je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

Tidak Ada

Golden Member

't Kan nog gekker hoor:

'Coketron'

'Pencil tube' (in mijn bezit)

Eimac U606 Phantasstron

Meestal zijn dit grapjes van uit de ontwikkelingslaboratoria.

Ik kwam zo ooit ergens een buis tegen met een gasgestookte kathode! (ook een grapje natuurlijk)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Jiiny, Philips er ook in geslaagd de gewone beeldbuis een kanon te geven dat onder een gebogen hoek stond, zodanig dat ook die een stuk korter werd. ergens heb ik van dat experiment nog een artikel liggen.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Kris, schiet maar eens door dat artikel..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fzwart

Golden Member

Die beeldbuizen kunnen nog veel kleiner. Hier een Sinclair TV80 met beeld-om-de-hoek.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Yep die tv heb ik hier liggen. Hij doet het helaas niet meer. Er zit geloof ik (Geloof ik omdat de reparatie poging al weer erg lang geleden is.) een chip in die ongeveer alle nodige spanningen maakt van de 6 volt accuspanning. En helaas is die dood. En helaas was dat een speciaaltje van Sinclair. Niet meer aan te komen dus.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op dinsdag 25 augustus 2020 10:54:39 (11%)

Op 24 augustus 2020 19:45:55 schreef Jinny:
Niet van mij, maar toegezonden gekregen van een vriend, de plaatjes dan..

[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]

Ik vraag mij af wat voor een afbuigeenheid hiervoor nodig is om de spot van de rechter buis mooi op het midden van het scherm te kunnen krijgen...
Dat zal wel een permanente magneet moeten gaan zijn.

Neovo

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Sine

Moderator

Op 25 augustus 2020 10:36:24 schreef fzwart:
Die beeldbuizen kunnen nog veel kleiner. Hier een Sinclair TV80 met beeld-om-de-hoek.

Die was al eens voorbijgekomen inderdaad, dat is een CRT met VFD constructiemethodes.

Zijn die buizen met 'kromme nek' ooit tot productie gekomen?

Op 25 augustus 2020 10:53:14 schreef Ex-fietser:
Yep die tv heb ik hier liggen. Hij doet het helaas niet meer. Er zit een chip in die ongeveer alle nodige spanningen maakt van de 6 volt accuspanning.

Weet je wel om hoeveel verschillende spanningen het gaat en welke spanningen dat zouden moeten zijn?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Jinny

Golden Member

Op 25 augustus 2020 11:16:57 schreef Sine:
[...]

Die was al eens voorbijgekomen inderdaad, dat is een CRT met VFD constructiemethodes.

Zijn die buizen met 'kromme nek' ooit tot productie gekomen?

Geen flauw idee Sine.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Op 25 augustus 2020 10:36:24 schreef fzwart:
Die beeldbuizen kunnen nog veel kleiner. Hier een Sinclair TV80 met beeld-om-de-hoek.

Kan nóg véél kleiner:

Hier nog een gekke beeldbuis; doet aan een stoffer en blik denken:

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Die onderste vind je nog wel eens in beeld-intercoms. Ik heb zo'n los monitortje liggen, puur omdat het zo'n grappig ding is. Baco had ze voor een grijpstuiver, 5 a 10 jaar terug.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Dok

Golden Member

Hier ligt ook nog een kleinglaswerktstukje.

even uit een andere hoek kijken.

Hoe klein het ding ook zijn mag het is, het is een echte 'beeldbuis'..
Heb het ding even op de weegschaal gehad en hij tikte 37 gram aan.

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Op 25 augustus 2020 10:53:14 schreef Ex-fietser:
Yep die tv heb ik hier liggen. Hij doet het helaas niet meer. Er zit een chip in die ongeveer alle nodige spanningen maakt van de 6 volt accuspanning.

Weet je wel om hoeveel verschillende spanningen het gaat en welke spanningen dat zouden moeten zijn?

Het is lang geleden dat ik een reparatiepoging deed. Toen wist ik dat waarschijnlijk wel. Nu even niet meer. Wat ik wel weet dat er geen 1 spanning aanwezig was. Het apparaat is helemaal dood. Maar er zal waarschijnlijk een gloeispannning, hoogspanning, tuner spanning en een spanning voor de overige elektronica als versterkers enzo nodig geweest moeten zijn. En die sinclair schakelingen waren altijd heel erg slim. Met bijna niets deden ze alles. Waarschijnlijk kwam uit uit dat ic een pwm signaal dat met een losse spoel alle spanningen maakte. Maar ik weet de details niet meer. Ik zal weer eens moeten gaan kijken hoe het werkelijk zat als ik hem weer terug gevonden heb. Hij zit ergens tussen de opgeslagen zooi.

En die hele kleine beeldbuisjes zaten volgens mij in zoekers van video camera's. Je moet ze zelfs in kleur hebben. Ik heb alleen nog een zw liggen.

Dok

Golden Member

@Ex-fietser,
Dit ding zat in een vhs opneemding..

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Tidak Ada

Golden Member

Op 25 augustus 2020 13:34:34 schreef Ledlover:
Die onderste vind je nog wel eens in beeld-intercoms. Ik heb zo'n los monitortje liggen, puur omdat het zo'n grappig ding is. Baco had ze voor een grijpstuiver, 5 a 10 jaar terug.

Daar komt ie ook uit.

Ik had ook nog zo'n monitortje, maar ik geloof dat ik dat ooit aan de beurs heb gedoneerd. Je kunt immers niet alles bewaren..... :+ :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Je kunt immers niet alles bewaren..... :+ :P

Jawel.......... O-)

TinusTech

Golden Member

Philips heeft ook voor huiskamertv's geëxperimenteerd met beeldbuizen met kromme hals. Helaas weet ik niet meer de datum en tijdschrift waarin dit is gepubliceerd. Wel voor het tijdperk van de 110° beeldbuizen.

[Bericht gewijzigd door TinusTech op dinsdag 25 augustus 2020 16:17:54 (14%)

Jinny

Golden Member

Nog iets uit dezelfde source...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Bij mij in de kast staan, naast de andere zaken, ook twee scoop pijpen.
Misschien niet erg bijzonder maar wel leuk om te (laten) zien.

De grote is een D13-16 GH 60cm lang
Deze is van een PM3330 scoop. Stond op een speciaal karretje. De scoop woog meer dan 40 kg.

De kleine is 'veel nieuwer' dat is een D14-160 GH 41cm en van een PM3250.

Tidak Ada

Golden Member

Op 25 augustus 2020 16:13:58 schreef TinusTech:
Philips heeft ook voor huiskamertv's geëxperimenteerd met beeldbuizen met kromme hals. Helaas weet ik niet meer de datum en tijdschrift waarin dit is gepubliceerd. Wel voor het tijdperk van de 110° beeldbuizen.

Er zijn trouwens meer experimenten met CRT's met gebogen traject, hoewel niet zo rigoureus als in bovenstaande voorbeelden

Hier een CRT van Dumont:

B&K 5BKPV-1 4.5-inch flying-spot scanner CRT http://lampes-et-tubes.info/cr/cr091.php?l=e

en het patent in de pdf hieronder......

US2211613A.pdf

  • Overigens zou ik willen vragen of het vervolg van de papers ook gepubliceerd kan. Nu mist er zowel bij de scoopbuis als bij de TV buis het laatste stuk van de tekst
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Tidak, ik heb gepost wat ik heb...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
PE1PAB

Golden Member

Niet meer in mijn bezit, maar heb ooit eens een monoscope gehad.

https://www.crtsite.com/image/monoscope.jpg

Eigenlijk een karaktergenerator van een antieke computerterminal op Schiphol.
Geheugen in die terminal was een bos draad waar mechanisch (piëzo) pulsjes doorheen gestuurd werden, de inhoud van het display liep daar dus als het ware in pulsjes/bitjes in rond.
Als er een byte uit het "geheugen" kwam, splitste die in twee nibbles.
Deze werden omgezet naar een analoog signaal, vervolgens op de respectievelijke X en Y van de monoscope gezet
Dit was eigenlijk een CRT, alleen zat daar een metalen plaat i.p.v. een fosforlaag in.
Op de plaat waren, in een raster, de symbolen geprint met isolerende inkt.

https://www.crtsite.com/image/monoscope2.jpg

Met de X en Y selecteerde je dus een karakter
Variatie in de elektronenstroom werd vervolgens op een beeldbuis omgezet in het karakter.
Zat nog uiteraard nog wat logica bij die horizontale en verticale positie op de beeldbuis "optelde" bij de X en Y.
Gaf een uiterst scherp en mooi lettertje.
Terminal was wel een uiterst groot, lomp en zwaar geval, dus na aanschaf van mijn TRS-80, gesloopt.

Buis uiteindelijk gedoneerd aan Henk Dijkstra van "The Cathode Ray Tube site", bij mij lag ie maar en hij was er blij mee.

Plaatjes geleend crtsite.com