Op 2 oktober 2019 18:49:56 schreef trix:
[...]
ben zelf niet zo'n voorstander van die profielen, het werkt soms wel snel.
maar b.v. die lineare rails zijn dan al lastig te monteren. en op de een of andere manier vind ik het een beetje hobby achtig ogen.
en ja wel ik heb een maar.....daar komt ie, er gaan nu veel luchtslangen van de ventielen naar de cilinders, mischien kan je de ventielen dichter bij de cilinders plaatsen, dan oogt het wat strakker.
Er bestaan lineaire rails die precies in de uitsparing passen. (13-2 en volgende) Anders neem je een profiel wat aan 1 zijde gesloten is. Ook je perslucht kan door de profielen. Bekijk je de foto's in het begin van deze catalogus, dan ziet er dat toch allemaal heel professioneel uit.
Hobby achtig? Ga ik hier in de buurt tuinbouwbedrijven af, dan zijn de sorteer- en inpakmachines heel vaak in rexroth profielen gemaakt. Warenhuizen waar dagelijks honderden bakjes tomaten op palet worden gestapeld kan je volgens mij niet meer onder 'hobby' klasseren. Het zou ook heel naïef zijn te denken dat een wereldspeler zoals Bosch dit ganse gamma gaat ontwikkelen voor de hobby kamer.
Zaterdag was ik nog op een voorstelling van een machine voor het automatisch voederen van meelwormen en larven van de zwarte soldatenvlieg... gemaakt in rexroth profiel. Larven werden nadien gedroogd in een mooie microgolf. Met zijn 3kW iets te sterk voor de thuis keuken.
Hobby?
edit: geen olie in de lucht heeft uiteraard snellere slijtage tot gevolg. Houdt een hydraulische cilinder het dan niet langer uit?