Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Henk H.

Golden Member

Qua schakeling heb ik op dit moment weinig in handen.

Het printje zit op een shunt. Shunt is simpel, twee blokken met daartussen een getrimde weerstand voor 50 mV bij 500 A. De dikke kabels worden op de blokken aangesloten. Het printje is via een kopervlak op beide uiteinden verbonden met beide blokken van de shunt zodat de 50 mV bij 500 A ook over het printje staat.

Op het printje zit verder weinig. Een RJ45-achtige PCB connector met 6 pennen, twee printkroonstenen voor elk één draad, de twee condensatoren en "R1". Kan proberen het schema van de print uit te tekenen maar heel veel zal het niet zeggen denk ik.

De condensatoren lijken mij ervoor te zorgen dat stoorsignalen uit de omgeving en opgepikt door de kabels geen invloed hebben op de spanningsmeting. R1 lijkt me een bescherming tegen spanningspieken??

Stom dat zo'n simpel printje met 6 componenten (en maar 4 verschillende componenten) al voor hoofdbrekens kan zorgen.

Ik heb polyfuses (SMD, 2510 geloof ik) waar 018 of 180 op staat en die zouden 180mA moeten zijn. Maar ik ben nu even niet in de buurt dat ik ze kan bekijken wat er op staat. En dan nog is het maar de vraag of de SMD opschriften hetzelfde zijn als bij de through-hole versies. Maar dat het gecodeerde mA's kunnen zijn kan ik bevestigen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Henk H.

Golden Member

De Bourns polyfuses had ik gevonden, in de datasheet staat bij markings dat het embleem van Bourns erop zou moeten staan, dat zie ik er niet op staan. BG8 S kan ik ook niet plaatsen aan de hand van de datasheet van Bourns. Polyfuses hebben vaak ook zichtbare leads in het lichaam (verdikking), die zie ik niet bij het "ding" op het printje. Ik heb één kant op gemeten met een relatieve weerstandsmeting en kwam op 3 ohm.

Hoop muggenzifterij, ik denk dat het een polyfuse is (al dan niet van Bourns) en ik er een Bourns polyfuse in zet :) Nu werkt het ook niet en een nieuwe shunt compleet kost 200 euro. Kan eens kijken wat een nieuwe batterijmonitor kost en afwegen hoe groot het risico is (financieel en technisch).

Arco

Special Member

De Bourns polyfuses had ik gevonden, in de datasheet staat bij markings dat het embleem van Bourns erop zou moeten staan, dat zie ik er niet op staan.

Nou, ik wel hoor!... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Ik heb (lang geleden) in de Philips personeelswinkel eens een krimptang gekocht voor twee kwartjes... ;)
Leek me een handig ding, alleen helaas nooit achter gekomen waar 'ie precies voor bedoeld is (maar toch maar bewaard...)
De twee zeskantige krimpopeningen zijn 6.4mm resp 8.0mm en er staat ' LRC ' op, verder niets.
Weet iemand waar deze tang voor bedoeld is? (op RG58 krimp bijv. past 'ie net niet goed...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik neem aan dat er nergens een codenummer ingeslagen staat? Dat zou te makkelijk zijn (om in elk geval de richting te bepalen waarin je het moet zoeken).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Enige wat erop staat is "Patented Canada No. 3157075"
Maar dat slaat op het mechaniek (tang moet eerst helemaal dicht zijn voor 'ie weer open kan), staat op heel veel tangen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik wilde gaan reageren dat ik die zeshoekige krimp dingen ken uit de tijd dat er connectors aan coax gekrimpt werden. Als 1 variant van coax het niet is misschien een andere. Ik ken die namen niet uit m'n hoofd. (RG59 rings a bell).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Kwam deze foto nog tegen; schijnbaar heeft LRC iets met Thomas & Betts te maken...

https://img.ycpix.com/listimg/img1_0517/29/img_1SkCnCqffDU8y5B.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 30 juni 2020 12:40:24 schreef rew:
Ik wilde gaan reageren dat ik die zeshoekige krimp dingen ken uit de tijd dat er connectors aan coax gekrimpt werden. Als 1 variant van coax het niet is misschien een andere. Ik ken die namen niet uit m'n hoofd. (RG59 rings a bell).

Kan ook nog RG62A zijn 93Ω wordt weinig meer gebruikt.

https://uk.farnell.com/alpha-wire/9062a-bk005/cable-coax-rg62a-u-black…

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
High met Henk

Special Member

Laatst in lasapparaat connector die beetje zwart was, maar ik kom er niet achter wat voor connector het is...

iemand die het wel weet?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Henk H.

Golden Member

Allen hartelijk voor de hulp met de polyfuse! Voel me wel een beetje kippig, maar met het blote oog was het kringeltje onder de B echt niet te zien. Niet slecht voor een smartphone camera. Foto gemaakt met maximale (optische!) zoom, dus niet doorzoomen in het digitale zoombereik.

Herkent iemand dit type connector? Is een 12V aansluiting in een traktor. Zou een passende stekker willen zoeken.

Kijk maar eens bij din 9680 connectors

Gr.F_S

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat zijn ze, bedankt! Helaas niet te vinden bij RS en farnell.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Mogelijk ook bij watersport winkels

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Iemand een idee wat dit onderdeel is, SOD-80 formaat, vermoedelijk een diode, maar de enige markering is "12" een kant is verbonden met de drain van een tny254 de andere kant met een trafowikkeling

Dus een fast recovery diode.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Pak het datasheet van de chip er bij en kijk eens in de voorbeeldschemas of je dat herkent op je print.
https://www.mouser.com/datasheet/2/328/tny253-255-1511707.pdf

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

In SOD-80 vind je die niet veel (meer). Vervangen door een US1M zal wel gaan... (SMA behuizing)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Wat is dit voor condensator?
Hij is 95mm in diameter en 230mm hoog.
Tussen de drie contacten meet ik tussen 1+2 100µF ESR 0,07Ω tussen 2+3 100µF ESR 0,04Ω en tussen 1+3 ook 100µF ESR 0,02Ω
Over 1+2 zit een weerstand van 300K over 2+3 ook 300K en ook over 1+3 300K.
Er staat helaas geen tekst op er zat een label op maar die heeft iemand er af gehaald.
Als er overigen een liefhebber voor het ding mag hij gratis worden opgehaald. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dit topic is gesloten