Stel nou dat je een stel ledstrips rug-aan-rug tegen "mekaar" plakt en in een 15mm plexiglas buis schuift... Een 5V WS2811RGB strip en een 12V CW/WW strip...
ik weet dat er rgbw-strips bestaan, ik had echter deze ledstrips al)
En daar een lichtwekker van maakt (op wektijd, licht langzaam aan)...
(Er zitten wat meer functies in... zoals gewoon aan als lamp in warm en/of koud wit, de FastLED showreel, en 1d pong. Software op github nog enigzins in ontwikkeling maar de basis werkt.)
Dat levert weer meer foto's op dan 1 1 post past hoewel het een vele malen simpeler projectje is dan die jongleerkubussen. (dus 2e volgt)
Ik heb nog geen foto's waarbij de tijd wordt weergegeven, bij deze brand dus alleen de witte ledstrip.
Zo zit de buis bevestigt aan de behuizing. was ff puzellen, maar dit blokje zit vastgeschroefd op de bestaande montagepilaartjes in de behuizing, en met een erin verborgen moertje kan het stelschroefje aan de zijkant de buis klemmen. Je kunt dan weer goed bij dat stelschroefje via het gat waar later de DC voedingsconnector in komt.
Knopje aan de bovenkant. Kapje eromheen is geprint met Woodfill.
En natuurlijk de print:
Simpel: Een arduinotje, een stepdown (12V->5V), en 2 n-fetjes en 3 schakelaarstjes vormen de hele schakeling.
Onderkant. Zoek de N-fets
Ik geef DeTijdTikt de schuld (maar liep al langer met het idee)
Dezelfde hardware zou, (al dan niet uitgebreid met gps of RTC of DCF77), ook gebruikt kunnen worden voor iets als de speciale klok voor een autistisch kind (uit 2011! niet omhoog schoppen!) of andere Time-Timer-achtige dingen / alternatieve weergavevormen van tijd voor b.v. jonge kinderen. Of gewoon omdat het mooi is, of grappig, om een "vreemde" (bargraph, binair, oid) klok te hebben.