Ervaring met LSC "Smart" producten van Action ?

Op 31 juli 2020 11:39:35 schreef EricP:
Heb je wat aan dit antwoord? Waarschijnlijk niet :) Er ontbreekt gewoon teveel context en teveel informatie om concreter te kunnen zijn.

Om eerlijk te zijn ja, dit is precies een reactie waarom ik vroeg. Natuurlijk is het lastig om aan de hand van een paar foto's de risico's in te schatten dat begrijp ik. Maar het komt een aardig eind.

Op 31 juli 2020 11:39:35 schreef EricP:
Houd er eens een aansteker onder en je hebt een indicatie.

Ja de plastic kap is inderdaad ontvlambaar. Maar de rest is metaal met een doorzichtige plastic laag tussen het aluminium PCB en het armatuur.

Op 31 juli 2020 11:39:35 schreef EricP:
Als je het je kunt veroorloven, dan zou ik liever een iets betere kwaliteit kopen

Ja dat zou ik ook graag willen doen, maar ik ben helaas nog geen ESP chips tegen gekomen in producten van een gerenommeerd bedrijf. Ik ben wel de Xiaomi-Philips E27 tegengekomen. Philips heeft wel zijn naam hoogt te houden maar zal betekenen dat dit wel goeie kwaliteit is?

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -
EricP

mét CE

Philips heeft wel zijn naam hoogt te houden maar zal betekenen dat dit wel goeie kwaliteit is?

FLipse heeft helemaal niks meer hoog te houden. Meer dan een stel stikker plakkers zijn het niet meer in consumenten spul - helaas.
Wat 'een goede kwaliteit' is, zul je eerst moeten specificeren. Het beoordelen of iets eraan voldoet is zo mogelijk nog moeilijker...

Op 31 juli 2020 12:06:18 schreef EricP:
Als je nou zegt... hoe moet ik dit zien in combinatie met de IPC richtlijn?

De specificatie van de kabel is toch 300V? Als er 350V door heen gaat worden ze toch buiten specificatie gebruikt?

Op 31 juli 2020 12:06:18 schreef EricP:
Verder heb ik niet het hele topic doorgespit om nog een keer te achterhalen waar die 270V vandaan komt... Het zal vast wel ergens staan.

Het staat op de voeding (te vinden in mijn eerste post). Daar staat output 270VDC. Echter staat er ook Max:350VDC, zal dit gelden voor de output?

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -
bprosman

Golden Member

Op 31 juli 2020 12:06:18 schreef EricP:
[...]Daar gaan we weer... Als je nou zegt... hoe moet ik dit zien in combinatie met de IPC richtlijn? Dat is geen spec. Het is geen wet het is een richtlijn.

Verder heb ik niet het hele topic doorgespit om nog een keer te achterhalen waar die 270V vandaan komt... Het zal vast wel ergens staan.

// Offtopic Doet me denken aan een van mijn software ontwikkelaars een jaar of wat terug die boos werd op de software testers dat ze telkens met bugs aankwamen en op een dag met de opmerking kwam "ze zitten er ook gewoon naar te zoeken :+".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Ah, daar komt die vandaan. De vraag is natuurlijk of-ie dat in de praktijk ook haalt. Een driver is doorgaans een stroombron met een max. spanning. Feit is natuurlijk wel dat als de LED string dood gaat, die spanning er zomaar kan staan. En daarmee ze zooi er dus wel wel tegen zou moeten kunnen...

De specificatie van de kabel is toch 300V? Als er 350V door heen gaat worden ze toch buiten specificatie gebruikt?

Spanning gaat niet ergens doorheen. Het staat ergens op. Stroom gaat ergens doorheen.

Zoals gezegd: het zou zomaar zo kunnen zijn dat die spanning nooit gehaald wordt. En daarmee heb je het probleem niet.
Daarnaast... Als 1 draadje 300V kan hebben... omdat de isolatie daar dik genoeg voor is... Dan kunnen 2 draadjes 600V hebben. Ze hebben tenslotte beiden een isolatie tot 300V!
Aanraak-veilig is het dan niet meer, maar dat was het toch al niet.
Dat zou ene overweging van de maker geweest kunnen zijn.

Let wel: ik zeg niet dat het 'goed' is. Ik probeer alleen in jouw context een redenering te vinden waarbij het 'klopt'. En voor de duidelijkheid: ik zou het zo ook niet maken. Maar daarmee is het nog niet per definitie een slecht ontwerp.

Sine

Moderator

240 x √2 = 339V

Die 350V is gewoon de maximale open klemspanning.

Met EricP moet je niet praten over ledverlichting, die zweert nog bij gloeidraden.
Al helemaal niet over CE overigens, maar daar was je al achter.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 31 juli 2020 12:41:19 (17%)

EricP

mét CE

Met EricP moet je niet praten over ledverlichting, die zweert nog bij gloeidraden.

Gasontlading in de juiste context mag ook hoor. LED is leuk als signaal lampje :)

Al helemaal niet over CE overigens, maar daar was je al achter.

Kom eerst eens met iets wat wel ergens op slaat... Dan zien we verder :+

Op 31 juli 2020 12:18:29 schreef EricP:
[...]FLipse heeft helemaal niks meer hoog te houden. Meer dan een stel stikker plakkers zijn het niet meer in consumenten spul - helaas.

Dat is dan inderdaad jammer.

Op 31 juli 2020 12:18:29 schreef EricP:
Wat 'een goede kwaliteit' is, zul je eerst moeten specificeren. Het beoordelen of iets eraan voldoet is zo mogelijk nog moeilijker...

Ik heb helaas te weinig kennis op dit gebied om aan te kunnen geven wat volgens mij 'goeie kwaliteit' zal moeten zijn.
Anders dan dat het geen brandgevaar moet opleveren.

Op 31 juli 2020 12:31:58 schreef EricP:
Let wel: ik zeg niet dat het 'goed' is. Ik probeer alleen in jouw context een redenering te vinden waarbij het 'klopt'. En voor de duidelijkheid: ik zou het zo ook niet maken. Maar daarmee is het nog niet per definitie een slecht ontwerp.

Bedankt voor je uitleg, het is mij nu duidelijk.

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -
EricP

mét CE

Anders dan dat het geen brandgevaar moet opleveren.

Alles wat electrisch werkt levert brandgevaar op. Als je geen brandgevaar wilt hebben, dan moet je de boel gewoon spanningsloos maken.

Het kunstje is om het risico zo klein te maken dat het 'geaccepteerd' (hey, die kreet ken je ergens van :) ) is. Ofwel: de voordelen van het gebruik van electriciteit wegen op tegen het risico van brand (of: het alternatief heeft een veel groter risico). In het algemeen zal LED-meuk kouder blijven dan gloeilampen (by design...). Er zijn voor LED echter weer meer 'fail modes' te verzinnen dan voor een gloeilamp. En daarmee dus ook weer meer risico's dat het mis gaat. Mijn inschatting is dat als je dat ding niet op een piepschuim plafond monteert (maar op iets wat niet brandt) het allemaal wel losloopt. En ja, er zal vast wel een keer wat fout gaan.
Garantie krijg je echter bij een nieuwe TV (en ook die blijkt niks waard te zijn als je die nodig hebt...).

Op 31 juli 2020 12:48:56 schreef EricP:
de voordelen van het gebruik van electriciteit wegen op tegen het risico van brand
[...]
niet op een piepschuim plafond monteert(maar op iets wat niet brandt) het allemaal wel losloopt. En ja, er zal vast wel een keer wat fout gaan.

Hier komt het uiteindelijk wel op neer inderdaad, en is de risico analyse nu voldaan :)

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -
EricP

mét CE

De enige vraag nog... Stel die kap vat vlam - het is al wat verder gezocht hoor... Wat gebeurt er dan? Druppels brandend plastic op een bed waar iemand in ligt te slapen? Op nylon vloerbedekking? Of ligt er laminetniet of wol? (daar moet je toch serieus moeite doen om het in de fik te krijgen / het lukt gewoon niet)

De beste brandmelder blijft een neus. Helaas, die is 'off duty' als je slaapt.

[Bericht gewijzigd door EricP op vrijdag 31 juli 2020 13:06:08 (13%)

Lucky Luke

Golden Member

Op 31 juli 2020 12:31:58 schreef EricP:
Feit is natuurlijk wel dat als de LED string dood gaat, die spanning er zomaar kan staan. En daarmee ze zooi er dus wel wel tegen zou moeten kunnen...

Eens.

Zoals gezegd: het zou zomaar zo kunnen zijn dat die spanning nooit gehaald wordt. En daarmee heb je het probleem niet.

Dan moet je dus wel verdraaid zeker weten dat die spanning nooit gehaald wordt.

Daarnaast... Als 1 draadje 300V kan hebben... omdat de isolatie daar dik genoeg voor is... Dan kunnen 2 draadjes 600V hebben. Ze hebben tenslotte beiden een isolatie tot 300V!
Aanraak-veilig is het dan niet meer, maar dat was het toch al niet.
Dat zou ene overweging van de maker geweest kunnen zijn.

Zo lees ik de "specificatie" van dat draadje ook, maar zonder te weten hoe die specificatie bedoeld is... Omdat je niet weet wat ernaast ligt lijkt het me dat je specificeert wat de isolatie van dat ene draadje hebben kan.

Maargoed, dan moet dus de behuizing voor "de rest van de isolatie" zorgen als er inderdaad 350V op dat draadje komt te staan, want dat draadje ligt niet alleen naast een ander draadje, maar ook over de print en in een behuizing. Dat vind ik dan niet netjes, maar van mijn mening is nog nooit iets ontploft. Wellicht is er inderdaad rekening mee gehouden (En isoleert de lak op de print en op de behuizing voldoende). Er zit ook nog lucht tussen draadje en print, maar ik vind dat je daar niet op moet rekenen. Schuif dan een extra kousje over het kabeltje of neem gewoon voldoende geïsoleerd draad... En wellicht is het huidige draadje voldoende geïsoleerd, ik ken de volledige specificaties niet.

Het zal in de praktijk vast wel loslopen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Het is inderdaad wat ver gezocht, maar er zit behoorlijk wat lucht tussen het PCB en de plastic kap.
Waarschijnlijk is het risico van ontbranden van de kap dan laag?
Tenzij zwaartekracht meehelpt brandend materiaal op de kap te laten komen.

Op 31 juli 2020 13:05:24 schreef EricP:
Druppels brandend plastic op

Moet die maar boven een tegelvloer hangen denk ik dan.

Op 31 juli 2020 13:05:24 schreef EricP:
De beste brandmelder blijft een neus. Helaas, die is 'off duty' als je slaapt.

Wel offtopic: Een optische brandmelder zou ook volstaan, maar dan moet je natuurlijk wel thuis zijn om de brand te blussen.

Op 31 juli 2020 13:23:18 schreef Lucky Luke:
want dat draadje ligt niet alleen naast een ander draadje, maar ook over de print en in een behuizing. Dat vind ik dan niet netjes

Dat klopt, het lijkt er sterk op dat ze eerst de connector hebben gekozen en vervolgens de kabels.
Want dikkere kabels zal niet gaan met de gekozen PCB connector.
Is het aan te raden een krimpkous aan te brengen denk je?

Op 31 juli 2020 13:23:18 schreef Lucky Luke:
Het zal in de praktijk vast wel loslopen.

Ik hoop het :)

[Bericht gewijzigd door Nighthunter op vrijdag 31 juli 2020 13:34:00 (30%)

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -
EricP

mét CE

Tsja... Of gewoon accepteren dat het zo is omdat je het risico als voldoende klein inschat. Die inschatting moet je zelf maken, in combinatie met het feit dat 'men' het er hier wel over eens lijkt te zijn dat de kans dat de boel in de fik gaat an sich al erg klein is.

De vraag is ook een beetje wat acceptabel voor jou is. 1 op 100000 lampen die in de fik gaan? 1 op 1000000 (1 nul meer)? 1 op 10000000 (nog een nul meer). Zeg het maar. Het blijft een lastig verhaal wat 'acceptabel' is...

Op 31 juli 2020 13:32:52 schreef EricP:
Die inschatting moet je zelf maken, in combinatie met het feit dat 'men' het er hier wel over eens lijkt te zijn dat de kans dat de boel in de fik gaat an sich al erg klein is

Dat klopt, die keuze moet ieder voor zich maken. Maar het helpt om mensen met kennis in deze materie er over te laten meedenken.

[Bericht gewijzigd door Nighthunter op vrijdag 31 juli 2020 13:39:23 (11%)

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -
Shiptronic

Overleden

Ach een kaars of carbid lamp geeft ook brand gevaar >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hubie

Special Member

Tja,alles kan in de hens gaan natuurlijk b.v. de netadapters die 24/7 aan het net hangen.Als je daar over gaat nadenken heb je geen leven meer.
LSC is leuk spul maar als je een RF snuffelaar erbij houdt gaatie compleet op tilt.
(De snuffelaar,niet de lamp) ;-)

Shiptronic

Overleden

Een meet apparaat? on afgeschermd en in je blote hand houden contact makend met je huid?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hubie

Special Member

Onderkant is afgeplakt met schuimband,ik raak alleen het aan/uit drukknopje BTW 'meetapparaat' is een beetje te veel eer voor een eenvoudige snuffelaar.

Lucky Luke

Golden Member

Op 31 juli 2020 13:24:58 schreef Nighthunter:Moet die maar boven een tegelvloer hangen denk ik dan.

[...]
Dat klopt, het lijkt er sterk op dat ze eerst de connector hebben gekozen en vervolgens de kabels.
Want dikkere kabels zal niet gaan met de gekozen PCB connector.
Is het aan te raden een krimpkous aan te brengen denk je?

Als je bij het krimpen van die krimpkous de isolatie van de draden smelt, ben je verder van huis.
En eigenlijk had de fabrikant het dan moeten doen, als het nodig was.

Maargoed. Een ongekrompen kousje kan geen kwaad, zolang het geen mechanische problemen oplevert (stuggere kabel).

Ik doe trouwens het licht uit voordat ik ga slapen, ik denk dat wel meer mensen dat doen. Al mag een fabrikant er natuurlijk niet van uitgaan. Idem voor welke vloer er onder ligt.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sine

Moderator

Op 31 juli 2020 17:51:41 schreef Hubie:
als je een RF snuffelaar erbij houdt gaatie compleet op tilt.

Bij welk stuk elektronica met een CPU-tje er in eigenlijk niet tegenwoordig?

Op 31 juli 2020 22:18:46 schreef Lucky Luke:
Maargoed. Een ongekrompen kousje kan geen kwaad, zolang het geen mechanische problemen oplevert (stuggere kabel).

Wellicht een optie, er zit ook een testpunt vlak na de connector waar op gesoldeerd kan worden het zou een optie kunnen zijn daar een geschikte draad op te solderen.

Op 31 juli 2020 22:18:46 schreef Lucky Luke:
Ik doe trouwens het licht uit voordat ik ga slapen, ik denk dat wel meer mensen dat doen.

Het idee van deze lamp is dat deze normaliter via WiFi word bediend. In dat geval zal er altijd stroom op staan.

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -
Hubie

Special Member

Dus? If,then els?
Er zijn tig apparaten waar 24/7 stroom /spanning op staat.
Wat is nu het probleem?
Je schakelt alle groepen uit in de meterkast,een paar gaatjes boren en je hangt die ledlamp aan de 230 Volt.Klaar,finito,basta end of story.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 1 augustus 2020 01:28:00 (41%)

Er is geen probleem. Er werd verondersteld dat de lamp tijdens het slapen uit zal worden gezet, dit probeerde ik nader toe te lichten.

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -
Hubie

Special Member

Ik zou daar mij geen zorgen over maken. tenzij je een kleuter hebt van 3 meter lang en belangstelling voor elektronica en er met zijn takken aan gaat rommelen. ;-)
Die kans lijkt mij uitermate klein. ;-)