[Tip] Afzuigkap Siemens LC75951 / D-FX32-4

Beetje laat, maar mooi dat je boel gefikst hebt.

I love it when a plan comes together !

Ook ik heb al jaren het zelfde probleem, maar me er nooit ervaren als een heel groot probleem, tot dat hij nu bijna niet meer aan gaat. Heb een mail gestuurd naar Ritmeester en SMD. Ik woon zelf in Lichtenvoorde.

Ik begrijp dat ik de printplaat niet moet zoeken achter de bediening maar hoger op. Ik heb hier niet echt veel ervaring mee. Moet ik van te voren de stroom er af halen dmv 1 van de stoppen er even uithalen, of kan ik ergens de stekker uit halen als ik ga zoeken naar de printplaat?

Dank alvast voor alle info en hulp

I love it when a plan comes together !

Dit gaat over een ander type afzuiger, dus zou een eigen topic starten hierover. is in de toekomst voor de volgende ook makkelijker te vinden. Gaarne met type, merk etc

Beste allemaal,
Helaas heb ik ook te maken met een defecte afzuigkap, echter doet die van ons helemaal niets meer, tenminste de ventilator. De tiptoetsen werken nog wel en als ik het toerental omhoogschakel middels de tiptoetsen gaat uiteraard mijn ventilator niet draaien maar ik hoor wel een relais? steeds schakelen bij iedere verhoging. Ik heb mijn vermoeden dat ik te maken heb met een defecte ventilator, omdat er aan mijn printplaat niets te zien is. Er zit een stekker op mijn 5 draden, blauw, wit, rood, zwart en grijs, ik neem aan dat deze naar de ventilator gaan?
Is er een makkelijke manier om de ventilator te controleren/direct aan te sturen zodat ik niet (mogelijk onnodig als later blijkt dat er toch iets met de print aan de hand is) alles voor niks uit elkaar hoef te halen?
Wel had ik er last van dat de afzuiging na lange tijd soms op storing sprong, maar nu krijg ik de ventilator met geen mogelijkheid meer draaiend. Wie kan mijn vraag beantwoorden?
Alvast dank!

Sine

Moderator

Hebben we het over de zelfde merk/type afzuigkap als waar dit topic over gaat?

@wouter. Gelieve een nieuw topic te starten met al de gegevens van de damkap erbij. Zo te lezen zou het best om een ander toestel kunnen gaan waarvan de aanloopcondensator stuk is maar gezien de belabberde gegevens kan ik hier best mis in zijn.

Edit: Luister heel goed, desnoods met je oor tegn de kap, of tijdens het inschakelen er een duidelijke zoem (brom)te horen is die bij uitschakelen terug verdwijnt.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 3 januari 2021 14:35:53 (25%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Excuses, met de door mij gegeven informatie is inderdaad niets aan te vangen.
In de bijlage heb ik de foto's staan van de printplaat en typeplaatje op de afzuigkap. Zover ik in kan zien betreft het dezelfde afzuiginstallatie als in deze topic behandeld word.

Hoe zit het met de brom/zoem test?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 3 januari 2021 14:06:48 schreef EricN:
Edit: Luister heel goed, desnoods met je oor tegn de kap, of tijdens het inschakelen er een duidelijke zoem (brom)te horen is die bij uitschakelen terug verdwijnt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Excuses, had je edit even over het hoofd gezien. Maar als ik inschakel hoor ik een hele zacht piep/brom welke direct weer weg is als ik uitschakel.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Daar moet in de brooddoos vd print ergens een ronde ton (condensator)zitten van een 4 microfarad (450V) ongeveer. Kun je die terug vinden en nameten? Op het schema staat er duidelijk 1 getekend dus die moet vindbaar zijn.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt EricN, echter kan ik geen condensator vinden van 4 microfarad, enkel een redelijk grote van 470 microfarad (of bedoel je deze?), staat 35V op.

Nee, nee. Niet OP de print maar ergens in de koekendoos waar de print ook in zit. Elders kan ook. Ik zal de exploded eens nakijken maar ik vermoed dat als hij in de doos zit deze niet op het diagram gaat staan.

zo'n ding (random vh web):
https://www.allekabels.be/condensator/7121/1315879/condensator-2f.html…

Edit: gevonden, hij zit in de ventilator zelf. Daar zit opzij waar de kabel binnengaan een compartiment.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 3 januari 2021 16:41:06 (12%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ok bedankt, dan ga ik die eens checken. Eerst effe sleutelen om alles er uit te krijgen, want dat valt vies tegen. Laat weten of de condensator goed is.

Condensator gevonden, echter deze zal niet kapot zijn. Ik snap nu pas wat je bedoelt met de brom test, slome ik 8)7 .
Ik verwacht toch dat ik met de gebruikelijke kwaal te maken heb, al vind ik het raar dat ik de relais wel hoor schakelen. Het geluid dat ik waarnam is denk ik van de aansturing, maar niet het gebrom wat je hoort als de condensator kapot zou zijn. Anyway, voor die paar euro ga ik alles vernieuwen en hoop dat het dan verholpen is _/-\o_

Ik kan uit deze reactie niets uithalen. De condensator is niet stuk maar je weet waar het schort?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als de condensator niet zou werken zou je de motor duidelijk horen brommen, blokkeerstroom. Dit heb ik niet waargenomen. Condensator is dus nog gewoon heel.
Probleem zit denk ik toch in de transistor. Relais hoor ik wel schakelen dus dat vind ik vreemd.
Motor ziet er niet verbrand uit, dus verwacht dat die goed is.

De motor kun je heel eenvoudig nameten. Alle verbindingsdraden moeten onderling weerstand hebben laat ons zeggen toch zeker onder de 1000 ohm. (50-200).

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zijn allemaal verschillende waarden, variërend tussen de 20 en 175 ohm

Dat is prima. Als er maar geen is die geen verbinding maakt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Lijkt toch Condensator...anders hulpwikkeling in sluiting halverwege.. Motor zou moeten draaien als je hem op vol vermogen een setje geeft

[Bericht gewijzigd door smd op maandag 4 januari 2021 18:58:02 (34%)

Bedankt voor het meedenken, het was toch de aanloopcondensator :)
Echter 1 vreemd ding nog, ik kan de afzuiger alleen aanzetten in stand 2 of 3, daarna kan ik hem wel terug zetten in stand 1 en draait de ventilator gewoon. Oftewel in stand 1 ontlaad de condensator niet.
Iemand een idee waar dit in zou zitten?