je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

Tidak Ada

Golden Member

Grrr, die was ik nu net van plan ook te publiceren >:) ;)

Ik heb hier een pdf met wat gedetailleerde info over deze CK1440 Charactron van Raytheon, maar die is >4MB.
Interesse? Mail me

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 26 augustus 2020 22:40:26 (53%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

nieuw hier, ff aanhaken. (hallo Jinny, Maarten,Tidak you know...)
De bedoeling van de licht gebogen buis is ion trap om kathodevergiftiging te voorkomen. De kromme banaan is vanwege ruimtebesparing dus een wezenlijk ander doel. Paper komt via mij maar is uit de erfenis van CRT heerlen. Het meeste is een hoop wiskunde enz niet zo spannend als je het niet wil nadoen. Ik had de kop erbij gedaan om aan te geven dat het geen grap is en dat er opstaat dat er copyright opzit... Ik zal de tekeningen erbij zoeken. ik ben meer een lurker als een poster dus ik had het aan Jinny gestuurd vanwege het glaswerk.
Botweg alles op t web zetten leek me niet wijs, ik heb bv ook nog eea uit de erfenis van Mapper. Dat IP is overgegaan naar ASML en je wil denk ik geen briefje van de afd LEGAL krijgen want dan heb je een slechte dag. Als je gezien hebt hoe precies ze van asml alles weggehaald/gewist hebben dan weet je dat ze daar bunzig van worden. Ik heb een verdwaalde computer bij wat spullen gekocht,(ww 'mapper' haha) als ik daar wat leuks aantref gooi ik t zeker niet op t web...
@tidak ik heb wel een kopietje maar be careful met botweg verspreiden ook al is t oud

Jinny

Golden Member

Welkom heer Eastwoods labs...
Klopt, Eastwoods labs was de source waar eea van weg kwam..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

ok dan hier wat plaatjes. Het enige interessante lijkt mij wat ze nou precies deden toch? Ik zag al iemand denken richting magneet en dat dacht ik zelf ook. Interessant is dat ze het op losten met een set concentrische sferische afbuigplaten. Electrostatisch dus. Dat is ook wat je wil met een scoop.

plaatje 1 sums it up - 20 blz van dit soort tekst. Wie wil er meer? ;-)
andere paatjes geven wat overzicht van eea.

oh,meer mag niet maar tis wel genoeg denk ik

Op 26 augustus 2020 13:52:09 schreef Tidak Ada:
[...]

Er zijn trouwens meer experimenten met CRT's met gebogen traject, hoewel niet zo rigoureus als in bovenstaande voorbeelden

Hier een CRT van Dumont:

[bijlage]

[/list]

Das geen experiment en ook geen gebogen buis. enkel een kanon met een ionenval. Die val zat zowat in iedere beeldbuis tot 1958. De ionenval belet het beschadigen van de fosforlaag door ionen (waardoor er een donkere zone ontstaat in het centrum van het beeld na x uren)

Tidak Ada

Golden Member

Beste Fred, Eastwood labs,

Beetje vertraagd doordat Zeelandnet met een gigantische DDOS aanval te kampen had

Dank voor de waarschuwing! :)

Ik ben een fervent verzamelaar van allerlei elektronisch glaswerk.
Zit al jaren in een groep van buizenverzamelaars/historici (TCA = Tube collectors Association) http://www.tubecollectors.org/.
Helaas begint de groep 'uit te sterven' en is het tijdschrift dat ze uitgaven sinds kort gestaakt. Er is nu alleen nog het forum over. De club was opgericht door mensen uit de buizen wereld zowel ontwikkelaars al technici, die trachten de historie en de buizen zelf te conserveren voor het nageslacht.
Meerdere leden houden er een eigen museum op na.

Zoals je begrijpt ben ik zeer geïnteresseerd in die documentatie, die onder de gestelde voorwaarden beheerd zal worden. Mocht ASML toestemming willen geven om een en ander ook aan de TCA ter beschikking te willen stellen, dan zal die groep zeer dankbaar zijn.

Ook ik heb het mijne bij CRT Heerlen kunnen vinden zelfs met hulp van André Klok. (heb hier nog een YouTube-filmpje van hem liggen over het einde van het bedrijf).

Mocht je een of ander willen doorsturen, dan kun je mijn mailadres in mijn profiel vinden (Overtypen, copy/paste is om reden van spam geblokkeerd)

Met vriendelijke groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Geen electronenbuis, wel glaswerk. Kaartje niet leesbaar op de foto, maar links de oude brandarislamp en rechts de nieuwere variant, nog rechtser verpakking van de opvolger. Gemaakt door Philips, maar geen nummertjes kunnen lezen voor MaartenBakker.

Ook niet onthouden wat de specificaties waren, staat ongetwijfeld ergens online of mogelijk is zo' n lamp in dit (of een dergelijk) topic al eerder langsgekomen. Minder dan 100V, bij meer dan 50A, in ieder geval.

In de lamp zit schuurpoeder om de zwarte laag die ontstaat in gebruik, weer weg te schuren door de lamp te bewegen.

Dit zijn gloeilampen, de opvolger is een kwikdamplamp.

(Gezien in de vuurtoren op Texel. Die is in verdiepingen ingedeeld met op elke verdieping "iets interessants", de lamp ligt iirc op de 2e verdieping)

EDIT: Op de foto vanTestman is 1 van de bordjes wel te lezen: 70V/60A voor de oude lamp. De nieuwere gloeilamp had andere specificaties.

EDIT2 @Thevel: Dat stond er niet bij. Ze zien er wel uit alsof ze nog heel zijn.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Hier zijn nog meer van die 'zaklampjes' te bewonderen, ook metaal-halide:

http://lampes-et-tubes.info/index-e.htm

Ik heb de site al eerder aangehaald; hier dus slechts ter herinnering.

Ook heel veel buizen!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Welke bedoel je??

Of bedoel je die immage intensifiers?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 7 oktober 2020 23:30:47 (55%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Ah, bedoel je die.... Na lange tijd toch moeten ruilen tegen wat anders (kleiner) wegens ruimtegebrek (= WAF>). En zo kan ik hem af en toe toch nog vasthouden :+

Buiten coronatijden komen we nog wel eens bij elkaar.
Hij komt ook 'jaarlijks' langs op de stand van CO, maar ja, geen buizen aldaar :7

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het is misschien niet zoals je verwacht of misschien zoals hier bedoeld is. Maar er zit een glasplaat op, en ik vind het wel een mooi stukje.
Gevonden in mijn verzameling oude militaire componenten.

duck-tape does miracles...so do I
Sine

Moderator

Daar was deze voor https://www.circuitsonline.net/forum/view/44378/1

En daar stonden er ook een paar in .. maar helaas zijn ondertussen wat foto's dood.

Weet iemand wat een Philips TH91 voor een buisje is ? Geen electrodes, enkel twee in het midden met elkaar verbonden "gloeidraden".

En een mooi glazen kristal:

OC nummer op de bovenzijde overigens: 172,0625

Beiden via-via uit een erfenis van een onbekende.

de TH91,lijkt me een thermokruisje (oa toegepast als RMS convertor). niet laten gloeien :-)

Dat zou kunnen, daarvan zaten er meer in deze collectie.
Onder de microscoop zit op het kruispunt een klein wit klontje. Ik snap dan wat het is, maar meer informatie is welkom :)

dat knooppunt, daar wordt de warmte van het hittedraadje overgedragen op de PTC, NTC of thermokoppel. TH91, zegt me niets, maar de constructie doet me aan een bolometer/thermokruis denken.

Lucky Luke

Golden Member

Op 14 november 2020 14:19:38 schreef Aart:
En een mooi glazen kristal:

[bijlage]
OC nummer op de bovenzijde overigens: 172,0625

Om dat mooie glaswerk uitgerekend op een glassnijder te fotograferen is wel ietwat gewaagd, vind je niet? >:)

Gaaf om zo het binnenste van een kristal te kunnen zien.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
RAAF12

Golden Member

Nog wat spul gevonden v.l.n.r de Philips nixie ZM1000 met > 6 jaar ervaring en kathode vergiftiging, NOS ZM1000, 2x NOS ZM1000R, PL519 en NOS Pope AX50

Voor de vakantiegangers, dit moois is gratis te bezichtigen in het MCL te Leeuwarden, afdeling Radiologie. Voor de liefhebbers van heli's, er is een nooddienst op de Waddeneilanden en er landen regelmatig 24/7 heli's op het dek van het MCL.
Vliegbasis Leeuwarden heeft verkeer (nu wat minder, want piloten zijn ook ambtenaren en hebben vakantie), in het weekend ook civiel zweefvliegen en de verkeerstoren is te beluisteren op de VHF met een scanner.
Overigens maakt de F-35 meer lawaai dan de F-16 dat is duidelijk te horen als ze van L'den naar de Waddenzee vliegen.

Op de zijkant van de ZM1000R staat een witte opdruk. Was betekent dat?

Tidak Ada

Golden Member

Niet zo bizar :> ;).

Hier iets echt bizars:

Het is en Omegatron. Dient voor gasanalyse. Fabrikaat Melz
USSR
Typenummer PMO-4C (cyrillic) = RMO-4S

Hier een link naar meer informatie.

Datasheet:

Ook Philips maakte dit soort buizen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †