P1 splitter maken?

Dat is volgens mijn wel exact wat ik nodig heb :)

Wat zou je er eventueel voor willen hebben?

Op 7 augustus 2020 21:42:08 schreef Mrtn1988:
Ik heb net bij mijn favoriete PCB boer een quote aangevraagd voor PCB inclusief assemblage.

Voor 20 printjes, geassembleerd:

20 PCB's a $20,-
20 Assemblage a $30,-
20 BOM a $160,-
Verzendkosten: a $22,-
Totaal: a $232,- 198 euro

Import: a 17,50 euro
BTW over import a 41.58 euro

Totaal voor 20 PCBA's bij mij op de deurmat: 257.08 euro

Dus dat wordt 12.85 per PCBA. Dan nog per post naar iemand toe, ben je nog weer 2 euro verder. In deze berekening worden de kosten gedekt, maar niet het risico en het werk.

De vraag is of iemand 15 euro wil betalen voor een P1 naar WiFi/SER2NET/ESPeasy printje.

Je kan er kitjes van maken, en een vriend heeft er dus 25 voor betaald... Er zitten dus gekken tussen haha

Tsja, dat klopt. Je kan ook 25 euro betalen voor jouw splitter.

En ik heb iemand gezien doe doet het zelfde als, maar dan met extra voeding. Als ik ze zou verkopen en er werk ik ga steken, wil ik er wel wat aan over houden, eventuele defecten kunnen opvangen enz.

Dus 25 euro voor dit is niet zo gek. Ik laat het voor nu maar bij een paar PCB's die de gevorderde soldeerder zelf in elkaar kan zetten. Kitjes kan wel als het allemaal groot is. Maar de TPS62840 is VSON-HR (DLC) 1.5 x 2mm met 8 pootjes. Is prima te solderen voor iemand die met hete lucht overweg kan, maar de meeste hier werken nog met steeltjes of vinden alles kleiner dan 0805 niet te solderen met het blote oog ;-)

De P1 poort is een optocoupler uitgang. Met een 50 cm snoertje aan je RJ11 plugje moet je moet echt een 1k pullup gebruiken anders is je flank helemaal naar de knoppen en hou je niks over. Het signaal moet je inderdaad precies 1x inverteren om naar de UART pin van bijvoorbeeld een RPI te sturen.

Een week of 4 geleden nog een breadbordje gemaakt met wat spul erop.

Achter je inverter torretje zou je meerdere aftakkingen kunnen maken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Tenzij 1 apparaat juist geen inverted signaal moet hebben :)

Het is nu toch te warm op de hobbykamer om daar even lekker te solderen, wacht even een paar dagen :)

Ben nu aan het werk zal morgen de eagle files er bij zetten 5 printjes voor iets meer dan 10 euro bij jlc pcb uit china
Mijn printje inc transport 4 euro

Even een vraag aan Knutsel10,

Dat schema is dat ook bruikbaar om bv een P1 kabel en een P1 bluetooth dongle aan te verbinden ?
Dan vraag twee, waarom wordt de 4009N niet via pinnen 1 en 6 uit d P1 poort gevoed ?
Dan vraag 3, moet één van de apparaten van een usb-voeding van 5 Volt voorzien worden om ze te laten werken ?

Mijn dongle wordt nl nu gevoed vanuit de P1 poort, maar kan de kabel naar de pc er nu niet op aansluiten, één van beide werkt dan niet en beide moeten voorzien zijn van spanning.

Generaal:

P1 kabel en bleutooth dongle geen idee weet niet hoe deze werkt.
Als deze een harde 5V geeft op de poot 5 van de master kan het wel

De voeding komt niet uit de P1 poort omdat, ik geen 6 aderige kabel heb.

De voeding komt uit de master wat een Raspberry Pi is dus energie genoeg.
Vraag 3 ja of je moet de 5V op de slave aanluiten. en de 5V en en de GND van de P1 pport gaan gebruiken

suc6

van een mede CO er
https://www.circuitsonline.net/forum/view/147474/last

[Bericht gewijzigd door knutsel10 op woensdag 19 mei 2021 15:02:24 (11%)

De nieuwe slimme meters SMR5 kunnen makkelijk 0,5A volgens de NUON afgeven en dus het printje voeden.....wat ik nu dus ook gedaan heb, probleem opgelost.

Bedankt !

https://www.compuron.nl/IoT/meter/P1I.png

Hangt hier al een maand of te vier te draaien en werkt uitstekend, gewoon die 3 dingen op een gaatjes bord. Als het heel compact moet dan direct aan de Wemos solderen.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op woensdag 19 mei 2021 17:32:49 (12%)

Op 19 mei 2021 17:52:07 schreef HD13:
Meer info over de P1 poort en schema, blz 7

die was al gepost een keer hier

bprosman

Golden Member

Mijn P1 splitter draait hier inmiddels ook al weer een paar weekjes.
Het zwarte kabeltje is een USB-RS232 convertertje, dan past het zo in een Raspberry Pi

Mijn schema is net iets aangepast, dmv jumpers kun je kiezen wie de +5V levert.

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 19 mei 2021 20:02:41 (19%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hallo allen,

Heb een niewe splitter gemaakt met USB aansluiting.
Willen jullie kijken of er nog wat fout zit?
De slave is bewust gekruist

bprosman

Golden Member

Waarom die opto coupler in de slave ?
Want de USB is niet optisch geisoleerd.
En waarom kruis je de kabels ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 22 mei 2021 20:47:35 (17%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Als je als slave geen 5V nodig hebt, is het galvanisch gescheiden.
Het heeft me al 2 4009 ic's gekost.
En die kruising tja,
Bij de P1 is pin 2 =voeding 3 massa en 5 data en toch moet ik de aders kruisen????????

Heb al een splitter zonder opto werkend.
En als de bedrading gekruist is werkt alles ook door elkaar heen.
Misschien Chinese RJ12 chassisdelen ik weet het echt niet meer.
bprosman jij hebt geen problemen? aangezien jouw splitter op mijn ontwerp is gebasseerd?

[Bericht gewijzigd door knutsel10 op zaterdag 22 mei 2021 20:59:12 (10%)

bprosman

Golden Member

Als de slave geen 5V nodig heeft zet ik de jumper niet. Voor zover ik weet is Pin 1 de +5V op een RJ12, in mijn geval haal ik de +5V uit de slimme meter. De RPi hangt via een USB-RS232 kabel aan de splitter, alleen de massa gekoppeld (J4).
Draait nu een paar weken, zelfs een weekje gedraaid met kabels van 7.5 meter. De "master" hangt bij mij aan een Toon interface ook via RJ12 maar de voedingsjumper niet gezet.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.