Show your projects! Part 32

Dit topic is gesloten

trix

Golden Member

Op 2 oktober 2019 17:42:40 schreef buckfast_beekeeper:
ik zou het in rexroth profielen gemaakt hebben.

ben zelf niet zo'n voorstander van die profielen, het werkt soms wel snel.
maar b.v. die lineare rails zijn dan al lastig te monteren. en op de een of andere manier vind ik het een beetje hobby achtig ogen.
en ja wel ik heb een maar.....daar komt ie, er gaan nu veel luchtslangen van de ventielen naar de cilinders, mischien kan je de ventielen dichter bij de cilinders plaatsen, dan oogt het wat strakker.

eigenwijs = ook wijs

@ beekeeper, ik had in gedachten om echt elke sensor apart een alarmmelding te geven maar ik bewaak ze nu wel apart echter komt er alleen een melding in beeld dat er 1 van de sensoren storing heeft. Hij geeft wel aan welke kant maar dat zie je ook al aan het oplichtende resetknopje.
Ik heb gewoon geen ruimte meer in de layout, de foto van het programma is een oudere versie, de laatste zit echt stampvol. Als ik nou meer dan 4 vakken kon maken om in te schuiven met de blokken dan had ik het wel gedaan.
Rexroth profielen is mooi om snel te werken maar ik wilde liever in de stijl van de robot fabrikant blijven met koker 40 x 40 x 4. Jaja 4 mm dik, lekker zwaar haha.

@rwk, yes 100% gerecycled materiaal.

@trix, dat was een eerste idee van mij maar om de kosten nog enigzins te drukken heb ik gekozen voor 2 ventieleilanden met 2 x 6 luchtventielen die we nog hadden liggen. Zo blijft het wel centraal.

@testman, bouwemmers hebben ze niet bij de Action dacht ik, maar het zijn geen emmers van 10 euro nee.

bouwemmer bij de action; 89cent :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fatbeard

Honourable Member

Wat ik zelf heb gemerkt bij een machine die perslucht gebruikte met centrale ventielen is dat de response-tijd behoorlijk oploopt, en dat de kracht niet fijn in te regelen valt. Die machine moest met perslucht kolommen met sleutel blanks 10mm optillen, gewicht variërend tussen 50gram en een slordige 2 kilo.

Die tegenvallende responsetijd en kracht kan hebben gelegen aan de kleine (4mm) slangen* maar ik ben -mede door die ervaring- een groot voorstander geworden van zo dicht mogelijk bij de gebruiker schakelen (of dat nou lucht of electriciteit is).

* het was niet mijn ontwerp...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@ fatbeard, dat ben ik met je eens. De responsetijden hebben zeker te lijden en soms als ze allebei tegelijk bewegen zie je soms heel iets een slip-stick effect optreden maar voor de werking is het niet hinderlijk.
De langste lengte zal toch een metertje of 4 zijn denk ik, maar dan wel 6 mm slang dus 4 inwendig.

RAAF12

Golden Member

Op 2 oktober 2019 12:23:54 schreef R-Tronic:
Een filmpje werd wel geupload, maar kon hem niet toevoegen. Kan dat hier niet?

Jawel, dan kan je hier naartoe linken, bijv met [yt]http://www.youtube.com/watch?v=VmFXLvXXSCg[/yt] Zo doe ze het op het forum van problemcar

Maar dan eerst even een kanaal op Youtube maken en een opname starten. Dat is heel simpel.

fatbeard

Honourable Member

Pneumatische cylinders slijten ook, en -afhankelijk van de luchtvoorziening (met of zonder olie)- verandert dan de 'souplesse' waarmee het spul beweegt.
De machine waar ik het over had begon al vrij snel (4 jaar) problemen te krijgen met de timing. Toen heb ik de ventielen verplaatst naar een punt dichter bij de verbruikers en sinds die tijd loopt het goed. Jammer genoeg wordt die machine steeds minder gebruikt omdat de vraag naar dat type sleutel afneemt...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Klopt helemaal maar die cilinders houden het bij ons geen 4 jaar vol. De stangafdichtingen gaan eerder dan dat ze mechanisch versleten zijn... Dat de emmers nog zo'n 75 graden zijn wanneer ze overgepakt worden is daar ook oorzaak van. Bij deze machine heb ik wel gekozen voor betere stangafdichtingen die beter bestand tegen hitte zijn dus we zullen zien.

Wij gebruiken geen olie in de lucht.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 2 oktober 2019 18:49:56 schreef trix:
[...]

ben zelf niet zo'n voorstander van die profielen, het werkt soms wel snel.
maar b.v. die lineare rails zijn dan al lastig te monteren. en op de een of andere manier vind ik het een beetje hobby achtig ogen.
en ja wel ik heb een maar.....daar komt ie, er gaan nu veel luchtslangen van de ventielen naar de cilinders, mischien kan je de ventielen dichter bij de cilinders plaatsen, dan oogt het wat strakker.

Er bestaan lineaire rails die precies in de uitsparing passen. (13-2 en volgende) Anders neem je een profiel wat aan 1 zijde gesloten is. Ook je perslucht kan door de profielen. Bekijk je de foto's in het begin van deze catalogus, dan ziet er dat toch allemaal heel professioneel uit.

Hobby achtig? Ga ik hier in de buurt tuinbouwbedrijven af, dan zijn de sorteer- en inpakmachines heel vaak in rexroth profielen gemaakt. Warenhuizen waar dagelijks honderden bakjes tomaten op palet worden gestapeld kan je volgens mij niet meer onder 'hobby' klasseren. Het zou ook heel naïef zijn te denken dat een wereldspeler zoals Bosch dit ganse gamma gaat ontwikkelen voor de hobby kamer.

Zaterdag was ik nog op een voorstelling van een machine voor het automatisch voederen van meelwormen en larven van de zwarte soldatenvlieg... gemaakt in rexroth profiel. Larven werden nadien gedroogd in een mooie microgolf. Met zijn 3kW iets te sterk voor de thuis keuken.

Hobby?

edit: geen olie in de lucht heeft uiteraard snellere slijtage tot gevolg. Houdt een hydraulische cilinder het dan niet langer uit?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 2 oktober 2019 21:48:14 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

edit: geen olie in de lucht heeft uiteraard snellere slijtage tot gevolg. Houdt een hydraulische cilinder het dan niet langer uit?

Wij werken veel met venturi's voor het vacuum en de dempers van de uitgangen gaan verstopt zitten door olie. Dat is 1 van de redenen waarom we geen olie doen.

Jawel, dan kan je hier naartoe linken

Ik zal eens kijken of ik een kanaal ga aanmaken.

Ik heb gewoon geen ruimte meer in de layout, de foto van het programma is een oudere versie, de laatste zit echt stampvol. Als ik nou meer dan 4 vakken kon maken om in te schuiven met de blokken dan had ik het wel gedaan.

En zo ineens, vind je dan hoe het moet. Je kunt er dus veeeel meer maken. Fijn:)

[Bericht gewijzigd door R-Tronic op donderdag 3 oktober 2019 08:32:22 (24%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Je kan de bewegende delen toch alleen van olie voorzien?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Tidak Ada

Golden Member

Op 3 oktober 2019 08:28:03 schreef R-Tronic:
[...]

Wij werken veel met venturi's voor het vacuum en de dempers van de uitgangen gaan verstopt zitten door olie. Dat is 1 van de redenen waarom we geen olie doen.

[...]

Venturi's bij een stationaire machine ? Waar haal je de bewegende lucht vandaan? Of werken ze met water?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Van de verticale cilinders worden de geleidingen wel gesmeerd en ook de lineare rail uiteraard. Maar de horizontale cilinders die alles heen en weer bewegen valt weinig aan te smeren. De zuiger is af fabriek altijd al gesmeerd en dat gaat er echt niet zomaar uit. Aan beide kanten zit wel een flexibele bevestiging zodat het niet gaat wringen waardoor de stang snel zal inslijten.

@tidak, de vacuumgenerators zijn luchtgestuurd. In de simpelste zin van het woord. Je blaast er perslucht doorheen en je hebt "vacuum"... Ik krijg echter het idee dat ik je niet begrijp.

Op 2 oktober 2019 12:23:54 schreef R-Tronic:
Een filmpje werd wel geupload, maar kon hem niet toevoegen. Kan dat hier niet?

Als je niet zelf kunt hosten kun je hem het beste even op YouTube uploaden. En als je niet wilt dat de rest van de wereld hem via YouTube te zien krijgt, dan stel je hem in op "unlisted". Men moet dan de URL kennen om de video te kunnen bekijken. Vervolgens plaats je hier in het topic een link naar die URL, zodat wij het kunnen bekijken.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dankjewel Jochem. Dat zal ik een deze dagen eens even doen.

High met Henk

Special Member

Sta je in buitenland, heeft de monteur geen programmeerkabel bij.

Stel je voor hem zelf te maken, kijkt hij je vreemd aan. Helaas gooide de prolific usb naar rs232 roet in het eten (lokale aankoop)

De originele kabel deed het ook niet goed (codesys in een vm en dan usb benaderen... Hmmmm) die was speciaal per super urgent uit NL ingevlogen toen bleek dat die nodig was..

Dus mijn laptop heeft WEL een echte rs232. Codesys erop, kabel knutsel erin.. En werken...

Feitelijk een max232 om rs232 naar ttl om te zetten.
Maar bedenk even dat ALLES uit de lokale elektronica zaak (http://www.lemona.lt) komt (incl. Tin, bout, houder, tinzuiger etc)
Ook de pcb, c's, max232 en connector...

En het werkte prima

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
buckfast_beekeeper

Golden Member

Mooi. Dat is nog eens plantrekken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 3 oktober 2019 18:37:32 schreef High met Henk:
Sta je in buitenland, heeft de monteur geen programmeerkabel bij.

Stel je voor hem zelf te maken, kijkt hij je vreemd aan. Helaas gooide de prolific usb naar rs232 roet in het eten (lokale aankoop)

Respect! Dat is improviseren en proactief bezig zijn. Je werkgever zal blij met je zijn.

Ik denk dat HmH z'n werkgever vrijwel dagelijks de wenkbrauw optrekt van zijn spijkers-met-koppen-oplossingen.

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

Tja ik pas niet altijd in het plaatje: regel maar een service monteur en dan komt het goed....

Soms snijd ik weleens een bochtje af en neem van de monteurs niet gauw aan: Sorry het is niet gelukt.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fatbeard

Honourable Member

NICE!!

Curieus dat je twee 'optillers' hebt gebruikt, maar dat kan te maken hebben met de maximale slag van de beschikbare horizontale actuatoren...
Dat het allesbehalve makkelijk is om een pneumatische cylinder reproduceerbaar nauwkeurig halverwege te positioneren zal ook wel hebben meegespeeld ;)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@fatbeard, de emmers komen niet altijd om en om aangelopen. Kan exact tegelijk zijn maar ook echt verschillend. 1 optiller zou ook flink sneller moeten lopen om de emmers te verplaatsen voordat er alweer een nieuwe emmer aan komt lopen. Dat is ook de reden dat wanneer er 2 tegelijk komen, dat de kant die moet wachten op de ander alvast de emmer op tilt.

De horizontale slag is 35 cm ongeveer. Het exact op dezelfde plek oppakken van de emmer doe ik door middel van een flinke instelbare demper. Het afzetten is gewoon einde slag. Maar een en ander is ook afhankelijk van hoe exact de emmer word uitgenomen en overgegeven aan het omkeerstation. De producten staan nu met een maximaal verschil van 0,5 cm op de middelste band.

Kom ik 's avonds wat later toe in de opleiding houtbewerking, de leerkracht komt op me toehollen met de vraag of ik iets van paneelzagen ken?
> Euh, ja, je kan er mee zagen ..? 8)7
Niet dus, want de paneelzaag gaat niet meer aan. Ze hebben het besturingspaneel al open liggen, of ik eens mee wil kijken.
> Ik kijk alle noodstoppen na, en de paneelswitchen (schakelen de zaag uit als er ergens een paneel wordt geopend). Geen fout, alles werkt zoals verwacht.
Er was geen schema aanwezig. :?
Het hoofdrelais eens manueel ingeduwd en toen begon de zaag te draaien. :D Dan moet het toch aan de sturing liggen. Vervolgens het controllerpaneel open gedaan en de startswitch nagemeten. (multimeter gaan lenen bij de automonteurs :) ) Ook geen fout.
Nog wat aan draadjes gemorreld en opeens start ze weer. Huh? Ergens een slecht contact zeker?
Alles dicht gedraaid en mijn punten voor dit jaar weeral verdiend. _/-\o_ _/-\o_

Een week later halverwege de les, ligt de zaag weer stil.
Ik draai dat paneel terug open, morrel wat aan de draadjes en die start weer.
Ik weet dus al iets meer, er is ergens in dat aansluitpaneel een slecht contact.
Volgende keer eens draad per draad proberen en elke keer opnieuw proberen te starten.
Misschien kan ik dan de echte fout nog vinden? :?

De leerkracht vind me in ieder geval de held van de les.
Volgens mij zouden ze beter eens wat geld aan onderhoud besteden. :(

Kun je niet beter direct gaan kijken welke draad het is? Ondanks dat het waarschijnlijk een stuurdraad is, kan een slecht contact rare dingen veroorzaken. Zo is bij ons al eens een complete besturingkast van 3 bij 1 meter uitgefikt door 1 loszittende draad. Gevaarlijk spul...

Dit topic is gesloten