Vergelijking PCB fabrikanten - Deel 2

bprosman

Golden Member

Weet iemand het verschil tussen "DHL Express prio" en "DHL Express prio (DDP)" ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
flash2b

Special Member

Oh! Dan is die DDP is veel gunstiger dan 14.50 (excl btw) aan DHL betalen om de BTW af te dragen.

Die kosten voor het inklaren zijn volgens mij opgebouwd uit een aantal dingen. Enerzijds is het "geld innen bij aflevering" wat een kostenpost is. Sinds COVID doen ze dat niet meer, maar daar is de prijs nog wel op gebaseerd. Dat geld innen kan je denken: valt wel mee, maar d'r zijn allerlei kosten aan verbonden. Enerzijds staat de chauffeur dus te wachten totda je je portemonnay hebt gevonden. Anderzijds, als ie cash accepteert rijd die gast met behoorlijk wat geld rond aan het eind van de dag... En wat als ie dan bestolen wordt?

Anderzijds, moet DHL de boel afdragen aan de douane nog voordat jij betaald hebt. En wat als jij dan niet betaald? Dan heeft DHL een zooi moeite om dat terug te vragen bij de douane. Ook dat moet "afgeschreven" worden.

Nu kan ik tegenwoordig de BTW betalen nog voordat de boel china verlaat. Dus dan is het "voorschieten" noch het "transacties bij aflevering" een argument. Ze verdienen er nu gewoon wat op....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

zo dat is alweer een tijdje geleden hier in dit topic.

Ik was even benieuwd of er meerdere mensen zijn die onlangs wat mindere ervaring hebben met de beloofde levertijden van JLC PCB.
Ik heb vorige week maandag een order voor pcbs gedaan. rood met ENIG, zou bouwtijd van 3 dagen hebben. OK er was een engineering verzoek, omdat ze blijkbaar edge reels toe moesten voegen aan het paneel, maar die vraag heb ik direct beantwoord.
Nu zijn we ruim 6 werkdagen later en 1 pcb is nog steeds in productie.
Die gaat deze week met DHL niet meer aankomen, omdat die pickup vaak ook nog 1,5 dag duurt.
Nu zag ik een interessant plaatje, wat aangeeft dat ze vanaf diverse locaties werken en er nogal wat reistijd tussen alle locatie zit.
Normaliter is het meestal 6 werkdagen later in huis met DHL, maar als ik mijn klant beloof snel te leveren , kan ik hier niet op aan, normaliter meestal geen probleem.
Verder vind ik de algemene levertijd en prijs wel erg positief

Iemand tips voor een andere supersnelle betrouwbare pcb boer?

bprosman

Golden Member

Nu zijn we ruim 6 werkdagen later en 1 pcb is nog steeds in productie.

Wat zegt JLC hier zelf over ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@Stijnos, ik bestelde laatst ook 3 PCB's waarvan 1 rood, ook toen viel het me op dat de rode pcb een paar dagen langer duurde.

maar als ik mijn klant beloof snel te leveren , kan ik hier niet op aan

Tsja, in Europa laten maken bij Eurocircuits ofzo met de bij behorende prijzen. Uiteindelijk is dit gewoon een vorm van dropshipping uit China en loop je risico's dat het langer duurt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
bprosman

Golden Member

@Stijnos, ik bestelde laatst ook 3 PCB's waarvan 1 rood, ook toen viel het me op dat de rode pcb een paar dagen langer duurde.

Ligt denk ik aan de rest van hun orderportefeuille.
Mijn laatste bestelling (Juni 2020, Rood, Blauw, Zwart en Groen) was het de Groene die het langste duurde.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 13 oktober 2020 14:34:28 schreef bprosman:
[...]
Wat zegt JLC hier zelf over ?

tsja het bekende chinese geneuzel,
Yes sir, sorry sir I'll put pressure to the factory
Maar uiteraard helpt dat geen bal en neem ik het maar voor lief.

buckfast_beekeeper

Golden Member

zondag 4/10 +-17:00 2 rode printjes besteld bij JLCPCB, 5 stuks 100mm * 82mm

En 10 stuks 41mm * 33mm

Zondag 4/10 19:37 bevestiging in productie.
Vrijdag 9/10 9:37 verontschuldiging dat het ordernummer niet is verwijderd. Daarvoor krijg ik een tegoed coupon van 10€. Voor 8,53€ printjes besteld, verzending + duty 14,46€.

Vrijdag 9/10 9:19 mailtje dat de printjes zijn verzonden met Europakket.

Wie geraakt er wijs uit deze tracking?

Blijkbaar is het pakket gereisd van Hong-Kong => Leipzig. => Frankfurt => Leipzig => Keulen => Dusseldorf => Leipzig => Keulen => Dusseldorf en wat er na gaat komen? Weer Leipzig? En dan verschieten dat iets lang onderweg blijft.

edit: zonet een mlailtje gehad van bPost dat er een pakketje met een Duitse tracking is gearriveerd en morgen geleverd zou moeten worden. Zou het dan toch niet nog een rondje Leipzig bezig zijn?

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op dinsdag 13 oktober 2020 17:15:40 (12%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Bij mij komt na Leipzich -> Brussel -> Eindhoven.
En dat altijd binnen een week maar ik laat wel altijd via DHL verzenden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

afgelopen weken 3 printjes laten maken bij JLCPCB.
Was de eerste keer, dus ik had nog niet voldaan aan alle richtlijnen, maar dat kon prima aangepast worden.
Engelse service is prima daar.

2x een recht toe-recht aan printje, niks spannends.
1x een wat grotere pcb, met vreemde outline.
Allemaal goed verlopen

Wat betreft verzending.
De trigger bij de douane is op pakketjes boven de €22,-
Zit je pakket er onder, dan geen extra belasting
Kom je er boven, dan moet je ervoor zorgen dat de shippingkosten duidelijk vermeld zijn, anders nemen ze het standaard tarief van €100 (!!)

Ook dat is prima geregeld bij JLCPCB. Verzendpapieren dik in orde.
Als verzendoptie had ik gekozen dat JLCPCB de douanekosten zouden regelen. Dan betaal je vooraf dus iets meer, maar dan weet je wat het extra kost. Geen vervelende naheffingen achteraf!

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ergens is er een draadje met in en uitvoer. Die 22€ is de grens maar de praktijk blijkt dat er wel wat meer door de douane glipt als het maar niet te groot of te zwaar is. Soms wordt er ook naar de echte waarde gevraagd. Neem je bij JLCPCB europakket, dan wordt alles door hen geregeld en dat hoeft niet duurder te zijn dan gewone verzending. In tegendeel.

Mijn printjes zijn vandaag netjes aangekomen. de 82mm waren beter 80mm geweest. Ik ben voortgegaan op de tekeningen van de fabrikant maar geen rekening gehouden met de PCB gleufjes in het doosje.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Een keertje niet alleen een pcb'tje laten maken maar ook laten bestukken.
Kosten 51,96 euro inclusief verzending (incl. inklaring door JLCPB)

rob040

Golden Member

Op 14 oktober 2020 18:49:22 schreef MarEle:
Een keertje niet alleen een pcb'tje laten maken maar ook laten bestukken.
Kosten 51,96 euro inclusief verzending (incl. inklaring door JLCPB)

Ik neem aan in China laten doen, geen angst voor fake onderdelen?

Ik heb gebruik gemaakt van de parts library van JLCPCB.
Zolang je alleen de basic parts gebruikt, vind ik de prijs heel schappelijk, voor een paar euro per board kan ik het niet solderen, dat ben ik hier al aan de componenten kwijt.
Zekerheid is er natuurlijk niet, maar ik verwacht niet dat JLCPCB fake componenten zal leveren, dat zou erg slecht voor hun business zijn.
De TL074 heeft in iedergeval een voldoende slew rate, dat heb ik wel eens anders gezien met een fake. De overige componenten zijn over het algemeen niet erg kritisch, de 250V condensatoren vliegen er in iedergeval niet direct uit.

rob040

Golden Member

Nee, ze zullen het niet bewust doen, maar als ze lokaal kopen, dan is er een zeker risico.

Ze zijn "vriendjes" met lcsc. Dat lijkt de "farnell-van-china" te zijn. Een betrouwbare club.

Zoals ik ook al in het andere onderwerp heb verteld: De "fake" torretjes die ik op ebay had gekocht blijken gewoon van een andere fabrikant een zoveel lijkende naam te hebben dat ik me vergist had. De bestukkingsfabrieken waar ik m'n printjes vandaan haal hebben gewoon "echte" torretjes bij LCSC gehaald: De bedoelde van Onsemi.

Op 14 oktober 2020 20:43:33 schreef rob040:
Nee, ze zullen het niet bewust doen, maar als ze lokaal kopen, dan is er een zeker risico.

Denk je nu echt dat als een bedrijf als Apple bij een respectabele fabriek daar z'n printjes laat bestukken dat dan 1:1000 stiekum toch een fake component blijt te zijn? Met meer dan 1000 onderdelen op een smartphone print is er dan geen enkele goed.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 14 oktober 2020 20:51:09 (34%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

Denk je nu echt dat als een bedrijf als Apple bij een respectabele fabriek daar z'n printjes laat bestukken dat dan 1:1000 stiekum toch een fake component blijt te zijn? Met meer dan 1000 onderdelen op een smartphone print is er dan geen enkele goed.

Ik weet niet of er een relatie tussen beide bedrijven bestaat, maar point taken...

Kruimel

Golden Member

Op 14 oktober 2020 18:54:27 schreef MarEle:
Een keertje niet alleen een pcb'tje laten maken maar ook laten bestukken.
Kosten 51,96 euro inclusief verzending voor 20 stuks (incl. inklaring door JLCPB)

Voor 20 stuks? o_O Da's best een goede deal zelfs zonder het bestukken. Daar doe ik het ook niet voor...

Op 14 oktober 2020 18:49:22 schreef MarEle:
Een keertje niet alleen een pcb'tje laten maken maar ook laten bestukken.
Kosten 51,96 euro inclusief verzending (incl. inklaring door JLCPB)

geeft het SMD monteren nog veel vragen/problemen.
Ik wilde wat 4polige leds laten monteren (WS2812b).
Maar ik vond het nogal een risico ivm de juiste orientatie, heb je een mogelijkheid om dat te controleren? Of gewoon goed omschrijven...en hopen op een goede afloop.

Het liefst zou ik het zelf doen, vindt alleen het smd stencil aan de prijzige kant. Weet iemand hoe groot het stencil is wat je krijgt?

bprosman

Golden Member

Ik wilde wat 4polige leds laten monteren (WS2812b).
Maar ik vond het nogal een risico ivm de juiste orientatie, heb je een mogelijkheid om dat te controleren? Of gewoon goed omschrijven...en hopen op een goede afloop.

Die hebben toch ook gewoon een gestandaardiseerde pinnummering ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Kruimel

Golden Member

Inderdaad, daar zit toch ook zo een driehoekje aan die je op de silk kan aangeven? Bij het opzetten van de machine controleer je dat gewoonlijk met de hand. Printjes zonder opdruk gaan daarom (zeker voor kleine oplages) relatief vaker mis.

Lucky Luke

Golden Member

Op 13 oktober 2020 15:17:32 schreef Roland van Leusden:
Tsja, in Europa laten maken bij Eurocircuits ofzo met de bij behorende prijzen. Uiteindelijk is dit gewoon een vorm van dropshipping uit China en loop je risico's dat het langer duurt.

Iemand hier al ervaring met aisler ?
Zit in Duitsland, dus duurder dan de Chinees, maar ze verzenden gratis waarmee het ook weer niet zo veel scheelt, en ze zouden wel eens vèèl sneller kunnen zijn. Doen ook 4 lagen en controled impedance etc, geven iig fatsoenlijke specificaties.

Ik overweeg mijn volgende bordje daar vandaan te halen...

(EDIT: Ze doen ook stencils en kunnen zelfs onderdelen meeleveren, maar voor dit project heb ik de onderdelen al in huis en denk ik zonder stencil te kunnen)

(EDIT2: Ze hebben een PCB viewer. Veel eenvoudiger / minder functies / basic dan b.v. eurocircuits, maar het werkt allemaal wel heel snel en netjes. Je kunt eventueel ontwerpen delen, hier bijvoorbeeld een oudje van mij: AVRDB2313 (Een printje met een attiny2313, uit 2011). Kun je zonder account maken of inloggen die PCB viewer proberen. Wat gelijk opvalt is dat er een deel van de silkscreen ontbreekt t.o.v. de gerbers, ik heb het "even snel" als eagle file geïmporteerd en dan bakken zij er gerbers van met toevallig andere instellingen dan ik destijds gebruikt heb. Wel heel beginnersvriendelijk dat ze eagle-files en kicad-files etc. accepteren, maar als je gerbers wilt aanleveren kan dat gelukkig ook.)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zaterdag 17 oktober 2020 20:43:23 (13%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Nooit van gehoord. Ik hoor graag je bevindingen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 16 oktober 2020 10:38:38 schreef MrNiles:
[...]

geeft het SMD monteren nog veel vragen/problemen.
Ik wilde wat 4polige leds laten monteren (WS2812b).
Maar ik vond het nogal een risico ivm de juiste orientatie, heb je een mogelijkheid om dat te controleren?

Ik laat series maken van 100+ bordjes. Dan willen ze nog wel eens een foto sturen met is het zo goed. Gisteren: Kennelijk had ik iets verkeerd gedaan met het herontwerp van een stukje van m'n print en hernummering van de componenten. Op de BOM stond een U4 en daar konden ze geen plekkie voor vinden. Blijkt dat ie op het plekje gemarkeerd "U6" moest. En kennelijk was er vroeger ook een U6, maar die heet nu "U2". Dus ze hadden het chipje wat op de plek U2 moest op U6 gelegd. Maar ze hebben na 1 stuks dus een foto opgestuurd en ik heb het er uitgehaald....

Jou WS2812 heeft redelijk goed een "pin 1 markering". Als je die ook zichtbaar op de print hebt staan gaat het gewoon goed.

"Gewone" RGB leds zijn trickyer: Ik heb ooit een zwik gekocht die BRG waren, maar mijn bestukkingsfabriek koopt GRB volgorde. Daarnaast heb je van die krengen met een driehoekje om pin 4 aan te geven.... Complete chaos.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/