je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

RAAF12

Golden Member

Wow, mooi stukje blaaswerk ook. Met glasfabrieken heb ik een connectie.

vraag: Hoe raakt je te onderzoeken gas in de buis zonder het vacuüm te niet te doen?

maartenbakker

Special Member

Op 13 juli 2021 12:20:03 schreef RAAF12:
Op de zijkant van de ZM1000R staat een witte opdruk. Was betekent dat?
[bijlage]

Dat is de productiecode zoals in principe op alle Philipsbuizen en aan Philips gelieerde buizen aanwezig, meestal in grijze inkt gedrukt en ten onrechte etscode genoemd. Meestal 2 regels van elk 3 tot 4 tekens.

De doorgaans grijze druk, is met een redelijk goede inkt gedaan omdat de opdruk niet vluchtig moest zijn en gedurende een groot deel van het logistieke proces de enige aanduiding op de buis was (universele voorraad die voor elke afnemer anders gestempeld moest kunnen worden). De witte stempelopdruk is doorgaans op basis van krijt en makkelijker af te vegen. In dit geval is gewoon alles gestempeld. Productie van dit soort buizen geschiedde waarschijnlijk op afwijkende productielijnen en was ook wat kleinschaliger.

De bovenste regel is het type en de revisie van de buis. Koudekathodebuizen kregen vanaf een bepaald moment codes met een M aan het begin toegewezen. Er zit nog wat meer extra informatie in die er bij normale buizen niet inzit, maar dat weet ik zo even niet op te lepelen.

De tweede regel zegt: Heerlen, maart 1972 (eventueel 1962).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 13 juli 2021 23:54:20 (26%)]

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 juli 2021 23:22:42 schreef kris van damme:
vraag: Hoe raakt je te onderzoeken gas in de buis zonder het vacuüm te niet te doen?

Dat dwarse buisje wordt aan het te meten system bevestigd, hetzij middels glastechniek, hetzij middels een knelkoppeling. In beide gevallen wordt het uiteinde geopend, zodat er verbinding ontstaat.
De buis moet echter in stock vacuüm blijven, zodat verontreinig met andere gassen wordt voorkomen.
Hetezelfde geldt voor vacuüm gauges.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
RAAF12

Golden Member

Op 13 juli 2021 23:48:40 schreef maartenbakker:

De bovenste regel is het type en de revisie van de buis. Koudekathodebuizen kregen vanaf een bepaald moment codes met een M aan het begin toegewezen. Er zit nog wat meer extra informatie in die er bij normale buizen niet inzit, maar dat weet ik zo even niet op te lepelen.

De tweede regel zegt: Heerlen, maart 1972 (eventueel 1962).

De buisjes kwamen uit 1972, en ik kon er geen losse voetjes bijkopen, 1 voetje per buis. Tnx!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 14 juli 2021 12:40:08 (41%)]

Op 14 juli 2021 00:06:41 schreef Tidak Ada:
[...] . In beide gevallen wordt het uiteinde geopend, zodat er verbinding ontstaat.
.

bedankt, duidelijk nu.. "net voor gebruik openmaken " dus.