welke fototransistor ?

Lambiek

Special Member

Op 25 oktober 2020 21:28:14 schreef Sine:
Na een topic of drieëndertig weten we denk ik ondertussen al dat die tsop zo ongeveer de minst geschikte ontvanger is voor deze toepassing.

Daar ben ik het toch niet mee eens.

Wij hebben vijf maal een T-sop gebruikt in een sprekende prullenbak voor buiten, als je daar iets in gooit lult dat ding tegen je. Soort van holle bolle Gijs, kan ook muziek uitkomen net wat men wil.

In de testopstelling lieten we een pingpongbal "voor de grote" vallen van 15 meter hoogte buiten in de volle zon, dat ding werd perfect geregistreerd. Maar het hele zaakje was wel gemoduleerd.

Op 26 oktober 2020 09:30:46 schreef MGP:
Dat dacht ik vroeger ook maar dat is niet het geval, ik heb dat toen getest en geschreven in één van zijn vorige topic's.

Heb je dat in de volle zon geprobeerd? want bij ons werkte dat niet zonder modulatie van de zender.

.... heb veel bewondering voor wat de TS al verwezenlijk heeft, petje af.

Dat is zeker waar, wat er staat ziet er prachtig uit. En het zal best wel goed komen denk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 oktober 2020 13:25:03 schreef Lambiek:
[...]
Daar ben ik het toch niet mee eens.

Dat mag en moet, zo blijft een forum in evenwicht :)

...
Heb je dat in de volle zon geprobeerd? want bij ons werkte dat niet zonder modulatie van de zender.

Ik doe niet meer aan extremen, sedert ik in pensioen ben krijg ik meer en meer last van hoogtevrees :)

LDmicro user.
trix

Golden Member

dank voor het vertrouwen, ik er heb een post van MGP bij gezocht, waarin hij wat testen beschrijft:

MGP
Gepost donderdag 6 december 2018 17:30:16 |Quoten
Deze namiddag heb ik enkele testen hierop gedaan, een pic geprogrammeerd op 38kHz met een ir-led en een TSOP4838 en de uitgang volgt alles wat ik doe, zoals ik dacht.

De modulatie werd gemaakt met timers van 20ms tot 2sec en geen enkele keer werd een fout gezien ook niet bij lange werking op dezelfde modulatiefrequentie.
Bv. 3min op 50HZ als 3min op 0.5Hz.

De andere proef was eens handvat van een kleine schroevendraaier zo snel mogelijk door de lichtstraal zonder modulatie geslingerd en ik kon de opstelling niet foppen, telkens werd de beweging gedetecteerd.

Maw, het systeem leent er zich prima toe om te gebruiken als lichtsluis.
Voor verdere proeven moet de TS er zich maar over ontfermen, de componenten kosten maar een euro, daarvoor hoeft hij het niet laten.

Wat ik wel denk is dat zijn systeem niet te maken is wegens het immense werk dat eraan verbonden is.
Niet alleen de opstelling maar nog meer de afscherming van de naburige fotocellen en leds ook al gebruik je industrieel materiaal.
Maar dat zal hij zelf al wel begrepen hebben.

Ik wilde enkel maar sommige beweringen checken

wat word hier bedoeld met de modulatie freq. ? b.v. 20 mS, is dat een draaggolf van 38 kHZ die 20 mS aan is 20 mS uit enz. enz.

eigenwijs = ook wijs

Ha trix,

Ik ben maar even afgehaakt @MGP is beter op de hoogte van je bedoeling ik ken de voorgeschiedenis niet !
Maar het testen dat ken ik nog van vroeger ik gebruikte een schoepje daarvan kon ik de snelheid instellen.
Dus het aantal onderbrekingen per seconden !

De langste afstand die ik met IR heb kunnen bereiken is 4,78 km site to site :D
Ik kan op dit draadje niet echt een beeld vormen wat je aan het ontwerpen ben is er een link naar een ander draadje :?

Ho wacht even ik zit er doorheen te blèren en lees je vraag niet goed..... ik denk dat @MGP bedoeld een draaggolf van 38 kHz is ≈ 26 µs en deze wordt gemoduleerd met een periode van 20 ms tot 2 s ook heeft @MGP een 50 Hz 20 ms vaste periode gebruikt.

Voorbeeld: draaggolf 38kHz = 26,31578947 µs bericht 50 Hz = 20 ms.
Dit betekend aantal pulsen 20 ms / 26,31578947 µs = 760 pulsen per periode dit betekend 760 / 2 - 380 keer hoog en 380 keer laag.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Als ik morgen wat tijd heb ga ik de proef nog eens herhalen, misschien iets dat meer lijkt op wat jij maakt, zal vanavond nog proberen het programma te schrijven.

Hier wat ik er nog van weet:
De zender krijgt het commando om een 4mS puls te geven van 38kHz in mijn geval en de ontvanger TSOP4838 zou dan in die tijdspanne moeten zien of er zich een voorwerp bevindt in die straal.

Ik zou graag eens de scan- of cyclustijd weten anders moet ik alle topics nalezen en dat zijn er heel wat ;)

LDmicro user.
trix

Golden Member

zo inderdaad,
alleen kijk ik behoorlijk vooraan in de puls van 4 mS, en dat kijk moment is niet een bepaalde tijd kijken, maar gewoon een if then constructie. dus dat is zeer kort.
gewenste cyclus tijd = 100 mS. dus iedere 100 mS moet er gekeken worden of er een voorwerp wel/niet is.

electron920: 4,78 km dat is wel een heel eind _/-\o_

electron290: dit had ik al ergens ander gepost, hier word het een en ander uitgelegd. best veel, maar echt niet heel moeilijk.

- een "scanner" bestaande uit 288 lichtsluisen die 10 mm uit elkaar zitten (= 2.88 mtr.) verticaal geplaatst.
- die lichtsluisen noem ik vanaf nu TSAL & TSOP, dat is kort en "praat" makkelijk, maar word mischien nog een ander component.
- tussen de TSAL & de TSOP zit ca. 85 cm.
- in het midden daarvan paseert een werkstuk (werkstuk is nergens smaller dan 100 mm).
- bij elke 10 mm (passeren werkstuk) word er een "scan" gemaakt. maximaal 300 X (= ook 3mtr.)
dus.
- resultaat is dus: een matrix van 288 x 300, met een onderlinge afstand van 10 mm.
- uitgangspunt = de "scan" uit te voeren met 6 mtr./min. (kan meer of minder worden, afhankelijk v/d mogelijk heden).
- dat is per "scan" 100 mS.

de fysieke opbouw:
- 12x PCB TSAL en 12x PCB TSOP.
- is dus per PCB 288/12 = 24 TSAL of TSOP = 3 byte
- per PCB 1x atmega 16 (word waarschijnlijk atmega 32)

werking:
- idee is dat er maar 1 lichtsluis actief is, dan ben je zeker dat TSAL #30 niet TSOP #29 of #31 belicht.
- dus eigenlijk op TSAL & TSOP een "looplicht" die synchroon is.
- 1e idee is om die 288 TSAL/TSOP in een "beweging" te scannen. dat geeft 100 mS/288 = 350 uS per lichtsluis. lijkt mij niet realistisch dus:
- opdelen in blokken zodat er meerdere lichtsluisen tegelijk actief kunnen zijn.
- blokken van 24 lichtsluisen = dus 1x PCB en dus 1x atmega16 (voor TSAL & TSOP)
- probleem: dat TSAL #1 TSOP #25 belicht (beide de 1e van een PCB)
- word nog aan gewerkt om hier goede componenten voor te vinden, TSAL liefst kijken in een straal (i.p.v. kegel) TSOP liefst alleen "licht" uit 1 richting acepteren.
- mogelijkheid is grotere "blokken" maken maar geeft weer minder tijd (elk voordeel heeft zijn nadeel ;) )

software:
- de main PCB (nu atmega 2560) stuurt elke keer dat het werkstuk 10 mm aflegt gelijktijdig aan TSAL & TSOP comando: start scan
- TSAL & TSOP starten hun "looplicht" zodanig dat ze synchroon blijven, (start moment is gelijk en de pulsduur ook)
- TSOP slaat elke keer (is dus elke 100mS) de data op, is dus 3 byte per atmega 16.
- dit doet hij 300 keer is dus 900 byte in de atmega 16
- 12 X TSOP PCB is dus 12x900 ca. 11 Kbyte.
- aan het einde v/d totale scan vraagt main PCB: TSOP #1 send me your data
TSOP #2 send me your data
TSOP #3 send me your data
- waar het verder word verwerkt in de nu nog atmega 2560.

[Bericht gewijzigd door trix op maandag 26 oktober 2020 19:42:55 (78%)

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door trix op maandag 26 oktober 2020 19:43:05 (100%)

eigenwijs = ook wijs

Op 26 oktober 2020 19:29:07 schreef trix:
...
alleen kijk ik behoorlijk vooraan in de puls van 4 mS, en dat kijk moment is niet een bepaalde tijd kijken, maar gewoon een if then constructie. dus dat is zeer kort.

Oww vandaar dat je al die problemen hebt, als ik het goed begrijp ben je ook nog onderhevig aan de interruptroutine(s)

In principe is die 4mS nog veel telang.

Maar toch zal in mijn versie eens testen en eens zien wat er mogelijk is om verdere discussie over die TSOP's in lijn te krijgen.

Edit: als ik er goed over nadenk ben jij beter af met een directe verbinding, IR-led aan en kijken naar een IR-receiver zonder al dat 36kHZ_ TSOP gedoe.
Ofwel de software zo aanpassen dat de TSOP zolang ingelezen wordt als de puls duurt of ietsje minder.

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 26 oktober 2020 19:50:00 (19%)

LDmicro user.
trix

Golden Member

inderdaad die 4mS is eigenlijk veels te lang, ik wou eerst iets programeren dat de TSOP b.v. tussen 2 & 3 mS een gemmidelde pakt of zo, maar dat is nog niet zo eenvoudig te maken.
nu kijk ik gewoon 1 kort moment, zit daar net een dip dan is dat een onterechte "0", maar dat geeft niet, later word de verkregen data verder verwerkt, en dan zal bevoorbeeld een "0" omring door allemaal "1"-en genegeerd worden.

belangrijkste voor mij om te weten, is of de TSOP na 100 mS weer klaar is voor de volgende meting. of mischien wel eerder, kan wellicht mijn scan snelheid omhoog :)

eigenwijs = ook wijs

Een TSOP reageert tussen de 0.2 en 0.4mS (7/fo en 15/fo) en mag je die niet vroeger inlezen dan na 1mS inclusief de nodige marge voor de interne keuken van de ontvanger zoals de AGC.

Dat je achteraf de fouten kunt oplossen zou eigenlijk maar heel sporadisch mogen gebeuren.

edit: 100mS ??? dat heb ik hierboven berekend, die is klaar na max 0.4mS

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 26 oktober 2020 19:59:25 (12%)

LDmicro user.
trix

Golden Member

ik zou dus met de LA moeten kijken de tijd tussen:
start 4 mS en het moment van de if then constructie.

wat is fo ?

eigenwijs = ook wijs

Op 26 oktober 2020 20:20:34 schreef trix:
ik zou dus met de LA moeten kijken de tijd tussen:
start 4 mS en het moment van de if then constructie.

wat is fo ?

Ja, je moet wachten van kijken naar de TSOP tot die gestabiliseerd is en dat is max zo'n 0.4mS en liefst nog wat marge 0.4mS + x.xmS

fo is de centerfrequentie, bij een TSOP4836 is dat 36kHz, bij een TSOP4838 is dat 38kHz.

Zie fig1 in naar de "td" tijd in bijgevoegde datasheet.

LDmicro user.

Ha trix,

Bedankt voor het schetsen van je project :)
Ik lees wel mee een en ander moet nog dalen Ha...Ha maar grotendeels kan ik al een voorstelling maken.

Die verbinding was in 1991 dus ik zou nu veel verder komen maar vergeet niet wel een goede antenne gebruikt.
Je kunt in ons land niet een goede site to site verbinding tot stand brengen Nederland is plat ;)

Wat ik wel heb begrepen is dat je de bundel breedte smaller zou willen maken ik gebruikte in de ziekenhuizen door Nederland voor de TV bij de bedden een zwart rondje met een gaatje over het IR oog werkt prima.
Omdat je niet vast zit aan een standaard protocol zou je misschien BI Phase Coding kunnen toepassen om interferentie tegen te gaan.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Je kunt het meetprincipe omkeren als je een interrupt ingang gebruikt.
Je zet de inganginterrupt actief en dan geef je een burst van bv 10 (7a15 volgens datasheet) periodes van 38khz (of 36khz als je die hebt) en niet meer want dan heb je ook meer hersteltijd nodig.
Heb het zelf toen eens gedaan met de capture functie maar ik weet niet of die in elke avr in zit.

trix

Golden Member

dat is ook een mogelijkheid, houd ik in gedachten. eerst nog wat testen om te zien waar de pijn precies zit.

eigenwijs = ook wijs

Deze voormiddag enkele experimenten gedaan op de reactiesnelheid van een TSOP4838.

In bijlage een foto van de opstelling en 3 foto's van de scoopsignalen.
De test werd gedaan door de tsal6100 1, 2, 4mS aan te sturen met een 38kHz signaal gemaakt door een 16F628a op 20Mhz.
Jammer(?) dat ik geen 4kanaals scoop heb dan zou ik het 38kHz erbij gezet hebben.

Het bovenste signaal is de tijd dat de TSAL6100 een 38kHz signaal afgeeft, de opgaande flank is niet te zien omdat het de trigger van de scoop is.

Het onderste signaal is de output van de TSOP4838, die wordt laag bij belichting en hoog bij geen belichting.

De tijdbasis is 0.5ms/div en je kunt zien dat zowel met een 38kHz signaal als zonder signaal de uitgang een vertraging heeft van 0.25mS.

De vraag was of het sneller kon dan 4mS spreekt hier voor zich, zelfs 1mS zou nog goed werken.

De scantijd is hier 20mS omdat ik anders geen beelden kan fotograferen als deze te lang is , maar het werkt op alle tijden zowel korte als hele lange.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Ik heb ook nog even een meting gedaan, dit is RC5 code waarde 0.

Dit werkt stabiel en wordt niet beïnvloed door bijv. zonlicht of daglicht.

Misschien kun je er iets mee.
De volgende reeks pulsen begint na 89mS, je kan die tijd veel korter maken voor jou doel. Beetje mee experimenteren dus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
trix

Golden Member

dank voor de genomen moeite, dit betekent dus dat ik pas na 0,25 mS kan kijken of de TSOP licht of donker is. ik kan dat vrijdag pas bekijken hoe dat nu is.

eigenwijs = ook wijs

Op 27 oktober 2020 18:51:11 schreef trix:
ik pas na 25 mS kan kijken of de TSOP licht of donker is.

nononono.....100keer sneller, na 0.25mS kun je al kijken maar neem wat marge, de datasheet zegt dat je na 0.4mS 100% zeker de juiste output hebt.

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 27 oktober 2020 19:10:15 (35%)

LDmicro user.
trix

Golden Member

ja, inderdaad een type fout, aangepast

eigenwijs = ook wijs

Als het datasheet 0.4 ms zegt, dan zou ik na bijvoorbeeld 0.5ms pas kijken. Maar goed. Zoals men heeft laten zien is een test-opstelling makkelijk te maken. Nu heeft MGP over 20cm zitten meten, terwijl jij over wat langere afstand dat zou willen.

In plaats van dat je dus nu direct je "doet alles" programma gaat aanpassen zou ik aanraden om ook een "testopstelling" te bouwen waarmee je de boel kan testen. Vervolgens kan je de sensor verplaatsen om te kijken of het op langere afstand ook werkt. Als je geen scoop hebt, dan kan je prima de metingen van MGP herhalen met je logic analyser.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
trix

Golden Member

nou, ik heb wat zitten testen en de fout terug gebracht naar iets overzichtelijks.

ik heb met de LA wat metingen gedaan op 1 byte van 1 PCB (de middelste) omdat ik niet meer kanalen heb op de LA. alle anderen TSAL-en zijn afgeplakt.
8x kanaal op de TSAL-en en 8x kanaal op de bijbehorende TSOP-en.
als ik op de gewenste snelheid scan (6 mtr/min = 100 mS voor iedere scan) gebeurt er iets raars.

boven in de LA zie je 8x de 36 kHz blokken van de middelste TSAL-en (die trap moet je links & rechts "door denken" met 8 extra trapjes).
de onderste 8 kanalen zijn de TSOP-en rechtstreeks op de out v/d TSOP.
TSAL geel zit tegen over TSOP geel.
TSAL groen zit tegen over TSOP groen.
enz. enz.
er zit geen object tussen de TSAL-en en de TSOP-en.

eerst een foto v/d opstelling, en dan de LA, waarbij alleen de middelste 8 TSAL-en niet zijn afgeplakt.
ik heb voor de duidelijkheid 2x een horizontaal geel tapje geplakt, daartussen zit de PCB waar het over gaat.

als je nu kijkt dan zie je dat bij iedre TSAL de bijbehorende TSOP laag is. dit geeft 00000000 dat is goed.

nu haal ik enkel en alleen de tape van de bovenste byte. en het LA plaatje worde slechter:

nu zie je dat bij bruin oranje en geel de TSOP hoog is, dit geeft 10110000
en dat is fout,er zit immers geen object tussen de TSAL-en en de TSOP-en.
die foute byte vind je dan ook bij alle bytes (240x).

hoe de bovenste byte de middelste byte beinvloed ???????????
ik kan dit niet verklaren, wellicht jullie.
bedankt.

eigenwijs = ook wijs
Lambiek

Special Member

Ik vermoed dat het is of niet goed uitgericht of je hebt last van strooi licht "IR"

Wat ook nog kan dat er in de software iets fout gaat.

Worden alle IR leds tegelijk aangestuurd of de een na de ander?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Zoals eerder gezegd zijn deze zenders en ontvangers voor een AB, Als ik thuis mijn AB op de muur achter me richt dan nog vind mijn TV ontvanger dat signaal wat daarvoor door meerdere muren gereflecteerd is. Ook als ik iets tussen mijn AB en en de Tv ontvanger zet bv een schoenendoos dan nog pakt de ontvanger dat signaal op.

Je gaat er tenonrechte vanuit dat de lichstraal zuiver rechtdoor gaat en dat het niet gereflecteerd kan worden.
JE zou verwachten door het plaatsen van de buisje het licht wel recht door gaat maar feitelijk creëer je nog meer verstrooiing en gereflecteerd licht in alle richtingen. Ik meen dat een ander forum lid je hier over in een van je andere topics als heeft geïnformeerd, lees da nog eens een keer na.

Om reflecties te voorkomen moet de buisje van een materiaal zijn dat ir_licht absorbeert of schakel over naar laser modules waarvan het licht wel rechtdoor gaat en alleen reflecteer op glanzende objecten.

Bij een lazer kan je gereflecteerd licht wel makkelijker onderscheiden omdat het dan zwakker is en door een schakeldrempel toe te passen kan je daar onderscheid in maken.

De AB ontvanger is zoals eerder verteld veel te gevoelig voor jouw schakeling je bent beter af met ontvanger die een stuk minder gevoelig is of 1 waarvan je de gevoeligheid zelf kan instellen.
Een instelbare schakeling is deze.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/50/modelbouw/infrarood-lic….

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Volgens mij zijn 2 van de 8 kanalen niet goed uitgericht, het oranje en het gele kanaal zijn hoog ook al worden ze belicht door hun respectievelijke zender en dat kan niet als ze elkaar zien.

Dat de andere TSOPs ook reageren is van geen tel omdat ze toch niet ingelezen worden op dat moment.
Het belangrijkste is dat de TSOPs laag zijn als hun zender werkt.

Wat ik ook opmerk is dat de TSOP's geen onderbreking tonen bij het overschakelen van de kanalen, wat wijst dat de zenders elkaar overbruggen maar hoeveel? kijk naar de groene TSOP, die heeft geen enkele onderbreking over gans de lijn.

Btw. afplakken heeft geen zin, die TSALs lichten dwars door mijn hand ;)

LDmicro user.