je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

Bapaktus

Special Member

Met die 3NF wil ik nog eens een werkende radio bouwen.
De gloeidraden zijn heel. Ik heb wel een zelfgemaakte buizentester en moet nog eens alle drie de functies meten.
Ik wil dan een replica ontvanger bouwen, het schema en foto heb ik.
Maar tja, hij staat op plaats 123 van nog te doen :S
ruud
Mijn zelfgemaakte buizentester
http://www.jendela.nl/Micro%20buizen%20tester.html

Tidak Ada

Golden Member

IS dat niet het ontwerp van (wijlen) Kent Electronics in Terneuzen (of was het nu Hulst?)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Meer een ontwerp van Ronald Dekker uit Valkenswaard denk ik

Bapaktus

Special Member

Klopt, staat ook in mijn verhaal op mijn website.
Bovenin die pagina zijn website.
http://www.dos4ever.com/
ruud

Hubie

Special Member

Op 5 november 2019 22:27:59 schreef Tidak Ada:
IS dat niet het ontwerp van (wijlen) Kent Electronics in Terneuzen (of was het nu Hulst?)

Was Is Hoek.

Tidak Ada

Golden Member

Ja da's waar!

Die had iig ook een zelfbouw buizentester op de markt gezet.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Niet mijn buizen, maar gratis te bezichtigen in Leeuwarden. In het MCL, route 77.

Thevel

Golden Member

maar gratis te bezichtigen in Leeuwarden

Leuk om te zien maar Leeuwarden is voor mij een pokke end weg...

RAAF12

Golden Member

Je hier logeren :-) https://www.trivago.nl/leeuwarden-46776/hotel vanaf €31 hotel 't Anker, middenin het centrum.
Er is hier ook nog een Keramiekmuseum, In Lemmer staat de oudste stoomgemaal ter wereld wat nog wordt opgestookt indien nodig. En er is nog een echte elektronicawinkel in Leeuwarden en Heerenveen. En trip naar de Wadden is ook mooi. Als mijn vader hier kwam, was die verbaasd over de onafzienbare weilanden en weinig bebouwing. "Wat kan je hier nog veel bouwen" :O

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 13 juli 2020 14:07:47 schreef RAAF12:
Niet mijn buizen, maar gratis te bezichtigen in Leeuwarden. In het MCL, route 77.

Gaaf, dat wil ik nog eens gaan bekijken. Ik kom vaak 'langs' Leeuwarden.
Maar het MCL is nogal uitgestrekt. Waar precies bevinden zich deze schatten? Stel, ik kom van de parkeerplaats...

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

De Radiologie afdeling gaat via de bordjes 'route 77' en is op de begane grond. Bij de wachtkamer aangekomen is direct rechts van de deur de glazen vitrine te zien.
Nu met Covid19 is er bij de hoofdingang van het MCL een meisje wat vraagt of je koorts hebt, hoest ect. en of je een afspraak hebt, welke route je doet (77) en kan je zo doorlopen. Succes!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 13 juli 2020 15:39:17 (30%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ooooh, dát is route 77, ik ben wat traag.
Zo zal het lukken; komende weekeinde waarschijnlijk wel. Tnx!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Als je nu echt iets wil zien, moet je hier zijn Schwelmer Str. 41 42897 Remscheid, DE

Er moet ook nog een mooie verzameling in Gent zijn, maar ik weet zo snel de URL niet te vinden....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik ben wel geintresseerd in waar ik in gent mooi glaswerk kan zien.
Mijn beste vriendin Heleen woont daar dus ik kom daar regelmatig (enfin, nu met corona wel veel minder)
Tidak, weet je toevallig waar ergens het in Gent zou kunnen zijn?
Wie weet vind ik het wel met aanwijzingen ;)
Is het ook in een ziekenhuis? Heleen komt ivm haar werk regelmatig in de gentse ziekenhuizen maar ook andere in belgie. Mocht er in andere belgische ziekenhuizen zo ook iets te zien zijn hoor ik het ook graag. En ik denk dat Heleen het ook leuk vind om te zien als ze toch in een ziekenhuis zou zijn voor haar werk (ze maakt protheses, ortheses en is zeker geintresseerd in techniek)

Tidak Ada

Golden Member

Ha die Brains,

Helaas kan ik het niet vinden maar het zou in het Universitair ziekenhuis kunnen zijn.
Misschien kun je bij deze Belg kunnen informeren (Spreekt Nederlands). Vlaams nationalisme niet gewenst ;) O-)

Zijn privémuseum is overigens ook te bezichtigen, maximaal 2 personen. Goed te combineren met een bezoek aan de HAM-beurs in LaLouvière (als die door gaat).

De site van deze man is ook zéer interessant: Dr. Zahi Hakim's. Een Libanese radioloog http://medicine.lau.edu.lb/about/facilities/dr-zahi-hakim-museum/

edit:

Toch iets gevonden:
ETWIE
Sinds 1 januari 2018 is het expertisecentrum gehuisvest in het Industriemuseum in Gent.

https://www.etwie.be/database/actor/belgisch-museum-voor-radiologie

Bezoekersadres: Minnemeers 10
Postadres: Stadhuis. Botermarkt 1
9000 Gent
info@etwie.be
09 323 65 24

edit-2:
Brains,
Doe je verslag als je het museum hebt gezien? ;)
't Is voor mij een end rijden, dus weet ik graag of het echt de moeite waard is..... Mijn vrouw was tot haar pensioen op de röntgen werkzaam.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 13 juli 2020 15:39:00 schreef RAAF12:
De Radiologie afdeling gaat via de bordjes 'route 77' [...]

Afgelopen donderdagavond kwam ik langs Leeuwarden en ben ik even langs gegaan.
De afdeling was dicht, maar ik werd er onmiddellijk binnengelaten toen ik zei dat ik de vitrines even wilde bekijken.
Volgens de bordjes bij de verzameling is dit nog maar een 'allegaartje'. Er moet nog meer komen en dan gaan ze het wat logischer opstellen, staat er. Dus we moeten nóg eens gaan kijken!

(klik= groter)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Thevel

Golden Member

Wat is dat voor vreemde buis?

RAAF12

Golden Member

Goed dat de bezichtiging van al dat moois gelukt is. Ik zal er op letten of er wat veranderd in de vitrine. Mooie foto ook, superscherp!

Tidak Ada

Golden Member

Als je echt veel van dat moois wilt zien, zou je eens een reisje moeten maken naar Gütersloh (DE) (Helaas momenteel corona sperr-gebiet). Daar bevindt zich het privé Museum van Udo Radtke. Alleen op aanvraag te bezoeken. De site van Udo is gemakkelijk te vinden op het web.

In de omgeving van Bamberg is nog zoiets te vinden. Als je interesse hebt wil ik we eens achter het adres aangaan......

Dat soort Coolidge roentgenbuizen (=koude kathode) zijn zeer gewild. Een vriend van mij heeft er een aantal van liggen in zijn museum in Nijvel. http://lampes-et-tubes.info/xr/gallery.php?l=e Weliswaar kleiner dan de andere twee genoemde musea, maar interessant genoeg om te combineren met een bezoek aan de grote Ham-beurs in La Louvière (als die doorgaat - 27 sept.). (Maximaal twee personen tegelijk!).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Leuke link ;)

Jammer dat internet er niet wat eerder was... Begin jaren 90 eens een grote doos vol buizen gevonden (formaat 330ml colablik) met maar 4 pennen, maar dus geen idee wat het geweest kan zijn. Er staat me bij HT86 maar de kans dat ik dit type goed onthouden heb na bijna 30 jaar lijkt me nihil.

Aan de andere kant, het was bij zo'n opkoper die vanalles en nogwat in een fikse hal had liggen. Als het destijds een kwestie was geweest van even googlen, had die het zelf wel gedaan...

Maar ze laten liggen omdat ik met mijn beperkte buizenkennis er niet veel in zag OMDAT het maar 4 pennen had.

[Bericht gewijzigd door r-p op maandag 27 juli 2020 22:22:59 (10%)

Tidak Ada

Golden Member

Mijn eerste buis was gratis op de rommelmarkt in den Haag.
Ik was daar met mijn moeder en zag een doos met van die buizen liggen. Raakte natuurlijk in vervoering (7 jaar oud). Mijn moeder sleurde me weg, maar de koopman kwam achter mij aan of ik een buisje van hem wilde hebben.... En zo geschiedde! _/-\o_

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Niet van mij, maar toegezonden gekregen van een vriend, de plaatjes dan..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
rob040

Golden Member

Lijkt wel een 1 april grap...