Hi,
Vanaag een meting gedaan aan een kastje, nee ikboedl hierme niet dat mijn CO-2019 voeding in dit kastje komt.
Het gaat er bij deze meting om asl je passief gaat koelen dat zelfs in rust je al temperatuur verhoging hebt door de basis dissipatie van de voeding.
De plaatjes hieronder laten zien hoe ik het getest heb.
Dit is mijn testopstelling voor los op tafel, later vanavond als het geheel weer op temperatuur is op zijn tweede plek laat ik daar ook een plaatje van zien.
Ik heb gebruik gemaakt van een 50-Watt weetstand welke ik 7,5-Watt laat disiperen.
Het stukje printmateriaal waarop de weerstadn gemonteerd zit diet niet als koellichaam maar alleen als voetje zodat hij op één opsitie blijft staan.
Er zijn vier voetjes onder het kastje gezet zodat de gleuven aan de onderzijde van het kastje hun werk kunnen doen.
De weerstand hoeft bij de 7,5-Watt zelf niet gekoeld te worden, en zou hij overlijden, jammer dan.
De thermokoppel zit goed vastgeplakt met wat tape en hangt verder vrij in de lucht in het kastje zie oranje cirkeltje, het kastje heeft deze afmetingen 23,5x17,5,8,5cm.
De CD heeft twee functies, de visuele grote aangeven en het verruimen van de geest zonder lichamelijke en geestelijke slechte bijwerkingen.
De opstelling in dit zijaanzicht geeft het een en ander beter weer, ook nu weer de sensor in de oranje cirkel.
Bij de 7,5-Watt dissipatie van de weerstand, is de temperatuur in het kastje ongeveer 6 graden gestegen.
Waart komt die ongeveer 7,5-Watt vandaan, die ik hier heb aangehouden...
Dat is een optelsom van diverse verwachte wamte bronnen, het nullast vermogen van de transformatoren en ik ben hiet uitgegaan van twee ringkernen een hoofd transformator en een kleine ringkern voor de hulp spanningen.
Dan krijgen we de dissipaties van de 2x 12V regelaars, de 5V regelaar, displays, ruststoom door de hoofd regelaar, en het te dissiperen vermogen van de andere electronica.
Wat ik hier wil aangeven is dat als uitgangspunt de 25°C die vaak wordt aangehouden niet echt correct is.
Vooral niet als je b.v. een koelplaat achter op je kastje monteerd.
De waarde die ik in het kastje meet zijn 6°C hoger dan de omgevings temperatuur, het kastje staat nu 15 minuten tussen mijn andere apparatuur en het verschil is nu al 9°C
Bij calamiteiten heb je dus de maximale dissipatie van je power sectie waar ik 60-Watt aanhoud voor mijn 2x15V 160VA trafo.
De electronica schakeld bij kortsluiting de trafo terug naar de 15V wikkeling en de transistoren en weerstanden moeten dan de gemiddeld 20V op de bufferelco bij iets meer den 2,5-Ampere gaan disiperen.
Daar komt in de kast dan nog het trafo verlies bij en de verliezen van de brugcel.
Het is een complex geheel, mij gaat het er om dat bouwers van voedingen zichzelf niet te snel rijk rekeken.
Bij de opstelling van Delta zoasl ik deze liet zien en ook de opstelling van Sine met zijn koelelement een stukje van de kast af,
beinvloed de warmte in het kastje maar weinig het koelelement achterop de kast gemonteerd.
Bij voldoende gaten in het kastje zoals goed zichtbaar is bij de Delta voeding wordt ook de warmte goed uit het Delta kastje getrokkne door de thermiek langs het koelelement.
En denk dan eens een mijn voorstel een goed geconfigureerde actieve CPU koeler te gebruiken.
Er stroomd altijd lucht door de kast, ook bij lage onhoorbare toerentallen en dat houd ondanks dat de CPU koeler in het kastje zit, de voeding altijd koeler.
Wil je gek doen, dan kan je de CPU koeler ook buiten het kastje brengen...
Verder heb ik nog wat berekeningen gedaan aan de TO220 Darlingtons, 150°C als max temperatuur aanhouden lijkt mij geen goed plan.
Als uitgangspunt heb ik de TIP122 gekozen en voor een enkele transistor de berekening gedaan.
Ik ben uitgegaan van max 125°C chip temperatuur daar ik 150 echt te veel vind.
Een omgevings temperatuur op een warme dag voeding ingebouw op een plank.
Geisoleerd met met de plaatje die bij de voeding zitten, ik heb hier 1°C/watt aagehouden wat aan de positieve kant is.
Kijk eerst maar eens naar ee nstukje uit eeen Philips App Note over montage van ondermeer TO220 behuizingen.
En hier heb ik de waarden in deze calculator ingevoerd, er is per transitor een koelelement nodig van 0,5C/Watt voor de goed gemonteerde TIP122.
Met een dunne mica en goede pasta wordt het wat beter, maar eigenlijk is de "Juction to Case" weerstand van deze transitor te hoog met zijn 1,92°C/Watt volgens de On Semi datasheet voor deze toepassing bij 2,5 of 3-Ampere voeding.
Nog even omgedraaid tijdens het typen, in de kast is het nu 10°C hoger dan de omgeving, ik kijk na een uur nog eens en laat het weten.
Groet,
Bram