
Goede grote koelelementen zijn duur.
Geen ventilator geluid.
Geen extra stof opbouw in het apparaat.
Geen kans op ventilator storing daar hij er niet is.
Active koeling
In verhouding klein t.o.v. het te koelen vermogen, kies een model met een zo groot mogelijke ventilator om het karakter en ruis van het geluid te beperken.
Hotspots spelen veel minder een rol bij CPU koelers.
Heatpipe koelers zijn nog efficenter dan de door mij voorgestelde CPU koeler.
Het apparaat, zoals hier de CO-2019 voeding, blijft intern koeler doordat de ventilator ook de warmte van de andere interne onderdelen naar buiten toe afvoerd.
Bij gebruik van een goede ventilatorregeling is het geluid minimaal als er gebruik wordt gemaakt van moderne low noise ventilatoren, zoals bij de voorgestelde CPU koeler.
Er is altijd een extra temperatuur beveiliging nodig, dit voor als er een defect zou zijn aan de ventilator en/of regeling of de ventilator geblokkeerd zou raken.
Er is extra stof opbouw in het apparaat, jullie maken je PC toch ook minstens 2x per jaar schoon?
Nu nog wat info over de door mij voorgestelde CPU koeler.
Ik heb de tijd opgenomen die het kost, om de Clickson die voor de kalamiteitenvangnet is bedoeld te laten uitschakeld, dit bij 30-Watt te dissiperen vermogen.
Het koelblok heb ik met de vinnen horizontaal opgesteld en ook de tape laten zitten om het nog wat slechter te maken, natuurlijk was de ventilator uitgeschakeld!
Midden schaal van dit plaatje is waar de Clickson net uitschakelden, dat was rond de 4 minuten, de start temperatuur was 22°C
Er is zichtbaar dat de Clickson rond de 68°C uitschakelde en ik vind dit netjes.
Natuurlijk is de thermische massa van deze CPU koeler kleiner dan van een 0,3°C passief koelelement, maar het is niet een dun stukje blik.
Bij de meeste van jullie staat denk ik de voedingen bijna niets te dissiperen, zoals ook hier.
Maar dat betekend wat mij betreft niet dat ik geen rekening zou moeten houden met andere omstandigheden.
Ik rij bijna altijd heel rustig in mijn auto, maar een a twee keer per jaar moet ik heel hard remmen en dat is meestal niet mijn oorzaak.
Zou ik dan maar gaan bezuinigen op remmen en banden?
Als ik nadenk over hoe mijn Vader omging met de voedingen die ik voor hem had gebouwd, dan waren er aan de voorzijde dubbele schijfremmen nodig *grin*
Bouw zoals je het wilt, denk er over na en leer van alle info die door verschillende mensen hier naar voren wordt gebracht.
Ik ben absoluut niet tegen passievwe koeling, en ben ook weer niet altijd voor active koeleing.
Ik kijk per project wat ik zinnig vind voor het vermogen dat gedissipeerd moet worden.
Een beetje zacht geruis van een ventilator vind ik geen probleem, een ventilator die giert als een oude Supermicro, DELL of HP server wil ik hier niet binnen hebben.
De HP 3458A DMM en mijn Audio Precision meetset zijn al een echte belasting voor mijn oren, dit omdat het ruisniveau vrij hoog is, gelukkig wel zonder irritante ratel er in.
Omdat de HP 3458A en de Audio Precision meetset regelmatig aan staat, ben ik hierdoor niet zo geconditioneerd dat apparaten geen geluid mogen maken.
Er is zonder apparatuur aan hier in mijn omgeving al basis geluid aanwezig, zoals het typen, kraken van mijn stoel, zacht geluid van buren, vliegtuigen, windruis enz, enz.
Kies je actieve koelsstemen als je die gaat gebruiken goed uit, vele Chinese fabrikanten doen dat b.v. niet in mijn ogen,
vandaar dat je zoveel ventilator hacks tegenkomt op die apparatuur.
Het mooie is als je zelf iets bouwd, dat je het goed kan uitzoeken op een zo laag mogelijk geluid met goed koelvermogen.
Nog een tip, gebruik een zo groot mogelijke ventilator, trap niet in de val dat je alleen kijkt naar een zo laag mogelijk geluid van een ventilator.
Die ventilator moet ook voldoende "druk" kunnen leveren.
Tijd voor een broodje!
Gegroet,
Bram