Show your projects! Part 33

Dit topic is gesloten

Sinds de zomer zijn we bezig met zo een retro game kast in mekaar te steken op basis van de Retropie distributie voor de Raspberry Pi. Gewoon om iets te doen waar kinderen ook maar enigszins interesse in zouden kunnen hebben.

https://retropie.org.uk/

Alles begint met de user interface, dus ik heb een set joysticks en klikknoppen besteld, een monitor bij de kringloopwinkel gehaald, en nog wat dingen bij mekaar geraapt. De joystick en knoppen heb ik opgemeten, en heb snel een klein ontwerpje in easel (gratis, van Inventables) gemaakt. Dat heb ik dan vervolgens met mijn klungel CNCtje uitgesneden. De werkbreedte van mijn CNC is 125*200mm, dus het is in twee stukken moeten gebeuren.

De joysticks hebben een vreemde constructie waarbij je de metalen plaat moet verzinken indien je een leuk resultaat wil bereiken. En bijgevolg krijg je dit.

De voorkant van de speelkast heeft nog wat knoppen nodig, het procedé is hetzelfde.

Hierbij één van de jongemannen waarvan ik probeerde de aandacht van de iPad af te leiden.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Om het wat persoonlijk te maken, heb ik de kinderen handmatig hun naam laten schrijven (dat kan nét nog, tegenwoordig).

Ook heb ik een foto van een schilderij van één van hen genomen, het contrast wat verhoogd, en dat is dan de blauw-paarse achtergrond geworden.

Dit leidde tot dit (ontworpen in Powerpoint, vertel het niemand)

Een groot-formaat printer en stijf fotopapier was nodig voor de afdruk:

Suffering from wiseass oneliner blackout

Het resulaat is behoorlijk netjes vind ik.

Ik heb het fotopapier geplastificeerd met Scotch 3850 verpakkingstape (ja... díe tape weer...) omdat ik dat bijdehand had.

Dit is de achterkant.

De joystick en controlebutton interface heb ik vooraan tegen het paneel aangeschroefd.

Vervolgens kwam de monitor. Het is een 1280*1024 Dell monitor die ik voor een paar cent heb gekocht en gedemonteerd. En opgekuist, want hij was smerig. Maar ja, wat wil je voor $5 of $10. En hij werkt goed.

Het printje en flatkabeltje op de achterkant is indien ooit de knoppen nodig zijn, voor het aanpassen van de videomodus bijvoorbeeld.

Nu dat de belangrijkste dingen aangesloten waren, kon het geheel getest worden.

Alles bleek goed genoeg te werken, dus de zijkanten werden gemonteerd. Hierbij de patient op zijn zij.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Het einde is in zicht. De achterkant is gemaakt van transparant plexiglas, zodat nieuwsgierige neuzen kunnen kijken wat er allemaal gaande is.

Verblindende kleuren maakt het schijnbaar allemaal interessanter voor de doelgroep, dus zit er een RGBW LED strip met een Arduino nano rond.

Gezien het plexiglas, kan je alle componenten zien. En terugdenkende aan mijn 7-jarige zelf, kan ik me inbeelden dat het allemaal verwarrend uitziet. Dus, dacht de niet-7-jarige zelf in mij, maak wat labels die het hopelijk iets minder verwarrend maken.

En wat nu nog overblijft is een frame voor de lichtbak (zodat ze er hun eigen tekeningen achter kunnen steken) en geknoei met Raspberry Pi settings en de emulation station software.

Suffering from wiseass oneliner blackout
Lambiek

Special Member

Geweldig Bert. Heb er eigenlijk geen woorden voor. _/-\o_

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik hou van arcades. Het is wel jammer dat het voor de huidige generatie niet meer aan vroeger doet denken. De allerkleinsten vinden het (met een geschikt spel) nog steeds wel leuk (net als webgames of tablet-games), maar als ze wat ouder zijn vinden ze de graphics k*t (ja, daar GAAAAAT het toch niet om??) en gaan ze snel weer achter PC of console zitten.

Mijn MAME-projectje van een hele tijd terug staat hier beschreven.

@bprosman: Mooie efficiënte kast!

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Ik vond spelletjes als Lemmings ook heel verslavend... ;)
Simpele graphics, en toch leuk om te spelen met de vele verschillende levels...

https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-c6e8ffa3a98a1215bea4e8f228d783ca

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

zo een arcade lijkt mij ook leuk, maar telkesn die aanpassingen van controllers op de raspberry enzo... heb een desktop pc aan de tv hangen met simulators op om de spelletjes te draaien

Op 3 januari 2020 12:31:50 schreef Jochem:
Ik hou van arcades. Het is wel jammer dat het voor de huidige generatie niet meer aan vroeger doet denken. De allerkleinsten vinden het (met een geschikt spel) nog steeds wel leuk (net als webgames of tablet-games), maar als ze wat ouder zijn vinden ze de graphics k*t (ja, daar GAAAAAT het toch niet om??) en gaan ze snel weer achter PC of console zitten.

de game ervaring is ook zoveel anders. een paar echte spellen van vroeger ga je nog wel spelen, maar sommige spellejtes van vroeger zijn zo bedroevend dat je je tijd er niet meer in steekt.
ik speelde vroeger veel op carmageddon, de eerste versie nog in DOS. als je dat spel nu op een huidig scherm afspeelt.... bedroevend slechte kwaliteit. (vroeger blurde de CRT nog wat weg)
https://i.ytimg.com/vi/3aHSKD2Kak4/hqdefault.jpg

of deze.... terwijl het leuke tijden waren, en in de tijd van windows 3.1 best grafisch intressant was, is het nu echt wel voorbij
https://gamingbolt.com/wp-content/uploads/2019/07/Doom.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Thevel

Golden Member

Op 3 januari 2020 12:48:05 schreef Arco:
Ik vond spelletjes als Lemmings ook heel verslavend... ;)

Zojuist nog een keertje online gespeeld, blijft verslavend.. :)

Generation Z blijkt een paar minuten te engageren te zijn voor vallende blokken, maar het kost moeite.

Och ja, niet getreurd. Ik heb er een loodzware laptop aan over gehouden.

Niet te tillen, dat ding.

Op 3 januari 2020 12:31:50 schreef Jochem:
Ik hou van arcades. Het is wel jammer dat het voor de huidige generatie niet meer aan vroeger doet denken. De allerkleinsten vinden het (met een geschikt spel) nog steeds wel leuk (net als webgames of tablet-games), maar als ze wat ouder zijn vinden ze de graphics k*t (ja, daar GAAAAAT het toch niet om??) en gaan ze snel weer achter PC of console zitten.

Of zelfs een doorsnee iPad. Als ik kijk wat grafisch mogelijk is met de spellen die ze op een iPad draaien hebben... Tja. Dan heeft zo een arcade ketel echt geen zin.

Mijn MAME-projectje van een hele tijd terug staat hier beschreven.

WOW! Dat is nog een stukje verder gaan dan wat ik gedaan heb...!!

Op 3 januari 2020 13:55:38 schreef fcapri:
zo een arcade lijkt mij ook leuk, maar telkesn die aanpassingen van controllers op de raspberry enzo...

Nou, Retropie is echt om van achterover te vallen hoor. Je kan alle settings, tot de joystick of de details van de emulator toe, spel voor spel instellen.

Jammer genoeg heb ik zelf helemáál geen interesse in videospelletjes, dus het testen en configureren van dat ding kost me heel wat moeite.

Bouwen was leuk. Gebruiken... Meh.

de game ervaring is ook zoveel anders. een paar echte spellen van vroeger ga je nog wel spelen, maar sommige spellejtes van vroeger zijn zo bedroevend dat je je tijd er niet meer in steekt.

Tja. Ik ben nooit een gamer geweest. Pac-Man vind ik een beetje leuk, Tetris ook. En toen ben ik gestopt met spelletjes spelen tot Angry Birds. Dat is een waar verhaal :)

Suffering from wiseass oneliner blackout
Sine

Moderator

Goed werk weer Bert,

Ik moet (nog steeds) iets van een tabeltop fabrieken voor mijn galaga board.

Wbt Joysticks, een pocket voor die montage plaat is normaal niet nodig, je schroeft die onder de tafel.

pietplof

Golden Member

Voor deze eerste zondag in 2020 een uiterst simpel maar een ( voor mij), erg praktisch meethulpje.
Iedereen kent de doorpiepfunctie waarmee veel unimeters zijn uitgerust.
Als ik snel wil weten of twee delen van een schakeling, schakelaar of wat dan ook ..met elkaar zijn verbonden kan ik de genoemde meter pakken maar ik wilde een permanent aanwezige pieper.

Maar zonder rondslingerende snoeren en dus heb ik mijn rommelhoek gesnuffeld en daar een opwindsysteem met twee smalle trommels gevonden.
Op genoemde trommels zit een snoer gewikkeld met een lengte van ongeveer 100 cm.

Ik heb de beide snoeren voorzien van twee scherp gepunte meetpennen. De andere kant zijn verbonden met een zoemer ( 9 volt batterij).
Het geheel voorzien van een stevig aluminium plaat waarmee het tegen de plank geschroefd kan worden. Op hetzelfde plaatje de noodzakelijke schakelaar met led indicator.

Wil ik controle of een doorverbinding aanwezig dan pak ik beide meetpennen , test en.....laat de beide pennen los en .... Ze lopen automatisch terug in hun houders.
Klaar en geen slingerende snoeren.

festina lente
Lucky Luke

Golden Member

Hmm, dat zou mij ook een hoop snoerentroep schelen...

Eens kijken wie deze snapt:

Edit: oranje-zwart-zwart

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op vrijdag 10 januari 2020 15:37:57 (12%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Bapaktus

Special Member

13 in 1 dozijn?
ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op vrijdag 10 januari 2020 11:46:05 (17%)

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Van het laatste koekje zijn de bitjes niet omgevallen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
eSe

Honourable Member

Eens kijken wie deze snapt:

Nog heel veel werk aan je bakkerij 3d printer?

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Arco

Special Member

Ik had al een 10VA scheidingstrafootje gemaakt van twee 10VA bloktrafo's, en nog wat onderdelen over. Dus een 60VA broertje erbij... ;)
(ik had nog twee 12v/60VA halogeentrafo's en een oud kastje over...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Wat zijn die zwarte blokken aan de zijkant, zijn dat stekkerblokken?

O, wacht dat zijn je trafo's natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Mijn scheidingstrafo uit dit topic heb ik in een afgedankte UPS gebouwd.
Dat was eenvoudig, de netentree's en de 9p D-connector (voor de externe bediening) zat al in de behuizing.

De trafo staat op en drager onder mijn werktafel wordt bediend middels een draaischakelaar onder het werkblad.

Lambiek

Special Member

Op 12 januari 2020 16:54:00 schreef Thevel:
Mijn scheidingstrafo uit heb ik in een afgedankte UPS gebouwd.

Leuk idee. :)

Ziet er goed uit. Ik heb ook nog zo'n kast liggen, dus wie weet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Ik hoefde alleen de trafo's vast te boren en de boel te bedraden.
Een fluitje van een cent... :)

Op 12 januari 2020 16:54:00 schreef Thevel:
[bijlage]
Mijn scheidingstrafo uit dit topic heb ik in een afgedankte UPS gebouwd.
Dat was eenvoudig, de netentree's en de 9p D-connector (voor de externe bediening) zat al in de behuizing.

Verdorie, dat is een goed idee.

Suffering from wiseass oneliner blackout
Arco

Special Member

UPS en PC behuizingen zijn voor veel dingen bruikbaar. Ik heb er mijn vacuumpomp ingebouwd... ;)

https://www.uploadarchief.net/files/download/compress_1.jpg https://www.uploadarchief.net/files/download/compress_2.jpg https://www.uploadarchief.net/files/download/compress_3.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 12 januari 2020 18:13:45 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten